در روزگاری Ú©Ù‡ به نظر می‌رسد خلاقیت Ùˆ نوآوری به خصوص در ژانر ترس ÙØ±ØµØªÛŒ برای ØØ¶ÙˆØ± پیدا نمی‌کند، استودیو Supermassive Games با ساخت Until Dawn نشان داد Ú©Ù‡ شاید بهترین چاره در این شرایط الگوبرداری درست باشد. آنها با الهام‌گیری از مهم‌ترین Ùˆ بهترین آثار ژانر ترس در دنیای بازی‌های ویدئویی یا سینما، هرچند اثری بی‌نقص را تولید نکردند اما توانستند نظر علاقه‌مندان به ژانر ترس را جلب کنند. این استودیو برای جدیدترین ساخته خود یعنی بازی The Dark Pictures Anthology: Little Hope نیز همین رویه را دنبال کرده اما در پیاده‌سازی آن به هیچ‌وجه موÙÙ‚ نبوده. با تجربه Little Hope Ú©Ù‡ چیزی ØØ¯ÙˆØ¯ چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد، به خوبی می‌توانید قرض‌های این بازی از آثار شناخته شده ژانر ترس را مشاهده کنید. پتانسیلی Ú©Ù‡ نهایتا Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خوبی از آن نشده Ùˆ شرایط را Ø´Ú©Ù„ داده تا دومین قسمت از مجموعه آنتولوژی The Dark Pictures انتظارات موجود را برآورده نکند. مجموعه‌ای Ú©Ù‡ سعی دارد راه ساخته قبلی Supermassive Games را دنبال کند اما همان اصول تثبیت شده در Until Dawn را به Ø´Ú©Ù„ÛŒ کامل پیاده‌سازی نکرده Ùˆ نهایتا شاید ØØªÛŒ برای بخش عمده‌ای از گیمر داستانی Ú¯Ù†Ú¯ Ùˆ ناقص را روایت کند.
اولین موضوعی Ú©Ù‡ باید به آن توجه کنیم، مشخصات Ú©Ù„ÛŒ The Dark Pictures Anthology: Little Hope است. براساس تعریÙ‌های موجود این بازی در ژانر ماجراجویی/ترسناک قرار می‌گیرد اما کاÙیست ØØªÛŒ برای دقایقی به تجربه آن بپردازید تا متوجه شوید، آخرین ساخته Supermassive GamesØŒ نه ماجراجویی است Ùˆ جانی برای ترساندن مخاطب دارد. اکثر تمرکز Little Hope در زمینه المان‌های ترس به تعداد زیادی Jump Scare خلاصه می‌شود Ú©Ù‡ قصد دارند با صدای پخش جیغی آزاردهنده Ùˆ ظاهر شدن صورت‌های مثلا ترسناک، مخاطب را از جا بلند کنند. ترÙندی Ú©Ù‡ بعد از پشت سر گذاشتن دقایق ابتدایی بازی، اثرگذاری خود را از دست داده Ùˆ تبدیل به کلیشه‌ای می‌شود Ú©Ù‡ سازندگان ØØªÛŒ برای یکبار هم آن را دچار تغییر نمی‌کنند تا گیمر به Ø±Ø§ØØªÛŒ موÙÙ‚ به پیش‌بینی آن نشود. در شرایطی Ú©Ù‡ Little Hope میزبان تعدادی از بدترین Ùˆ کم‌ترس‌ترین Jump Scare‌های تاریخ صنعت بازی است، شاید با خود بگویید Ú©Ù‡ ØØ³ ترس در قالب اضطرابی همیشگی گیمر را همراهی می‌کند. مسئله‌ای Ú©Ù‡ نشانه‌های Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ از آن با ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ شهر لیتل هوپ Ùˆ مه غلیظی Ú©Ù‡ بخش‌های مختل٠آن را ÙØ±Ø§Ú¯Ø±Ùته نمایان می‌شود اما به سرعت تبدیل به موضوعی عادی می‌شود. بعد از گذشت چند دهه اگر برای بار دیگر به سراغ قسمت اول مجموعه Silent Hill بروید، هنوز هم همان گراÙیک پیکسلی Ùˆ تاریخ مصر٠گذشته به واسطه ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ Ùوق العاده می‌تواند اضطرابی همیشگی را به رگ‌هایتان تزریق کند. اشتباهات موجود در طراØÛŒ مراØÙ„ Ùˆ ساختار Ú©Ù„ÛŒ گیم‌پلی، دلیل اصلی‌ای است Ú©Ù‡ باعث شده ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ در Little Hope هرچند از دید بصری جذاب اما هیچگاه به Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÙØ´Ø§Ø± Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± بازی Ú©Ù…Ú© نکند.
همچون اکثر ماجراجویی‌های غیرکلاسیکی Ú©Ù‡ این روزها تجربه می‌کنیم، Little Hope نیز به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ پازل Ùˆ معما را از جریان بازی ØØ°Ù کرده Ùˆ تمرکز اصلی خود را روی روایت چندگانه داستان Ùˆ گشت Ùˆ گذار در Ù…ØÛŒØ· قرار داده. ضع٠اصلی زمانی خود را نشان می‌دهد Ú©Ù‡ متوجه شوید، بازی کمترین ÙØ±ØµØª ممکن را به شما برای کنترل مستقیم شخصیت‌ها می‌دهد. اکثر Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بیرونی Ú©Ù‡ می‌توانند ترس را در تک تک ثانیه‌ها به گیمر منتقل کنند به سرعت جای خود را به Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ داخلی می‌دهند. عملا شاید در تجربه چهار ساعته این بازی، کمتر از ØØªÛŒ 30 دقیقه را در Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ خارجی دنبال کنید. Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ البته نهایتا در قالب یک جاده صا٠باقی مانده Ùˆ تنها خانه Ùˆ مکان‌های مختل٠در ØØ§Ø´ÛŒÙ‡ آن قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. اینجا سازندگان بازی تصمیم Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ برای روایت داستان، شخصیت‌های وارد ساختمان‌های مختلÙÛŒ از جمله خانه، کلیسا، کارخانه Ùˆ… کنند. با ورود به این Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بسته می‌توانید اندک آیتم‌های موجود را بررسی کرده Ùˆ Ùهم دقیق‌تری از داستان پیدا کنید. بازی پیش رو به عنوان اثری در ژانر ماجراجویی ØØªÛŒ سعی نکرده نکات مخÙÛŒ داستانی را به معنای واقعی کلمه در Ù…ØÛŒØ· مخÙÛŒ کند Ùˆ اکثر آنها را در واضØâ€ŒØªØ±ÛŒÙ† منطقه‌های ممکن قرار داده. نکات مخÙÛŒ Ú©Ù‡ Ø±ÙØªÙ† به سراغ آنها می‌تواند در نیمه کار تمامی سورپرایزهای داستانی را لو دهد. موضوعاتی این چنینی به قدری ضعی٠و پیش Ùˆ پا Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ طراØÛŒ شده‌اند Ú©Ù‡ تمامی نکات داستانی را تا کوچک‌ترین جز لو می‌دهند. موضوعی Ú©Ù‡ به قدری آشکار است Ú©Ù‡ شاید باعث شود به این مسئله Ùکر کنید Ú©Ù‡ پیش‌بینی شما از Ù†ØÙˆÙ‡ پایان‌بندی داستان اشتباه است. اندیشه‌ای Ú©Ù‡ البته در ØØ¯ امیدی از دست Ø±ÙØªÙ‡ باقی مانده Ùˆ به Ø±Ø§ØØªâ€ŒØªØ±ÛŒÙ† Ø´Ú©Ù„ ممکن وضعیتی را Ø´Ú©Ù„ می‌دهد Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ آن متوجه شوید عملا هر آن چیزی Ú©Ù‡ در Little Hope می‌بینید، هر تصمیمی Ú©Ù‡ می‌گیرید Ùˆ هر کاری Ú©Ù‡ می‌کنید هیچ ارزشی نداشته Ùˆ شبیه به تیز کردن اره است. نهایتا نباید QTE را ÙØ±Ø§Ù…وش کنیم Ú©Ù‡ همچنان بخش جدایی‌ناپذیر ساخته‌های استودیو Supermassive Games است. نکته‌ای Ú©Ù‡ آسیب خاصی را به بدن بی‌جان گیم‌پلی The Dark Pictures Anthology: Little Hope وارد نمی‌کند اما آیا دیگر وقت آن نرسیده Ú©Ù‡ با این ساختار کلیشه‌ای، بدون جذابیت Ùˆ اØÙ…قانه به عنوان بخش مهمی از گیم‌پلی یک بازی، Ø®Ø¯Ø§ØØ§Ùظی کنیم ØŸ
داستان Little Hope در یک کلام می‌توانست Ùوق‌العاده باشد. بله درست متوجه شدید، می‌توانست اما هیچ‌گاه موÙÙ‚ به انجام این کار نشده. دومین قسمت از مجموعه The Dark PicturesØŒ روایت‌گر Ø³ÙØ± ناخواسته گروهی پنج Ù†ÙØ±Ù‡ از چند دانشجو Ùˆ استاد آنها به شهر لیتل هوپ است. اینکه چطور این گروه Ú¯Ø±ÙØªØ§Ø± تاریکی شهر می‌شود یا رابطه آنها با گذشته سیاه لیتل هوپ در قرن Ù‡ÙØ¯Ù‡Ù… میلادی است، سوالاتی است Ú©Ù‡ شاید به عنوان بزرگ‌ترین چالش داستانی بازی Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆÙ†Ø¯. سوالاتی Ú©Ù‡ رسیدن به پاسخ درست آنها می‌توانست بزرگ‌ترین دستاورد سازندگان بازی باشد. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ اما چنین Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ تا انتهای کار رخ نداده Ùˆ Little Hope سعی دارد با انتقال تمرکز روی لایه‌‌ای پنهان، مخاطب خود را Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ²Ø¯Ù‡ کند. رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند قرارگیری تمامی تکه‌های پازل در کنار یکدیگر است. Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ú©Ù‡ رسیدن به آن می‌تواند داستانی Ùوق‌العاده را آماده تجربه کند. تصویر نهایی این پازل داستانی اما با پیدا کردن قطعه دوم یا سوم به Ú©Ù„ÛŒ لو می‌رود. سازندگان بازی ØØªÛŒ به خود زØÙ…ت نداده‌اند تا به تمامی سوالات پاسخ داده Ùˆ به Ø±Ø§ØØªÛŒ شرایطی را ایجاد می‌کنند Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ آن می‌توان Ú¯ÙØª هیچ‌کدام از آن سوال‌های بی‌پاسخ اهمیتی در پیچش نهایی روایت ندارند. بخش عمده‌ای از جذابیت روایت Until Dawn به تاثیر پروانه‌ای آن ارتباط داشت Ùˆ اینجا نیز سعی شده با همان مشخصات پیاده‌سازی شود. Ø¨Ø±Ø®Ù„Ø§Ù Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ پلی‌استیشن Ú©Ù‡ در این مسیر به درستی ØØ±Ú©Øª کرده بود، Little Hope به قدری از دید انتخاب ساده است Ú©Ù‡ رسیدن به بهترین پایان داستانی در آن، بدون Ø´Ú© آسان Ùˆ بدون هیچ چالشی صورت می‌گیرد. با تمام این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± اما اگر قصد دارید برای دیدن ØØ§Ù„ت‌های مختل٠روایت Ùˆ پایان‌بندی داستان برای بار دوم یا سوم به سراغ تجربه بازی بروید با یک مشکل اساسی Ùˆ آزاردهنده روبرو می‌شوید. امکان رد کردن سریع هیچکدام از میان‌پرده‌های پرتعداد بازی یا دیالوگ‌ها وجود نداشته Ùˆ اگر به تجربه چندباره بازی علاقه دارید باید ØØ¬Ù… زیادی از Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ داستانی تکراری را تماشا Ùˆ تجربه کنید. به جایگاهی رسیدیم Ú©Ù‡ طبق آن با داستانی خوب روبرو هستیم Ú©Ù‡ مشکلات متعددی در زمینه روایت دارد اما اگر هنوز به دنبال روزنه امید هستید، باید بگوییم Ú©Ù‡ همان ØØ§Ù„ا جستجو را پایان دهید. آخرین ÙØ±ØµØª سازندگان بازی بهبود این وضعیت، شخصیت‌پردازی باکیÙیت است. موضوعی Ú©Ù‡ وضعیت Little Hope برای رسیدن به آن باید بلند‌ترین قله‌های دنیا را ÙØªØ کند Ùˆ در همان کوهپایه جان خود را از دست داده. سخت است اما Supermassive Games موÙÙ‚ شده پنج تا از اعصاب‌خراب کن‌ترین، آزاردهنده‌ترین Ùˆ بدترین شخصیت‌های تاریخ ژانر ماجراجویی را در Little Hope قرار دهد. هر آن چیزی Ú©Ù‡ به عنوان کلیشه‌های شخصیت‌ پردازی آثار ترسناک به یاد دارید Ùˆ ØØªÛŒ برای یک ثانیه قدرت تØÙ…Ù„ آنها را ندارید در این بازی Ùˆ یکجا قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. شخصیت پردازی بازی به قدری ضعی٠است Ú©Ù‡ شخصا از همان ابتدا تصمیم Ú¯Ø±ÙØªÙ… به Ø´Ú©Ù„ÛŒ بازی را پیش ببرم Ú©Ù‡ هیچکدام از آنها در انتهای کار زنده نمانند.
آخرین سنگر Little HopeØŒ گراÙیک است Ùˆ تیم توسعه بازی به خوبی از عهده ØÙاظت آن برآمده. درست مانند ساخته‌های قبلی این استودیو، گراÙیک بازی در Ø³Ø·Ø Ø¨Ø³ÛŒØ§Ø± خوبی قرار دارد Ùˆ تمامی اجزای آن با دقت قابل توجهی طراØÛŒ شده‌اند. از طراØÛŒ شخصیت بگیرید Ú©Ù‡ تمامی ØØ³â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ موجود را به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن نمایش می‌دهند تا Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ توانسته‌اند Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ±ÛŒ جالب توجه را Ø´Ú©Ù„ دهند. Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ±ÛŒ Ú©Ù‡ هرچند ØØ¶ÙˆØ±ÛŒ درخشان دارد اما Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مناسبی از آن صورت Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡. از دید گراÙیکی The Dark Pictures Anthology: Little Hope شاید نزدیک‌ترین تصویری باشد Ú©Ù‡ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† Silent Hill به دنبال تماشای دوباره آن هستند. بازی Little HopeØŒ سعی در روایت داستانی خاص Ùˆ جذاب دارد اما به واسطه اشتباهات متعدد در طراØÛŒ گیم‌پلی، سورپرایزهای نهایی خود را از بین برده.
مطالب پیشنهادی:
- بررسی Ùˆ امتیازات بازی Moons of Madness بازی Silent Hill 4: The Room برای رایانه‌های شخصی رتبه‌بندی سنی شد [بروزرسانی] بازی The Dark Pictures: Man of Medan یک میلیون نسخه ÙØ±ÙˆØ®Øª بررسی Ùˆ امتیازات بازی Dawn of Fear بازی‌های جدید سرویس Xbox Game Pass معرÙÛŒ شدند