در روزگاری Ú©Ù‡ انبوهی از بازی‌های ویدیویی Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ بزرگ عرضه می‌شوند Ùˆ بسیاری از آن‌ها در سیل بازی‌های در ØØ§Ù„ انتشار بزرگ‌تر Ù…Ùقود می‌گردند، اهمیت ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ دارد Ú©Ù‡ اثری در نگاه اول بتواند ØØªÛŒ با چیز Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ نگاه مخاطب را به خود جلب کند Ùˆ او را مشتاق به تجربه‌ی آن اثر سازد؛ به‌ویژه اگر آن اثر، یک بازی مستقل باشد Ú©Ù‡ توسط‌ استودیو گمنامی ساخته شده است. بازی Unto The End می‌تواند تا ØØ¯ خوبی از این آزمون سربلند بیرون آید Ùˆ مخاطبش را در نگاه اول جذب کند Ú©Ù‡ خود در ابتدای کار، قدم بزرگی Ùˆ دشواری است. ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ برای من چنین Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ صادق بود Ùˆ در اولین باری Ú©Ù‡ نمایش گیم‌پلی آن را دیدم، ساختار Ùˆ ویژگی‌های مبارزات کنجکاوی‌ام را برانگیخت.
بازی Unto The End Ú©Ù‡ توسط استودیو Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ مستقلی به‌ نام 2 Ton Studios خلق شده است، Ø³ÙØ± پرمخاطره Ùˆ دشوار بازگشت پدری به‌سوی همسر Ùˆ ÙØ±Ø²Ù†Ø¯Ø´ را روایت می‌کند. اساس بازی با ذهنیت ساده گرایی Ùˆ تا ØØ¯ÛŒ واقع‌گرایی بنا شده Ùˆ ØÛŒØ§ØªÛŒâ€ŒØªØ±ÛŒÙ† عنصرش Ú©Ù‡ آن را تمایز می‌دهد، مبارزات آن است. عنصری Ú©Ù‡ سازندگان نیز بر آن واق٠بوده‌اند Ùˆ روی آن تمرکز بیش‌تری داشته‌اند. Ø¨Ø§Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ØŒ این نکته اهمیت دارد Ú©Ù‡ طراØÛŒ چنین سیستمی تا Ú†Ù‡ اندازه به اهدا٠خود دست ÛŒØ§ÙØªÙ‡ یا چقدر توانسته گیمر را با بازی همراه کند.
Unto The End بازی کوتاهی است Ú©Ù‡ در Ø³ÙØ± بازگشت شخصیت اصلی‌اش، تمرکز اصلی را روی مبارزات گذاشته است. چند ØØ±Ú©Øª مشخص نظیر ØÙ…لات سبک Ùˆ سنگین، Ø¯ÙØ§Ø¹ کردن، جاخالی دادن، تظاهر به ØÙ…له Ùˆ… وجود دارد Ú©Ù‡ گرچه شاید در ظاهر چندان ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ با بسیاری از بازی‌های دیگر نداشته باشند اما در ساختار مبارزات خاص این بازی نقش ویژه‌ی خود را پیدا می‌کنند. در بخش تمرین درون بازی می‌توانید پایه این سیستم را یاد بگیرید Ùˆ پس از آن با تمرین Ùˆ آزمون‌وخطای ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† خود را آماده‌ی چالش‌ بازی کنید.
ایده‌ی اصلی Ùˆ طراØÛŒ Ú©Ù„ÛŒ سیستم مبارزات بازی Ù…Ù†ØØµØ±Ø¨Ù‡â€ŒÙرد Ùˆ جذاب است Ùˆ این باعث شکل‌گیری هویت Ù…ØªÙØ§ÙˆØª بازی گشته است. بااین‌وجود، این ایده همیشه هم در راستای سرگرم‌ کردن مخاطب پیش نمی‌رود Ùˆ چالشی Ú©Ù‡ در برابر او قرار می‌دهد گاه سدی در برابر دستیابی به چنین هدÙÛŒ عمل می‌کند. هرچند، قبل از آن باید این ابهام را برطر٠کرد Ú©Ù‡ هد٠سازندگان از این امر Ú†Ù‡ بوده است.
ذات سیستم مبارزات با تمرکز بر Ø¯ÙØ§Ø¹ کردن یا ØØªÛŒ صبر کردن بنا شده است Ùˆ در آن نباید به ØÙ…له‌ی بی‌مهابا Ùˆ بدون Ø§ØØªÛŒØ§Ø· کوچک‌ترین Ùکری کرد زیرا سرنوشت تک‌تک این نبردها با چند ضربه‌ی شمشیر مشخص می‌شود Ùˆ در اینجا ثانیه‌ها در تعیین این سرنوشت تأثیرگذارند. صبر کردن Ùˆ خواندن ØØ±Ú©Ø§Øª دشمنان مهم‌ترین وجه مبارزات بازی Unto The End است. ابداً انتظار یک بازی آسان را نداشته باشید Ùˆ خود را برای مرگ‌های مکرر در بازی آماده کنید. این به‌خودی‌خود چیز بدی نیست Ùˆ ØØªÛŒ باعث می‌شود شما اهمیت Ùˆ توجه بیش‌تری به مبارزات Ùˆ شیوه‌ی پیشبرد آن داشته باشید. ایده‌ی بنیادی Ùˆ اولیه‌ی مبارزات همان‌گونه Ú©Ù‡ در نگاه اول جذبتان می‌کند، در واقع هم آن‌قدر ساخت خوبی دارد Ú©Ù‡ بتواند شما را با بازی همراه کند. البته، این قضیه در همه‌جای بازی Ùˆ برای همه صادق نخواهد بود.
Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ علیرغم جذابیت این Ø·Ø±Ø Ú©Ù„ÛŒØŒ گاهی این دشواری، مبارزات را در بخش‌هایی به‌ سویی می‌برند Ú©Ù‡ عملاً نمی‌توان آن را سرگرم‌کننده خواند. انتظار نبردهای ØÙ…اسی Ú©Ù‡ پس از آن شور Ùˆ شعÙÛŒ Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کنید، نداشته باشید بلکه مبارزات بیش‌تر به‌سان تلاشی ØªÙˆØ§Ù†â€ŒÙØ±Ø³Ø§ برای زنده ماندن می‌مانند Ú©Ù‡ چندان شوق Ùˆ اشتیاقی ایجاد نمی‌کنند. البته، چنین چیزی با ماجرای بازی جور در می‌آید اما لطمه‌ای به ذات سرگرم‌‌کننده بودن آن وارد می‌کند. مشکل دیگر اینجاست Ú©Ù‡ برخی از این نبردها برای بازیکن پاداش‌دهنده نیستند Ùˆ لزوماً پس از یک نبرد Ø·Ø§Ù‚Øªâ€ŒÙØ±Ø³Ø§ ØØ³ خوشایندی به شما القا نمی‌شود. گمان می‌کنم Ú©Ù‡ پاداش‌دهنده نبودن بازی آگاهانه Ùˆ عمدی بوده Ùˆ سازنده بر این قضیه واق٠بوده اما این موضوع نمی‌تواند التیام‌بخش چنین مشکلی باشد. Ø§ØØªÙ…الاً چنین چیزی در راستای دستیابی به هد٠واقع‌گرایی Ùˆ ساده گرایی کلیت بازی صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ بازی تا ØØ¯ زیادی هم به آن رسیده‌ اما چیزی Ú©Ù‡ در این راستا ÙØ¯Ø§ شده، سرگرمی بیش‌تر مبارزات بوده Ú©Ù‡ چه‌بسا اهمیت بسیار بیش‌تری داشته است.
یکی از عناصری دیگری Ú©Ù‡ می‌توانست عمق مبارزات بازی را بیش‌تر کند، سیستم Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª بازیکن در طول بازیUnto The End است Ú©Ù‡ عملاً می‌توان Ú¯ÙØª تا ØØ¯ زیادی بازی ÙØ§Ù‚د آن است. به نظر می‌رسد نبود چنین سیستمی یا ØØªÛŒ سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مختلÙÛŒ Ú©Ù‡ بازیکن را بیش‌تر مشتاق به پیشروی کند Ùˆ به او پاداش قابل‌توجهی دهد، به دلیل ساختار واقع‌گرا بازی بوده است Ú©Ù‡ باز هم از این نظر می‌توانست تصمیم بهتری Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود اما در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± به ‌غیر از ارتقا زره Ú©Ù‡ Ú©Ù…ÛŒ تأثیرگذار است، روند Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª خاصی وجود ندارد Ú©Ù‡ قادر باشد موقعیت شما در اوایل بازی Ùˆ اواخر آن را تمایز دهد.
اشتباه نکنید، منظورم این نیست Ú©Ù‡ سیستم مبارزات عقیم مانده Ùˆ نتوانسته رضایت‌بخش باشد بلکه این‌ها عناصری است Ú©Ù‡ وجودش می‌تواند عمق Ùˆ پیچیدگی آن را دوچندان کند Ùˆ در سرگرم‌کنندگی Unto The End تأثیر بسزایی بگذارند. در اصل نبردها به‌شدت چالش‌برانگیزند Ùˆ باید تمام تمرکز Ùˆ ØÙˆØ§Ø³ خود را به دشمن Ùˆ ØØ±Ú©Ø§ØªØ´ اختصاص دهید تا بتوانید پاسخ ضربه‌های آن‌ها را به‌خوبی بدهید. یکی از نکات درخشانی Ú©Ù‡ تمایز Ùˆ ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ ایجاد می‌کند، این واقعیت است Ú©Ù‡ شما مجبور نیستید همه‌ی نبردها را انجام دهید Ùˆ ØØªÛŒ در بعضی از موقعیت‌های خاص با مواجه با موجودات بیگانه، می‌توانید با تبادل بعضی از آیتم‌ها از نبرد اجتناب کنید Ùˆ علاوه بر آن آیتمی را هم از آن موجودات بیگانه Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کنید. دقیقاً این همان پاداشی است Ú©Ù‡ از آن ØµØØ¨Øª می‌کردم. چیزی Ú©Ù‡ در مبارزات بازی کمتر پیدا می‌شود اما اینجا نمونه‌ی خوب آن دیده می‌شود. این باعث می‌شود شما تشویق شوید Ú©Ù‡ در چنین شرایط ØØªÙ…اً به موجودات Ú©Ù…Ú© یا آیتمی با آن‌ها تبادل کنید. همچنین از طرÙÛŒ دیگر مشتاق می‌شوید Ú©Ù‡ در Ù…ØÛŒØ· بازی برای پیدا کردن آیتم‌ها جستجو کنید. کلاً آیتم‌ها در بسیاری از بخش‌ها به‌ کار Ù…ÛŒ آیند Ùˆ بهتر از گاهی طعم مرگ را بچشید، به‌جای آنکه بیهوده از آیتم‌های خود (از جمله Herb ها) Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید.
دو نکته در اینجا سختی Ø¨ÛŒØ´â€ŒØ§Ø²ØØ¯ Unto The End را Ú©Ù…ÛŒ متعادل می‌کند. اول، سیستم چک‌پوینت‌های آن است Ú©Ù‡ برخلا٠سختی مبارزات در اینجا به مخاطب رØÙ… می‌کند Ùˆ روی خوش نشان می‌دهد. شاید گاهی مثل من در مواجه با بعضی از دشمنان مثل باس ÙØ§ÛŒØª پایانی Ú©Ù…ÛŒ کنترل اعصاب Ùˆ البته زبانتان را از دست بدهید، اما اینکه چک‌پوینت‌های بازی از جایی نزدیکی به مکان آخری Ú©Ù‡ در‌ آن بوده‌اید، بارگذاری می‌شوند، خود بسیار امیدوارکننده است Ùˆ در این میان تعادلی در ساختار اثر Ùˆ سختی آن ایجاد می‌کند. دومین موردی Ú©Ù‡ Ú©Ù…ÛŒ این سختی بازی را کنترل می‌کند، گزینه‌ای به نام “Assist” است Ú©Ù‡ در تنظیمات وجود دارد Ùˆ Ú©Ù…ÛŒ از سختی بازی می‌کاهد. البته، Ùکر نکنید Ú©Ù‡ ÙØ¹Ø§Ù„ کردن این قابلیت دشمنان را ضعی٠می‌کند یا بازی را بسیار آسان می‌کند بلکه تنها کاری Ú©Ù‡ انجام می‌دهد این است Ú©Ù‡ سرعت ØÙ…له‌ی دشمن را مقدار Ú©Ù…ÛŒ کاهش می‌دهد تا شما ÙØ±ØµØª بیش‌تری برای تشخیص ØØ±Ú©Øª دشمن Ùˆ پاسخ‌گویی به آن داشته باشید.
خوشبختانه طراØÛŒ هنری بازی Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± ساخته‌شده کاملاً همسو با بازی است Ùˆ می‌تواند ÙØ¶Ø§ÛŒ خاص Ùˆ ویژه‌ی بازی را به مخاطب برساند. گاهی تاریکی Ù…ØÛŒØ· Ø¨ÛŒØ´â€ŒØ§Ø²ØØ¯ می‌شود اما این موضوع عجیب نیست Ú©Ù‡ غاری Ú©Ù‡ قرار است تنهایی Ùˆ چنین ÙØ¶Ø§ÛŒ مرموز Ùˆ ناشناخته‌ای را به مخاطب القا کند، از ÙØ¶Ø§Ù‡Ø§ÛŒ سرد Ùˆ خاموشی بهره ببرد. در این بین موسیقی بسیار کمرنگ است اما طراØÛŒ صدا Ùوق‌العاده کار شده Ùˆ می‌تواند شما را Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ با جزییات خود ØªØØª تأثیر قرار دهد.
عناصری وجود دارد Ú©Ù‡ عاشق آن‌ها هستم Ùˆ عناصری وجود دارد Ú©Ù‡ آن‌ها را دوست ندارم. بازی Unto The End آمیخته‌ای از این دو ترکیب است. تجربه‌ی Ú©Ù„ÛŒ Ø³ÙØ±ÛŒ Ú©Ù‡ در بازی با آن همراه می‌شوید Ùˆ مدت کوتاهی در چالش‌هایش برای زنده ماندن Ùˆ بازگشت به‌سوی خانه دست‌وپا می‌زنید، گیرا Ùˆ جذب‌کننده است. سازندگان موÙق‌ بوده‌اند Ú©Ù‡ با ایده‌ای Ù…Ù†ØØµØ±â€ŒØ¨Ù‡â€ŒÙرد هویتی را برای بازی خلق کنند Ùˆ ماجرایی چالش‌برانگیز را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… سازند، غاÙÙ„ از آنکه تعادل میان چالش‌برانگیز بودن Ùˆ سرگرم‌کننده بودن امری بسیاری ØÛŒØ§ØªÛŒ است Ú©Ù‡ گاهی بازی آن را نمی‌تواند رعایت کند.
مطالب پیشنهادی:
- بازگشت Shadow Man بازی های جدید که در شهریور ماه منتشر می‌شوند بررسی و امتیازات بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated بررسی و امتیازات بازی AO Tennis 2 بررسی و امتیازات بازی Two Point Hospital