در طول یک دهه گذشته، بارها پیش آمده تا اسم‌هایی همچون «دارک سولز»، «هیدتاکا میازاکی» Ùˆ استودیوی ÙØ±Ø§Ù… Ø³Ø§ÙØªÙˆØ± به گوش‌مان بخورد؛ اسم‌هایی Ú©Ù‡ همیشه با یک Ù…Ùهوم همراه بوده‌اند: سختی Ùˆ دشواری! واقعیت این است Ú©Ù‡ میازاکی پیش از خلق سه‌گانه‌ دارک سولز، اثری خلق کرده بود Ú©Ù‡ سختگیرترین منتقدان هم آن را یک Ù…ØØµÙˆÙ„ انقلابی می‌دانستند؛ اما طول کشید تا تÙکرات آخرین پدیده بازی سازی شرق، در دل میلیون‌ها جا بگیرد. بازی دیمونز سولز همان عنوانی است Ú©Ù‡ به واسطه‌اش با میازاکی آشنا شدیم؛ اثری دشوار با ÙØ±Ù…ولی پیچیده Ú©Ù‡ هرکسی نمی‌توانست با آن ارتباط برقرار کند. سیستم تنبیه دیمنز سولز با مخاطبانی Ú©Ù‡ عادت داشتند چک‌پوینت‌های پشت سر هم ببینند، اصلا جور در نمی‌آمد اما این بازی یک جادوی به خصوصی داشت Ùˆ بالاخره توانست Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† زیادی برای خود دست Ùˆ پا کند.
برای مشاهده بررسی ویدیویی بازی در یوتوب کلیک کنید
از آن زمان Û±Û± سال گذشته Ùˆ در این مدت، میازاکی Ùˆ تیم دوست داشتنی ÙØ±Ø§Ù…â€ŒØ³Ø§ÙØªÙˆØ± بازی‌های Ùوق‌العاده‌ای ساخته‌اند. به همین دلیل سونی تصمیم Ú¯Ø±ÙØª تا Demon’s Souls را به صورت کامل بازسازی کند Ùˆ از این‌رو، استودیوی Blue Point را برای انجام این کار انتخاب کرد. نسخه بازسازی دیمنز سولز Ùقط برای پلی‌استیشن Ûµ عرضه شده Ùˆ برنامه‌ای برای سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø± نسل هشتمی سونی وجود ندارد.
داستان این بازی، مانند اکثر ساخته‌های میازاکی به قدرت طلبی پادشاهان اشاره دارد. سرزمین بالتاریا سال‌هاست Ú©Ù‡ درگیر یک مه مرموز شده Ùˆ موجودات شیطانی با تسخیر Ø±ÙˆØ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†â€ŒÙ‡Ø§ØŒ زندگی را برای آن‌ها ØØ±Ø§Ù… کرده‌اند. اینجاست Ú©Ù‡ قهرمان بی‌نام Ùˆ نشان داستان، وارد داستان شده Ùˆ تصمیم می‌گیرد تا اسرار این سرزمین را کش٠کند Ùˆ به ظلم بی‌پایان شیاطین خاتمه دهد.
اگر با روایت در بازی‌های میازاکی آشنا نیستید، همین‌جا خیالتان را Ø±Ø§ØØª کنم Ú©Ù‡ در این عنوان، خبری از کات‌سین‌های پیچیده Ùˆ سینماتیک نیست Ùˆ تمام بار داستانی را آیتم‌هایی به دوش می‌کشند Ú©Ù‡ از روی زمین برمی‌دارید. در واقع ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª روی هر آیتم Ùˆ ارتباط آن با دیگر آیتم‌ها، بسیاری از راز‌های داستان را برایتان بر ملا می‌کند Ùˆ باعث می‌شود تا Ú©Ù…ÛŒ نگرش شما نسبت به Narrative تغییر کند. بازیکن در طول بازی به پنج دنیای Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø³ÙØ± می‌کند Ùˆ وظیÙÙ‡ دارد Ú©Ù‡ شیاطین اصلی هرکدام از این دنیاها را از بین ببرد. هر دنیا داستان مخصوص به خود را دارد اما در نهایت همه‌چیز در خدمت مسیر اصلی یعنی سرزمین بالتاریا ØØ±Ú©Øª می‌کند Ùˆ پیوستگی روایت ØÙظ می‌شود.
اگر تا به ØØ§Ù„ این عنوان را تجربه نکرده Ùˆ در عوض، سراغ سه‌گانه Dark Souls Ø±ÙØªÙ‡ باشید، متوجه خواهید شد Ú©Ù‡ بسیاری از ایده‌های میازاکی از Demon’s Souls آمده‌اند. به عنوان مثال Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª Storm King کوچکترین ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ با Yhorm the Giant ندارد Ùˆ شیوه مبارزه Ùˆ ØØªÛŒ اسم سلاØÛŒ Ú©Ù‡ باید از طریق آن Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª را از بین ببرید، کاملا مشابه یکدیگرند. نمونه‌ی دیگر Old Monk است Ú©Ù‡ اگر آنلاین باشید، متوجه شباهت‌های او به Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª Looking Glass Knight خواهید شد. تنها ØªÙØ§ÙˆØª بزرگ میان دیمنز سولز Ùˆ دارک سولز به گستردگی دنیاهایشان بازمی‌گردد؛ جایی Ú©Ù‡ به واسطه هزینه‌های بیشتر می‌توان Ùهمید Ú©Ù‡ چقدر دارک سولز بزرگ‌تر است اما نخستین ساخته مهم میازاکی تا Ú†Ù‡ اندازه خلاقانه Ùˆ ساختارشکن بوده.
وقتی از بازسازی یک بازی ØØ±Ù می‌زنیم، به طور قطع جلوه‌های بصری نقش بسیار پررنگی برای جذب کردن مخاطب Ø§ÛŒÙØ§ می‌کنند. این مورد در ظاهر، بزرگترین Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Demon’s Souls سال Û²Û°Û²Û° Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود زیرا گراÙیک، اولین ویژگی برای به دام انداختن بازیکن خواهد بود. استودیوی Blue Point برای یک عنوان Ú©Ù‡ هنگام عرضه کنسول منتشر می‌شود، شاهکار کرده Ùˆ اثری تØÙˆÛŒÙ„ داده Ú©Ù‡ باید آن را یک Ù…ØØµÙˆÙ„ درخور برای نسل بعد توصی٠کرد. Ú©ÛŒÙیت Ø¨Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ در نسخه بازسازی استثنایی بوده Ùˆ به قدری بازیکن را در Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± تاریک Ùˆ ترسناک بازی غرق می‌کند Ú©Ù‡ یادش می‌رود تصویر مقابلش، Ùقط یک بازی ویدیویی است. در واقع Blue Point با آگاهی از آنچه مخاطبان در طول این Û±Û± سال مشاهده کرده‌اند، سعی کرده تا نه تنها به ÙØ¶Ø§ÛŒ اصلی ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø± بماند، بلکه آن را بیش از پیش به ساخته‌های چند وقت اخیر میازاکی نزدیک‌تر کند. همین موضوع سبب شده تا Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ در عین آشنا بودن برای مخاطب قدیمی، جذابیت‌های خودش را ØÙظ کرده Ùˆ ØØªÛŒ گاهی اوقات، بازیکن را Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ²Ø¯Ù‡ کند.
به عنوان نمونه کاÙیست تا وارد دنیای چهارم شوید Ùˆ همان ابتدا مشاهده کنید Ú©Ù‡ رعد Ùˆ برق به درختی برخورد کرده Ùˆ آن را به آتش می‌کشد؛ موردی Ú©Ù‡ در نسخه کلاسیک وجود نداشت. مثال‌ها بسیارند Ùˆ به طور قطع، مشاهده Demon’s Souls برا کاربری Ú©Ù‡ سال‌ها قبل، آن را تجربه کرده، جذابیت دوچندانی خواهد داشت.
تیم سازنده تنها به بخش گراÙیک Ø§Ú©ØªÙØ§ نکرده Ùˆ با تنظیم دوباره موسیقی Ùˆ اجرای آن در یک کلیسای کاملا آکوستیک شده، Ø±ÙˆØ ØªØ§Ø²Ù‡â€ŒØ§ÛŒ به بخش صدا بخشیده است. ØØ§Ù„ا موسیقی‌های ØÙ…اسی شونسوکه کیدا در قالب Ùˆ ÙØ±Ù…ÛŒ جدید گوش شما را نوازش می‌کنند Ùˆ ØªØ±Ø´Ø Ø¢Ø¯Ø±Ù†Ø§Ù„ÛŒÙ† در خون شما را به ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± می‌رسانند. باید در نظر داشت Ú©Ù‡ به جز منطقه نکسوس (هاب بازی) Ùˆ Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ØŒ موسیقی در هیچ نقطه دیگری شنیده نمی‌شود؛ موضوعی Ú©Ù‡ به امضای میازاکی Ùˆ عناوین سولز لایک بدل شده است.
از بخش موسیقی Ú©Ù‡ عبور کنیم، به اÙکت ضربات می‌رسیم Ú©Ù‡ دست Ú©Ù…ÛŒ از شاهکار ندارند. برای اولین بار در طول این مجموعه می‌توانید صدای واقعی برخورد ضربه سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ به سپر Ùˆ… را به درستی درک کنید. برای درک Ú¯ÙØªÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بالا کاÙÛŒ است تا با Ø³Ù„Ø§Ø Dragon Bone Smasher به دشمن خود ضربه بزنید تا متوجه شوید Ú©Ù‡ تیم طراØÛŒ صدا، Ú†Ù‡ عملکرد درخشانی از خود بر جای گذاشته‌اند.
در مورد گیم‌پلی می‌توان مدت‌ها ØµØØ¨Øª کرد Ùˆ از Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² نسخه بازسازی Demon’s Souls نوشت. تغییرات ایجاد شده در روند گیم‌پلی بسیار زیاد بوده به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ دیگر خبری از مبارزات تاریخ مصر٠گذشته نیست. ØØ§Ù„ا زمان اجرای بک‌استب Ùˆ ØØªÛŒ کانتر اتک به مراتب دقیق‌تر شده Ùˆ این موضوع با توجه به انیمیشن Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª هر Ø³Ù„Ø§Ø Ù†Ø³Ø¨Øª به دیگری، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، بک‌استب‌هایی هستند Ú©Ù‡ به صورت یک دست یا دوست اجرا می‌کنید؛ این ضربه‌ها بسته به اینکه در Ú†Ù‡ ØØ§Ù„تی اجرا شوند، میزان آسیب Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ دارند.
خوشبختانه ظاهر آیتم‌ها ØªÙØ§ÙˆØª زیادی با گذشته داشته Ùˆ قرار نیست تا با شکل‌های بی‌ربط Ùˆ زشت روبرو شوید. تغییرات ظاهری به شدت به کارتان می‌آید زیرا هر آیتم، هویت به خصوصی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ کمتر پیش می‌آید Ú©Ù‡ با نمونه‌های مشابه مواجه شوید. با این ØØ§Ù„ هنوز هم جدا بودن Equip Burden Ùˆ Item Burden اذیت کننده است Ùˆ می‌تواند گاهی اوقات اعصاب شما را به هم بریزد. مورد اول هنوز هم در دارک سولز وجود دارد Ùˆ همه به آن عادت کرده‌اند. شخصیت اصلی با توجه به میزان تجهیزاتی Ú©Ù‡ به همراه دارد، سنگین می‌شود Ùˆ توانایی ØØ±Ú©Øª او، وابسته به میزان تجهیزات Ùˆ وزن آنهاست. اگر سنگین باشید، Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§ Fat Roll خواهید شد Ùˆ واکنش‌های کندتری خواهید داشت Ú©Ù‡ این مورد در دارک سولز باید میزان سنگینی شما زیر Û·Û°Ùª باشد اما در دیمنز سولز این رقم به ÛµÛ°Ùª می‌رسد. Ø¨ØØ« Item Burden همان نقطه اعصاب خرد Ú©Ù† بازی است؛ جایی Ú©Ù‡ میزان آیتم‌هایی Ú©Ù‡ با خود ØÙ…Ù„ می‌کنید، بسیار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ است Ùˆ اگر بیش از اندازه نیاز داشته باشید، باید آن‌ها را به صندوق یا همان Storage Ø¨ÙØ±Ø³ØªÛŒØ¯. خوشبختانه به Ú©Ù…Ú© سیستم لودینگ بسیار سریع Ùˆ چند ثانیه‌ای بازی، این مشکل چندان به چشم نمی‌آید اما ای کاش سازندگان آن را Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ø±Ø¯Ù†Ø¯. در مورد سیستم Tendency هم Ú©Ù‡ پیچیده‌ترین ویژگی Demon’s Souls Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود، باید مطلب جداگانه‌ای نوشت Ú©Ù‡ پرداختن به آن در نقد Ùˆ بررسی نمی‌گنجد.
در انتها باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ آخرین ساخته استودیوی Blue Point اثری بی‌نظیر Ùˆ تقریبا بدون ایراد است Ú©Ù‡ انجام آن را به تمامی Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† میازاکی Ùˆ سری سولز پیشنهاد می‌دهمd. سازندگان اثری به معنای واقعی کلمه «نسل بعدی» خلق کرده‌اند Ú©Ù‡ تا مدت‌ها بنچ‌مارک پلی‌استیشن Ûµ باقی خواهد ماند.
مطالب پیشنهادی:
- همه چیز در مورد نسخه ریمیک بازی Demon’s Souls ریمیک بازی Demon’s Souls درجه سختی جدیدی را شامل نمی‌شود از اعلام قیمت پلی استیشن 5 تا بازگشت گاد آ٠وار ریمیک بازی Demon’s Souls در مقطعی یک ØØ§Ù„ت آسان داشت ریمیک بازی Demon’s Souls برای رایانه‌های شخصی تایید شد [بروزرسانی]