هر چند سال یک بار عنوانی روانه بازار ویدیو گیم می‌شود Ú©Ù‡ موجبات غاÙلگیری مخاطبان Ùˆ منتقدان را رقم می‌زند. مخاطبانی Ú©Ù‡ شاهد عرضه بازی‌ای هستند Ú©Ù‡ ظاهر Ùˆ باطن آن ØªÙØ§ÙˆØª بسیاری با دیگر آثار موجود در بازار دارد Ùˆ در بازاری Ú©Ù‡ هر روز شاهد تکرار مکررات هستیم ØŒ این بازی ساختاری Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ را ارائه می‌کند. عناوینی مثل Demon’s Souls  ، Bioshock  ، The Stanley Parable Ùˆ ØØ§Ù„ا ساخته نخست استودیو ZA/UM در این کتگوری قرار می‌گیرند. بازی Disco Elysium اواخر سال 2019 Ùˆ در ØØ§Ù„ÛŒ به صورت Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ برای PC عرضه شد Ú©Ù‡ کمتر کسی گمان Ù…ÛŒ کرد این بازی ساخت استودیو مستقل واقع در استونی نه Ùقط به اثری ساختارشکن مبدل شود بلکه جوایز ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را هم کسب کند. این میزان از موÙقیت سبب شد تا سازندگان این عنوان در کنار توسعه نسخه کنسولی ویژگی‌های جدیدی از جمله صداگذاری کامل را به بازی اضاÙÙ‡ کنند تا نسخه کامل این عنوان با نام بازی Disco Elysium: The Final Cut  در اختیار مخاطبان PC Ùˆ کنسول‌های PS4 Ùˆ PS5 قرار بگیرد. عنوانی Ú©Ù‡ اثری جاه طلبانه Ùˆ شاهکاری مدرن است Ú©Ù‡ تنها به واسطه پاره‌ای مشکلات ÙÙ†ÛŒ نمره کامل را Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª نمی‌کند.
پیش از هر چیزی باید بدانید خبری از نبرد در Disco Elysium نیست چون همه چیز به دیالوگ ØŒ انتخاب درست آن‌ها ØŒ به دست آوردن مهارت‌های مورد نظر Ùˆ البته Ú©Ù…ÛŒ شانس خلاصه می‌شود. به بیان ساده‌تر اگر مبارزه Ùˆ اکشن در بازی برایتان رکنی اساسی است ØŒ به هیچ وجه سمت Disco Elysium: The Final Cut نروید چون برای شما ساخته نشده Ùˆ به Ø§ØØªÙ…ال ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† ØÙˆØµÙ„ه‌تان را سر خواهد برد. اما در سوی دیگر اگر به خواندن دیالوگ ØŒ غرق شدن در داستان طولانی Ùˆ انتخاب‌های پرشمار علاقه دارید Ø› یک شاهکار Ú©Ù… نظیر پیش رویتان قرار دارد.
داستان Disco Elysium زمانی آغاز می‌شود Ú©Ù‡ شخصیت اصلی بازی یعنی کارآگاه قصه ما در ØØ§Ù„ÛŒ از خواب بیدار Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ به خاطر مصر٠زیاد مشروبات الکلی در ØØ§Ù„ت امنژیا قرار دارد Ùˆ هیچ چیز را به خاطر ندارد. او نمی‌داند کیست ØŒ کجاست Ùˆ Ù‡Ø¯ÙØ´ از ØØ¶ÙˆØ± از هتلی Ú©Ù‡ در آن ØØ¶ÙˆØ± دارد چیست. در همین ØØ§Ù„ ندای ذهنی کارآگاه مدام با او ØµØØ¨Øª کرده Ùˆ در این بین کاربر مدام از خودش می‌پرسد Ú†Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ در ØØ§Ù„ رخ دادن است. دقیقا به مانند اینکه سازندگان ناگهان گیمر را بدون راهنمایی در دنیای غنی پرتاب می‌کنند Ú©Ù‡ کوچک‌ترین بخش آن با جزییاتی Ø´Ú¯ÙØª انگیز طراØÛŒ شده. بی دلیل نیست Ú©Ù‡ این بازی با نام عنوانی کارآگاهی/نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ معرÙÛŒ شد چون بازی از همان ثانیه نخست با پمپاژ دیالوگ Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات عجیب Ùˆ غریب آغاز Ù…ÛŒ شود Ùˆ شما به عنوان کاربر باید از همه چیز – بله همه چیز – بازی بدون Ú©Ù…Ú© Ùˆ راهنمایی خاصی سردربیاورید. در ØÙ‚یقت کاراکتر اصلی Ùˆ گیمر در ابتدا به یک اندازه از جهانی Ú©Ù‡ در آن ØØ¶ÙˆØ± دارند بی اطلاع هستند Ùˆ با هر قدم در پیشروی در بازی هم شخصیت اصلی هم گیمر متوجه می‌شوند Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ در ØØ§Ù„ رخ دادن است Ùˆ اصلا دلیل ØØ¶ÙˆØ± کاراکتر اصلی بازی در این نقطه ØŒ در این هتل ناشناس ØŒ در این شهر دل مرده (Revachol) چیست ØŸ
ØÙ‚یقیت این است Ú©Ù‡ اکثر گیمرها ممکن است Ø·ÛŒ چند ساعت ابتدایی کاملا گیج شوند Ùˆ با هر مکالمه‌ای نه تنها اطلاعاتتان بیشتر نشود بلکه سوالاتی بیشتری برای‌شان ایجاد شود. روند سناریو به Ø´Ú©Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ با پاسخ هر سوال Ú©Ù„ÛŒ سوال جدید ذهنتان را درگیر می‌کنند. دلیل این امر ساختار Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ دنیای «دیسکو ایلیسیوم» است. این دنیا شبیه به هیچ دنیایی نیست ØŒ نه ایدئولوژی‌هایش ØŒ نه کاراکترهایش Ùˆ نه قصه جهانش. مثلا کمونیست در این بازی ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ آشکاری با تعری٠کمونیست در جهان واقعی دارد. ØØ§Ù„ا در وسط همین سوالات Ùˆ جهانی Ú©Ù‡ به مرور نکاتش را روایت می‌کند ØŒ شما باید پرده از قتلی بردارید Ú©Ù‡ در پشت هتل شما رخ داده. مردی به دار آویخته شده Ùˆ این وظیÙÙ‡ شما Ùˆ همکاراتان یعنی «کیم» است Ú©Ù‡ پرده از راز آن بردارید. با این ØØ§Ù„ پرده برداری از این ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ بدون دانستن ریز Ùˆ بم جهان الیسیوم کاری تقریبا غیرممکن است. پس مدام دیالوگ برقرار Ù…ÛŒ کنید ØŒ از کارگران شاکی در مورد تجمعشان Ù…ÛŒ پرسید ØŒ صØÙ†Ù‡ قتل را بررسی می‌کنید ØŒ مورد Ù†ÙØ±Øª مردم قرار Ù…ÛŒ گیرید. هر بار هم Ú©Ù‡ این روند را پیش Ù…ÛŒ گیرید نداهای مختلÙÛŒ از ذهنتان با شما ØµØØ¨Øª می‌کنند.
دنیای الیسیوم رویاگونه است Ùˆ خود بازی Ùˆ ساختارش هم همینطور. آن قدر Ø§ØªÙØ§Ù‚ات Ùˆ داستان‌های عجیب Ùˆ جدید در بازی وجود دارند Ú©Ù‡ انگار خود به درون یک رویای Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ پرت شدید. هر Ú†Ù‡ قدر Ú©Ù‡ بیشتر ØµØØ¨Øª Ù…ÛŒ کنید Ùˆ به کند Ùˆ کاو جهان بازی Ù…ÛŒ پردازید بیشتر متوجه شاهکاری Ù…ÛŒ شوید Ú©Ù‡ سازندگان بازی آن را در اختیار گیمرها قرار دادند. شاهکاری Ú©Ù‡ از منظر شخصیت پردازی Ùˆ ساختار دنیا به Ø±Ø§ØØªÛŒ از تعدادی از بهترین RPGهای تاریخ پیشی Ù…ÛŒ گیرد. ممکن است ادعای عجیبی به نظرتان برسد اما ØÙ‚یقت دارد.
نکته جالب این است Ú©Ù‡ Ú©Ù‡ دیسکو ایلیسیوم در ظاهر نکات داستانی کلیشه‌ای دارد. مثلا شخصیت اصلی چیزی از گذشته اش به خاطر ندارد یا اینکه در همان ابتدای بازی ØŒ کارآگاهی به عنوان کاراکتر دوم به بازی اضاÙÙ‡ Ù…ÛŒ شود تا ÙØ§Ø² بازی شبیه به آثار buddy cop باشد. در باطن ولی این نکات کلیشه‌ای آنقدر خوب تعبیه شده‌اند Ú©Ù‡ شما را غاÙلگیر می‌کنند. امنژیا کاراکتر اصلی ریشه در شخصیت او دارد Ùˆ به مرور گیمر متوجه این موضوع Ù…ÛŒ شود. در وهله بعدی کاراکتر دوم بعدی یعنی «کیم کیتساراگی» ØªÙØ§ÙˆØª مهمی با دیگر شخصیت‌های دوم دارد زیرا برخلا٠بسیاری از بازی‌ها او در نقش کاراکتر بامزه ظاهر نمی‌شود. در ØÙ‚یقت این کیم است Ú©Ù‡ جور آبرو ریزی‌های شما را می‌کشد Ùˆ این شما هستید Ú©Ù‡ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ú©Ø§Ø±Ø§Ú©ØªØ± بذله Ú¯Ùˆ Ùˆ البته خرابکار به شمار می‌آیید.
این روزها عناوین ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ نام RPG یا نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ را به دوش می‌کشند اما ØÙ‚یقت ماجرا این است Ú©Ù‡ میزان نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ اکثریت آن‌ها به تعدادی ارتقا Ùˆ نهایتا دو پایان خلاصه می‌شود. دیسکو ایلیسویم اما یک نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ به معنای واقعی است. از منظر انتخاب Ùˆ چگونگی پیش روی عنوانی پیش روی شماست Ú©Ù‡ برای هر معمای Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ بزرگش چند راه ØÙ„ را پیش روی شما می‌گذارد. یکی از دلایل این Ø§ØªÙØ§Ù‚ طراØÛŒ شخصیت های بازی است. هر کاراکتر این بازی هویتی خاص Ùˆ جهان بینی خاص خود را دارد. مثل 90 درصد بازی های در بازار ان ها خلق نشده اند Ú©Ù‡ ØµØ±ÙØ§ به شما اطلاعات بدهند تا راه خود را پیدا کنید بلکه شخصیت هایی هستند Ú©Ù‡ هر کدام هدÙÛŒ را دنبال Ù…ÛŒ کنند مثل دنیای واقعی. ان ها با اینکه مجازی هستند ولی ساختاری کاملا ØÙ‚یقی دارند. مثل انسان‌های جهان ما Ú©Ù‡ هر کدام شخصیتی خاص دارند Ùˆ زندگی شان برایشان مهم است در اینجا هم کاراکترها ساخته نشده اند تا ØµØ±ÙØ§ راهنمای شما باشند Ùˆ در نهایت ÙØ¯Ø§ÛŒ شما یعنی شخصیت اصلی شوند. به همین خاطر است Ú©Ù‡ خیلی از کاربران در بازی شکست Ù…ÛŒ خورند. هر دیالوگی شما را به مقصد نمی رساند Ùˆ باید همیشه در انتخاب دیالوگ هایتان کمال دقت را به خرج بدهید.
ÙØ±Ø§Ù…وش نکنید شخصیت اصلی بازی خود نیز ÙØ±Ø¯ÛŒ Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ù‡ Ùˆ درگیر Ø¨ØØ±Ø§Ù† میان سالی است. این تنها هد٠شما نیست Ú©Ù‡ با انتخاب اشتباه به خطر Ù…ÛŒ Ø§ÙØªØ¯ بلکه جان کاراکتر اصلی هم در دستان شماست. جانی Ú©Ù‡ ممکن است تنها با خواندن یک تکه کاغذ Ú©Ù‡ یاداور تلخی هاست از بین برود.
داستان ØŒ دیالوگ‌ها ØŒ شخصیت‌ها ØŒ جهان ØŒ 4 ویژگی مهم Disco Elysium: هستند اما نه همه چیز آن. این بازی Ú©Ù‡ در ØÙ‚یقت برداشتی Ùوق العاده از عناوین رومیزی است ساختار نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ جالبی را به شما ارائه Ù…ÛŒ کند. در ابتدای بازی Ù…ÛŒ توانید از بین 3 تیپ کاراکتر یکی را انتخاب کنید یا اینکه خودتان ویژگی های شخصیت اصلی را Ø´Ú©Ù„ دهید. کاراکتر شما Ù…ÛŒ توانید ÙØ±Ø¯ÛŒ ØØ³Ø§Ø³ ØŒ نکته سنج باشد. Ù…ÛŒ تواند شوخ طبع Ùˆ اجتماعی باشد Ùˆ ØØªÛŒ Ù…ÛŒ توند یک پلیس بی مغز Ùˆ البته قدرتمند باشد. جالب اینکه این ها تنها ویژگی های ظاهری نیستند Ùˆ در بازی تاثیر ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ دارند. چرا تاثیر واقعی دارند ØŸ چون ساختار بازی Ùˆ پیشروی در مراØÙ„ به Ø´Ú©Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ هر معمایی نه یک جواب بلکه چند جواب دارد. ÙØ±Ø¶ کنید به دنبال راه ÛŒØ§ÙØªÙ† به مکانی Ù‚ÙÙ„ شده هستید. خب در اینجا چند راه پیش پای شماست. ایا قدرت بدنی تان انقدر هست Ú©Ù‡ بتوانید به زور وارد شوید ØŸ یا شاید در باز کردن Ù‚ÙÙ„ ها مهارت دارید ØŸ در غیر این دو وضعیت Ú†Ù‡ ØŸ خب اگر استاد سخن وری باشید باز هم Ù…ÛŒ توانید به شیوه ای دیگر پیشروی کرده Ùˆ با Ú©Ù…Ú© کاراکترهای دیگر در بازی پیشروی کنید البته در صورتی Ú©Ù‡ ان ها به شما اعتماد کنند. البته کلید بعضی معماها مخصوصا تعدادی از ماموریت‌های جانبی بسته به قدرت‌هایی است Ú©Ù‡ در اختیار دارید. باید اعترا٠کرد این میزان از تعری٠و تجمید از دیسکو ایلسیوم به این خاطر نیست Ú©Ù‡ ØµØ±ÙØ§ اثری منتقد پسند است. این بازی ØÙ‚یقتا ساختاری Ùوق العاده دارد Ùˆ یک RPG واقعی است. شما را گول نمی زند چون برخلا٠خیلی از نقش Ø§ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ های روز انتخاب هایش قابل لمس هستند نه اینکه هر دیالوگ شما ØµØ±ÙØ§ یک خروجی نهایی داشته باشد Ùˆ تازه ماجرا جالب تر هم Ù…ÛŒ شود.
وقتی کاراکتر خود را بسازید با ØµÙØÙ‡ مهارت هایتان روبرو Ù…ÛŒ شوید Ú©Ù‡ البته بسته به اینکه Ú†Ù‡ نوع شخصیتی را انتخاب کردید یا ساختید این مهارت ها Ù…ÛŒ توانند به سق٠خود یا به پایین تر ØØ¯ برسند. مثلا شخصیتی Ú©Ù‡ من ساختم باهوش Ùˆ کاریزماتیک بود ØŒ قدرت بدنی معمولی داشت Ùˆ البته در کارهای ÙÙ†ÛŒ مثل باز کردن درها ØŒ نشانه گیری با Ø³Ù„Ø§Ø ØŒ واکنش سریع Ùˆ غیره یک اØÙ…Ù‚ به تمام معنا! با اینکه شخصیت من نمی توانست در مواردی Ú©Ù‡ ذکر کردم قوی باشد اما با ارتقای تعدادی از ویژگی هایش از جمله Visual Calculus Ùˆ Drama قدرت Ù…ØÛŒØ· سازی Ùˆ چانه زنمیم را بالا ببرم. با اولی توانستم متوجه Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی شوم Ú©Ù‡ در آن ØØ¶ÙˆØ± نداشتم بشوم مثلا Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ú©Ù‡ سال ها پیش در «روشال» Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ با دومی با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از دورغ Ú¯ÙØªÙ† مسیرم را هموار کنم. این دو ویژگی بخشی از 24  ویژگی مهم در بازی است Ú©Ù‡ البته تاثیر دیگری هم در روند گیم پلی دارد.
همانطور Ú©Ù‡ اشاره کردم بازی با الهام از عناوین رومیزی ساخته شده Ùˆ ØØªÛŒ با وجود ویژگی های خاص ØŒ شانس نقش مهمی را در بازی Ø§ÛŒÙØ§ Ù…ÛŒ کند. مثلا همان قدرت Drama را تصور کنید Ú©Ù‡ اجازه Ù…ÛŒ دهد به Ø±Ø§ØØªÛŒ دروغ بگید. خب اگر من Ùقط نیمی از این ویژگی را اپگرید کرده باشم در بسیاری از سناریوها شانس های مختلÙÛŒ دارم. مثلا میخواهم به دخترک کتاب ÙØ±ÙˆØ´ دروغ بگویم. خب شانس من با این اوصا٠مثلا 58 درصد است. ممکن است با انتخاب راهکار قرمز – راهکار Ùˆ دیالوگ هایی Ú©Ù‡ بسته به مهارت های شما ØŒ درصد شانس موÙقیتتان را به نمایش Ù…ÛŒ گذارند – برنده شوم یا بازنده. دقیقا به مانند انداختن تاس با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ بسته به مهارت هایتان ØŒ بعضی از وقت ها شانس تاس انداختن Ùˆ برنده شما بسیار بالاست Ùˆ در بعضی وقت ها برعکس. البته مشخصا خیلی از کاربران سعی Ù…ÛŒ کنند پس از هر بار شکست با لود کردن سریع دوباره شانس خود را Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کنند.
همه این ها را ذکر کردم تا به این نتیجه برسم Ú©Ù‡ ØØªÛŒ قدرت های شما هم در روند بازی Ùˆ داستان ان تاثیری ÙˆØØ´ØªÙ†Ø§Ú© دارند. انتخاب های شما برای رسیدن به Ù‡Ø¯ÙØªØ§Ù† ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† است Ùˆ شما باید تصمیم بگیرید در کنار انتخاب درست دیالوگ ØŒ روی کدام مهارت متمرکز شوید تا در نهایت پرده راز قتل Ùˆ البته داستان هولناک شهر روشال بردارید. جالب تر اینکه هر کدام از این 24 قدرت همچون یک کاراکتر در ذهن شما هستند. در ØÙ‚یقت نداهای درونی شما به این 24 قدرت تقسیم Ù…ÛŒ شوند. هر قدرتی Ú©Ù‡ پرسونالیتی مشخص دارد Ùˆ هر بار Ú©Ù‡ دیالوگی برقرار Ù…ÛŒ شود ممکن است ایده خودش را اعلام کند. مثلا وقتی مهارت Empathy ØµØØ¨Øª Ù…ÛŒ کند ØŒ شما را به سمت راهکاری انسانی سوق Ù…ÛŒ دهد. اگر Empathy شما بالا باشد Ù…ÛŒ توانید از راهکار Ú©Ù‡ این مهارت در گوشتان زمزمه Ù…ÛŒ کند برخوردار شوید در غیر این صورت تنها یک ندای ذهنی است Ùˆ Ù…ÛŒ توانید آن را نادیده بگیرید. توجه کنید لزوما همه ØØ±Ù های این مهارت ها درست نیستند. گاهی اوقات دشمنان از نقطه ضع٠شما Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده Ùˆ ندای درونی یک مهارت تØÙ„یلی اشتباه را در گوشتان زمزمه Ù…ÛŒ کند. دقیقا مثل یک انسان واقعی Ú©Ù‡ پیش از هر تصمیمی ØŒ میزبان صدای های ذهنی مختلÙÛŒ است Ú©Ù‡ ÙØ±Ø¯ را به انجام دادن یا ندادن ØŒ چگونگی انجام دادن Ùˆ تØÙ„یل وضع موجود وا Ù…ÛŒ دارد.
Disco Elysium Ùˆ نسخه ÙØ§ÛŒÙ†Ø§Ù„ کات Ú©Ù‡ آن به لط٠صداگذاری به شدت بهتر هم شده اثری چالش برانگیز است. چالش برانگیز نه به معنای سخت به معنای واقعی چالش برانگیز چون این بازی بهتر از هر بازی دیگری کاراکتر Ùˆ دنیایی خیالی ولی با ویژگی های دنیای واقعی را خلق Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ شما در ان لزوما یک بازیگر مهم نیستید. شما یک انسان هستید مثل بقیه Ùˆ این هوش Ùˆ ذکاوت است Ú©Ù‡ شما را از بقیه پیش Ù…ÛŒ اندازد یا شما را به عقب هل Ù…ÛŒ دهد.
بازی در زمینه صداگذاری ØŒ موسیقی Ùˆ گراÙیک هم عملکرد بسیار خوبی دارد. وقتی در هتل Ùˆ Ù…ØÙˆØ·Ù‡ اطرا٠هستید آهنگی آرام در پس زمینه پخش Ù…ÛŒ شود اما با Ø±ÙØªÙ† به میان معترضان قطعه‌ای استرس آور پخش Ù…ÛŒ شود تا با Ù…ØÛŒØ· هم خوانی کاملا وجود داشته باشد. صداگذاری بازی واقعا درجه یک است Ùˆ صداگذاران نقش خود را عالی Ø§ÛŒÙØ§ کرده‌اند. به همین خاطر ÙØ§ÛŒÙ†Ø§Ù„ کات ØØªÛŒ تجربه به مراتب جذاب تری نسبت به نسخه اصلی را در اختیار گیمرها قرار Ù…ÛŒ دهد. گراÙیک بازی از منظر ÙÙ†ÛŒ شاید Ùوق العاده نباشد از منظر هنری Ú©Ù… نظیر است. Ù…ØÛŒØ· دیسکو ایلسیوم همچون یک تابلو نقاشی خوش رنگ Ùˆ لعاب است. ØØ§Ù„ا اگر قدرت Inland Empire هم ارتقا دهید این Ù…ØÛŒØ· زیباتر هم Ù…ÛŒ شود چون شخصیت اصلی Ù…ÛŒ تواند تصاویر رویایی را در این جهان مشاهده کند.
تنها مشکل این بازی ØŒ ایردات کنترل Ùˆ البته پخش نشدن صدای بعضی دیالوگ هاست. در طول بازی زیاد پیش آمد Ú©Ù‡ کاراکتر را به سمتی هدایت کنم اما به جای یک بار باید سه بار روی ابژکت دکمه را Ù…ÛŒ زدم تا بازی به دستورم عمل کند. همچنین بعضی اوقات به ناگهان در میانه ØµØØ¨Øª ØŒ صدای NPCها قطع Ù…ÛŒ شد. مشکل کنترل بعضی در دراز مدت Ú©Ù…ÛŒ اعصاب خرد Ú©Ù† است اما به غیر از این دو ایراد ØŒ این بازی به معنای واقعی کلمه Ú©Ù… نظیر Ùˆ استثنایی است.
در انتها باید بگویم بازی Disco Elysium: The Final Cut یک شاهکار است ØŒ شاهکاری Ú©Ù‡ نمونه‌اش را جای دیگری پیدا نمی‌کنید Ùˆ بهترین عنوان برای آن دست دوستداران قدیمی نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ú©Ù‡ هیچ گاه یاد Ùˆ خاطرات Planescape: Torment  را از یاد نبرده‌اند.
مطالب پیشنهادی:
- بررسی Ùˆ امتیازات بازی Chicken Police بررسی Ùˆ امتیازات بازی Demon’s Souls Remake همه چیز در مورد نسخه ریمیک بازی Demon’s Souls ریمیک بازی Demon’s Souls درجه سختی جدیدی را شامل نمی‌شود کارگردان ریمیک بازی Demon’s Souls سونی را ترک کرد