اگرچه از همان نمایش‌های اولیه رگه‌هایی از آثار مختل٠در بازی Biomutant دیده می‌شد، اما در ذات آن چیزی وجود داشت Ú©Ù‡ گویی از چند نسل پیش تاکنون Ù…Ùقود مانده بوده است. اثر اکشنی Ú©Ù‡ شخصیت اصلی آن ØÛŒÙˆØ§Ù† Ø¬Ù‡Ø´â€ŒÛŒØ§ÙØªÙ‡â€Œâ€ŒÛŒ بامزه‌ای است Ú©Ù‡ در راه نجات جهان قدم گذاشته است. این دقیقاً یاد Ùˆ خاطره‌ی ایده‌های هیجان‌انگیزی است Ú©Ù‡ در ØÙˆØ§Ù„ÛŒ نسل‌ ششم کنسول‌ها توسط استودیوهای مختل٠دیده می‌شد. دورانی Ú©Ù‡ به خاطر هزینه‌ی کمتر ساخت بازی‌ها هنوز استودیوهای کوچک‌تر قادر بودند تا بازی‌هایی با این جاه‌طلبی خلق کنند. پرسش اصلی در این است Ú©Ù‡ استودیو Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ 20 Ù†ÙØ±Ù‡â€ŒÛŒ Experiment 101 تا Ú†Ù‡ اندازه توانسته به این ایده‌های جاه‌طلبانه Ùˆ جذاب جامه‌ی عمل بپوشاند.
Biomutant در جهانی پسا-آخرالزمانی جریان دارد Ú©Ù‡ از بقایای شوم زندگی مدرن انسان در Ù¾ÛŒ آلودگی‌های شیمیایی Ùˆ کارخانه‌ای به وجود آمده است. در ØØ§ØµÙ„ این وقایع جهان قدیمی دگرگون‌شده، انسان‌ها منقرض Ùˆ طبیعت با دگرگونی‌های زیاد مواجه شده است Ú©Ù‡ یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های آن جهش زیست بیولوژیکی عظیمی است Ú©Ù‡ ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª Ùˆ طبیعت به آن دچار شده‌اند. در این میان «درخت زندگی» Ú©Ù‡ مظهری از ØÛŒØ§Øª طبیعت Ùˆ جهان کنونی است پس از سال‌ها در ØØ§Ù„ مرگ است Ùˆ شما باید در راه نجات آن قدم بردارید.
شاید بعضی از عناصر داستانی کلیشه‌ای به نظر برسد اما مضمون اصلی داستان در کنار شخصیت‌ها Ùˆ جهان بازی اگرچه ماندگار یا بسیار قابل‌توجه نیست اما متناسب با ØØ§Ù„ Ùˆ هوای آن است. داستان بازی Ú©Ù‡ بیشتر توسط راوی داستان روایت می‌شود، بامزه Ùˆ دوست‌داشتنی است Ùˆ ØØ³ Ùˆ ØØ§Ù„ÛŒ قصه مانند به آن می‌دهد. صدا Ùˆ Ù„ØÙ† Ú¯ÙØªØ§Ø± راوی برای ÙØ¶Ø§ÛŒ بازی Ùˆ درآوردن شوخی‌ها Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات آن مناسب است اما از آنجایی Ú©Ù‡ دیگر شخصیت‌هایی بازی کلام عادی ندارند Ùˆ او جای همه (به‌جز آگاهی خیر Ùˆ شر) سخن می‌گوید Ùˆ ØØªÛŒ این سخن‌های گاه‌وبیگاه در مبارزات Ùˆ گشت‌وگذار عادی دنبال می‌شود، ممکن است Ú©Ù…ÛŒ بازیکن را اذیت کند، با این وجود، می‌توانید میزان ØµØØ¨Øªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ او را در تنظیمات بازی Ú©Ù… یا زیاد کنید تا چنین مشکلی در بازی نداشته باشید. Biomutant توانسته تا ØØ¯ÛŒ رابطه‌ی میان جهان بازی Ùˆ مضمون داستانی آن را ØÙظ کند. علاوه بر مسیر داستانی اصلی Ú©Ù‡ پیرو نجات دنیا Ùˆ درخت زندگی است، شخصیت اصلی باید ماجرای انتقام شخصی خود را هم دنبال کند Ùˆ به دنبال موجودی به‌ نام Lupa Lupin باشد Ú©Ù‡ دهکده Ùˆ پدر Ùˆ مادر او را در دوران کودکی نابود کرده است.
یکی از نکات جالب در مسیر پیشروی بازی، مسیرهای مختلÙÛŒ است Ú©Ù‡ ممکن است در بازی برگزینید. منظورم این نیست Ú©Ù‡ قرار است همچون یک Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ عمیق کلاسیک با گستره‌ی انتخاب ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† Ùˆ پایان‌های متعدد روبه‌رو باشید بلکه اینجا با یک سیستم ساده سروکار دارید Ú©Ù‡ البته مزیت آن این است Ú©Ù‡ علاوه بر داستان در باز کردن بعضی از ویژگی‌های مبارزات تأثیرگذار است. در جریان بازی از شیوه‌های Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ می‌توانید مسیر خود را Ú©Ù‡ به مسیر خیر یا شر خلاصه می‌شود، انتخاب کنید. بازی داری سیستم کارمایی است Ú©Ù‡ در آن شما با دو آگاهی خیر Ùˆ شری مواجه هستید Ú©Ù‡ عوامل مختلÙÛŒ در طول بازی در تغییر آن‌ها دخیل هستند. این قضیه باعث می‌شود تا ØÙ‚‌ انتخابی برای بازیکن در بازی در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود Ùˆ در نتیجه تنوعی در عاقبت آن ایجاد شود. هرچند این قضیه چندان گسترده نیست اما وجودش خالی از لط٠نیست. 1
 یکی از راه‌هایی Ú©Ù‡ به مسیر خیر یا شر منتهی می‌شود، 6 قبیله‌ای است Ú©Ù‡ در بازی وجود دارند. در ابتدای بازی باید میان یکی از 2 قبیله‌ی معرÙی‌شده Ú©Ù‡ یکی اهدا٠خیر Ùˆ دیگری اهدا٠شری را دنبال می‌کنند، ØØªÙ…اً یکی را انتخاب کنید Ùˆ با اهدا٠آن‌ها پیش بروید. البته، در ادامه‌ی بازی می‌توانید با مراجعه به پایگاه اصلی قبیله‌های دیگر Ù…ØªØØ¯ خود را تغییر دهید Ùˆ با اهدا٠دیگر قبیله‌ها بازی را ادامه دهید. قبیله‌ای Ú©Ù‡ در Biomutant انتخاب می‌کنید، در سیستم اخلاقی بازی به‌شدت تأثیرگذار است. علاوه بر این، برخی از دیالوگ‌های بازی هم نقش مهمی در ØØ±Ú©Øª شما به‌سوی مسیر خیر Ùˆ شر دارد.
بازی Biomutant ساختاری اپن ورلد دارد Ùˆ اساساً بر دو Ù…ØÙˆØ± گشت‌وگذار Ùˆ مبارزات بنا شده است. در میان عناصر تشکیل‌شده‌ی این دو Ù…ØÙˆØ± اصلی، از طرÙÛŒ بعضی ایده‌های ناب Ùˆ خوشی دیده‌ می‌شود Ùˆ از طر٠دیگر گاه در پیاده‌سازی آن ایده‌ها نقصان‌های قابل‌توجهی وجود دارد.
اگرچه در پیاده‌سازی ÙØ§ØµÙ„ه‌ی زیادی وجود دارد، مشخص است Ú©Ù‡ سیستم گشت‌وگذار Biomutant با نگاه به «زلدا: Ù†ÙØ³ ÙˆØØ´Â» انجام شده است. به‌واسطه‌ی جهان بصری زیبای بازی گشت‌وگذار در جهان بازی سرگرم‌کننده است اما سازندگان نکته‌ی مهمی را در طراØÛŒ این سیستم در نظر Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. در مواجه با آثاری Ú©Ù‡ یکی از تمرکزهای آنان گشت‌وگذار، ÛŒØ§ÙØªÙ† ابزار مختل٠و همچنین کش٠چیزهای جدید است، باید ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ به دست آوردن این ابزار Ùˆ ÛŒØ§ÙØªÙ†ÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مختل٠به Ø´Ú©Ù„ چالش‌برانگیز Ùˆ جذابی طراØÛŒ شود. یکی از کاری‌های Ú©Ù‡ می‌توان منجر به جذاب شدن Ùˆ چالش‌برانگیز شدن این ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ شود، طراØÛŒ معماها Ùˆ پازل‌های بازی است. Biomutant در این زمینه رنج ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را متØÙ…Ù„ شده است. معماهای بازی نه‌تنها تنوع بسیار Ú©Ù…ÛŒ دارند Ùˆ ذات اکثر آن‌ها مشابه است، بلکه بسیار ساده هستند Ùˆ قادر نیستند شما را در طول مدت‌زمان بازی درگیر خود سازند.
با وجود اینکه طراØÛŒ پازل‌ها Ùˆ روند رسیدن به بسیاری از این جمع‌کردنی می‌توانست بهتر باشد، خوشبختانه به خاطر سیستم شخصی‌سازی بسیار جالب Ùˆ کاربردی بازی، عاقبت جمع‌کردن ابزار Ùˆ اشیائی Ú©Ù‡ در Ù…ØÛŒØ· پیدا می‌کنید، خوشایند است Ùˆ همین می‌تواند شما را مشتاق Ùˆ علاقه‌مند به جستجو در Ù…ØÛŒØ· Ùˆ ÛŒØ§ÙØªÙ† اشیاء مختلÙÛŒ کند.
مهم‌ترین ویژگی بازی Ú©Ù‡ نسبت به بقیه عناصر آن پیاده‌سازی بهتری داشته، سیستم شخصی‌سازی Ùˆ ساخت‌وساز آن است. از همان شروع بازی به سبک بازی‌های Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ شما باید کلاس شخصیت خود را انتخاب کنید. نکته‌ی جالب اینجاست Ú©Ù‡ با توجه به مضمون بازی، انتخاب کلاس Ùقط به یک انتخاب ساده خلاصه نمی‌شود Ùˆ شما می‌توانید جهش ژنتیکی آن‌ها را انتخاب کنید Ú©Ù‡ با توجه به آن انواع جهش‌های ژنتیکی خاص بعضی از قدرت‌ها Ùˆ به‌خصوص ظاهر شخصیت‌ اصلی تغییرات زیاد Ùˆ بامزه‌ای می‌کند. هرچند، این Ùقط شروع کار مکانیک‌های شخصی‌سازی Ùˆ ساخت‌وساز درون بازی است. همان‌طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÙ‡ شد، بازی Biomutant در جهانی پسا-آخرالزمانی جریان دارد Ùˆ این یعنی در سراسر آن ابزار بدرد بخور Ùˆ بدردنخور ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ از دنیای پیشین دیده می‌شود. نکته‌ی هوشمندانه این است Ú©Ù‡ تقریباً بسیاری از این ابزار، ØØªÛŒ آن‌هایی Ú©Ù‡ به نظر اØÙ…قانه می‌رسند ( چیزهایی مثل مسواک، چند میخ، یا ØØªÛŒ یک قاشق را در نظر بگیرید!)ØŒ می‌توانند در شخصی‌سازی سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ شما تأثیر داشته باشند یا ØØªÛŒ در کنار آیتم‌های به‌دردبخور دیگر یک Ø³Ù„Ø§Ø Ù‚Ø¯Ø±ØªÙ…Ù†Ø¯ برای شما خلق کنند. البته طبیعی است Ú©Ù‡ هرچقدر در طول بازی آیتم‌های بهتر Ùˆ قابل‌قبول‌تری را جمع‌ کنید در این زمینه Biomutant اقبال بیشتری به شما نشان خواهد داد. در مجموع، این قضیه باعث شده تا رویه‌ی گشت‌وگذار در Ù…ØÛŒØ· Ùˆ ساخت یا شخصی‌سازی سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ پاداش‌دهنده به نظر برسد.
با این وجود، ØØ§ØµÙ„ این سیستم در دیگر Ù…ØÙˆØ± Biomutant یعنی مبارزات آن هم هویدا می‌شود. مبارزات Ø¨Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€Œ از مجموعه‌ای از ایده‌ها، قابلیت‌ها Ùˆ البته مکانیک‌های جذابی است Ú©Ù‡ پیاده‌سازی بعضی از آن‌ها می‌توانست بهتر صورت گیرد. امکان مبارزه با Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ Ùˆ Ø³Ù„Ø§Ø Ú¯Ø±Ù… در کنار ویژگی‌ها Ùˆ قابلیت‌هایی Ú©Ù‡ به‌مرور می‌توانید آن‌ها را باز کنید، تنوع Ùˆ عمق مبارزات را بیشتر کرده است ولی تجربه‌ی یک سیستم مبارزاتی کاملاً سرگرم‌کننده به چیزهایی بیش از این نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین مسائلی Ú©Ù‡ در ساخت این تجربه دخیل است، القای ØØ³ لذت‌بخش بودن مبارزات است. این امر تا ØØ¯ÛŒ در Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ با سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ گرم درست از آب در آمده اما Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡â€Œ از سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ سرد می‌توانست طراØÛŒ روان‌تر Ùˆ دل‌چسب‌تری داشته باشد. برای مثال، ØØ³ لذت‌بخش برخورد ضربه با Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ گاهی به‌درستی مشاهده نمی‌شود. هرچند این قضیه می‌تواند ناشی از انیمیشن‌های ضعیÙ‌تر بازی باشد Ú©Ù‡ با توجه به اثری با این بودجه چندان هم عجیب نیست. نمونه‌ی دیگر Ú©Ù‡ می‌توانست به Ø´Ú©Ù„ بهتری پیاده‌سازی شود، سیستم Ù‚Ùل‌کردن هد٠روی دشمنان است. برخلا٠بسیاری از بازی‌های اکشن مشابه Ú©Ù‡ با دکمه‌ی R3 نشانه روی دشمنان Ù‚ÙÙ„ می‌شود، در اینجا این‌گونه نیست Ùˆ بازیکن باید به‌صورت دستی نشانه را به‌سوی دشمن هدایت کند. معمولاً با این کار نشانه تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ ثابت روی دشمن باقی می‌ماند ولی مشکل اینجاست Ú©Ù‡ همیشه هم چنین چیزی پایدار نیست. به‌ویژه در مبارزات شلوغ‌تر یا پرجنب‌وجوش  تغییرات هد٠ممکن است گاهی تجربه‌ی روان مبارزات را کاهش دهد.
با وجود همه‌ی این‌ها، مبارزات همچنان سرگرم‌کنندگی خودش را دارد Ùˆ به‌خصوص ویژگی‌ها Ùˆ ارتقاهایی Ú©Ù‡ در طول بازی Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª می‌کنید هیجان بیشتری به آن می‌دهد Ùˆ پتانسیل‌‌های خود را نشان می‌دهد. ترکیب این قدرت‌های ویژه با سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ گرم Ùˆ سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ سرد می‌تواند Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ پرشور Ùˆ هیجان‌انگیزی بسازد.
در رابطه با ساختار Ú©Ù„ÛŒ مراØÙ„ – Ú†Ù‡ مأموریت‌های اصلی Ùˆ Ú†Ù‡ مأموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ – تقریباً مشابه آن چیزی است Ú©Ù‡ در بسیاری از بازی‌های اپن ورلد بزرگ Ùˆ Ú©ÙˆÚ†Ú© امروزی می‌توان دید. از نکات مثبت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا نکات منÙÛŒ آن چیز‌هایی است Ú©Ù‡ مشابه آن را بارها دیده‌ایم Ùˆ با پستی‌وبلندی‌های آن مواجه بوده‌ایم. البته، ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ برای من Ú©Ù‡ تجربه‌ی داستانی بازی به همراه بعضی مأموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ مهم‌تر را دنبال کردم، روند بازی چندان از هیاهو Ù†ÛŒÙØªØ§Ø¯ اما کاملاً می‌توان ØØ¯Ø³ زد Ú©Ù‡ هر Ú†Ù‡ زمان بیشتری صر٠آن شود Ùˆ به انجام مأموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ بیشتری مشغول شوید، در طولانی‌مدت ضعÙ‌های آن می‌تواند نمود مضاعÙÛŒ پیدا کنند.
در این میان، طراØÛŒ باس‌ ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اصلی بازی Ú©Ù‡ با نام Worldeater‌ شناخته می‌شوند، جالب بوده است Ùˆ مبارزه با هرکدام از آن‌ها به‌گونه‌ای خاص انجام شده است تا تمایزی میان آن‌ها وجود داشته باشد. برای مثال یکی از آن‌ها را باید سوار بر یک روبات مکانیکی از پای درآورید یا دیگری را زیر آب Ùˆ با یک زیردریایی شکار کنید. البته، مبارزه با این باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ هم همانند دیگر مبارزات بازی آسان طراØÛŒ شده‌اند Ùˆ علیرغم تنوع آن‌ها، چالش‌ قابل‌توجهی ندارند.
تنوع Ùˆ گوناگونی Ù…ØÛŒØ· بازی Ùˆ زیبایی بصری Ùˆ گراÙیکی هم در گشت‌وگذار در Ù…ØÛŒØ· بازی اثرگذار است. نکته‌ی ملموس دیگر تغییرات آب‌وهوایی است Ú©Ù‡ گهگاه با آن مواجه خواهید شد. ØØªÛŒ چند بازی به‌صورت غیرمنتظره Ùˆ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ انتظارش را نداشتم به‌یک‌باره شاهد باریدن ناگهان باران در بازی بودم. البته، عملکرد اجرایی همیشه هم بی‌نقص نیست. با اینکه در پلی‌استیشن 4 پرو دو گزینه‌ی گراÙیکی برای انتخاب بازی با نرخ 60 Ùˆ 30 ÙØ±ÛŒÙ… بر ثانیه وجود دارد اما گاهی در مواقعی خاص کاهش ÙØ±ÛŒÙ… هم در بازی دیده می‌شود. البته این قضیه به Ø§ØØªÙ…ال زیاد در کامپیوترهای شخصی یا کنسول‌های نسل نهمی کمتر Ø§ØØ³Ø§Ø³ شود.
بازی Biomutant اثری است Ú©Ù‡ در آن شور Ùˆ اشتیاق توسعه‌دهندگان برای خلق اثری با این‌ ایده‌های جالب دیده می‌شود اما شکست در پیاده‌سازی هموار Ùˆ خوشایند بعضی از این خواسته‌‌ها کاملاً ملموس است. Biomutant همچنان می‌تواند سرگرم‌کننده باشد Ùˆ با برخی از ویژگی‌هایش بازیکنان را  مشغول Ùˆ علاقه‌مند به خود کند. اثر نهایی شاید می‌توانست با تمرکز بیشتر روی المان خاصی Ú©Ù‡ قادر باشد ارزش بازی را بیش‌تر نشان دهد، تجربه‌ی مطلوب‌تری ارائه دهد. با این ØØ§Ù„ØŒ در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± هم با وجود ضعÙ‌های آشکارش می‌تواند نمونه‌ی قابل‌توجهی از ظهور یک بازی AA سرشار از ایده‌های دوست‌داشتنی باشد.