بازی‌های ویدئویی Ø·ÛŒ دهه‌های اخیر مخاطبان را با قهرمانان Ùˆ ویلن‌های به‌یادماندنی زیادی آشنا کرده است. هر چند همه ما دوست داریم در نقش قهرمانان کلاه‌سÙید دنیا را بارها Ùˆ بارها نجات دهیم، اما گاهی اوقات به‌دنبال تجربه عمیق‌تری می‌گردیم تا خود را در نقشی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª بگذاریم. نقش‌هایی Ú©Ù‡ لزوما شخصیت شرور Ùˆ شیطانی داستان نیستند، اما از طرÙÛŒ دیگر نمی‌توان آن‌ها را به عنوان قهرمان کلاسیک قصه در نظر Ú¯Ø±ÙØª. این موضوع تنها مختص به دنیای ویدئوگیم نیست Ùˆ سایر سرگرمی‌های بزرگ دنیا نیز در سالیان اخیر سعی کرده‌اند تا شخصیت‌های ضدقهرمانی Ú©Ù‡ ارزش‌های اخلاقی آن‌ها نه سیاه Ùˆ نه سÙید، بلکه خاکستری است را خلق کنند. با گذر زمان Ùˆ رشد Ùکری آدم‌ها، طبعا مدیوم‌هایی مانند ویدئوگیم نیز تکامل بیشتری پیدا می‌کنند Ùˆ یکی از تکامل‌ها را می‌توان خلق شخصیت‌های پیچیده Ùˆ عمیق‌تر دانست. شخصیت‌هایی Ú©Ù‡ اÙکار Ùˆ اخلاقیات ما را در مورد اینکه Ú†Ù‡ چیزی «درست» Ùˆ Ú†Ù‡ چیزی «غلط» است را زیر سوال می‌برند. در این بخش، قصد داریم تا 10 ضد قهرمان برتری Ú©Ù‡ در بازی‌هایی ویدئویی کنترل آن‌ها بر عهده Ú¯Ø±ÙØªÛŒÙ… را به شما معرÙÛŒ کنیم. با ما همراه شوید. (توجه داشته باشید Ú©Ù‡ این مقاله شامل اسپویل داستانی از برخی عناوین خواهد بود.)
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
A2. 10
بازی NieR: Automata به‌خاطر انجام کارهای نوآورانه مختلÙÛŒ مورد ØªØØ³ÛŒÙ† قرار Ú¯Ø±ÙØªØ› اما لیست امروز ما در مورد شخصیت‌هاست Ùˆ به‌همین دلیل می‌خواهیم Ùقط در مورد شخصیتی خاص Ú©Ù‡ بعد عمیق‌تری را به لایه‌های داستان Ùوق‌العاده بازی بخشید، ØµØØ¨Øª کنیم. شماره 2 نوع A ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ÛŒ یورها یا همان A2ØŒ یک روبات اندروید در ØØ§Ù„ ÙØ±Ø§Ø± از سازمان YoRHa است Ú©Ù‡ بازیکن برای اولین بار با او ØÛŒÙ† انجام یک قتل ÙˆØØ´ÛŒØ§Ù†Ù‡ آشنا می‌شود. او شخصیت خشک، جدی، خشن Ùˆ Ú©Ù…â€ŒØØ±ÙÛŒ دارد که‌ به‌نظر می‌رسد هر عملی را بدون در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† عواقبش انجام خواهد داد. اما پس از چندین ساعت از Ø·ÛŒ کردن بازی، پلیر کنترل او را در دست می‌گیرد Ùˆ دنیای پیرامون را از دید این اندروید یاغی می‌بیند. بعد از آلوده شدن به نوعی «ویروس منطق»، 2B به‌عنوان آخرین خواسته از A2 می‌خواهد تا Ù‡Ù…Ø³ÙØ±Ø´ 9S را جنون Ùˆ دیوانگی نجات دهد Ùˆ او نیز در این راه، تا آخرین Ù„ØØ¸Ù‡ تلاشش را می‌کند.
هر چند A2 از روبات‌ها ØªÙ†ÙØ± عمیقی دارد، اما روبرویی Ùˆ تعاملات او با پاسکال یکی از تأثیرگذارترین Ù„ØØ¸Ø§Øª بازی را تشکیل می‌دهند. او نشان می‌دهد Ú©Ù‡ تنها یک ماشین کشتار نیست Ùˆ با دلسوزی از پاسکال Ùˆ ÙØ±Ø²Ù†Ø¯Ø§Ù† بی‌گناه روستایش Ú©Ù‡ با نابودی ÙØ§ØµÙ„ه‌ای ندارند، Ù…ØØ§Ùظت می‌کند.
9. اسکورپین
اسکورپین نه‌تنها بخاطر طراØÛŒ نمادین خود در عناوین ده‌های گذشته سری Mortal Kombat به یکی از شخصیت‌های Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ دنیای بازی‌ها تبدیل شده، بلکه انگیزه‌های اخلاقی نسبتا مجهولش او را از بسیاری از شخصیت‌های عناوین ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ متمایز می‌سازد. عموما در بازی‌های ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ØŒ شما با مجموعه‌ای از مبارزان طر٠هستید Ú©Ù‡ Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ در دسته «آدم خوب‌ها» Ùˆ «آدم بدها» قرار می‌گیرند. اما این موضوع در مورد هانزو هاساشی یا همان اسکورپین Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. نینجای ØØ±Ùه‌ای زردپوش مورتال کامبت ممکن است کارهای ÙˆØØ´ØªÙ†Ø§Ú©ÛŒ را با رقیب روبروی خود انجام دهد Ùˆ یا ØØªÛŒ در مبارزه خیر Ùˆ شر، برای جبهه شر بجنگد. اما اسکورپین معمولا در نهایت همه اینکارها را بخاطر ÙØ±ÙˆÚ©Ø´ کردن خشمی Ú©Ù‡ بابت از دست دادن خانواده Ùˆ قبیله‌اش وجود او را ÙØ±Ø§ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ انجام می‌دهد به‌دنبال نوعی آرامش است.
8. مامور 47
شاید قاتل Ú©Ú†Ù„ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ ما چندان درگیر انتخاب‌های اخلاقی نشود، اما این به دلیل ضع٠شخصیتی یا چنینی نیست Ùˆ تنها به طراØÛŒ اولیه او باز می‌گردد. مامور 47 یا همان ایجنت 47 در تاریخ سری HitmanØŒ بارها اهداÙÛŒ را به قتل رسانده Ú©Ù‡ نبودنشان Ù†ÙØ¹ بیشتری به دنیا Ùˆ آدم‌ها می‌رساند. اما نکته‌ای Ú©Ù‡ وجود دارد، این است Ú©Ù‡ ایجنت 47 تمام اهدا٠خود را Ùقط به‌خاطر Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª پول از بین می‌برد. او یک قاتل استخدامی بی‌رØÙ… Ùˆ ØØ±Ùه‌ای است Ú©Ù‡ چندان به پیشینه پلید Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ قرار است به قتل برساند اهمیتی نمی‌دهد، اما از قضا از او برای کشتن چنین Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ به‌کار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ می‌شود. همین موضوع نیز باعث شده تا ایجنت 47 به یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های دنیای بازی‌ها تبدیل شود.
7. ایدا وانگ
می‌توان Ú¯ÙØª سری بازی Resident Evil یکی از بهترین مثال‌ها را برای تعری٠شخصیت‌های خاکستری ضدقهرمان در خود جای داده. ایدا یک شخصیت مرموز Ùˆ جذاب است Ú©Ù‡ گاهی ممکن است نقش بزرگی را در تØÙ‚Ù‚ اهدا٠ویلنی مانند آلبرت وسکر Ø§ÛŒÙØ§ کند، Ùˆ یا گاهی درØÛŒÙ† جلوگیری از یک ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ بشری، جان قهرمانی مانند لیون کندی را نجات دهد. جالب این است Ú©Ù‡ انگیزه‌های پیچیده او هنوز هم برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† کاملا مشخص نیست Ùˆ هر گاه Ú©Ù‡ ایدا را بر روی تصویر ببینید، مدام در ØØ§Ù„ ØØ¯Ø³ زدن اهدا٠ØÙ‚یقی‌اش هستید. پیشینه مرموز، غیر قابل پیشبینی بودن Ùˆ پیچیدگی ذهن Ùˆ اهدا٠این جاسوس ماهر، از جمله مواردی هستند Ú©Ù‡ ایدا وانگ را به یکی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† شخصیت‌های سری رزیدنت ایول Ùˆ همچنین یکی از برترین شخصیت‌های مونث در تاریخ این مدیوم تبدیل کرده است.
6. گرالت او ریویا
ممکن است گرالت هیولای ÙˆØØ´ØªÙ†Ø§Ú©ÛŒ Ú©Ù‡ مردم شهر را تهدید می‌کند از بین ببرد، روستاییان بی‌گناه را از شر راهزن‌ها نجات دهد Ùˆ ØµÙ„Ø Ø±Ø§ به ساکنان یک منطقه با گرداند. اما یک نکته کلیدی در مورد همه آن‌ها وجود دارد: گرالت تنها در صورت Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª سکه، آن هم به اندازه درست، همه اینکارها را انجام می‌دهد.
البته Ú©Ù‡ ماهیت نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ سری ویچر، به‌خصوص در بازی The Witcher 3 باعث می‌شود تا نقش خود بازیکنان نیر در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های گرالت اهمیت زیادی داشته باشد. اما روی هم Ø±ÙØªÙ‡ØŒ دنیا Ùˆ آدم‌های پیرامون گرگ سپید چندان با او خوب تا نکرده‌اند Ùˆ با تجربه بازی می‌توانید Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ به گرالت ØÙ‚ دهید تا گاهی اوقات بدون Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒØ§ÛŒ درنگ، کارهایی را انجام دهد Ú©Ù‡ ضرر رسیدن به برخی انسان‌ها را دربر داشته باشد. اما در میان تمام زشتی‌های دنیا، شاید چیزی Ú©Ù‡ بیشتر از همه گرالت را بر روی لبه انسانیت Ù†Ú¯Ù‡ داشته، عشق او به دخترخوانده‌اش سیری است Ùˆ همین موضوع نیز بعد جالبی را به این شخصیت Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ بخشیده.
5. مکس پین
«من یکی از آن‌ها نبودم، من یک قهرمان نیستم.» بی‌راه نیست اگر بگوییم بازی Max Payne نقشی اساسی را در شکل‌گیری مسیر بازی‌های داستان‌مØÙˆØ± سوم شخص Ø§ÛŒÙØ§ کرده. بخش بزرگی از آن، به شیوه روایت داستان بازی Ùˆ صد البته شخصیت‌پردازی کم‌نظیر مکس پین بر می‌گردد. مکس پین یک زندگی پر از تراژدی را تجربه کرده Ùˆ هد٠خود را تنها در یک چیز می‌بیند: انتقام.
او مردی است Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ غم Ùˆ گناه سراسرش را ÙØ±Ø§ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ØØ§Ø¶Ø± است تا بابت به عدالت رساندن Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ عامل مرگ خانواده عزیزش بودند، دست به انجام هر کاری بزند. Ø³ÙØ± مکس پین به زیبایی ضعÙ‌های انسانی Ùˆ مشکلات روØÛŒ Ùˆ روانی Ú©Ù‡ گریبان‌گیرش شده‌اند را به‌تصویر می‌کشد. همچنین نمی‌توان از مونولوگ‌های Ùوق‌العاده‌ای Ú©Ù‡ سم لیک برای این شخصیت نوشته بود Ùˆ هنوز هم پس از 20 سال مو به تنتان سیخ می‌کند، گذشت. این مونولوگ‌ها، پر بودند از استعاره Ùˆ نمادگرایی‌هایی Ú©Ù‡ سازندگان برای توصی٠دنیای پیرامون Ùˆ اØÙˆØ§Ù„ات درون مکس پین از آن‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کردند.
4. ترور Ùیلیپس
ترور Ùیلیپس را می‌توان یک برگ برنده بزرگ برای راکستار Ùˆ بازی GTA V دانست. او یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌هایی است Ú©Ù‡ در عصر مدرن دنیای ویدئوگیم خلق شده. ترور یک جنایت‌کار ÙˆØØ´ÛŒ است Ú©Ù‡ به‌شکل واضØÛŒ مشکلات کنترل خشم دارد Ùˆ ممکن است یک دسته از عابران خیابان را ØµØ±ÙØ§ بخاطر نوع نگاه کردنشان به قتل برساند. او از مرتکب شدن جرم لذت می‌برد Ùˆ ØØªÛŒ اگر GTA V را تجربه نکرده‌اید هم می‌توانید با دیدن تصویری از ظاهر ترور، به این نتیجه برسید Ú©Ù‡ این شخصیت جرم Ùˆ جایت را برای رسیدن به ثروت انجام نمی‌دهد. اما چگونه راکستار توانست از یک سایکوپس با این ویژگی‌ها یک شخصیت قابل تأمل، Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ Ùˆ ماندگار خلق کند؟ خب، راکستار با ترور Ùیلیپس «صادقانه» برخورد کرد. او کاملا می‌داند Ú©Ù‡ در چشم دیگران یک هیولای ÙˆØØ´ØªÙ†Ø§Ú© است. اما علی‌رغم همه این‌ها، ترور برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ به او نزدیک هستند اهمیت ویژه‌ای قائل است.
شاید بهترین روش برای توصی٠این شخصیت به‌شکل خلاصه، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سخنانی باشد Ú©Ù‡ خود او در مکالمه‌ای با مایکل می‌گوید: «من روراستم، خیلی خب؟ اون کسی Ú©Ù‡ ریاکاره تویی.»
3. کریتوس
کریتوس در سه‌گانه سری God of War شاید ØØªÛŒ از آنتاگونیست‌های داستان نیز خشن‌تر Ùˆ بی‌رØÙ…‌تر باشد. پس از کشتن ایریس در نسخه اول، Ø±ÙˆØ Ø§Ø³Ù¾Ø§Ø±ØªØ§ دو نسخه بعدی را عملا به جستوجوی راهی برای کشتن خدایان یونان می‌گذارند. خدایانی Ú©Ù‡ با ØÛŒÙ„Ù‡ موÙÙ‚ شده‌اند کاری کنند Ú©Ù‡ کریتوس ناخواسته خانواده خود را از بین ببرد تا در ادامه خشم بی‌انتهای او دامن‌گیر المپ‌نشینان شود. خدای جنگ اما پس از Ø·ÛŒ کردن چندین سال، ØµØ§ØØ¨ خانواده‌ای جدید Ùˆ از آن مهم‌تر یک ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ می‌شود. او اکنون ÙØ±ØµØª مجددی دارد تا در دنیای نورس، از تبدیل شدن آتریس به یک ماشین کشتار مانند پدر خود، جلوگیری کند Ùˆ از او یک خدای بهتری بسازد. هر چند داستان God of War 2018 با ایده ساده انجام دادن آخرین خواسته همسر مرده کریتوس آغاز می‌گردد، اما در انتهای این Ø³ÙØ± می‌بینیم Ú©Ù‡ به‌لط٠آتریس Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± او، چگونه کریتوس ØªØØª تأثیر قرار می‌گیرد Ùˆ قوس شخصیتی‌اش نمایش داده می‌شود. ما برای اولین بار کریتوس را در قامت یک جنگجوی اسپارتان ÙˆØØ´ÛŒ دیده بودیم، اما او اکنون به پدر دلسوزی تبدیل شده Ú©Ù‡ ØØªÛŒ ØØ§Ø¶Ø± است برای زنده ماندن پسرش، خود کشته شود.
2. جول میلر
در دنیایی پساآخرالزمانی بازی The Last of Us Ú©Ù‡ هیچ قانونی قرار نیست جلوی اعمال انسان‌ها را بگیرد، اخلاقیات آخرین چیزی است Ú©Ù‡ آدم‌ها به آن Ùکر می‌کنند. تنها چیزی Ú©Ù‡ اهمیت دارد، تلاش برای بقا Ùˆ زنده ماندن است. شخصیت به‌ظاهر قهرمان داستان، جول نیز در ابتدای داستان از این قاعده پیروی می‌کند. بعد از 20 سال درماندگی، او قرار بود تا دختر نوجوانی را به بیمارستان برساند تا درمانی برای دنیای نابودشده به‌دست بی‌آید. اما Ø³ÙØ± طولانی این دو باعث می‌شود تا چیزی در درون جول تغییر کند. در پایان قصه، جول انتخاب خودخواهانه‌ای را انجام می‌دهد Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الا موجب نابودی بشریت می‌شود.
البته Ú©Ù‡ انتخاب او به‌عنوان یک پدر برای مخاطب کاملا قابل درک است. روند شخصیت‌پردازی جول در طول بازی به‌قدری عالی صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ بازیکن در پایان داستان، Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ می‌تواند به ذهن او نزدیک شود Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§ØªØ´ را در هنگام Ú¯Ø±ÙØªÙ† چنین تصمیمی بÙهمد. «ساختن یک واکسین باعث می‌شد تو کشته بشی، بنابراین من جلوی اون‌ها رو Ú¯Ø±ÙØªÙ….»
1. آرتور مورگان
اغراق نیست اگر بگوییم تجربه بازی Red Dead Redemption 2 Ùˆ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ† در نقش آرتور مورگان برای توسعه‌دهندگانی Ú©Ù‡ قصد دارند یک شخصیت باورپذیر، عمیق Ùˆ چند لایه را در قالب یک عنوان اپن ورلد خلق کنند، بهترین کلاس درس ممکن است. او شاید در دید غریبه‌ای Ú©Ù‡ در خیابان‌های سنت دنی قدم می‌زند یک Ù‡ÙØªâ€ŒØªÛŒØ±Ú©Ø´ قانون‌شکن باشد Ùˆ در عین ØØ§Ù„ØŒ در دید اعضای کمپ ون در لیند، یک مرد خوش قلب Ùˆ سخت‌کوش به‌نظر برسد. با اینکه شیوه پیشبرد بازی توسط بازیکنان می‌تواند تأثیر زیادی بر روی اقدامات آرتور بگذارد، اما با این وجود او یک شخصیت نمادین در دنیای بازی‌های ویدئویی است Ú©Ù‡ تا سال‌ها آن را از یاد نخواهیم برد. همانطور Ú©Ù‡ از اسم بازی پیداست، آرتور در Ø³ÙØ± خود به‌دنبال رسیدن به نوعی رستگاری است تا شاید بتواند زندگی پر جرم Ùˆ جنایتی Ú©Ù‡ داشته را به‌نØÙˆÛŒ جبران کند. Ø³ÙØ± درونی آرتور Ùˆ تغییراتی Ú©Ù‡ دنیای پیرامون در شخصیت چنین آدم‌کش ØØ±Ùه‌ای به‌وجود می‌آورد، منجر به خلق تجربه‌ای نایاب، ملموس Ùˆ از همه مهم‌تر انسانی شده؛ چیزی Ú©Ù‡ سال‌ها پیش کسی Ùکرش را هم نمی‌کرد بازی‌های ویدئویی بتوانند آن را ØØªÛŒ بهتر از صدها Ùیلم سینمایی بزرگ انجام دهند.
مطالب پیشنهادی:
- بهترین شخصیت‌های مهمان سری Mortal Kombat بهترین ماموریت های سری Red Dead Redemption بهترین تریلرهای تاریخ | سال 2005 خشن‌ترین بازی‌های تاریخ بهترین بازی‌های رزمی