توصی٠بازی Disgaea 6 Ùˆ به‌طور Ú©Ù„ÛŒ سری Disgaea کار دشواری است. گویی کسی بخواهد مجموعه کتاب «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها»ی داگلاس آدامز را برای کسی Ø´Ø±Ø Ø¯Ù‡Ø¯. در نگاه اول هردو مجموعه یک پارودی اغراق‌آمیز از دیگر عناوین برجسته‌ی تاریخ گیم، ادبیات Ùˆ تلویزیون به‌نظر می‌رسند اما در واقعیت هرکدام موجودیت Ù…Ù†ØØµØ±Ø¨Ù‡â€ŒÙردی را ایجاد کرده‌اند Ú©Ù‡ ÙØ§Ø±Ù‚ از عناوینی Ú©Ù‡ پارودی می‌کنند قابل تعریÙ‌اند.
می‌شود Ú¯ÙØª Disgaea جوکی است Ú©Ù‡ به ØØ¯ÛŒ جالب Ùˆ خنده‌دار ازاب درمیاید Ú©Ù‡ مردم آن را با اشرا٠کامل نسبت به ماهیت‌ش، جدی می‌گیرند! خیلی خلاصه می‌توان این ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² را «گینتامای جهان Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ژاپنی» توصی٠کرد. همانطور Ú©Ù‡ برای لذت از گینتاما ØØªÙ…اً لازم نیست با سری گاندام یا دراگون بال آشنا باشید، برای لذت بردن از Disgaea لازم نیست ØØªÙ…اً ÙØ§ÛŒØ±Ø§Ùمبلم یا ÙØ§ÛŒÙ†Ø§Ù„ ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒ تاکتیکس بازی کرده باشید.
اما Disgaea یعنی چی و چیست؟
نام Disgaea یا «é”界戦記ディスガイア/ماکای سنکی دیسگایا» را می‌توان Â«Ø´Ø±Ø Ø¬Ù‡Ù†Ù…ÛŒ دیسگایا (دنیای بد)» ترجمه کرد Ú©Ù‡ Ùی‌الواقع یک پارودی است از اسامی گاهاً بلندبالا Ùˆ نامÙهوم بازی‌های Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ. این زبان‌بازی Ùˆ شوخی‌های Ú©ÙˆÚ†Ú© ØµØ±ÙØ§Ù‹ به نام‌گذاری این مجموعه ختم نمی‌شوند بلکه در تمام عناصر Ùˆ لایه‌های آن به چشم می‌خورند Ùˆ ØØªÛŒ عامل سازنده واقع می‌شوند.
برای مثال شخصیت‌ها تا عددهای عجیب Ùˆ غریبی مثل «نه Ùˆ نه میلیون Ùˆ نهصد Ùˆ نود Ùˆ نه هزار Ùˆ نهصد Ùˆ نه Ùˆ نه» می‌توانند خودشان را لول‌آپ کنند Ùˆ معمولاً شخصیت‌های اصلی شیاطین یا موجودات پلید Ùˆ طماعی هستند Ú©Ù‡ مقاصد ناخوشایندی درسرمی‌پرورانند؛ شخصیت‌هایی Ú©Ù‡ در بازی‌هایی مانند ÙØ§ÛŒÙ†Ø§Ù„ ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒØŒ دشمنانتان Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شوند.
البته لازم به ذکر است Ú©Ù‡ خیلی وقت‌ها پارودی‌ها با دادن Ø±ÙØ±Ù†Ø³â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ به سخره Ú¯Ø±ÙØªÙ† عناوین برجسته، کوتاهی خودشان را پنهان می‌کنند Ùˆ به Ù†ØÙˆÛŒ عدم اعتماد Ø¨Ù‡â€ŒÙ†ÙØ³ خود را با جوک‌ها جایگزین می‌کنند تا بتوانند Ø±Ø§ØØªâ€ŒØªØ± از انتقادها شانه خالی کنند. این موضوع تا تا جای ممکن درمورد سری دیسگایا صدق نمی‌کند Ùˆ همانطور Ú©Ù‡ بالاتر اشاره کردم ØØªÛŒ اگر از موضوعاتی Ú©Ù‡ پارودی می‌شوند ناآگاه باشید، می‌توانید همچنان از این مجموعه لذت ببرید.
Ùکر می‌کنم ØØ§Ù„ا ÙØ±ØµØªâ€ŒØ´ است Ú©Ù‡ به سراغ Disgaea 6 برویم Ùˆ ببینیم Ú†Ù‡ تØÙˆÙ„اتی در این مجموعه ایجاد کرده.
اولین Ùˆ مهم‌ترین ویژگی Ú©Ù‡ Disgaea 6 را از مابقی سری جدا می‌کند، مدل‌های سه بعدی هستند Ùˆ برای اولین بار شخصیت‌های بامزه‌ی دیسگایا با دیزاین هارادا تاکهیتو را در قالبی کاملاً جدید می‌بینیم. هرچقدر Ú©Ù‡ دوست داشتم این تغییر جدید را دوست داشته باشم اما در نهایت به‌نظرم مدل‌های سه بعدی گرچه آزاردهنده نیستند، اما چیز جدیدی هم به بازی اضاÙÙ‡ نمی‌کنند. با توجه به اینکه در کنار دیسگایا 6ØŒ بازی‌های دیگه در مجموعه را نیز تجربه کردم؛ می‌توانم با قاطعیت بگویم Ú©Ù‡ مدل‌ها Ùˆ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ دو بعدی خیلی بیشتر ØØ³ Ùˆ ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ سازنده‌ها به دنبالش هستند را تداعی می‌کنند. البته لازم به ذکر است Ú©Ù‡ طراØÛŒ هنری بازی، طراØÛŒ شخصیت‌ها Ùˆ به‌طور Ú©Ù„ÛŒ Ú©ÛŒÙیت بصری بازی طبق معمول جزو بهترین‌هاست ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ در مقیاس Ùˆ سبک Ùˆ سیاق دیسگایا. برای مثال، Ø²ÙØ¯ (شخصیت اصلی داستان) شاید دیزاین مورد علاقه‌ی من از سراسر مجموعه را برخوردار باشد Ùˆ Ø®ÙØ¨ این موضوع زمانی قابل روئیت است Ú©Ù‡ شخصیت پردازی Ùˆ داستان بازی نیز این دیزاین بسیار زیبا را برجسته‌تر Ùˆ زنده‌تر می‌کند.
Ø²ÙØ¯ یک زامبی کوته‌Ùکر، طماع Ùˆ بددهن است Ú©Ù‡ با همراهی سگ نابغه‌اش، سربروس می‌خواهد خدای نابودی را شکست دهد Ùˆ جهان زیرین را به منظور اهدا٠پلیدش ØÙظ کند! همانطور Ú©Ù‡ در ابتدا هم ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù… دیسگایا یک نوع Ùکاهی از Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ژاپنی است Ùˆ قسمت ششم نیز از این موضوع مستثنا نیست. به لط٠صداپیشگی Ùوق‌العاده Ùˆ هنرمندانه، دیسگایا 6 داستانی مضØÚ© Ùˆ در عین ØØ§Ù„ گیرا روایت می‌کند Ú©Ù‡ تا آخرین Ù„ØØ¸Ù‡ دوست دارید با این شخصیت‌های رنگارنگ Ùˆ گاهاً ناخوشایند همراه باشید. شخصیت‌های دیسگایا 6ØŒ کسانی هستند Ú©Ù‡ در دنیای واقعی نمی‌خواهید دوستتان باشند اما در ØÛŒÙ† بازی کردن نمی‌توانید ازشان دل بکنید. برای مثال، Ù…ÛŒØ³ÙØ¯ÙˆØ± یک ÙØ±Ù…انروای کاپیتالیست Ùˆ پول‌پرست است Ú©Ù‡ می‌خواهد به هر Ù†ØÙˆÛŒ شده از هر چیزی سود به‌دست آورد. همچین شخصیتی از دور Ù†ÙØ±Øªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² به‌نظر می‌رسد اما به ØØ¯ÛŒ در دیسگایا 6 پارودی شده Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ÛŒ بلاهت‌وار اغراق آمیز درامده Ú©Ù‡ نمی‌توانید دوست‌ش نداشته باشید.
Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ØŒ دیسگایا 6 بهترین عملکرد را روی سوئیچ ندارد Ùˆ Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… نقل Ùˆ نبات مجلس است. هر زمان ØµÙØÙ‡â€ŒÛŒ بازی از شخصیت‌های Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ù¾ÙØ± می‌شد، بدون Ø´Ú© منتظر این بودم Ú©Ù‡ بازی برای مدتی ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ وارد اسلوموشن شود! این قضیه را با مدل‌های سه بعدی نه چندان خوشایند هم ترکیب کنید Ùˆ می‌بینید Ú©Ù‡ نتیجه نسبت به گذشته نامطلوب‌تر است.
خوشبختانه، بخش زیادی از این مشکلات با وجود گیم‌پلی Ùوق‌العاده جذاب بازی جبران می‌شود. بخش مبارزات Ùˆ گیم‌پلی جایی است Ú©Ù‡ دیسگایا 6 ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ با گذشته نکرده Ùˆ به‌جز تغییرات Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ ناچیز همان تاکتیکال آرپی‌جی همیشگی است Ú©Ù‡ به‌یاد داریم. با این وجود، بخش جدیدی به بازی اضاÙÙ‡ شده ØªØØª عنوان Auto-Battle Ú©Ù‡ تشخیص خوب یا بد بودنش ØÙ‚یقتاً کار دشواری است. همانطور Ú©Ù‡ شاید بدانید، سری دیسگایا به گرایندهای زیادش شهرت دارد. مهم‌ نیست دست روی کدام شماره بگذارید، اینکه در بازی باید گرایند کنید همیشه جزو گلایه‌های مردم بوده. ØØ§Ù„ا سازندگان دیسگایا 6 تصمیم Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ تا با قرار دادن سیستم مبارزه‌ی خودکار تا ØØ¯ÛŒ ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ این ضع٠را پوشش دهند. موضوعی Ú©Ù‡ این سیستم را Ú©Ù…ÛŒ مشکل‌ساز می‌کند این است Ú©Ù‡ ØØªÛŒ در مبارزات داستانی Ùˆ مهم بازی نیز می‌توان به Ø±Ø§ØØªÛŒ از Auto-Battle Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرد Ùˆ بعد از مدتی عملاً شما را سوق می‌دهد تا با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن بازی را به پایان برسانید Ùˆ بیخیال انواع Ùˆ اقسام مکانیک‌ها Ùˆ آیتم‌هایی شوید Ú©Ù‡ در سراسر بازی گنجانده شده‌اند. دقیقاً نمی‌دانم با Ú†Ù‡ متدی می‌شد جلوی این ضع٠در پیاده‌سازی را Ú¯Ø±ÙØª اما در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± نمی‌توانم با قاطعیت بگویم Ú©Ù‡ Auto-Battle ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ با این پیاده‌سازی انتخاب درستی بوده.
بازی Disgaea 6 با وجود پرشش از دوبعدی به سه‌بعدی همان دیسگایای همیشگی است Ùˆ این هم می‌تواند نکته‌ی مثبتی باشد Ùˆ هم منÙÛŒ. از این جهت Ú©Ù‡ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† قطعاً راضی خواهند بود می‌توان این موضوع را مثبت دید اما از سوی دیگر این واقعیت Ú©Ù‡ شاید تکامل زیادی در این شماره صورت Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ را نیز باید در نظر Ú¯Ø±ÙØª.