استودیوهای بزرگ بازی‌سازی Ú©Ù‡ معمولا سرمایه زیادی برای ساخت یک عنوان در اختیار دارند، کمتر ریسک می‌کنند Ùˆ در اغلب موارد آثاری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند Ú©Ù‡ باب طبع او باشد. این موضوع سبب می‌شود تا خلاقیت در بازی‌سازی به ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ خود برسد Ùˆ به همین دلیل، بارها پیش می‌آید Ú©Ù‡ بازی‌هایی با ÙØ±Ù…ول مشابه ساخته شوند؛ زیرا بازار، چنین عناوینی را طلب می‌کند Ùˆ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØŒ ÙØ±ÙˆØ´ Ù…ØØµÙˆÙ„ تضمین می‌شود. به همین خاطر باید خلاقیت را در آثاری جستجو کرد Ú©Ù‡ مستقل ساخته می‌شوند Ùˆ استودیوی سازنده، از ریسک کردن هراسی ندارد. در چنین شرایطی، آزادی عمل به ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± می‌رسد Ùˆ در نتیجه Ù…ØØµÙˆÙ„ نهایی ØØªÛŒ اگر Ú©ÛŒÙیت متوسطی هم داشته باشد، اما به خاطر شجاعت در پرداخت ایده‌های بکر، مورد ستایش قرار می‌گیرد.
این موارد را Ú¯ÙØªÙ… تا به بازی Omno اشاره کنم؛ بازی‌ای Ú©Ù‡ توسط یک Ù†ÙØ± ساخته شده Ùˆ با اینکه ادعایی ندارد Ùˆ ØØªÛŒ در میان سر Ùˆ صدای بازی‌های بزرگ‌تر Ú¯Ù… می‌شود، اما اثری ماندگار Ùˆ خلاقانه به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید. Omno را باید جاه طلبی یک بازی‌ساز به شمار آورد؛ کسی Ú©Ù‡ با به اشتراک گذاشتن ایده‌هایش Ùˆ جلب اعتماد کاربران وبسایت کیک‌استارتر، هزینه‌های مورد نظر را برای ساخت پروژه رویایی خود ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورد.
داستان Ùˆ روایت در Omno اهمیت زیادی دارد Ùˆ یکی از ارکان اصلی بازی است. شخصیت اصلی Ú©Ù‡ اسم او را نمی‌دانیم Ùˆ با یک عصا ØØ±Ú©Øª می‌کند، راهی Ø³ÙØ±ÛŒ طولانی می‌شود Ùˆ در این مسیر با ØÙ‚ایق جالبی روبرو می‌شود. این ØÙ‚ایق شامل گذشته تمدنی است Ú©Ù‡ دیگر اثری از آن نیست Ùˆ ظاهرا Ø§ØªÙØ§Ù‚‌های عجیبی برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ آن Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡. این بازی را باید در ژانر ماجراجویانه طبقه بندی کرد؛ اثری Ú©Ù‡ المان‌های Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ دارد، هرچند Ú©Ù‡ بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ آن چندان پر رنگ نیست Ùˆ بیشتر معماهای ساده Ùˆ تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ پیش پا Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ پیش روی بازیکن قرار می‌گیرند.
داستان زمانی پیش می‌رود Ú©Ù‡ شخصیت اصلی، گوی‌های سÙید رنگی را Ú©Ù‡ در Ù…ØÛŒØ· پراکنده شده‌اند، بردارد. در این میان، تعامل کردن با موجودات Ùˆ ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª داخل بازی، یکی از سرگرمی‌ها Ùˆ از عوامل جذابیت گیم‌پلی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. البته در این میان برخی از آیتم‌های قابل جمع‌آوری هم هستند Ú©Ù‡ داستان را نقل می‌کنند Ùˆ به این وسیله، بازیکن بیشتر با گذشته تمدن Ùˆ شخصیت اصلی داستان آشنا می‌شود. ‌Omno از Ù„ØØ§Ø¸ هنری بسیار زیبا Ùˆ چشم نواز است Ùˆ می‌تواند انگیزه مناسبی برای بازیکنان ایجاد کند تا بازی را تجربه کنند. سازنده برای خلق گراÙیک مورد نظر، سراغ Unreal Engine Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ نتیجه کار او، اثری مینیمال Ùˆ تاثیرگذار از آب درآمده. تنوع Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ قابل قبول است Ùˆ رنگ‌آمیزی آن‌ها جذابیت بصری را دو چندان می‌کند.
به دلیل هزینه‌های بالا، سازنده بازی تصمیم Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا از صداپیشه در کار خود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نکند Ùˆ تمامی پارت‌های داستان از طریق آیتم‌ها در اختیار بازیکن قرار می‌گیرند. در سوی دیگر به واسطه نبود دیالوگ، بار اصلی بخش صدا به روی دوش موسیقی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ بندیکت نیکولاس با قطعات ارکسترال خود، زیبایی‌های Omno را دوچندان کرده است. تلÙیق موسیقی Ùˆ موضوع داستان بی‌شباهت به بازی ØªØØ³ÛŒÙ† شده Journey نیست Ùˆ شباهت‌های برخی از مراØÙ„ هم بر ØµØØª این ادعا صØÙ‡ می‌گذارد. یکی از مراØÙ„ Ú©Ù‡ به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø§Ø² اسکی Ø±ÙØªÙ† در Journey الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ آن را به Ø´Ú©Ù„ Ùوق‌العاده‌ای بازسازی کرده است. این مرØÙ„Ù‡ چندان طولانی نیست اما برای تنوع در جریان گیم‌پلی Û³ ساعته بازی، گزینه مناسبی خواهد بود.
یکی از مشکلات Omno زمان به نسبت طولانی آن است. دقت داشته باشید Ú©Ù‡ Û³ ساعت زمان زیادی به ØØ³Ø§Ø¨ نمی‌آید اما با توجه به اینکه در طول بازی، Ø§ØªÙØ§Ù‚ دراماتیک آن‌چنانی را شاهد نخواهید بود، طولانی شدن زمان بیشتر به چشم‌تان می‌آید. با این ØØ§Ù„ پایان بازی Ùˆ پلات توییست آن می‌تواند تمامی خستگی مسیر Ø·ÛŒ شده را بیرون کند.
در مجموع باید Omno را اثری دانست Ú©Ù‡ علی‌رغم اشکالاتی Ú©Ù‡ دارد، می‌تواند شما را برای مدتی سرگرم کند Ùˆ ØØªÛŒ به Ùکر ÙØ±Ùˆ ببرد. موسیقی جذاب Ùˆ پلات داستانی ساده با پایان شوکه کننده، می‌تواند دلیل خوبی برای خرید این بازی باشد؛ هرچند Ú©Ù‡ اگر گیم‌پس داشته باشید، می‌توانید آن را به طور رایگان تجربه کنید.