Ø·ÛŒ سالیان اخیر، Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª ژانر ادونچرهای روایت‌مØÙˆØ± بین مخاطبان ویدیو گیم Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ چشمگیری داشته است. بارها Ùˆ بارها استودیوهای بازی‌سازی، نشان داده‌اند Ú©Ù‡ این مدیوم می‌تواند بستر مناسب Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ برای قصه‌گویی باشد. همیشه تکیه بر عنصر تعامل‌پذیری٠ویدیو گیم هم نقطه عط٠روایت در بازی‌های این ژانر به ØØ³Ø§Ø¨ آماده Ùˆ این مهم ادامه دارد.
بازی Lake ساخته استودیوی مستقل GAMIOUS واقع در هلند، در ژانر لایت ادونچر داستان Ù…ØÙˆØ± ساخته شده. عنوانی Ú©Ù‡ شما را به سال Û±Û¹Û¸Û¶ در شهری با نام Providence Oaks در آمریکا می‌برد تا در نقش Meredith Weiss بازی کنید. مردیت، زنی Ú©Ù‡ در ØØ§Ù„ وارد شدن به سال‌های میانی زندگی خود است؛ شغل برنامه‌نویسی را برای مدتی کنار گذاشته تا به شهر دوره کودکی برای دو Ù‡ÙØªÙ‡ بازگردد. در این شهر، او مسئولیت پدر خود به عنوان یک پستچی را می‌پذیرد Ùˆ Ú©Ù„ دو Ù‡ÙØªÙ‡ ØÙˆÙ„ تØÙˆÛŒÙ„ نامه‌ها، بسته‌ها Ùˆ ارتباط با اهالی شهر Ú©ÙˆÚ†Ú© می‌چرخد.
کلیت گیمپلی شامل سواری ون اداره پست در Ù…ØÛŒØ· Open World Ú©ÙˆÚ†Ú© شهر می‌شود. Ù…ØÛŒØ·ÛŒ با زیست‌بوم آمریکایی Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ مردمی Ú©Ù‡ کاملا به دهه Û±Û¹Û¸Û° شما را می‌برد.
اغلب ارتباط با اهالی، زمانی Ú©Ù‡ نامه یا بسته‌ای برای تØÙˆÛŒÙ„ به آن‌ها دارید Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد Ùˆ کم‌کم با Providence Oaks هرچه بیشتر آشنا می‌شوید. شخصیت‌پرداری خوبی برای اغلب کارکترها در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده Ùˆ با این‌که صداگذاری‌ها معمولا قابل قبول است، ولی انیمیشن‌های صورت ساده هستند Ùˆ قابلیت انتقال Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª چندانی را ندارند. دقیقا ظاهر کارکترها، مانند Ù…ØÛŒØ·ØŒ مینیمال طراØÛŒ شده است. اگر تنها به دنبال تØÙˆÛŒÙ„ نامه Ùˆ بازی در نقش یک پستچی Û´Û´ ساله هستید، Lake برای آرامش روان شما در دنیای شلوغ امروزی ساخته شده. جایی Ú©Ù‡ می‌توانید بعد از یک روز شلوغ کاری، چند ساعتی خود را مشغول تØÙˆÛŒÙ„ نامه‌ها Ùˆ ارتباط اختیاری مردیت با اهالی شهر دوران کودکی‌اش کنید.
انتخابات داستانی با این‌که Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ هستند، اما در ساختار روایت درختی Lake جای Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ùˆ روابط شما با اهالی شهر Ùˆ پایان‌بندی بازی را ØªØØª تاثیر قرار می‌دهند. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ خیلی خاصی Ø·ÛŒ روایت دو Ù‡ÙØªÙ‡â€ŒØ§ÛŒ از زندگی مردیت صورت نمی‌گیرد Ùˆ نباید از ریتم بسیار کند بازی، انتظار پیچش داستانی داشته باشید. همین امر می‌تواند برای مخاطبانی Ú©Ù‡ چندان با ژانر آشنایی ندارند یا از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† ادونچرهای روایت Ù…ØÙˆØ± نیستند خسته کننده باشد Ùˆ آن‌ها را در میانه راه ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ دهد. اما اگر دنبال یک بازی آرام Ùˆ آشنایی با شخصیت‌های جدید باشید، Lake می‌تواند بدون هیچ درام خاصی برای‌تان آرامش بخش Ùˆ دوست داشتنی باشد.
با توجه به مستقل بودن پروژه Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ساخت در نیروی انسانی Ùˆ اقتصادی، ظاهرا شیوه روایت به طور عمد به Ø´Ú©Ù„ متمرکز انتخاب شده است. همان‌طور Ú©Ù‡ اشاره شد Ùقط با ساکنان شهر تنها زمانی می‌توانید ارتباط کلامی برقرار کنید Ú©Ù‡ نامه یا بسته‌ای برای تØÙˆÛŒÙ„ به آن‌ها داشته باشید Ùˆ نمی‌توان یک Ú¯ÙØªâ€ŒÙˆÚ¯ÙˆÛŒ تازه را آزادانه با یک NPC  شروع کرد. همان‌طور Ú©Ù‡ شخصیت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ چون پدر Ùˆ مادر مردیت، نمایش داده نمی‌شوند Ùˆ تنها با تماس تلÙÙ†ÛŒ Ú©Ù‡ آن هم اختیاری نیست، قابل Ú¯ÙØªâ€ŒÚ¯Ùˆ هستند. انیمیشنی برای سوار Ùˆ پیاده شدن از ون هم در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ نشده Ùˆ در صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ این چنینی شاهد کات بازی با ØµÙØÙ‡ لود خیلی کوتاه سیاه رنگ طر٠هستیم. مشخصا بودجه Ùˆ زمان بیشتر صر٠طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ· شهری Ùˆ خارج شهری شده تا با زیبایی‌هایش در جهت اهدا٠بازی، مخاطب را ØªØØª تاثیر بگذارد. اگر منص٠باشیم، Providence Oaks  با دریاچه میانی بزرگش، زیبا Ùˆ دل‌نشین طراØÛŒ شده Ùˆ کنترل ون اداره پست در خیابان‌ها Ùˆ دیدن این زیبایی Ùˆ گوش کردن به موسیقی کانتری Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ Ùˆ هوای Û±Û¹Û¸Û¶ دارد، خالی از لط٠نیست. هرچند تعداد موزیک‌ها Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ Ùˆ مشکلات ÙÙ†ÛŒ چون Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… زیاد هستند.
مکانیک تØÙˆÛŒÙ„ نامه، به نظر یکی از بهترین راه‌ها برای شخصیت پردازی اهالی شهر Ú©ÙˆÚ†Ú© است. بعد از تعامل Ú¯ÙØªØ§Ø±ÛŒ با هر Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کننده نامه، معمولا گزینه‌ای پیش رویتان قرار می‌گیرد Ú©Ù‡ می‌توانید بعد از ساعت اداری، Ùˆ عصر همان روز یا روزهای آتی با شخص مورد نظر قرار بگذارید Ùˆ بیشتر با داستان زندگی‌اش آشنا شوید. معمولا هر شخصیت ساب‌پلات مخصوص به خود را دارد. هرچند همیشه می‌توان با یک نه قاطع قرارهای بعد از ظهر را کنسل کرد Ùˆ از کنار خرده روایت‌ها ساده گذشت، ولی بخش مهمی از ماهیت Lake را همین داستان‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ اهالی Ø´Ú©Ù„ داده‌اند. پس اگر قصد تجربه بازی را دارید، سعی کنید با ØÙˆØµÙ„Ù‡ بوده Ùˆ به سادگی خود را درگیر روزمرگی Ùˆ روتین یک پستچی نکنید Ùˆ به درد Ùˆ دل‌های اهالی اهمیت دهید. گاها ممکن است Ú©Ù‡ این ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ مثل تلاش برای درمان گربه پیرزن، بیهوده به نظر برسد ولی این کار به شناخت Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ùˆ بهبود روابط Ú©Ù…Ú© می‌کند؛ هرچند باید باز هم تاکید کرد Ú©Ù‡ اجباری در انجام آن‌ها نیست.
به عنوان یک بازی با یک چهارم بها، Lake تجربه‌ای آرامش بخش دقیقا همان‌طور Ú©Ù‡ سازندگان قول داده بودند، است. ریتم بسیار کند روایت می‌تواند برای دوست‌داران ژانر، ÙØ±Ø§ØºØªÛŒ بین آثار پر زد Ùˆ خوردتر باشد Ùˆ برای منتقدین ژانر، خسته‌کننده Ùˆ ØÙˆØµÙ„ه‌سر بر. پس برای انتخاب Lake به علایق Ùˆ سلیقه خود رجوع کنید.