برای Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ† یک تجربه ایده‌آل، ده‌ها Ùˆ صدها هزار المان مختل٠در کنار هم قرار می‌گیرند تا مخاطب از انجام یک بازی لذت ببرد. این المان‌ها می‌توانند به روند بازی، جهان‌سازی، موسیقی، طراØÛŒ Ùˆ یا هر چیز دیگر مربوط باشند. اما برای بسیاری از آثار سینگل پلیر، همه‌چیز در نهایت به نقطه‌ای مشخص ختم می‌شود: پایان‌بندی. ØØªÙ…ا برای شما نیز پیش آمده Ú©Ù‡ عنوانی را تجربه کنید Ùˆ هنگام دیدن تیتراژ نهایی آن، ØØ³Ø§Ø¨ÛŒ بابت Ù†ØÙˆÙ‡ به پایان رسیدن بازی عصبانی یا ناامید شوید. ØØªÛŒ اگر در طول بازی اوقات خوشی را سپری کنید، یک پایان‌بندی بد همچنان می‌تواند ØØ³ ناخوشایندی را در تجربه Ú©Ù„ÛŒ شما به وجود بیاورد. امروز قصد داریم با یکدیگر به مرور چنین بازی‌هایی بپردازیم؛ بازی‌هایی Ú©Ù‡ پایان بد آن‌ها، در ذهن ما ماندگار شده‌اند. با ما Ùˆ 10 پایان‌بندی بد در بازی‌های ویدئویی همراه باشید.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Crackdown .10
اگر بخواهیم Ù…Ù†ØµÙØ§Ù†Ù‡ نگاه کنیم، خط داستانی بازی Crackdown چیزی نیست Ú©Ù‡ این سری را با آن به یاد بیاوریم. بازیکن در این عنوان کنترل مامور سازمانی را در دست می‌گیرد Ú©Ù‡ جهت مقابله با جرم Ùˆ جنایت، با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تکنولوژی‌های Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ مختل٠ابر سربازهایی را ساخته است. هد٠اصلی شما در بازی این است Ú©Ù‡ لیدرهای چند Ú¯Ù†Ú¯ تبه‌کار را نابود سازید. اما درست پس از انجام اینکار، Ø·ÛŒ یک کات‌سین چند ثانیه‌ای با یک پلات توویست کلیشه‌ای مواجه می‌شوید: تمام گنگ‌هایی Ú©Ù‡ در طول بازی با آن‌ها در جنگ Ùˆ جدال بودید، توسط سازمان کنترل می‌شدند Ùˆ آدم بدهای ØÙ‚یقی داستان آن‌هایی هستند Ú©Ù‡ اعتماد شما را جلب کرده بودند. البته Ú©Ù‡ بازی‌هایی مانند Crackdown به دنبال روایت داستان عمیقی نیستند Ùˆ بیشتر بر روی سایر نقاط قوت خود تمرکز دارند، اما نویسندگان می‌توانستند برای پایان داستان Ú©Ù…ÛŒ خلاقانه‌تر عمل کنند.
Devil May Cry 4 .9
معرÙÛŒ شخصیت نیرو به عنوان پروتاگونیست جدید سری Devil May Cry Ùˆ دنبال کردن ماجرای یک شکارچی شیطان جوان، تصمیم هوشمندانه‌ای Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد. اما کپکام هرگز موÙÙ‚ نشد تا با نسخه چهارم سری، قصه جذاب‌تری را نسبت به نسخه سوم ارائه دهد. علی‌رغم داشتن یک شروع قدرتمند، بازی Devil May Cry 4 در بخش‌های پایانی چندان راضی‌کننده ظاهر نمی‌شود. شما پس از Ø·ÛŒ کردن چندین مراØÙ„ تکراری با دانته، باری دیگر در نقش نیرو قرار می‌گیرید Ùˆ باس پایانی را به لط٠قدرت‌های شمشیر یاماتو شکست می‌دهید. در پایان اما رابطه نیرو Ùˆ کیریه کاملا سطØÛŒ باقی می‌ماند، دانته از Ù„ØØ§Ø¸ شخصیتی عمق نسخه قبلی را ندارد Ùˆ روی هم Ø±ÙØªÙ‡ØŒ با یک عقب‌گرد طر٠هستیم. سازندگان ØØªÛŒ پس از عرضه Devil May Cry 4 تأیید کرده بودند Ú©Ù‡ به دلیل کمبود وقت، Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ در روند توسعه بازی به وجود آمد Ùˆ شاید دلیل اینکه پایان‌بندی نسخه چهارم چندان ØØ³ رضایت‌بخشی ندارد، همین باشد.
The Order: 1886 .8
شاید بهترین راه برای توصی٠بازی The Order: 1886ØŒ به کار بردن عبارت «پتانسیل از دست Ø±ÙØªÙ‡Â» باشد. یک Ø¢ÛŒ Ù¾ÛŒ جدید Ú©Ù‡ در قرن 19 لندن روایت می‌شود Ùˆ بازیکن در آن با گرگینه‌ها Ùˆ ومپایرها سر Ùˆ کار دارد، مطمئنا چیزی است Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ زیادی خواهانش هستند. ابتدا به‌نظر می‌رسید که «اوردر 1886» می‌توانست به یک موÙقیت بزرگ تبدیل شود، اما بازی در اکثر بخش‌ها در دست‌یابی به اهداÙÛŒ Ú©Ù‡ داشت ناکام ماند. ارتباط عاطÙÛŒ شما با شخصیت‌های داستان به مرور کمتر Ùˆ کمتر می‌شود Ùˆ پایان‌بندی بازی نیز ضربه نهایی را به آن وارد می‌کند. داستان The Order: 1886 درست در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ می‌خواهد تصویر بزرگ‌تری از جهان بازی را به شما ارائه دهد، به پایان می‌رسد. با توجه به ÙØ±ÙˆØ´ نه‌چندان خوب بازی، ساخت یک دنباله نیز تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد Ùˆ بدین ترتیب، Ø§ØØªÙ…الا باید پرونده این اثر را با یک داستان نصÙÙ‡ Ùˆ نیمه، بسته شده بدانیم.
Resistance 2 .7
سری Resistance مطمئنا یکی از مجموعه‌های باارزش سونی در نسل Ù‡ÙØªÙ… کنسول‌های خانگی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد؛ اما Ù†ØÙˆÙ‡ پایان ÛŒØ§ÙØªÙ† داستان نسخه دوم این سری Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† زیادی را ناامید کرد. کشتن یک پروتاگونیست در پایان قصه چیزی است Ú©Ù‡ بارها آن را در مدیوم‌های مختل٠شاهد بوده‌ایم. با Ø§ÛŒÙ†ØØ§Ù„ØŒ هنگامی Ú©Ù‡ نویسندگان بخواهند چنین مسیری را برای داستان خود انتخاب کنند، باید از درست انجام دادن Ùˆ تأثیرگذار بودن آن مطمئن باشند. Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ØŒ این Ø§ØªÙØ§Ù‚ در بازی «رزیستنس 2» به ساده‌ترین Ùˆ سطØÛŒâ€ŒØªØ±ÛŒÙ† Ø´Ú©Ù„ ممکن رخ می‌دهد. شخصیت اصلی داستان پس از اینکه با تمام توان به مبارزه با موجودات بیگانه می‌پردازد، به یک ویروس ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ مبتلا می‌شود Ùˆ هم‌رزمش در یک کات‌سین خشک Ùˆ خالی، گلوله‌ای را در مغز او خالی می‌کند.
Borderlands .6
بازی Borderlands خاطرات شیرین بی‌شماری را برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† این مجموعه رقم زده است، به‌خصوص اگر با دوستان خود به تجربه آن پرداخته باشید. شماره اول سری یک عنوان عظیم بود Ú©Ù‡ از سیستمی جالب برای رندوم‌سازی اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ متنوع Ù†Ú¯Ù‡ داشتن آن‌ها در طول بازی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کرد. اما داستان بازی از Ú†Ù‡ قرار بود؟ بازیکن در جست‌وجوی یک Ù…ØÙظه باارزش است Ú©Ù‡ سلاØÛŒ Ùوق‌العاده قوی را در خود جای داده. با توجه به روند گیم‌پلی بازی، به‌دست آوردن قوی‌ترین Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø± عنوانی مانند بوردرلندز یک انگیزه ØØ³Ø§Ø¨â€ŒØ´Ø¯Ù‡ به‌شمار می‌آید Ùˆ به‌شدت وسوسه‌کننده است. اما هنگامی Ú©Ù‡ باس پایانی را شکست می‌دهید، می‌بینید Ú©Ù‡ خبری از یک لوت بزرگ نیست Ùˆ بازی به‌شکل ناامیدکننده‌ای دست شما را خالی می‌گذارد. توسعه‌دهندگان بازی ØØªÛŒ در آن زمان اعلام کرده بودند Ú©Ù‡ انتظار دیدن چنین واکشن‌های منÙÛŒ را برای پایان داستان شماره یک سری نداشتند، اما گیرباکس به Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† قول داده بود Ú©Ù‡ به پایان‌بندی نسخه‌های بعدی توجه بیشتری خواهد داشت.
Half-Life 2: Episode Two .5
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ بیش از 15 سال از تولد سری Half-Life گذشته، بسیاری از ما هنوز هم به این سری باز می‌گردیم Ùˆ دستاوردهای باارزش آن در شیوه روایت یک قصه در بطن گیم‌پلی را با یکدیگر مرور می‌کنیم. اما Ú©Ù„ÛŒÙ‌هنگر منÙور اپیزود دوم بازی Half-Life 2 Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† را در یک بلاتکلیÙÛŒ بزرگ رها کرد. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ گوردن ÙØ±ÛŒÙ…Ù† به همراه الکیس ونس در Ù¾ÛŒ ØØ±Ú©Øª به سمت کشتی تØÙ‚یقاتی Borealis هستند، چند Advisor به‌طور ناگهانی به شما ØÙ…له می‌کنند Ùˆ یکی از آن‌ها، ایلای ونس را می‌کشد. چیزی Ú©Ù‡ باعث Ù†Ø§Ø±Ø§ØØªÛŒ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† می‌شود، این است Ú©Ù‡ ممکن است هیچوقت ادامه داستان را نبینند Ùˆ این پایان کار ه٠لای٠باشد. هر چند پیش درآمد Half-Life: Alyx انعطا٠بیشتری را به داستان اضاÙÙ‡ کرد، اما همچنان سوالات زیادی باقی مانده است Ú©Ù‡ شاید هیچوقت پاسخ داده نشوند.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain .4
نمی‌توان منکر این شد Ú©Ù‡ ایده Ùˆ Ù…Ùهومی Ú©Ù‡ برای پایان‌بندی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده بود، بر روی کاغذ واقعا جذاب است. بازیکن بدون اینکه خود متوجه شود، ده‌ها Ùˆ یا صدها ساعت در نقش بدل بیگ باس Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ قرار می‌گیرد Ùˆ مادر بیس را از نو می‌سازد. اما در پایان، بیگ باس ØÙ‚یقی Ú©Ù‡ خود در سایه‌ها پنهان شده به ونوم اسنیک Ùˆ گیمر ÙØ§Ø´ می‌سازد Ú©Ù‡ تمام مدت این شما بودید Ú©Ù‡ جای او را در میدان نبرد پر کرده‌اید. کوجیما در این پایان به Ø´Ú©Ù„ غیرمستقیم از مخاطب بابت آنچه Ú©Ù‡ در تمام این سال‌ها برای Ø´Ú©Ù„ دادن Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡ بیگ باس انجام داده، تشکر می‌کند. اما مشکل اینجاست Ú©Ù‡ همه این‌ها باعث به وجود آمدن یک تصویر Ú¯Ù†Ú¯ Ùˆ مبهم از بیگ باس ØÙ‚یقی در تایم لاین سری می‌شود. همچنین بازی پرداخت چندان مناسبی به قوس شخصیتی ونوم اسنیک Ùˆ روند تبدیل شدن او به یک رهبر شیطانی ندارد. همه این‌ها باعث می‌شود پایان‌بندی شلخته Â«ÙØ§Ù†ØªÙˆÙ… پین» برای بسیاری از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† قدیمی یک ناامیدی بزرگ باشد؛ آن هم در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ کوجیما این نسخه را همانند ØÙ„قه گمشده سری توصی٠می‌کرد.
Mass Effect 3 .3
سه‌گانه Mass Effect تا ابد در ذهن Ùˆ قلب دوست‌داران بازی‌های سای-ÙØ§ÛŒ باقی خواهد ماند. استودیوی بایوور در این سری Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ØŒ داستانی ØÙ…اسی Ùˆ جذاب را برای مخاطبان تدارک دیده بود Ú©Ù‡ در نهایت به خلق Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ به نام ÙØ±Ù…انده شپرد منجر شد. اما هنگامی Ú©Ù‡ زمان پایان ÛŒØ§ÙØªÙ† این سه‌گانه نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ÙØ±Ø§ رسید، بازیکنان زیادی Ø§ØØ³Ø§Ø³ کردند Ú©Ù‡ بازی Mass Effect 3 در برابر انتخاب‌های آن‌ها، خیانت بزرگی را انجام داده است. در ØÙ‚یقت، پایان بازی عواقب اعمالتان را به شما نشان نمی‌دهد Ùˆ همین موضوع نیز باعث دلسردی Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† زیادی شد. البته بایوور سعی کرد تا با عرضه DLC این مشکل را ØÙ„ کند، اما به هر ØØ§Ù„ پایان اوریجینال Ùˆ Ø¨ØØ«â€ŒØ¨Ø±Ø§Ù†Ú¯ÛŒØ² شماره سوم همچنان غیر قابل توجیه است.
Rage .2
نمی‌توانید در مورد بازی RAGE ØµØØ¨Øª کنید Ùˆ یاد پایان‌بندی Ø§ÙØªØ¶Ø§Ø آن Ù†ÛŒÙˆÙØªÛŒØ¯. پایانی Ú©Ù‡ ØØªÛŒ خود سازندگان بازی نیز مدت‌ها بعد Ùˆ در کمپین تبلیغاتی نسخه دوم سری، بارها به آن طعنه زدند. همانند بسیاری از مثال‌های دیگر از پایان‌بندی‌های Ø¶Ø¹ÛŒÙØŒ داستان «ریج» هم درست زمانی Ú©Ù‡ منتظرید تا جان بگیرد Ùˆ ماجرای اصلی آن تازه آغاز شود، به پایان می‌رسد. بازیکن به مرکز تشکیلات آدم بدهای داستان Ù†Ùوذ می‌کند Ùˆ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ آماده است تا با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آرک‌های باقی مانده، ارتشی را برای مقابله با «آتوریتی» (Authority)ØŒ آدم بدهای داستان تشکیل دهد، با تیتراژ پایانی روبرو می‌شود. نسخه دوم نیز Ú©Ù‡ سال‌ها بعد منتشر شد، دردی از پایان‌بندی ضعی٠شماره اول دوا نکرد Ùˆ یکی از خسته‌کننده‌ترین داستان‌های پساآخرالزمانی را ارائه داد.
The 3rd Birthday .1
بازی The 3rd BirthdayØŒ سومین Ùˆ آخرین نسخه از سری Parasite Eve است Ú©Ù‡ دو شماره قبلی آن به‌واسطه شیوه به‌کارگیری المان‌های اکشن نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ خاص خود در کنار ارائه تجربه‌ای ترسناک، مورد توجه مخاطبان زیادی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بودند. ØØ¯ÙˆØ¯ 10 سال پس از عرضه نسخه دوم، استودیوی اسکوئر Ú©Ù‡ هنوز با اینکس ادغام نشده بود، شماره سوم بازی را برای کنسول PSP عرضه کرد. اما تیم سازنده در این نسخه مسیر سوال‌برانگیزی را برای داستانی Ú©Ù‡ در نظر داشت، انتخاب کرد. آیا بریا (Aya Brea)ØŒ پروتاگونیست شجاعی Ú©Ù‡ از قبل می‌شناختیم در این نسخه به یک جاذبه جنسی Ùˆ شخصیتی کاملا شکننده تبدیل شده است. ماجرا وقتی آزاردهنده می‌شود Ú©Ù‡ در پایان داستان The 3rd Birthday متوجه می‌شویم شخصیتی Ú©Ù‡ در تمام مدت آن را کنترل کرده‌ایم، در ØÙ‚یقت خواهر Ú©Ù… سن Ùˆ سال آیا یعنی ایو (Eve Brea) بوده است. Ø·ÛŒ مجموعه‌ای از Ø§ØªÙØ§Ù‚ات، Ø±ÙˆØ Ø§ÛŒÙˆ وارد بدن آیا شده Ùˆ بازی به‌طور اØÙ…قانه‌ای از شما می‌خواهد تا با شلیک یک گلوله، پروتاگونیست سری را از بین ببرید. بی‌راه نیست اگر بگوییم شلیک شدن این گلوله در کنار کشتن آیا بریا، شانس اØÛŒØ§ÛŒ مجموعه Parasite Eve را نیز از بین برد.