در چند روز اخیر، بیشتر زمان خود را صر٠بازی‌هایی کردم Ú©Ù‡ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø§ÙˆØ±ÛŒØ¬ÛŒÙ†Ø§Ù„ نبودند Ùˆ قصد داشتند جا در پای بزرگان ژانر خود بگذارند. در این میان، یک مورد ذهنم را به شدت درگیر می‌کرد Ùˆ آن هم پیاده سازی ایده‌ها بود. این‌که برچسب غیر اوریجینال بودن به یک Ù…ØØµÙˆÙ„ بزنیم Ùˆ آن را کنار بگذاریم، ØªÙˆØ¬ÛŒØ Ù…Ù†Ø§Ø³Ø¨ÛŒ خواهد بود؟
بازی A Juggler’s Tale هم یکی از همین موارد است Ú©Ù‡ توسط یک تیم چهار Ù†ÙØ±Ù‡ ساخته شده. این عنوان به ÙˆØ¶ÙˆØ ØªÙ„Ø§Ø´ می‌کند تا با پیاده سازی ÙØ±Ù…ول گیم‌پلی بازی‌هایی نظیر Inside Ùˆ یا Little Nightmares تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ اسم Ùˆ رسم برای خودش دست Ùˆ پا کند. این‌که سازندگان تا Ú†Ù‡ اندازه توانسته‌اند تا در اجرای این ÙØ±Ù…ول موÙÙ‚ باشند، موضوعی است Ú©Ù‡ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
داستان بازی سر راست Ùˆ به دور از هرگونه پیچیدگی آغاز می‌شود. یک کاÙÙ‡ Ú©Ù‡ در گوشه‌ای از آن، یک نمایش خیمه شب‌بازی در شر٠انجام است Ùˆ بینندگان به تماشای آن می‌نشینند. روایت Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی Ú©Ù‡ در طول یک ساعت Ùˆ نیم زمان گیم‌پلی شاهدش خواهید بود، توسط عروسک گردان Ùˆ کارگردان نمایش انجام می‌شود Ùˆ تمامی جملات به Ø´Ú©Ù„ شعر گونه ادا می‌شوند. Ù„ØÙ† گیرای نقال شما را کنجکاو می‌کند Ú©Ù‡ ادامه داستان را تعقیب کنید Ùˆ در این میان، بده بستان‌هایی Ú©Ù‡ با شخصیت اصلی انجام می‌شود، جذابیت‌های بخش داستانی را دو چندان می‌کند. قهرمان داستان، عروسکی به نام ابی (Abby) است Ú©Ù‡ در یک سیرک بزرگ به عنوان یک برده به کارش ادامه می‌دهد. او مانند بسیاری از انسان‌ها از کارش رضایت ندارد Ùˆ خود را اسیر در بند می‌بیند. پس تصمیم می‌گیرد تا با ÙØ±Ø§Ø± از سیرک، ماجراهای جدیدی را آغاز کند. از اینجا به بعد روند موش Ùˆ گربه بازی بین ØµØ§ØØ¨ سیرک Ùˆ ابی، پنج ÙØµÙ„ داستانی را Ø´Ú©Ù„ می‌دهد Ú©Ù‡ تجربه‌اش را به خود شما واگذار می‌کنم.
بخش داستانی را باید یکی از نقاط قوت بازی به ØØ³Ø§Ø¨ آورد Ú©Ù‡ به خوبی ØØ³ ماجراجویی بازیکن را ØªØØ±ÛŒÚ© می‌کند. صداپیشه نقش راوی هم به خوبی از پس نقش خودش برآمده Ùˆ اجرایی به یادماندنی را ارائه می‌دهد. کنش‌های ابی با Ù…ØÛŒØ· Ùˆ شوخی‌های بامزه راوی، از نقاط قوت A Juggler’s Tale Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود Ú©Ù‡ تا آخرین Ù„ØØ¸Ù‡ هم از جذابیت آن کاسته نخواهد شد.
اگر به دنبال گراÙیک واقع گرایانه می‌گردید، این بازی را نمی‌توان به شما توصیه کرد؛ اما اگر قصد دارید تا با ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Ú¯Ø±ÙØªÙ† از ÙØ¶Ø§ÛŒ معمول بازی‌های پر زد Ùˆ خورد، اندکی هم در دنیاهای ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒ چرخ بزنید، این عنوان گزینه خوبی خواهد بود. جهان A Juggler’s Tale طراØÛŒ ساده‌ای دارد اما می‌تواند نظرتان را به خودش جلب کند. یکی از ویژگی‌های این بازی، تنوع رنگ Ùˆ طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ· جذاب آن است؛ مزرعه‌ای بزرگ Ú©Ù‡ در پس آن غروب خورشید را می‌توان به چشم دید Ùˆ یا دهکده‌ای Ú©Ù‡ در آن، مردم در ØØ§Ù„ جشن Ùˆ پایکوبی هستند، از جمله زیبایی‌های A Juggler’s Tale Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شوند.
موسیقی همواره یکی از ارکان مهم در القای بار دراماتیک به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آمده Ùˆ این مهم در بازی مورد نظر ما به خوبی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده است. آهنگساز با درک ÙØ¶Ø§ Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ±ØŒ تصمیم Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا ژانر Ùولک را برای پیاده کردن اÙکارش انتخاب کند؛ تصمیمی درست Ú©Ù‡ در نهایت به Ù†ÙØ¹ بازی تمام شده. تنوع قطعات مناسب به نظر می‌رسد اما ریتم قطعات شباهت زیادی به یکدیگر دارند Ùˆ شاید مخاطبی Ú©Ù‡ با ØÙ„ کردن معماها دست Ùˆ پنجه نرم می‌کند، متوجه تغییرات پس زمینه موسیقی نشود. با این ØØ§Ù„ موسیقی در Ù„ØØ¸Ø§Øª ØØ³Ø§Ø³ به خوبی بهه Ú©Ù…Ú© تصویر می‌آید Ùˆ در سکانس‌های تعقیب Ùˆ گریز، به خوبی ضرب‌آهنگ را بالا Ù†Ú¯Ù‡ می‌دارد.
گیم‌پلی بازی A Juggler’s Tale شباهت‌های انکار ناپذیری با عناوینی همچون Limbo Ùˆ Inside دارد. ØØ±Ú©Øª در طول ØµÙØÙ‡ Ùˆ عدم تعامل با پس زمینه Ùˆ ØÙ„ کردن معماهای Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ از ویژگی‌های بازی‌های استودیوی Playdead هستند Ú©Ù‡ بازی مورد نظر ما هم از این قاعده تبعیت می‌کند. از سوی دیگر Button Mapping یا همان چینش کلید‌های دسته Ú©Ù‡ با آن‌ها تعامل دارید، کاملا به اینساید Ùˆ بازی‌های هم قطارش شباهت دارد. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آبجکت‌ها با کلید R2 انجام شده Ùˆ برای پرش از X Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌شود. ابی به عنوان یک عروسک خیمه شب بازی، قدرت خاصی ندارد Ùˆ باید برای زنده ماندن از هوش خود بهره بگیرد. معماهای بازی چالش خاصی ندارند Ùˆ این مورد با توجه به زمان مورد نیاز برای اتمام بازی، اصلا قابل قبول نیست. سازندگان تلاش کرده‌اند تا به واسطه بندهایی Ú©Ù‡ ابی را به Ø´Ú©Ù„ عروسک مهار کرده‌اند، معماهایی را ایجاد کنند اما این مورد در بخش گیم‌پلی چندان به Ú©Ù…Ú© A Juggler’s Tale نمی‌آید Ùˆ از این ØÛŒØ«ØŒ بازیکن ناامید خواهد شد. تیم سازنده برای تنوع، سکانس‌های تعقیب Ùˆ گریز هم در جریان گیم‌پلی قرار داده Ú©Ù‡ چندان جذابیتی ندارند Ùˆ نمی‌توانند به یاد ماندنی ظاهر شوند. اگر هم در جریان این موش Ùˆ گربه بازی‌ها، شکست خوردید، نگران نباشید؛ زیرا به لط٠سیستم چک‌پوینت مناسب – Ú©Ù‡ این مورد هم از منابع الهام سازندگان از اینساید Ùˆ لیمبو بوده – اعصابتان خرد نخواهد شد.
در مجموع باید ساخته استودیوی کوچک و جمع و جور Kaleidoscube را اثری کوتاه و قابل قبول دانست که اگرچه کم و کاستی‌هایی دارد، اما می‌تواند برای یک ساعت هم که شده، مخاطبش را سرگرم کند.