نزدیک به چهار سال از انتشار اولیه God of War برای پلی استیشن 4 گذشته Ùˆ همچنان ساخته Santa Monica به عنوان یکی از بهترین Ùˆ شاید بهترین اکشن ماجراجویی سوم شخصی باشد Ú©Ù‡ می‌توانید آن را تجربه کنید. اثری Ú©Ù‡ به جای دنبال کردن مسیر قدیمی مجموعه، وارد مسیری جدید شد Ùˆ توانست جان دوباره‌ای به مجموعه بازی God of War دهد. ØØ§Ù„ا با گذشت سال‌ها نوبت به انتشار نسخه بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ بازی برای PC رسیده. اثری Ú©Ù‡ از دید گیم‌پلی، روایت داستان Ùˆ صداگذاری Ùˆ موسیقی همچنان در بالاترین Ø³Ø·Ø Ù…Ù…Ú©Ù† قرار داشته Ùˆ گراÙیک آن نیز به Ù„Ø·Ù Ø³Ø®Øªâ€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø± بهتر کامپیوترهای شخصی ارتقا ÛŒØ§ÙØªÙ‡. ارتقایی Ú©Ù‡ هرچند به نسبت نسخه اصلی چشم‌گیر نیست اما تعادل مناسبی را در زمینه Ù†ØÙˆÙ‡ اجرا شدن Ùˆ خروجی Ú©ÛŒÙÛŒ در اختیار دارد. با همه این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± اینجا با اثری چهار ساله روبرو هستیم Ùˆ باید دید با گذشت زمان آیا همچنان God of War را در می‌توان در میان بهترین‌ها قرار داد یا خیر.
برای تماشای بررسی ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
داستان بازی God of War روایت‌گر Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی است Ú©Ù‡ سال‌ها بعد از سه‌گانه اصلی رخ می‌دهد. جایی Ú©Ù‡ کریتوس اسپارتا را ترک کرده Ùˆ به سرزمین‌های شمالی Ø±ÙØªÙ‡. خانواده‌ای تشکیل داده Ùˆ در آرامش زندگی می‌کند. همسر کریتوس جان خود را از دست داده Ùˆ آخرین وصیت او این است Ú©Ù‡ کریتوس همراه با پسرشان آتریس، خاکسترش را در بلندترین نقطه این سرزمین پخش کنند. Ø³ÙØ±ÛŒ Ú©Ù‡ گیمر را با بخش تازه‌ای از ابعاد شخصیتی کریتوس آشنا کرده Ùˆ از سویی نشان می‌دهد Ú©Ù‡ قهرمان داستان در طول این سال‌ها تغییرات زیادی کرده Ùˆ البته در این ماجراجویی هم قرار است شاهد تØÙˆÙ„ او به عنوان یک پدر باشیم. روایت در این نسخه از God of War بیش از هر چیزی از ساختار Ùیلم‌های جاده‌ای تاثیر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡. جایی Ú©Ù‡ شاهد Ø³ÙØ± یک یا دو شخصیت هستیم Ùˆ این Ø³ÙØ± است Ú©Ù‡ باعث می‌شود شخصیت‌ آنها پرداخته شده Ùˆ وارد مرØÙ„ه‌ای تازه شود. در این بازی ما با کریتوسی روبرو می‌شویم Ú©Ù‡ با آن شخصیت آشنای سه‌گانه اصلی ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ زیادی داشته Ùˆ بیش از انجام هر کاری به پیامد‌های آن Ùکر می‌کند. در مقابل بخش دیگری از داستان Ùˆ روایت آن به رابطه کریتوس Ùˆ آتریس ارتباط پیدا می‌کند. رابطه‌ای Ú©Ù‡ در جریان بازی تبدیل به هسته اصلی آن شده Ùˆ مهم‌ترین موضوعی است Ú©Ù‡ گیمر را با خود همراه می‌کند.
تغییرات ایجاد شده در داستان Ùˆ تبدیل آن به روایتی شخصی گیم‌پلی را نیز وارد همین مسیر کرده. شاید در نگاه اول تغییرات ایجاد شده در بخش‌های مختل٠گیم‌پلی همچون Ù…ØÙ„ قرارگیری دوربین، طراØÛŒ مبارزات یا المان‌های Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ را می‌توان به شروعی تازه Ùˆ دوری از ÙØ±Ù…ول قدیمی مجموعه مرتبط کرد اما از سویی نباید ÙØ±Ø§Ù…وش کرد Ú©Ù‡ تمام این نکات انعکاسی در گیم‌پلی دارند. ØØ§Ù„ا دوربین به کریتوس نزدیک‌تر شده Ùˆ به جای نشان دادن دنیایی تاثیر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از خشم او،‌ سعی در به تصویر کشیدن دنیایی ناشناخته دارد. تغییر رویکرد بازی Ùˆ جایگزینی دوربین ثابت با سوم شخص باعث شده گیمر در زمان ورود به هر کدام از Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ ØØ³ÛŒ شبیه به غریبگی را تجربه کند. کریتوس مانند گیمر در میدگارد یا دیگر قلمروهای بازی غریبه است Ùˆ اطلاعات خاصی از آنها ندارد. تاکید کارگردان بازی روی طراØÛŒ این نسخه از God of War به صورت تک سکانس پلان نیز در همین راستا قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡. در سه‌گانه اصلی بارها دیده بودیم Ú©Ù‡ دوربین از کریتوس جدا شده Ùˆ شاید در Ù…ØÛŒØ·ÛŒ کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª بخش دیگری از بازی را روایت می‌کرد اما اینجا دوربین شاید در بدترین ØØ§Ù„ت برای چند ثانیه Ùˆ چند متر از قهرمان داستان ÙØ§ØµÙ„Ù‡ گیرد.
یکی از دیگر از نقاط قوت بازی همین ØØ±Ú©Øª Ùˆ مسیر دوربین است. نه تنها دوربین در زمان مبارزات ØØªÛŒ شلوغ دچار مشکل خاصی نمی‌شود بلکه ØØ±Ú©ØªÛŒ کاملا سینمایی Ùˆ درگیرکننده‌ای دارد. Ù„ØØ¸Ø§Øª ثبت شده در God of War به اندازه کاÙÛŒ برای مخاطب غریبه Ùˆ البته جذاب هستند اما ØØ±Ú©Øª دوربین ارزش بیشتری به آنها داده. روایت جدید God of War دیگر نگاهی از سوی گایا به سرگذشت کریتوس نیست. اینبار روایتی پیش روی ما قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ از سوی شخصیت اصلی بازگو شده Ùˆ دیگر راوی جداگانه‌ای سعی در بازگو کردن آن ندارد. تجربه کردن God of War به واسطه طراØÛŒ تک سکانس پلان باعث شده شما درست در زمان تعامل مستقیم با بازی، نظاره‌گر روایتی داستانی Ùˆ سینمایی باشید Ú©Ù‡ به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن پیاده‌سازی شده. زاویه دید Ù…ØªÙØ§ÙˆØª دوربین، مبارزات را وارد ÙØ§Ø² جدیدی از اجرا کرده. اینبار ØØ±Ú©Ø§Øª کریتوس شاید نسبت به گذشته کندتر Ùˆ سنگین‌تر باشند اما به همان اندازه قدرت Ùˆ وزن بیشتری را در زمان اجرا به نمایش در می‌آورند. Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ گستره دید گیمر در God of War یکی از اصلی‌ترین دلایلی است Ú©Ù‡ شما اینبار نیاز به تامل بیشتری برای انتخاب استراتژی مبارزه دارید. هر ضربه، ترکیب آن با ضربه بعدی، توقÙ‌های اجباری یا ØØªÛŒ پرتاب کردن اسلØÙ‡ اصلی، مجموعه‌ای بزرگ از ÙØ±Ù…ول‌های مبارزه‌ای را Ø´Ú©Ù„ می‌دهد. چیزی Ú©Ù‡ دستیابی به آن در این تعداد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ اسلØÙ‡ یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای تیم سازنده Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود.
موضوع دیگری Ú©Ù‡ ØØ³ کنجکاوی گیمر را تقویت کرده Ùˆ او را در مسیر شناخت بیشتر این دنیای جدید قرار می‌دهد، المان‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ ساختار کوئست‌هاست Ú©Ù‡ پیش از در مجموعه God of War با این جزئیات سابقه نداشتند. تبدیل شدن Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ùˆ ارتقا شخصیت اصلی به یکی از هدÙ‌های بازی، گیمر را به سمت جستجوی بیشتر تشویق می‌کند. موضوعی Ú©Ù‡ در کنار داستان‌های جانبی اما جذاب بازی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ترکیبی قدرتمند را Ø´Ú©Ù„ می‌دهد. گیمر برای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª در گیم‌پلی به خارج شدن از مسیر اصلی داستان تمایل پیدا کرده Ùˆ در این راه با داستان‌های کوچک‌تر اما باکیÙیت پاداش خود را می‌گیرد. ملاقات با شخصیت‌های جدید، پیدا کردن آیتم‌های جدید Ùˆ رسیدن به جزئیات بیشتری از پیش‌زمینه داستانی سرزمین‌های شمالی در کنار یکدیگر، گشت Ùˆ گذار در Ù…ØÛŒØ· بازی را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین ÙØ¹Ø§Ù„یت ممکن کرده‌اند. در God of War Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ به نظر بی‌اهمیت همچون سوار شدن به قایق می‌تواند با داستانک‌هایی جالب توجه از سوی میمیر همراه شود. موضوعی Ú©Ù‡ روشی برای ØØ±Ú©Øª در Ù…ØÛŒØ· را تبدیل به نکته‌ای قوت برای این اثر کرده. با تمام این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان به God of War توسط کسانی تشکیل شده‌اند Ú©Ù‡ اکشن را اولویت قرار می‌دهند. ØØªÛŒ اگر کریتوس در ماجراجویی جدید خود دیگر آن شخصیت مبارزه‌جوی سابق نباشد اما اینجا Ùˆ در سرزمین‌های شمالی هیچکس با غریبه‌ها آن هم از این نوع خاصش رابطه‌ خوبی ندارد. اینبار آنها هستند Ú©Ù‡ کریتوس را به مبارزه دعوت می‌کنند Ùˆ در همین Ù„ØØ¸Ø§Øª است Ú©Ù‡ مجموعه‌ای از بهترین مبارزات سینمایی ژانر اکشن Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد. باس‌های این نسخه از God of War شاید از کمیت در جایگاه پایین‌تری نسبت به گذشته قرار گیرند اما در مقابل Ú©ÛŒÙیت بالایی در طراØÛŒ داشته Ùˆ معمولا سعی شده پرداخت سینمایی بدون هیچ وقÙه‌ای در میان آنها قرار گیرد. موضوعی Ú©Ù‡ تاثیرگذاری آنها را چند برابر کرده Ùˆ Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ را به تصویر می‌کشد Ú©Ù‡ هیچ مدیوم دیگری نمی‌توانیم به آنها دست پیدا کنیم.
بخش عمده‌ای بار این مسئله بر دوش گراÙیک Ùˆ جلوه‌های بصری بازی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡. نزدیک به چهار سال از انتشار God of War گذشته اما هنوز هم می‌توان آن از دید گراÙیک در میان بهترین‌ها قرار داد. شاید دیگر جزئیات ÙÙ†ÛŒ بازی به نسبت به آثار جدیدتر آن درخشش سابق را نداشته باشند اما طراØÛŒ هنری بازی بخش عمده‌ای از ضعÙ‌ها را پوشش می‌دهد. کارگردانی هنری این اثر به قدری قدرتمند است Ú©Ù‡ در هر Ù„ØØ¸Ù‡ می‌تواند گیمر را ØªØØª تاثیر قرار دهد. با این وجود نباید ÙØ±Ø§Ù…وش کنیم Ú©Ù‡ نسخه PC بازی با Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ همراه شده Ú©Ù‡ بزرگ‌ترین آنها به سایه‌پردازی ارتباط پیدا می‌کند. اینبار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ø³Ø®Øªâ€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø±ÛŒ برداشته شده‌اند تا سایه‌پردازی به خصوص در Ù…ØÛŒØ· خارجی بیش از پیش به واقعیت Ùˆ استانداردهای امروزی نزدیک شود. همین موضوع باعث شده برخی از Ù„ØØ¸Ø§Øª بازی اینبار نمایی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Ùˆ بهتر را پیش روی شما قرار دهند. چنین دستاوردی در دیگر بازی سونی برای PC یعنی Horizon Zero Dawn نیز Ù…ØÙ‚Ù‚ شده بود اما ساخته Guerrilla Games از مشکلات ÙÙ†ÛŒ زیادی در خانه جدید خود رنج می‌برد. Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… Ùˆ باگ‌های متعدد عملا تجربه بازی در روزهای ابتدایی را تبدیل به کاری سخت کرده بودند. اینجا اما همه چیز ÙØ±Ù‚ می‌کند Ùˆ God of War از دید عملکرد ÙÙ†ÛŒ در شرایطی ایده‌آل قرار دارد. ØØªÛŒ اگر علاقه‌ای به Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تکنولوژی انویدیا یعنی DLSS نداشته باشید، باز هم به Ø§ØØªÙ…ال ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† برای اجرای God of War با تنظیماتی قابل قبول مشکلی نخواهید داشت. تجربه یکی از مهم‌ترین Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ تاریخ پلی‌استیشن روی PC شاید چند سال پیش موضوعی غیرممکن به نظر می‌رسید اما ØØ§Ù„ا با شرایطی ایده‌آل در دسترس است. با اینکه نزدیک به چهار سال از عرضه God of War گذشته اما این بازی هنوز هم یکی از بهترین‌های ژانر‌ اکشن ماجراجویی است Ùˆ تجربه آن روی PC با بهبودهای قابل قبولی همراه شده.