بازی‌های ویدیویی Ø·ÛŒ دهه گذشته Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª چشمگیری داشته‌اند. توجه به عناوین AAA با بودجه بالا باعث شده تا اکنون شاهد ساخت Ùˆ عرضه بازی‌های بزرگ Ùˆ درخور در صنعت بازی‌سازی باشیم. اما همزمان با گسترش عناوین پرهزینه  که با تیم‌هایی بیش از 100 بازیساز توسعه پیدا می‌کنند ØŒ بازی‌های مستقل Ø·ÛŒ سال‌های اخیر مسیر رو به Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÛŒ را Ø·ÛŒ کرده‌اند. جالب اینکه بعضی از مهم‌ترین عناوین مستقل تنها توسط یک Ù†ÙØ± ساخته شده‌اند Ùˆ از آن جالب تر اینکه بعضی از آن‌ها به موÙقیتی عظیم رسیدند Ú©Ù‡ شاید مهم‌ترین آن‌ها Ù…Ø§ÛŒÙ†Ú©Ø±ÙØª باشد. در این آیتم قصد داریم به بازی‌های کوچک‌تری Ú©Ù‡ عمدتا توسط یک Ù†ÙØ± ساخته شده‌اند ØŒ ادای Ø§ØØªØ±Ø§Ù… کنیم.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Cave Story
بازی Cave Story یکی از عناوین مستقلی است Ú©Ù‡ از آن اغلب به عنوان مثال برای استدلال بر این Ú©Ù‡ بازی‌های ایندی Ú©ÛŒÙیت Ùوق‌العاده‌ای دارند، نام برده می‌شود. اما نکته جالب اینجاست Ú©Ù‡ این بازی تنها توسط یک ÙØ±Ø¯ توسعه پیدا کرده. آقای Daisuke Amaya تمام وقت آزاد خود Ø·ÛŒ پنج سال را برای ساخت اثری صر٠کرد Ú©Ù‡ برای او یادآور خاطرات شیرین دوران کودکی‌اش با بازی‌هایی چون Metroid Ùˆ Castlevania بود. موضوعی Ú©Ù‡ آشکارا در سبک گیمپلی وابسطه به ژانر مترویدوینیا Cave Story به چشم می‌آید.
Undertale
Ø§ØØªÙ…الا باید سبک نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ را Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† ژانر بازی‌های ویدیویی بدانیم. به همین دلیل است Ú©Ù‡ سال‌هاست شاهد واگذاری بودجه‌های کلان به استودیوهای بزرگ برای ساخت آثاری در این سبک هستیم. برای مثال می‌توان از سری بازی‌های Mass EffectØŒ The Elder ScrollsØŒ The Witcher Ùˆ Final Fantasy نام برد Ú©Ù‡ در تیم‌های توسعه پرتعداد Ùˆ با بودجه‌های چشمگیر ساخته شده‌اند. اما نکته قابل توجه اینجاست Ú©Ù‡ یکی از بهترین‌ بازی‌های RPG Ø·ÛŒ سالیان گذشته را تنها یک Ù†ÙØ±Ù‡ ساخته است. بازی Undertale ساخته شده توسط Toby Fox Ø·ÛŒ سه سال Ú©Ù‡ بودجه خود را از کمپین کیک‌استارتر به دست آورد. شاید Undertale یکی از کوچک‌ترین بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ از نظر مقیاس Ø·ÛŒ دو نسل اخیر باشد، ولی قطعا از نظر Ú©ÛŒÙیت یکی از بهترین آن‌هست.  عنوانی Ú©Ù‡ در ژاپن از شهرت Ùوق العاده ای برخوردار است Ùˆ ØØªÛŒ ژاپنی‌ها آن را بهترین بازی اعصاب خرد Ú©Ù† تاریخ می‌دانند ØØªÛŒ اعصاب خردکن تر از سری سولز.
LOVE
ساخت بازی‌های MMO بسیار دشوار است. ساخت MMORPGها ØØªÛŒ پیچیده‌تر نیز هست. برای اثبات این موضوع Ùقط کاÙÛŒ است تا نگاهی به تعداد بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ آنلاین کلان در سال‌های گذشته داشته باشید. شاید از نظر Ú©ÛŒÙیت بازی Love ساخته شده توسط Eskil Steelberg توان رقابت با World of Warcraft یا Final Fantasy XIV را نداشته باشد، ولی عنوانی قابل Ø§ØØªØ±Ø§Ù…ÛŒ است Ú©Ù‡ می‌توان خود را ساعت‌ها درگیر آن کرد.
Axiom Verge
قطعا Axiom Verge یکی از بهترین بازی‌های سبک مترویدوینیا است Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ سال‌های اخیر تجربه کرده‌ایم. اثری Ú©Ù‡ ØµÙØ±ØªØ§ صد مراØÙ„ توسعه‌اش توسط یک Ù†ÙØ± انجام شده Ùˆ این همان نکته‌ای است Ú©Ù‡ بیش از پیش Axiom Verge را Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ می‌کند. تمام مراØÙ„ ساخت، آهنگ‌سازی، طراØÛŒ Ùˆ داستان‌نویسی بازی توسط شخص Tom Happ انجام Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ است. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ بعضا پروژه‌های بزرگ بازی‌های ویدیویی با بودجه‌های کلان Ùˆ تیم‌های چند ده Ù†ÙØ±Ù‡ به شکست می‌انجامند، اما Axiom Verge تنها توسط یک Ù†ÙØ± خلق شده Ùˆ چنین Ú©ÛŒÙیت Ùوق‌العاده‌ای را ارئه می‌کند.
Dust: An Elysian
Ù…ØØ§Ù„ است Ú©Ù‡ دوست‌دار بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ علاقه‌مند به آثار ایندی باشید Ùˆ تجربه Dust: An Elysian را از خود منع کرده باشید. اثری Ú©Ù‡ دنیای زیبای آن هنرمندانه Ø¢ÙØ±ÛŒØ¯Ù‡ شده Ùˆ هر مخاطبی را مجذوب به خود می‌کند. خلق این جهان زیبا تنها به دستان هنرمند Dean Dodrill Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ Ú©Ù‡ شخصا Dust: An Elysian را توسعه داده Ùˆ تنها برای بخش‌های صداپیشگی Ùˆ آهنگ‌سازی از کمک‌های خارجی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده است.
Thomas Was Alone
همان اندازه Ú©Ù‡ Thomas Was Alone از نظر بصری جذاب Ùˆ Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² است، ماهیت بازی Ú©Ù‡ Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… ساده را با خود همراه کرده نیز قابل Ø§ØØªØ±Ø§Ù… Ùˆ دوست داشتنی است. این بازی را شخص Mike Bithell به صورت تک Ù†ÙØ±Ù‡ توسعه داده Ùˆ ØØªÛŒ اگر از این موضوع بی‌اطلاع باشیم؛ ساخت آن توسط یک Ù†ÙØ± چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اما جدای از این مسائل، تجربه بازی کردن Thomas Was Alone به خودی خود درخشان است. بازی در عین سادگی بصری، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد Ùˆ صر٠نظر از این Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ تعداد Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ روی آن کار کرده‌اند، دستاورد بزرگی به شمار می‌آید.
Banished
شاید Banished مشکلاتی را با خود همراه داشته باشد، اما اگر منص٠باشیم علیرغم این مشکلات بازی تجربه‌ای از شهرسازی را به Ø´Ú©Ù„ کاملا لذت بخش در اختیار مخاطبان می‌گذارد. به طور Ú©Ù„ÛŒ چندین سیستم Banished در تعامل با هم کار می‌کنند Ùˆ بازی با ظاهری ساده به طرز ÙØ±ÛŒØ¨Ù†Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ پیچیده است. نکته جالب اما اینجاست Ú©Ù‡ مراØÙ„ توسعه بازی از سال 2011 تا 2014 تنها توسط Luke Hodorowicz پیشبرده شد Ùˆ ØªØØª نام Shining Rock Software بازی Banished به انتشار رسید.
Stardew Valley
می‌توان ساعت‌ها Ùˆ ساعت‌ها مشغول تجربه Stardew Valley بود Ùˆ تمام این مدت از این تجربه آرامش بخش لذت برد. صدها ساعت کشاورزی، برداشت Ù…ØØµÙˆÙ„ Ùˆ ØØªÛŒ ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های اجتماعی در Stardew Valley تنها توسط Eric “ConcernedApe†Barone ساخته شده است. ساخت این بازی با مسیری پر ÙØ±Ø§Ø² Ùˆ نشسب از سال 2011 آغاز Ùˆ سرانجام در سال 2016 پایان ÛŒØ§ÙØª Ùˆ به انتشار رسید Ùˆ سرانجام با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد.
Papers, Please
تنها توجه به اسم Papers, Please می‌تواند اثری خسته‌کننده را در ذهن ما تداعی کند. همچنین بازی در نقش یک Ø§ÙØ³Ø± مهاجرت ایده چندان جذابی به نظر نمی‌رسد. اما برخلا٠همه این موارد Lucas Pope به تنهایی اثری را توسعه داده Ú©Ù‡ پشت ظاهر به نسبت ساده‌اش، ایده‌هایی هوشمندانه برای ارائه دارد. در این بازی نه تنها باید Ùهرست Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ† قوانینی را Ú©Ù‡ به تدریج پیچیده‌تر می‌شوند را پیگیری کنید، بلکه هرازگاهی با معضلات اخلاقی مواجه می‌شوید Ú©Ù‡ چالش‌های عجیبی پیش روی‌تان می‌گذارد. به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌توان Papers, Please را یکی از عجیب‌ترین بازی‌های مستقل سال‌های اخیر دانست.
RollerCoaster Tycoon
شاید در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² RollerCoaster Tycoon سری به نسبت شناخته شده‌ای باشد Ùˆ از سمت مخاطبان ویدیو گیم دیگر اثری مستقل به ØØ³Ø§Ø¨ نیاید. اما نسخه اول این سری را بازی‌ساز اسکاتلندی Chris Sawyer به تنهایی توسعه داد. جالب است بدانید Ú©Ù‡ نزدیک به 99 درصد کدهای بازی را شخص Chris Sawyer به تنهایی زده Ùˆ Ùقط بخش Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ از مدل‌سازی‌های سه بعدی Ùˆ رندرگیری توسط او انجام نشده است.
Tetris
از بدو شکل‌گیری Ù…Ùهومی در جای بازی‌های ویدیویی تا به امروز، اثری شناخته شده‌تر از Tetris وجود ندارد. شاید این بازی به ابتدایی‌ترین Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ بتوان ویدیو گیم را تصور کرد ساخته شده باشد، اما نسخه اول آن را یک Ù…ØÙ‚Ù‚ هوش مصنوعی روسی با نام Alexey Pajitnov به تنهایی ساخته است. ØØªÙ…ا در خوش‌بینانه‌ترین ØØ§Ù„ت هم خود خالق اثر تصور نمی‌کرد Ú©Ù‡ روزی Tetris به نماد اولیه بازی‌های ویدیویی تبدیل شود.
Lone Survivor
برخلا٠بازی‌های ترسناک پساآخرالزمانی AAA عنوان Lone Survivor زرق Ùˆ برق بصری برای عرضه به مخاطب ندارد، اما با ارائه راهکارهای جالبی چون ایجاد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ به موقع، به خوبی شما را می‌ترساند. به تنهایی شخص Jesper Bryne بازی Lone Survivor را توسعه داد Ùˆ ØªØØª نام Superflat Games به انتشار رساند. در این مورد واقعا باورش سخت است Ú©Ù‡ Lone Survivor تنها توسط یک ÙØ±Ø¯ ساخته Ùˆ منتشر شده. اما این موضوع بار دیگر ثابت می‌کند Ú©Ù‡ Ú©ÛŒÙیت یک بازی لزوما به بودجه ساخت Ùˆ تعداد Ù†ÙØ±Ø§Øª دخیل در توسعه آن وابسته نیست.
-
Minecraft
در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± باید بازی Minecraft را بزرگ‌ترین Ùˆ شناخته شده‌ترین برند بازی‌های ویدیویی بدانیم. عنوانی Ú©Ù‡ Ù¾Ø±ÙØ±ÙˆØ´â€ŒØªØ±ÛŒÙ† بازی تاریخ هم هست. Â Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª Minecraft تا جایی پیش Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ ØØªÛŒ این بازی را به تنهایی به یک ژانر تبدیل کرده است  و بازدید آن روی یوتوب از 1 تریلیون ÙØ±Ø§ØªØ± است. اما بیشتر موÙق‌های این بازی زمانی به دست آمد Ú©Ù‡ تنها یک بازی مستقل بود. در واقع Ù…Ø§ÛŒÙ†Ú©Ø±ÙØª ابتدایی تنها توسط Markus Persson بازی‌ساز سوئدی ساخته شده. بعدها پروسه‌های ساخت Ùˆ توسعه به استودیوی Mojang واگذار شد؛ ولی نباید از یاد برد Ú©Ù‡ خلق بازی پیش از تبدیل به یک برند Ùˆ ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² میلیون دلاری، مدیون خلاقیت یک شخص است.