اگر جز آن دسته از گیمر‌ها باشید Ú©Ù‡ به Ùیلم‌های رزمی علاقه دارند، بدون Ø´Ú© با نمایش بازی SIFU بسیار هیجان زده شدید. این بازی ساخته استودیو Sloclap است Ú©Ù‡ اثری همچون Absolver را در کارنامه خود دارد. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط تیم سازنده، SIFU با الهام‌گیری از Ùیلم‌های بازیگر معرو٠یعنی جکی چان Ùˆ هنر رزمی Ú©Ù†Ú¯ ÙÙˆ ساخته شده است. از همین رو نیز با نمایش‌های اولیه بازی بسیاری از گیمر‌های قدیمی به یاد بازی جکی چان Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ برای کنسول PS1 عرضه شده بود.
برای تماشای بررسی ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
داستان سیÙÙˆ در شهری در کشور چین پیگیری می‌شود. جایی Ú©Ù‡ پنج ÙØ±Ø¯ رزمی کار به مدرسه‌ آموزش هنر‌های رزمی ØÙ…له می‌کنند. این گروه توسط ÙØ±Ø¯ÛŒ به نام Yang کنترل می‌شود. هد٠Yang از ØÙ…له به این مدرسه، تقابل با استاد بزرگ Ùˆ دسترسی دانشی نامعلوم است. در این تقابل استاد بزرگ جان خود را از دست داده Ùˆ Yang متوجه ØØ¶ÙˆØ± کودکی در Ù…ØÛŒØ· می‌شود Ú©Ù‡ در واقع پسر یا دختر استاد بزرگ است. او سپس به یکی از دستیاران خود دستور نابود کردن این کودک را می‌دهد Ú©Ù‡ در واقع شخصیت اصلی داستان به شمار می‌رود. این کودک با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قدرت جادویی دوباره به زندگی باز می‌گردد Ùˆ قسم می‌خورد تا انتقام پدرش را از Yang Ùˆ گروه تبهکار همراهش بگیرد. هشت سال بعد شخصیت اصلی Ú©Ù‡ خود به نوعی استاد هنرهای رزمی شده Ùˆ تصمیم می‌گیرد تا به دنبال Yang برود. باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ داستان SIFU در نهایت در همین پیش درآمد خلاصه می‌شود. بعد از قسمت ابتدایی داستان، روایت در پس زمینه قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ شاید ØØªÛŒ بعد از Ù…Ø¯ØªÛŒÂ ÙØ±Ø§Ù…وش شود. بدون Ø´Ú© پس زمینه داستانی نکته عجیبی برای ارائه ندارد Ùˆ بسیاری از بازی‌ها Ùˆ Ùیلم‌ها از منطق انتقام بارها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کردند اما چیزی Ú©Ù‡ می‌توانست سیÙÙˆ را در این زمینه Ù…ØªÙØ§ÙˆØª کند، روایت خاص بود Ú©Ù‡ Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ به سطØÛŒ ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن انجام شده.
اگر SIFU در بخش داستانی نکته خاصی برای ارائه نداشته باشد اما در بخش گیم‌پلی می‌تواند بسیار مقتدر ظاهر شود. در ابتدا باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ سیستم Ú©Ù„ÛŒ این بازی همانند دیگر بازی‌های سبک Rogue-like است. بدین ترتیب Ú©Ù‡ بازی از مراØÙ„ مختلÙÛŒ تشکیل شده Ùˆ گیمر با هر بار مردن بازی را از ابتدا آغاز کند. گرچه سیÙÙˆ در این بخش Ú©Ù…ÛŒ مهربان‌تر ظاهر شده Ùˆ با اتمام هر مرØÙ„Ù‡ میزان پیشروی گیمر ذخیره سازی می‌شود. بدین ترتیب اگر مرØÙ„Ù‡ اول را به پایان رسانده Ùˆ در مرØÙ„Ù‡ دوم جان خود را از دست بدهید، دیگر نیازی نیست Ú©Ù‡ مرØÙ„Ù‡ اول را دوباره از ابتدا بازی کنید. همچنین میان‌برهای مختلÙÛŒ نیز در مراØÙ„ بازی گنجانده شدند. بدون Ø´Ú© قدرتمند‌ترین بخش SIFU مربوط به مبارزات آن است. تیم سازنده از سبک مبارزاتی Bak Mei برای طراØÛŒ مبارزات بازی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده. آنها همچنین برای اینکه مطمئن شوند ØØ±Ú©Ø§Øª Ùˆ ضربات در بازی به واقعی‌ترین Ø´Ú©Ù„ پیاده سازی شدند از یک استاد Bak Mei برای تایید مبارزات Ùˆ ØØ±Ú©Ø§Øª مشاوره Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯. نتیجه اینکار، مبارزاتی بسیار هیجان انگیز Ùˆ Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± است. درگیری‌ها بسیار طبیعی به نظر می‌رسند Ùˆ هر ضربه ØØ³ÛŒ بسیار طبیعی را به گیمر القا می‌کند. دشمن‌ها در بازی همواره ØØ§Ù„ت تهاجمی خود را ØÙظ می‌کنند Ùˆ اگر گیمر اصول Ø¯ÙØ§Ø¹ از خود را به درستی یاد نگیرد، تجربه SIFU بسیار سخت خواهد شد. در سمت مقابل نیز تعداد کمبو‌های ØØ§Ø¶Ø± در بازی بسیار زیاد نیست Ùˆ پیاده سازی آنها نیز نیاز به یادگیری Ùˆ تمرین دارد. البته تعداد Ú©Ù… کمبو‌ها نکته منÙÛŒ نخواهد بود چون ترکیب Ø¯ÙØ§Ø¹ یا جا خالی دادن Ùˆ همراه کردن آن با ØØ±Ú©Ø§Øª ØØ¬ÙˆÙ…ÛŒ به اندازه کاÙÛŒ دشوار به نظر می‌رسد Ùˆ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ تعداد کمبو‌ها Ú©Ù…Ú©ÛŒ به بهتر شدن گیم‌پلی نخواهد کرد.
باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ بازی سیÙÙˆ به گونه‌ای طراØÛŒ نشده Ú©Ù‡ تجربه آن آسان باشد. هسته اصلی گیم‌پلی شامل یادگیری مبارزه به بهترین Ø´Ú©Ù„ØŒ Ø¯ÙØ§Ø¹ کردن در زمان مناسب Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از کمبو‌های مختل٠است. در مبارزات، شخصیت اصلی بازی Ùˆ دشمن‌های مختل٠دارای نوار سلامتی Ùˆ نوار ساختار (Structure) هستند. نوار ساختار شباهت بسیار زیادی به بازی Sekiro دارد. بدین ترتیب Ú©Ù‡ ضربات گیمر به دشمن می‌تواند Ø³Ø·Ø Ø§ÛŒÙ† نوار را Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ داده Ùˆ در نهایت با پر شدن آن با یک ضربه دشمن خود را نابود کند. گرچه امکان از بین بردن دشمن‌ها با تمام کردن نوار سلامتی نیز وجود دارد. SIFU برای توجیه سبک Rogue-like خود از منطقی بسیار جالب Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده. گیمر بازی را با 20 سال سن آغاز می‌کند اما هر بار Ú©Ù‡ جان خود را در مبارزات از دست می‌دهد. این سن Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا می‌کند. گیمر با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قدرت جادویی می‌تواند به زندگی باز می‌گردد اما Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سن تبعاتی را نیز به همراه دارد. با Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سن میزان Ø³Ø·Ø Ø³Ù„Ø§Ù…ØªÛŒ کاهش پیدا می‌کند اما قدرت ضربات بیشتر خواهد شد. سن شخصیت اصلی می‌تواند تا Ù‡ÙØªØ§Ø¯ سالگی پیش برود اما از دست دادن جان در این سن باعث پایان بازی می‌شود Ùˆ گیمر باید همه چیز را از ابتدا آغاز کند. برخی از دشمن‌ها در بازی بعد از پایان نوار ساختار خود، از نابود شدن با ØØ±Ú©Ø§Øª مخصوص سر باز می‌زنند Ùˆ با Ø³Ø·Ø Ø³Ù„Ø§Ù…ØªÛŒ کامل Ùˆ قدرتی بیشتر به گیمر ØÙ…له می‌کنند. اگر گیمر بتواند این دشمن را شکست دهد می‌تواند از میزان Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سن Ú©Ù‡ با شکست بعدی همراه می‌شود، بکاهد. همچنین باید Ú¯ÙØª تنها راه بازگرداندن نوار سلامتی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ØØ±Ú©Ø§Øª مخصوص برای از بین بردن دشمنان است. بدین ترتیب سیستم ریسک Ùˆ پاداش به صورت کامل پیاده سازی می‌شود Ú©Ù‡ در نوع خود بسیار جالب است. در SIFU امکان Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ قدرت Ùˆ یادگیری کمبو‌های جدید نیز وجود دارد. گیمر با انجام مبارزات Ø³Ø·Ø ØªØ¬Ø±Ø¨Ù‡ خود را Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ داده Ùˆ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آنها می‌تواند قدرت جدیدی را در منو بازی یاد بگیرد. گرچه تاثیر این بخش در هسته اصلی گیم‌پلی بسیار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ است. گیمر می‌تواند بدون یادگیری ØØªÛŒ یکی از این قدرت‌ها بازی را به پایان برساند. در نهایت باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ گیم‌پلی SIFU بسیار هیجان انگیز است اما به شرطی Ú©Ù‡ گیمر پشتکار کاÙÛŒ برای یادگیری Ùˆ پیاده‌سازی آن را داشته باشد، در غیر این صورت گیمر با اثری بسیار دشوار Ùˆ شاید غیر قابل تجربه رو‌به‌رو شود.
تیم Sloclap برای ساخت SIFU از موتور بازیسازی Unreal Engine 4 Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده. نباید از این اثر، انتظار گراÙیکی خیره کننده را داشته باشید اما همه چیز با Ú©ÛŒÙیت بسیار قابل قبول طراØÛŒ Ùˆ پیاده سازی شده است. گراÙیک بازی به صورت Ú©Ù„ÛŒ ØØ§Ù„تی ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒ دارد Ùˆ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ با دقت بسیار خوبی طراØÛŒ شدند. اولین چیزی Ú©Ù‡ در بخش بصری توجه گیمر را به خود جلب می‌کند، روان بودن انیمیشن‌ها در ØÛŒÙ† مبارزه Ùˆ واقعی بودن آنهاست. SIFU به Ø´Ú©Ù„ باورنکردنی در این بخش زیبا به نظر می‌رسد. ØØ±Ú©Ø§Øª شخصیت اصلی در ØÛŒÙ† مبارزه Ùˆ واکنش او به Ù…ØÛŒØ· بازی بسیار چشم‌نواز است. کاÙÛŒ است Ú©Ù‡ در ØÛŒÙ† مبارزه گیمر یک Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ را از روی زمین بردارد. Ø´Ú©Ù„ گیری Ùˆ تبدیل انیمیشن‌ها بدون Ø´Ú© با دقت Ùˆ وسواس خاصی انجام شده. یکی از بزرگترین مشکلات SIFU در بخش دوربین است. در بسیاری از مواقع در ØÛŒÙ† مبارزه دوربین در بدترین ØØ§Ù„ت ممکن قرار می‌گیرد Ùˆ دید گیمر را مختل خواهد کرد. بدین ترتیب مبارزه بسیار دشوار شده Ùˆ ممکن است گیمر ØØªÛŒ شانس خود را برای پیروزی از دست بدهد. صداگذاری Ùˆ موسیقی در SIFU نقش مهمی را Ø§ÛŒÙØ§ نمی‌کنند. در بخش مبارزات باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ صداگذاری به خوبی انجام شده اما موسیقی آنچنان Ú©Ù‡ باید Ùˆ شاید در ذهن گیمر باقی نخواهد ماند.
SIFU بدون Ø´Ú© می‌تواند یک بهشت Ú¯Ù… شده برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† هنرهای رزمی در دنیای بازی‌های ویدیوئی باشد. گیم‌پلی روان، مبارزات لذت بخش Ùˆ انیمیشن‌های بسیار خوب می‌تواند هر گیمری را سرگرم کند. گرچه SIFU برای بسیاری از گیمرها دشوار خواهد بود. گیمر باید هسته اصلی بازی را به خوبی درک کرده Ùˆ آن را به بهترین Ø´Ú©Ù„ پیاده سازی کند. ساختار Rogue-like Ùˆ سیستم Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ سن Ùˆ در نهایت مرگ، میزان اشتباهات گیمر را Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ می‌کند. اگر گیمر بتواند هسته اصلی گیم‌پلی را یاد Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ به بهترین Ø´Ú©Ù„ از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند، SIFU می‌تواند به تجربه بی‌نظیر تبدیل شود.