عنوان Horizon Zero Dawn در سال Û²Û°Û±Û· منتشر شد. عنوانی جاه طلبانه Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª از استودیو گوریلا گیمز Ú©Ù‡ این‌بار در سبک اکشن ادونچر در دنیایی پسا آخر الزمان جریان داشت Ùˆ داستان همیشگی نجات بشر را از دیدی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª به تصویر می‌کشید. جهانی Ú©Ù‡ هوش مصنوعی Ùˆ ماشین‌های غول پیکر به عنوان بزرگترین خطر، نسل بشر Ùˆ ØÛŒØ§Øª در کره زمین را تهدید می‌کنند. شماره اول علارقم مشکلات اندکش، به سرعت تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناوین کنسول پلی‌استیشن شد Ùˆ بدین صورت توسعه ادامه این عنوان بعد از ساخت شماره اول در دستور کار قرار Ú¯Ø±ÙØª. عنوانی Ú©Ù‡ به تازگی با نام Horizon Forbidden West منتشر شده Ùˆ ماجراجویی شخصیت اصلی خودش با نام ایلوی را در دنیایی جدید Ùˆ وسیع‌تر از شماره قبل، دنبال می‌کند. با تجربه این عنوان، در ادامه مطلب به نقد Ùˆ بررسی آن خواهیم پرداخت Ùˆ یک‌بار دیگر ماجراجویی نجات بشر را از دید استودیو گوریلا گیمز بررسی خواهیم کرد.
برای تماشای بررسی ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
از همین ابتدا باید Ú¯ÙØª گوریلا گیمز در شماره دوم سعی کرده تا تمام مشکلات Ùˆ کمبود هایی Ú©Ù‡ شماره اول از آن رنج می‌بردند را برطر٠سازد تا با یک تجربه بدون نقص همراه شویم. باید Ú¯ÙØª در اکثر موارد آن‌ها در این امر موÙÙ‚ بوده‌اند، اما مواردی هم هستند Ú©Ù‡ هنوز جای کار دارند. با داستان شروع کنیم. بر خلا٠شماره اول Ú©Ù‡ از چند آرک داستانی بهره می‌برد Ùˆ در طول داستان بازیکن را درگیر چند موضوع مختل٠می‌ساخت، در Ùوربیدن وست استودیو گوریلا تصمیم Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ø³Øª تا یک آرک Ú©Ù„ÛŒ را برای بیان داستان قسمت دوم انتخاب کند Ùˆ در این بین به داستان Ú©Ù„ÛŒ شاخ Ùˆ برگ داده تا داستان با پیچش بیشتری دنبال شود. البته با توجه به پرداخت کاÙÛŒ به شخصیت ایلوی، این امر بدیعی بود Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ در شماره دوم نیازی به پرداخت بیشتر به شخصیت اصلی نباشد Ùˆ موارد اضاÙÛŒ تنها در بخش‌های Ú©Ù„ÛŒ داستان در خصوص شخصیت اصلی بازگو شوند Ùˆ تمرکز اصلی به آرک اصلی داستانی اختصاص یابد. وقایع داستانی، ادامه‌ای مستقیم برای عنوان اول هستند. بعد از آن Ú©Ù‡ ایلوی در پایان زیرو دون موÙÙ‚ شده بود تا هیدیس را شکست دهد Ùˆ ØÛŒØ§Øª بشر در کره زمین را نجات دهد، ØØ§Ù„ متوجه می‌شود Ú©Ù‡ خطر بزرگتری کره زمین Ùˆ انسان‌ها را ØªØØ¯ÛŒØ¯ می‌کند Ùˆ با این اوصا٠او یک‌بار دیگر برای نجات جان بشر، این بار پا به سرزمین‌های غربی می‌گذارد تا با ماشین‌ها Ùˆ خطر جدید مبارزه کند.
در خصوص بررسی داستان Ùوربیدن وست، می‌توان Ú¯ÙØª با یک داستان نسبتا کلیشه‌ای Ùˆ یا ØØªÛŒ تکراری طر٠هستیم Ú©Ù‡ شروعی نسبتا آرام Ùˆ یا ØØªÛŒ خسته کننده را هم با خود به همراه دارد. در چند ساعت ابتدایی عملا به ما Ú¯ÙØªÙ‡ می‌شود Ú©Ù‡ هر آن Ú†Ù‡ در شماره اول تجربه کرده‌ بودیم تنها دسیسه یا دست‌های پشت پرده بوده‌اند Ùˆ یک‌بار دیگر باید همان مسیر قبلی را برای نجات جان بشر Ø·ÛŒ کنیم با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ این‌بار سرزمین‌های غربی میزبان ماجراجویی‌های ما خواهند بود. البته وضعیت بخش داستانی با پیشروی در مراØÙ„ اصلی تا ØØ¯ زیادی دچار تغییر شده Ùˆ در انتها به اوج خود می‌رسد، اما در Ú©Ù„ نمی‌توان داستان شماره دوم را ستایش کرد Ùˆ یا ØØªÛŒ به عنوان نقطه قوت این شماره از آن نام برد.
البته بخش‌های دیگری وجود دارند Ú©Ù‡ به خوبی ضعÙ‌های بخش داستانی را پوشش داده‌اند Ùˆ آن ‌هم ماموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ Ùˆ داستان‌هایی هستند Ú©Ù‡ در سرزمین‌های غربی بازگو می‌شوند. در عمل می‌توان Ú¯ÙØª این ماموریت‌ها به قدری جالب Ùˆ متنوع از آب درآمده‌اند Ú©Ù‡ به سرعت جای خود را به ماموریت‌های اصلی داده Ùˆ ØØªÛŒ ممکن است برای ساعات ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ ما را از تجربه مراØÙ„ اصلی دور کنند. هر کدام از قبایل موجود در غرب دارای سنت‌ها Ùˆ سبک‌ زندگی Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ نسبت به یک‌دیگر هستند Ùˆ هر کدام از آن‌ها، ماموریت‌های مختلÙÛŒ را در اختیار ایلوی قرار می‌دهند. با ورود به قلمرو هر کدام از این قبیله‌ها شاهد معماری Ùˆ آداب Ùˆ رسوم جالبی هستیم Ú©Ù‡ آن‌ها را از یک‌دیگر متمایز می‌کند. به عنوان مثال در طول بازی با گروهی از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ یک قبیله ملاقات خواهیم کرد Ú©Ù‡ با رام کردن ماشین‌ها، اقدام به انجام مسابقاتی شبیه به مسابقات اسب سواری می‌کنند. با شرکت در این مسابقات، در ادامه ما با ÙØ±Ø¯ÛŒ ملاقات خواهیم کرد Ú©Ù‡ در تمام مسابقات در سرزمین‌های غربی پیروز شده Ùˆ البته ماسکی بر صورتش دارد Ú©Ù‡ تا به ØØ§Ù„ کسی موÙÙ‚ نشده تا آن را از صورتش جدا کند Ùˆ هیچ‌کس هم از هویت او خبر ندارد. همین موضوع باعث ایجاد خط داستانی جذابی می‌شود Ú©Ù‡ ما را مجاب کند تا با شرکت در مسابقات بیشتر Ú©Ù‡ در Ø³Ø·Ø Ù†Ù‚Ø´Ù‡ پخش شده‌اند، از راز این ÙØ±Ø¯ با خبر شویم Ùˆ البته پاداش‌های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را به لط٠پیروزی در مسابقات به دست آوریم. این مورد تنها مثالی از ده‌ها ماموریت ÙØ±Ø¹ÛŒ Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ هستند Ú©Ù‡ در طول تجربه شماره دوم می‌توان آن‌ها را تجربه کرد Ùˆ البته لذت برد.
یکی دیگر از مشکلات شماره اول مربوط به انیمیشن ضعی٠چهر‌ه‌ها Ùˆ Ø¨ÛŒâ€ŒØ±ÙˆØ Ø¨ÙˆØ¯Ù† شخصیت‌ها بود. همین مورد باعث شده بود Ú©Ù‡ نتوان با شخصیت‌‌ها ارتباط برقرار یا با آن‌ها همزاد پنداری کرد. این مورد در شماره دوم به لط٠انیمیشن‌های Ùوق‌العاده صورت شخصیت‌ها Ùˆ پرداخت بیشتر به شخصیت‌پردازی آن‌ها تا ØØ¯ زیادی برطر٠شده‌است. Ú©ÛŒÙیت انیمیشن چهره‌ها به قدری بالا Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ می‌توان در تمام Ú¯ÙØªâ€Œ Ùˆ Ú¯Ùˆ ØØ³ Ùˆ ØØ§Ù„ کامل شخصیت‌ها را به صورت کامل در چهره آن‌ها مشاهده کرد. درست همانند همان تکنیکی Ú©Ù‡ در عنوان L.A Noire برای انیمیشن صورت‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده بود. با این ØØ§Ù„ همچنان نمی‌توان از دل دنیای هورایزون شخصیت‌های به یادماندنی همانند شخصیت‌های دنیای ویچر یا GOW بیرون آورد Ùˆ غیر از ایلوی، بقیه شخصیت‌ها آن طور Ú©Ù‡ باید Ùˆ شاید به یادماندنی Ùˆ یا جذاب نیستند. هر چند در طول تجربه اثر با شخصیت‌های Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ مواجه خواهیم شد، اما بعید است با گذر چند Ù‡ÙØªÙ‡ از تجربه بازی هیچ‌کدام از آن‌ها را به یاد آوریم Ùˆ یا ØØªÛŒ سرنوشت‌ آن‌ها برایمان اهمیت زیادی داشته باشد. اوضاع در خصوص شخصیت‌های بد داستان تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ هم بدتر است. غیر از چند سکانس کلی، عملا بازی خیلی ما را درگیر ØØ¶ÙˆØ± آن‌ها نمی‌کند Ùˆ تنها در سکانس‌های پایانی ØØ¶ÙˆØ± این شخصیت‌ها پر رنگ می‌شود.
گیم‌پلی Ùوربیدن وست دچار تغییرات Â ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† ریز Ùˆ درشتی شده‌است، اما در Ú©Ù„ مکانیزم Ú©Ù„ÛŒ این‌ بخش‌ها بر پایه همان سیستمی است Ú©Ù‡ در شماره اول بنا نهاده شده بود. همچنان می‌توان به صورت مخÙیانه به سراغ مبارزه با ماشین‌ها Ø±ÙØª Ùˆ یا با هجوم مستقیم به آن‌ها یک ‌نبرد رو در رو Ùˆ Ù†ÙØ³ گیر را راه انداخت. همچنان می‌توان قبل از شروع نبرد ها، تک‌تک اجزای سازنده ماشین‌ها را بررسی کرد تا با نقاط ضع٠و قدرت آن‌ها آشنا شده Ùˆ با انتخاب Ø³Ù„Ø§Ø Ù…Ù†Ø§Ø³Ø¨ به نبرد با آن‌ها Ø±ÙØª. مبارزات در عنوان Ùوربیدن وست همچنان نقطه قوت گیم‌پلی این عنوان به شمار می‌روند Ùˆ در این شماره به لط٠تنوع بیشتر ماشین‌‌ها Ùˆ سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ایلوی، نبرد ها هم دارای تنوع Ùˆ عمق بیشتری نسبت به گذشته هستند. مبارزات را می‌توان همچنان Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± Ùˆ نیازمند استراتژی‌های مختل٠برای نبرد با هر کدام از ماشین‌ها دانست. به عنوان مثال گروهی از ماشین‌ها تنها در مقابل آتش ضعی٠هستند Ùˆ گروهی دیگر مقاومت کمتری نسبت به اسید دارند. همین موارد باعث شده تا هر نبرد نیازمند استراتژی Ùˆ Ø³Ù„Ø§Ø Ù…Ø®ØªØµ به خود باشد. کاÙÛŒ است با یک Ø³Ù„Ø§Ø Ø§Ø´ØªØ¨Ø§Ù‡ Ùˆ بدون برنامه به یک ماشین ØÙ…له‌ور شوید تا کمتر از چند ثانیه شکست شما رقم بخورد. از نیمه دوم بازی هم این مبارزات با معرÙÛŒ گونه‌های بیشتر ماشین‌ها، به شدت سخت‌تر Ùˆ البته جذاب‌تر می‌شوند.
کمان‌های مختل٠همچنان دوستان اصلی ایلوی در نبرد‌ ها هستند. وجود چندین Ø³Ù„Ø§Ø Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ùˆ کارآمد به خوبی تا انتها اثر، تنوع خوبی را در بخش مبارزات ØÙˆØ¶ کرده‌است. بخش‌های Ú©Ø±ÙØªÛŒÙ†Ú¯â€Œ Ùˆ جمع‌اوری آیتم‌های مختل٠هم بدون کوچک‌ترین تغییری نسبت به گذشته در Ùوربیدن وست ØØ¶ÙˆØ± پر‌رنگی دارند. سیستم آپگرید بازی هم دچار تغییرات گسترده‌ای گشته Ùˆ ØØ§Ù„ می‌توان از میان صد ها آپگرید Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ برای تقویت ایلوی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرد. این آپگرید ها به بخش‌های مختلÙÛŒ مانند قدرت‌های بیشتر برای نبرد های رو در رو، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´â€Œ قابلیت‌های بخش مخÙی‌کاری Ùˆ یا Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ میزان سلامتی ایلوی تقسیم شده‌اند Ú©Ù‡ با پیشروی در بازی می‌توان هر کدام از آن‌ها را به صورت دلخواه آپگرید Ùˆ شاهد تاثیر مستقیم‌ آن‌ها بر روی گیم‌پلی بازی بود.
 یکی از مواردی Ú©Ù‡ در شماره اول کمتر به آن پرداخت شده بود، بخش‌های مربوط به نبرد با انسان‌ها بودند. در شماره دوم استودیو گوریلا با تغییرات گسترده در این بخش‌‌ها موÙÙ‚ شده تا تجربه بسیار بهتری را ارائه دهد. بدین صورت مبارزات رو در رو به Ø´Ú©Ù„ قابل توجه‌ای گسترش ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ همچنین دشمنان هم با ØØ±Ú©Ø§Øª Ùˆ استراتژی کاملی برای مبارزه با ایلوی وارد نبرد می‌شوند. البته در نهایت همچنان مبارزه با ماشین‌ها اولویت تیم سازنده بوده Ùˆ مبارزات با انسان‌ها نقش بسیار کمتری در این عنوان را دارند.
بخش‌های پلتÙمرینگ هم در این شماره ØØ¶ÙˆØ± پررنگ‌تری نسبت به گذشته دارند Ùˆ البته وجود بیشتر این بخش‌ها به منزل بدون مشکل بودن‌ آن‌ها نیست. در بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ اولین مشکلی Ú©Ù‡ با آن مواجه خواهیم شد مکانیزم نسبت پیچیده Ùˆ کنترل Ú¯Ù†Ú¯ این بخش‌ها هستند. برای پریدن بر روی آبجکت‌ها از دکمه ضبدر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کنیم، اما برای تغییر جهت باید دکمه دایره را ÙØ´Ø§Ø± دهیم. برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قلاب باید دکمه ضبدر را دوبار ÙØ´Ø§Ø± دهیم. برای پایین آمدن از آبجکت‌ها دکمه مربع را Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کنیم. برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از چتر باید دکمه مربع را Ù†Ú¯Ù‡ داریم. این چینش دکمه‌ها به قدری در ساعات اولیه بازی سردرگم کننده‌ عمل می‌کند Ú©Ù‡ بار ها مجبور به تکرار بخش‌های Ù¾ØªÙ„ÙØ±Ù…ینگ بازی بودم. مورد بعدی هم مربوط به Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª بخش‌های موجود برای پتلÙمرینگ هستند. به عنوان مثال ایلوی تنها می‌تواند از قسمت‌هایی خاص از یک کوه بالا برود Ùˆ برای آن‌که متوجه شوید این قسمت‌ها به Ú†Ù‡ Ø´Ú©Ù„ هستند، ØØªÙ…ا باید از قابلیت Focus Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید. این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ در بخش دیگری از Ù…ØÛŒØ· با آبجکتی کاملا یکسان مواجه خواهیم شد، اما ایلوی این بار قادر نیست تا از آن بالا برود. این Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ جذابیت‌های بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ را کاهش داده‌اند.
گردش در سرزمین‌های غربی یکی از بهترین بخش‌های Ùوربیدن وست به شمار می‌رود. در کنار تنوع بسیار بالا Ù…ØÛŒØ· Ú©Ù‡ شامل Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جنگلی، کوهستانی، کویری Ùˆ ساØÙ„ÛŒ می‌شوند. این‌بار می‌توان در دنیای زیر آب هم کاوش کرد Ùˆ در آن بخش به ماجوراجویی پرداخت. در هر گوشه Ùˆ کنار Ù…ØÛŒØ· ماموریت Ùˆ پاداشی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ به خوبی باعث ایجاد انگیزه برای گردش در Ù…ØÛŒØ· می‌شود. سرزمین‌های Ùوربیدن وسط شامل بخش غربی کشور آمریکا بوده Ùˆ تصویر پساآخرالزمانی را از ویرانه‌های شهر های آمریکا به تصویر می‌کشد. Ø³ÙØ± به شهر لاس وگاس Ùˆ مواجه شدن با آسمان‌خراش‌ها Ùˆ کازینو هایی Ú©Ù‡ تنها بخش‌هایی از آن‌ها سالم مانده Ùˆ Ù…ØÙ„ÛŒ برای پرسه ماشین‌های غول پیکر شده‌اند Ùˆ یا Ø³ÙØ± به Ø³Ø§Ù†â€ŒÙØ±Ø§Ù†Ø³ÛŒØ³Ú©Ùˆ Ùˆ سواØÙ„ اقیانوس آرام، به قدری بکر Ùˆ جذاب هستند Ú©Ù‡ می‌توان ساعت‌های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را در ØØ§Ù„ کاوش در Ù…ØÛŒØ· های بازی غرق شد Ùˆ از آن لذت برد.
عناوین معدودی را می‌توان در زمینه بخش بصری مورد ستایش قرار داد Ùˆ یا به آن‌ها لقب بهترین را داد. عناوینی مثل Red Dead Redemption 2 Ùˆ یا The Last of US از جمله عناوینی هستند Ú©Ù‡ در این دسته قرار می‌گیرند. عناوینی Ú©Ù‡ هم در زمینه هنری یک دست‌آورد Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شوند Ùˆ هم در بخش تکنیکی به خوبی می‌درخشند. به جرأت می‌توان Ú¯ÙØª عنوان Ùوربیدن وست‌ ØØ§Ù„ا پرچمدار بخش گراÙیک در بین عناوین کنسولی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. استودیو گوریلا گیمز Ú©Ù‡ بار ها از زمان عرضه شماره دوم کیلزون تا عرضه هورایزون زیرو دون ثابت کرده بود Ú©Ù‡ با تکنولوژی قدرتمند خود قادر است تا بهترین جزيئات را ارائه دهد، در عنوان Ùوربیدن وست یک‌بار دیگر موÙÙ‚ شده تا استاندارد های قبلی خود را جا به جا کرده Ùˆ یکی‌ از زیباترین جلوه‌های بصری را خلق کند. Ù…ØÛŒØ· وسیع جهان باز Ú©Ù‡ به Ù„Ø·Ù Ø³Ø®Øªâ€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø± قدرتمند کنسول پلی‌استیشن Ûµ بدون کوچکترین وقÙه‌ای بارگذاری می‌شود، تنوع Ùوق‌العاده Ù…ØÛŒØ· های بازی اعم از Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ کویری Ú©Ù‡ با گردش در آن‌ها شاهد تعلیق ایلوی Ùˆ جاری شدن قطرات آب بر روی چهره او هستیم Ùˆ یا Ù…ØÛŒØ· های جنگلی Ú©Ù‡ مملو از درختان Ùˆ طبیعت بکری هستند Ú©Ù‡ با وزش باد به ØØ±Ú©Øª درآمده Ùˆ همانند یک تابلو نقاشی زیبا می‌توان تا مدت‌ها به آن‌ها خیره شد Ùˆ یا نورپردازی استادانه Ù…ØÛŒØ· Ú©Ù‡ ØØ³ پویایی Ùˆ رنگ‌پردازی Ù…ØÛŒØ· را به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن به تصویر می‌کشد. در عمل جزیئات بخش بصری بازی به قدری زیاد است Ú©Ù‡ می‌توان یک مطلب جداگانه را Ùقط برای تعری٠و تمجید به آن‌ اختصاص داد Ú©Ù‡ البته از ØÙˆØµÙ„Ù‡ این مطلب خارج است. یکی از مواردی Ú©Ù‡ از زمان معرÙÛŒ کنسول پلی‌استیشن Ûµ Ùˆ معرÙÛŒ عنوان هورایزون Ùوربیدن وست به شدت منتظر بررسی آن بودم، عملکرد کنترل دوئل سنس در زمان تجربه این عنوان بود. باید Ú¯ÙØª نتیجه‌نهایی بسیار خوب از آب درآمده Ùˆ به خصوص در بخش مبارزات از ویژگی های کنترل به خوبی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده‌است.
قطعات ساخته شده توسط Joris de Man Ùˆ دیگر اعضای همراه او مثل Oleksa Lozowchuk اگر از شماره اول بهتر نباشند، قطعا به همان اندازه جادویی Ùˆ مناسب تم Ú©Ù„ÛŒ مراØÙ„ هستند. موسیقی‌های ساخته شده Ùˆ به خوبی با جلوه‌های بصری تلÙیق شده تا ارائه دهنده تجربه‌ای به یاد ماندنی باشند. در هنگام مبارزات قطعات سریع به گوش می‌رسد Ùˆ موقع گشت Ùˆ گذار هم شاهد اجرای قطعات آرام Ùˆ گوش‌نوازی هستیم. ترکیب صدای های Ù…ØÛŒØ· Ùˆ صداگذاری در کنار تیم صدا پیشگان از شخصیت ایلوی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا باقی شخصیت‌ها، در Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش خود به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن ØØ§Ø¸Ø± شده‌اند Ùˆ از این ØÛŒØ« هورایزون Ùوربیدن وست عملکرد بسیار خوبی را از خود به جا گذاشته‌است.
نتیجه‌گیری:
هورایزون Ùوربیدن وست، ادامه‌ای موÙÙ‚ برای شماره اول این سری Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود Ú©Ù‡ در اکثر بخش‌ها Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª کرده Ùˆ موÙÙ‚ شده‌است اندک مشکلات شماره اولش را برطر٠سازد. هر چند مواردی مانند داستان کلیشه‌ای، باگ‌های اندک Ùˆ یا Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ همچنان جای کار دارند، اما در باقی موارد شاهد یکی از بهترین آثار عرضه شده در چند سال اخیر در کارنامه سونی Ùˆ استودیو هلندی گوریلا گیمز هستیم. عنوان Ùوربیدن وست در زمینه گیم‌پلی، طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ· Ùˆ بخش بصری به شدت خوش می‌درخشد Ùˆ عنوانی با Ú©ÛŒÙیت Ùˆ بسیار خوش‌ساخت را ارائه می‌دهد Ú©Ù‡ به خوبی می‌تواند Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† شماره اول را راضی نگه‌دارد Ùˆ همچنین می‌تواند عنوانی با ارزش برای علاقمندان به سبک اکشن ادونچر Ùˆ اپن ورلد باشد.