سال‌ها قبل بازی‌های ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ ØÛŒØ§Øª خود را به عنوان آثاری دو بعدی ادامه می‌دانند. این روند تا سال 1993 ادامه داشت. سگا در این سال با انتشار Virtua Fighter ثابت کرد Ú©Ù‡ بازی‌های مبارزه‌ای می‌توانند در دنیایی سه بعدی دنبال شوند Ùˆ همچنان مانند قبل، رقابتی Ùˆ جذاب باشند. با همین الگو، اولین نسخه از ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Tekken به عنوان نمونه‌ی خشن‌تر Virtua Fighter با ارائه‌ی گراÙیکی چشم‌نواز، شخصیت‌پردازی‌های عمیق‌تر Ùˆ تاکید بیشتر بر ÙØ¶Ø§ÛŒ رقابتی بازی‌های ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ØŒ خلق شد. خیلی زود اما تکن به اثری متمایز تبدیل شد Ú©Ù‡ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª ویژه‌ای را در دستگاه‌های آرکید به دست آورد. با گذر زمان، Tekken پخته‌تر از قبل شد Ùˆ ثابت کرد Ú©Ù‡ بازی‌های ژانر مبارزه‌ای می‌توانند به صورت سه بعدی هم جذاب باشند Ùˆ با عرضه هر نسخه جدید، گراÙیک Ùˆ کنترل روان‌تر بازی‌های تکن این اصل را اثبات می‌کرد. ویژگی دیگری Ú©Ù‡ Ú©Ù‡ باعث تمایز Tekken از دیگر بازی‌های سبک می‌شد، نوع سیستم ØØ±Ú©ØªÛŒ آن است. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ دیگر بازی‌های مبارزه‌ای بر ورودی سریع Ùˆ دقیق دکمه‌ها متکی بودند، Tekken با ارائه‌ی سیستمی جدید، هر دکمه را به اندامی متصل کرده بود تا بدون نیاز به لیست‌های اجرایی بتوان ØØ±Ú©Ø§Øª را تکرار کرد. Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª بالای عناوین این سری باعث شده تا در این مطلب نگاهی به 10 ØÙ‚یقتی Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الا در رابطه با این سری نمی‌دانید، داشته باشیم.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
ØØ§Ù„ت‌های بولینگ Ùˆ والیبال ساØÙ„ÛŒ
با Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª سری Tekken کمپانی Namco هم سعی کرد تا در هر نسخه، Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÛŒ Ùˆ سرگرم‌کننده‌ای جای دهد. ابتدا این Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÛŒ Ùˆ قابل دسترس پس از پایان بازی، شامل شخصیت‌های خاص می‌شد. اما کم‌کم سازنده Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª بازشدنی بیشتر Ùˆ خلاقانه‌تری را برای نسخه‌های آتی در نظر Ú¯Ø±ÙØª.
برای مثال، اگ تکن 3 را با تمام شخصیت‌های معمول بازی به پایان می‌رساندید، یک ØØ§Ù„ت خاص بازی با نام Tekken Ball در دسترس قرار Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ شما را به مود بازی والیبال ساØÙ„ÛŒ دعوت می‌کرد. این ØØ§Ù„ت جذاب، کاملا سرگرم‌کننده Ùˆ با عمق کاÙÛŒ طراØÛŒ شده بود. به این صورت Ú©Ù‡ انتخاب توپ‌های مختل٠روی نوع بازی تاثیر مستقیم داشت Ùˆ بسته به نوع ØÙ…لات، عکس العمل توپ نیز تغییر می‌کرد. این ØØ§Ù„ت بازی به چنان Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØªÛŒ دست ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ بعدها در Tekken Tag Tournament 2 نیز به کار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شد. اما Namco ØØªÛŒ در ØØ§Ù„ت‌های بازی، بخش Ù…ØªÙØ§ÙˆØª دیگری را با نام Tekken Bowl معرÙÛŒ کرد. این مود بازی با انتخاب دو شخصیت Ùˆ تلاش برای برنده بودن در بازی بولینگ ÙØ¶Ø§ÛŒ جالب Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ را ایجاد کرده بود.
Ùیلم‎های ساخته شده براساس سری Tekken
تا به ØØ§Ù„ چند Ùیلم بلند براساس ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Tekken ساخته شده است. مشهورترین Ùیلم این سری را باید نسخه سال 2009 دانست Ú©Ù‡ داستان آن، تلاش Jin Kazama برای Ú¯Ø±ÙØªÙ† انتقام مرگ مادرش را دنبال می‌کرد. بازخوردها در رابطه با Ùیلم تکن تقریبا مناسب بود Ùˆ بیشتر مخاطبان آن را Ùیلم اکشنی خوب Ùˆ با سکانس‌های مبارزه‌ی قابل قبول می‌دانستند. اما در بسیاری از ابعاد این Ùیلم خود را زیادی جدی Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ در نهایت نتوانست اکشن over-the-top ØØ§Ø¶Ø± در بازی‌های این سری Ùˆ سایر ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯â€ŒÙ‡Ø§ را آن طور Ú©Ù‡ باید Ùˆ شاید روی پرده نقره‌ای به تصویر بکشد. Ùیلم در واقع قرار بود تا Ø§ØªÙØ§Ù‚ات نسخه پیش درآمدی منتشر نشده با نام  Tekken 2: Kazuya’s Revenge را دنبال کند. همچنین این بازی دو Ùیلم انیمیشنی نیز در سال‌های 1998 با نام Tekken: The Motion Picture Ùˆ Tekken: Blood Vengeance را در سال 2011 داشته است. انیمیشن Tekken: The Motion Picture Ø§ØªÙØ§Ù‚ات دو نسخه اول را با ØØ¶ÙˆØ± Kazuya  به عنوان قهرمان اصلی داستان در رقابت با پدر Ø¨Ø¯Ø±ÙØªØ§Ø±Ø´ Heihachi دنبال می‌کرد. در مقابل Tekken: Blood Vengeance از تکنولوژÙÛŒ انیمیشن‌های سه بعدی به جای ساختار کلاسیک انیمه‌ای بهره می‌برد Ùˆ تمرکز اصلی آن بر مسابقات King of the Iron Fist نبود. روایت این انیمیشن بیشتر ØÙˆÙ„ سازمان‌های ØØ§Ø¶Ø± در دنیای این بازی می‌چرخید.
وجود ØØ±Ú©Ø§Øª Ùˆ Ùنون مخÙی‌
زمانی Ú©Ù‡ بازی‌های ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ در ابتدای مسیر خود بودند، خبری از لیست ØØ±Ú©Ø§Øª Ùˆ Ùن‌ها نبود Ùˆ سازنده انتظار داشت تا مخاطبان خود Ù†ØÙˆÙ‡ اجرای Ùنون مختل٠را با آزمون Ùˆ خطا بیاموزند. اما Tekken از اولین سری بازی‌های ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ بود Ú©Ù‡ لیستی برای چگونگی انجام ØØ±Ú©Ø§Øª مختل٠در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بود. البته چندین ØØ±Ú©Øª پرقدرت به عنوان Ùوت کوزه‌گری وجود داشتند Ú©Ù‡ در لیست چگونگی انجام ØØ±Ú©Ø§Øª قید نشده بود Ùˆ باید خود بازیکنان Ù†ØÙˆÙ‡ اجرای آن‌ها را کش٠می‌کردند. Ø§ØØªÙ…الا شناخته شده‌ترین این ØØ±Ú©Ø§Øª مخÙی، ÙÙ† Electric Wind Godfist است. این ØØ±Ú©Øª ابتدا به Ø´Ú©Ù„ Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ برای Jin در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده بود، اما بعدها برای دیگر اعضای خانواده Mishima هم همچون Kazuya  و  Heihachi در دسترس قرار Ú¯Ø±ÙØª. از دیگر ØØ±Ú©Ø§Øª مخÙÛŒ می‌توان به  Headbutt Carnival اشاره کرد. البته Ú©Ù‡ این ØØ±Ú©Øª تنها در برابر چند کارکتر خاص قابل اجرا بود. هرچند در نسخه‌های اخیر Tekken کمپانی Namco Ù†ØÙˆÙ‡ اجرای بیشتر ØØ±Ú©Ø§Øª Ùˆ Ùنون مخÙÛŒ را در لیست دستوری آورده است.
ØØ§Ù„ت عجیب Big Head Mode در Takken 2
در نسخه‌های کنسولی تکن 2 اگر بازیکنان موقع انتخاب یک کارکتر دکلمه Select را Ù†Ú¯Ù‡ می‌داشتند، شخصیت مورد انتخاب آن‌ها با سری بسیار بزرگ در میدان مبارزه ظاهر می‌شد. این سرهای بزرگ سروصدایی عجیب هم ایجاد می‌کردند، به این Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù‡ انگار ØØ§ÙˆÛŒ گاز هلیوم هستند! با این Ú©Ù‡ ØªØØª این شرایط کارکترهای بازی بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسیدند، ولی این ویژگی تنها جنبه ظاهری داشت Ùˆ در گیم‌پلی بازی تغییری ایجاد نمی‌کرد Ùˆ هیت‌باکس همانند قبل تعری٠شده بود. Ú¯ÙØªÙ‡ می‌شود Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ت Ùˆ اندازه سر کارکترها در این ØØ§Ù„ت مستقیما با مدت زمانی Ú©Ù‡ دکمه Select Ù†Ú¯Ù‡ داشته شود، در ارتباط است. ØØ§Ù„ اگر همین عمل را همزمان با ÙØ´Ø±Ø¯Ù† دکمه سمت بالا انجام می‌دادید، کارکتر به طرز مضØÚ©ÛŒ در هوا شناور می‌شد. برای خارج شدن از این ØØ§Ù„ت، باید ØØªÙ…ا یک مسابقه را می‌باختید تا می‌توانستید شخصیتی دیگر با ظاهری Ù…ØªÙØ§ÙˆØª را انتخاب کنید. تا به ØØ§Ù„ هیچ دلیلی برای وجود این ØØ§Ù„ت در بازی بیان نشده Ùˆ ØØªÛŒ خود کمپانی نامکو هم از اظهار نظر در رابطه با Big Head Mode خودداری کرده است.
پنج شخصیتی Ú©Ù‡ در هر نسخه از سری ØØ¶ÙˆØ± داشته‌اند
یکی از ویژگی‌هایی Ú©Ù‡ سری Tekken را در بین Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† ژانر ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ به شهرت رسانده، لیست بلند بالای شخصیت‌های قابل دسترس با پیشروی هر Ú†Ù‡ بیشتر در بازی است. وجود لیست پرتعداد از کارکترهای قبل بازی، در هر نسخه از این بازی باعث شده تا تنوع بی‌نظیری در این رابطه شاهد باشیم. اما در کمال تعجب 5 شخصیت در دنیای بازی وجود دارند Ú©Ù‡ در همه نسخه‌ها ØØ¶ÙˆØ± داشته‌اند. این 5 کارکتر Heihachi MishimaØŒ KumaØŒ KingØŒ Paul Phoenix Ùˆ Nina Williams هستند. البته شخصیت‌های KazuyaØŒ Yoshimitsu Ùˆ Lee شانس ØØ¶ÙˆØ± در 8 نسخه را داشته‌اند. ØØ¶ÙˆØ± Heihachi در هر 9 نسخه تکن مورد چندان عجیبی نیست چرا همواره یکی از جذاب‌ترین کارکترهای سری Ùˆ به عنوان یکی از نمادهای Tekken شناخته شده است. اما ØØ¶ÙˆØ± شخصیت‌هایی چون Kuma Ùˆ Paul Phoenix در تمام نسخه‌ها Ú©Ù…ÛŒ عجیب است؛ چرا Ú©Ù‡ هیچ وقت جزئی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† کارکترهای این ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ نبوده‌اند.
لباس Anna به دلیل شکایت سازمان ØÙ…ایت از ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª از بازی ØØ°Ù شد
یکی از شخصیت‌های مونث شناخته شده Ùˆ متمایز سری Tekken همیشه Anna Williams بوده است. او در همه نسخه‌ها کاستوم‌های مجلل بر تن داشته Ùˆ همیشه به عنوان یک کارکتر خوش‌پوش به شمار آمده است. در بیشتر نسخه‌های بازی، کارکترهای تکراری لباس‌هایی مشابه با نسخه‌های قبل با تغییرات اندک بر تن داشتند. در تکن 3 اما شخصیت Anna لباسی ابریشمی Ùˆ شیک را بر تن داشت اما علاوه بر آن، برای این شخصیت یک کاستوم Ù…ØªÙØ§ÙˆØª با الهام از پوست ببر سÙید در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده بود. این لباس خاص بعدها در Tekken Tag-Team Tournament هم ØØ¶ÙˆØ± پیدا کرد، اما برای Tekken 5 از بازی ØØ°Ù شد. دلیل این ØØ°Ù هم شکایت سازمان مردمی ØÙ…ایت از ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª یا PETA بود. بدین Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù‡ این سازمان شکایت خود را مستقیما به Namco ارائه داد. دلیل آن هم لباس پر زرق وبرق Anna Williams بیان شده بود؛ چرا Ú©Ù‡ در طراØÛŒ این لباس خز ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª گنجانده Ùˆ برای ظاهر آن از پوست ببر الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده بود. به عقیده PETA این کار باعث تشویق شکار ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª ÙˆØØ´ÛŒ می‌شد. هرچند تصور این Ú©Ù‡ نوع ظاهری لباس یک کارکتر بازی ویدئویی می‌تواند بر شکار ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª تاثیرگزار باشد، مضØÚ© به نظر می‌رسد، ولی از Tekken 5 به بعد Namco این لباس را از سری ØØ°Ù کرد.
چالش کارتی Tekken
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ هر نسخه Tekken در اسپین‌آÙ‌ها تغییرات عجیبی را درساختار گیم‌پلی خود تجربه کرده است، اما جالب است بدانید Ú©Ù‡ در سال 1999 کمپانی Namco نسخه‌ای مبتنی بر مبارزات نوبتی Ùˆ کارت بازی را منتشر کرد. این بازی با ژانر هیبریدی ØªØØª نام Tekken Card Challenge عرضه شد. با این ایده Ú©Ù‡ کارکترها هنوز هم در تورنومنت King of the Iron Fist مشغول مبارزه هستند، با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ این بار تکنیک‌ها Ùˆ ØØ±Ú©Ø§Øª مبارزه با کارت‌ها در ارتباط مستقیم بود. با شکست هر ØØ±ÛŒÙØŒ درجه سختی مبارزه بعدی Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا می‌کرد تا این‌که در انتها به باس آخر می‌رسیدید. ساختار پیشروی Ùˆ مکانیک‌ها تا ØØ¯ زیادی یادآور بازی‌های آرکید بود. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ نسخه اصلی بازی هیچ وقت در غرب عرضه نشد، اما بعدها همین اثر ØªØØª نام Tekken Card Tournament دوباره راهی بازار شد. ØØªÛŒ بعدها نامکو تصمیم Ú¯Ø±ÙØª تا نسخه Ùیزیکی کارت‌های مبارزه را نیز منتشر کند.
وجود ØØ§Ù„ت اول شخصی مبارزه در Tekken 2
مشابه ØØ§Ù„ت Big Head Mode در نسخه‌ی دوم TekkenØŒ ØØ§Ù„تی دیگر نیز در بازی گنجانده شده بود Ú©Ù‡ با ÙØ´Ø±Ø¯Ù† دکمه‌ای در ØµÙØÙ‡ انتخاب کارکترها، می‌توانستید آن را ÙØ¹Ø§Ù„ کنید. پس از باز شدن Ù‚ÙÙ„ هر شخصیت، اگر بازیکنان همزمان دکمه‌های L1 Ùˆ L2 را Ù†Ú¯Ù‡ می‌داشتند وارد ØµÙØÙ‡â€ŒØ§ÛŒ با نمایش اول شخص می‌شدند. دقیقا ØØ§Ù„تی شبیه به Punch-Out از کمپانی نینتندو. ØØªÛŒ در این ØØ§Ù„ت هم توانایی مبارزه، اما ØØ§Ù„ا با نمای اول شخص Ùˆ خطوطی سبز رنگ ÙØ±Ø§Ù‡Ù… بود. دلایل مشخصی برای وجود این ØØ§Ù„ت در بازی ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ نشده، اما می‌توان ØØ¯Ø³ زد Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الا سازنده قصد داشته تا به هر Ø´Ú©Ù„ ØØ§Ù„ت اول شخص را نیز برای سری تکن آزمون Ùˆ خطا کند Ú©Ù‡ در انتها این نمونه اولیه برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سری در نسخه دوم به Ø´Ú©Ù„ مخÙÛŒ گنجانده شد.
در ابتدا قرار بود تا Tekken با نام Rave War عرضه شود
واژه Tekken در لغت به عنوان مشت آهنی یا Iron Fist ترجمه می‌شود Ú©Ù‡ Ø±ÙØ±Ù†Ø³ واضØÛŒ به مسابقات Iron Fist tournament است Ú©Ù‡ شالوده بازی را Ø´Ú©Ù„ داده. هر چند کمپانی Namco در ابتدا چندان از این نام‌گذاری برای نسخه‌های غربی Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„ نبود. آن‌ها Ùکر می‌کردند Ú©Ù‡ تایتل Tekken بسیار ژاپنی به نظر می‌رسد Ùˆ نام‌گذاری یک بازی ÙØ§ØªÛŒÙ†Ú¯ با عنوان Iron Fist هم کلیشه‌ای Ùˆ نخ نما است. با توجه به اطاعاتی Ú©Ù‡ چند سال قبل منبعی آگاه منتشر کرد، ابتدا قرار بر این بوده Ú©Ù‡ این بازی در آمریکای شمالی با نام Rave War عرضه شود. Ø§ØØªÙ…الا دلیل Namco برای انتخاب چنین اسمی در بازار غربی، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Rave به عنوان واژه‌ای در توصی٠عصبانیت Ùˆ جنون بوده است. هرچند واژه کاربر زیادی با چنین Ù…Ùهومی ندارد. به هر ØØ§Ù„ انتخاب نام Rave War برای یک بازی ویدئویی چندان هوشمندانه نبوده Ùˆ Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„یم Ú©Ù‡ ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² با نام اصلی TekkenØŒ سال‌هاست Ú©Ù‡ معرÙÛŒ Ùˆ عرضه شده است.
شخصیت Devil Kazuya را می‌توان با بازی Galaga باز کرد
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ بسیاری از نسخه‌های تکن شامل بازشدنی‌ها، اسرار Ùˆ ØØ§Ù„ت‌های بازی پنهانی هستند، اما اغلب دسترسی به این موارد چندان آسان نیست. بیشتر ØØ§Ù„ت‌های بازی، شخصیت‌ها Ùˆ موارد مخÙÛŒ تنها با تمام کردن بازی با یک شخصیت خاص قابل دسترسی هستند. اما شرایط اولین ØØ¶ÙˆØ± Tekken روی کنسول‌های خانگی، Ú©Ù…ÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. داستان به سال 1995 بازمی‌گردد. زمانی Ú©Ù‡ Namco اولین نسخه سری را از دستگاه‌های آرکید برای پلی‌استیشن پورت کرد. برای باز شدن ورژن شیطانی Kazuya Mishima به Ø´Ú©Ù„ قابل بازی، بازیکنان باید پروسه سخت‌تری را پشت سر می‌گذاشتند. برای روشن‌تر شدن ØµÙØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ لودینگ نسخه اول روی پلی‌استیشن، کمپانی نامکو با ترÙندی تصمیم Ú¯Ø±ÙØª تا نسخه Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ از بازی آرکید شوتر خود با نام Galaga را روی ØµÙØÙ‡ به نمایش درآورد. در این شرایط برای زمان صر٠شدن در ØµÙØÙ‡ بارگذرای بازی، بازیکنان بازی آرکیدی ساده را برای گذران وقت چند دقیقه‌ای داشتند. اما اگر بازیکنان می‌توانستند تنها با یک جان 9 چلنج Galaga را به پایان برسانند، شخصیت Devil Kazuya به Ø´Ú©Ù„ قالب بازی در دسترس قرار Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª. یکی از جالب‌ترین بازشدنی‌های تاریخ ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Ú©Ù‡ البته دسترسی به آن نیز بسیار دشوار Ùˆ چالش برانگیز بود.