نسل پنجم Ùˆ ششم کنسول‌ها را می‌توان به عنوان نقطه اوج ژانر مخÙی‌کاری Ùˆ تولد Ùˆ بلوغ عناوینی مثل هیتمن، اسپلینتر سل Ùˆ متال‌گیر دانست. در این بین اما عناوینی دیگری هم منتشر شدند Ú©Ù‡ تنها بازی‌های متوسطی بودند Ú©Ù‡ شانسی برای رقابت با عناوین ذکر شده‌ را نداشتند. در بین‌ آن‌ها می‌توان به بازی اسنایپر الیت اشاره کرد. عنوانی Ú©Ù‡ توسط استودیو بریتانیایی Rebellion در سال Û²Û°Û°Ûµ راهی بازار شد Ùˆ عنوان نسبتا متوسط یا ØØªÛŒ در بعضی از موارد ضعیÙÛŒ از Ù„ØØ§Ø¸ Ú©ÛŒÙÛŒ بود. اما از آن سال‌ تا به امروز، Rebellion بیخیال سری اسنایپر نشده Ùˆ در سال Û²Û°Û±Û² با ساخت ریمیک شماره اول، یک‌بار دیگر شانس خود را برای اØÛŒØ§ این عنوان Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کرد. نسخه ریمیک موÙÙ‚ شد تا در نهایت ÙØ±ÙˆØ´ÛŒ بیش از ÛµÛ°Û° هزار نسخه را به دست آورد Ùˆ همین بهانه‌ خوبی برای ساخت ادامه این عنوان Ùˆ ساخت شماره‌های مجزا مثل سری زامبی‌آرمی برای ناشرش بود. اما تمام این عناوین عرضه شده در یک نقطه Ú©Ù„ÛŒ اشتراک دارند Ùˆ آن‌ هم Ú©ÛŒÙیت متوسط Ùˆ یا ضعی٠آن‌ها است. به بیانی دیگر هیچ کدام از عناوینی Ú©Ù‡ توسط Rebellion توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒØŒ نتوانسته‌اند به عناوینی با Ú©ÛŒÙیت Ùˆ یا بی‌نقص تبدیل شودند. ØØ§Ù„ با عرضه Sniper Elite 5 در سال Û²Û°Û²Û² باید از همین ابتدا Ú¯ÙØªØŒ این عنوان در همان دسته‌بندی عناوین متوسط Rebellion قرار می‌گیرد، با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ می‌توان Ú¯ÙØª اسنایپر الیت Ûµ جایگاه ویژه‌ای در این لیست دارد Ú©Ù‡ در ادامه در خصوص آن ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø®ÙˆØ§Ù‡ÛŒÙ… داد.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
همان داستان کلیشه‌ای جنگ‌ جهانی دوم Ùˆ همان روایت پیش پا Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ سطØÛŒ شماره‌های قبل، این‌بار هم میزبان بخش داستانی شماره پنجم هستند. باز هم یک پروژه سری دیگر Ú©Ù‡ ناتزی‌‌ها این‌بار در ÙØ±Ø§Ù†Ø³Ù‡ در ØØ§Ù„ گسترش آن برای پیروزی در جنگ‌جهانی دوم‌ هستند Ùˆ Karl Fairburne قهرمان داستان یک‌بار دیگر یکه Ùˆ تنها وظیÙÙ‡ مقابله با آن Ùˆ کشتن هزاران Ù†ÙØ± از ارتش ناتزی‌ها را بر عهده دارد. دیالوگ‌های سطØÛŒØŒ شخصیت‌های ÙØ±Ø§Ù…وش شدنی Ùˆ ژنرال Ùˆ شخصیت‌های بد ارتش ناتزی Ú©Ù‡ دوباره سعی می‌کنند نقش عقل Ú©Ù„ را Ø§ÛŒÙØ§ کنند، اما در نهایت به اØÙ…قانه‌ ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن شکست می‌خورند همچنان بخش‌های جدانشدنی این سری Ùˆ این شماره هستند. داستان به قدری آبکی است Ú©Ù‡ می‌توان آن را با عناوین ران اند گانی مثل دووم Ùˆ دوک نئوکم مقایسه کرد. شاید بتوان Ú¯ÙØª تنها نکته مثبت داستان صداپیشگی شخصیت کارل توسط تام کلارک هیل باشد Ú©Ù‡ در طول بازی با صدای زمخت Ùˆ Ú©Ù„ÙØª خود نسبت به کشت Ùˆ کشتار ناتزی‌ها واکنش نشان می‌دهد.
اما از داستان بد بازی Ú©Ù‡ عبور کنیم، به بخش‌های خوب Ùˆ جذاب می‌رسیم. اسنایپر الیت Ûµ را می‌توان به عنوان کامل‌ترین شماره اسنایپر از Ù„ØØ§Ø¸ Ù…ØØªÙˆØ§ نام برد. در کنار بخش‌داستانی، شاهد بخش‌ چند Ù†ÙØ±Ù‡ØŒ مد سوروایول، invasion Ùˆ co-op برای بخش داستانی هستیم Ú©Ù‡ در مجموعه Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† Ùˆ البته سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهند. برای شروع به سراغ بخش اصلی، یعنی بخش داستانی می‌رویم. در شماره سوم Ùˆ به خصوص شماره چهارم شاهد شکل‌گیری مسیری مناسب برای طراØÛŒ مراØÙ„ Ùˆ کلیت گیم‌پلی بودیم. شماره پنجم هم همان مسیر را Ù¾ÛŒØ´â€ŒÚ¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ البته سعی کرده‌است آن را گسترش دهد Ùˆ در این کار هم موÙÙ‚ عمل می‌کند. هر کدام از نه لول موجود در بازی شامل Ù…ØÛŒØ· های وسیع Ùˆ متنوعی در کشور ÙØ±Ø§Ù†Ø³Ù‡ می‌شوند Ú©Ù‡ ما در آن قدم گذاشته Ùˆ درگیر نبرد با نیرو‌های ناتزی‌ Ùˆ از بین بردن تجهیزات جنگی آن‌ها می‌شویم. برای طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ· ها سعی شده تا از نمونه‌های واقعی مانند جزیره گرنزی Ú©Ù‡ میزبان نبرد های تاریخی جنگ‌جهانی دوم Ùˆ به خصوص نبرد نورمندی بود، الگو برداری شود Ùˆ این کار هم به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن انجام شده‌  و Ù…ØÛŒØ· ها Ùˆ ÙØ¶Ø§ÛŒ Ú©Ù„ÛŒ آن‌ها یادآور Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± سرد Ùˆ خونین جنگ‌ جهانی دوم است.
 برای شروع معمولا ما در ‌نقطه‌ای دور Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ در Ø³Ø·Ø Ù†Ù‚Ø´Ù‡ کار خود را به عنوان یک سرباز ویژه یا همان کارل شروع خواهیم کرد Ùˆ با پیش‌روی در Ù…ØÛŒØ· می‌توانیم اهدا٠تعیین شده همانند از بین بردن ÙØ±Ù…انده ناتزی‌ها، نابودی تجهیزات جنگی Ùˆ یا جمع‌آوری مدارک را دنبال کنیم. البته با آن Ú©Ù‡ بازی نام اسنایپر را یدک می‌کشد، اما در عمل آزادی ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ برای پیش‌روی در مراØÙ„ Ùˆ درگیری با دشمنان در اختیار ما قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان در گوشه‌ای از نقشه Ù…ØÙ„ استقرار سربازان را به وسیله دوربین بررسی کرد Ùˆ بعد از آن تک‌تک آن‌ها را از صد ها متر آن طر٠تر از صØÙ†Ù‡ روزگار با اسلØÙ‡ اسنایپپر Ù…ØÙˆ کرد یا می‌توان به صورت مخÙیانه به دشمنان نزدیک شد Ùˆ آن‌ها را در یک نبرد تک به تک از پیش رو برداشت. ØØªÛŒ این امکان هم وجود دارد Ú©Ù‡ یک جنگ تمام Ùˆ عیار راه انداخت Ùˆ به صورت مستقیم وارد نبرد با ناتزی‌ها شد. البته با آن Ú©Ù‡ آزادی عمل ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، اما همچنان تمرکز اصلی بر روی پیش‌وری مخÙیانه در مراØÙ„ Ùˆ آزمون Ùˆ خطا برای از بین بردن دشمنان است.
باید Ú¯ÙØª با عرضه پنج شماره از سری اسنایپر، بالاخره Rebellion موÙÙ‚ شده تا در شماره پنجم طراØÛŒ مراØÙ„ Ùˆ مکانیزم‌های گیم‌پلی را به اوج خودش رسانده Ùˆ این بخش را تبدیل به یک عنوان به شدت لذت بخش کند. از همان مرØÙ„Ù‡ اول می‌توان ساعت‌ها مشغول ارزیابی دشمنان، تجهیزات آن‌ها Ùˆ راه های مبارزه با آن‌ها بود. وجود ساختمان‌های مختل٠با لول دیزان چند لایه‌ای Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± دشمنان در نقاط مناسب در مراØÙ„ØŒ باعث شده Ú©Ù‡ همه چیز برای یک تجربه سرگرم کننده Ø¬ÙØª Ùˆ جور باشد. به عنوان مثال تنها بیش از سه ساعت مشغول تجربه ماموریت اول Ùˆ راه های مختل٠برای پیش‌برد آن بودم Ùˆ هر بار هم با مسیری جدید Ùˆ غیر قابل پیش‌بینی مواجه می‌شدم. اولین بار با تجربه Co-op یک جنگ خونین را در یکی از نیروگاه های برق موجود در نقشه به راه انداختم Ùˆ Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒØ§ÛŒ بعد شاهد ØØ¶ÙˆØ± ده ها نیروی پشتیبان Ú©Ù‡ با خودرو های Ù†ÙØ± بر یا سواره نظام در ØØ§Ù„ نزدیک شدن به نیروگاه برق بودند تا از همرزمان خود Ø¯ÙØ§Ø¹ Ùˆ به Ù…ØØ§ØµØ±Ù‡ Ù…ØÛŒØ· بپردازند، بودم. بار دوم سعی کردم تا به صورت مخÙیانه به همان نیروگاه برق وارد شوم. ابتدا میان عل٠زار ها Ùˆ دور از چشم دشمنان به آن‌ها نزدیک می‌شدم Ùˆ بعد از بیهوش کردن آن‌ها، جنازه هر کدام را در گوشه‌ای از Ù…ØÛŒØ· مخÙÛŒ کردم Ùˆ به Ø±Ø§ØØªÛŒ نیروگاه برق را از ØØ¶ÙˆØ± ناتزی‌ها پاکسازی کردم. در آخر هم همان مرØÙ„Ù‡ را با اسلØÙ‡ اسنایپر پیش بردم. صد ها متر آن طر٠تر در یک پناهگاه ساØÙ„ÛŒ مخÙÛŒ شدم Ùˆ بعد از آن تک‌تک دشمنان را در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ به دنبال Ù…ØÙ„ تیر اندازی من بودند، از پیش رو برداشتم. البته اگر تمام این موارد همچنان رضایت شما را جلب نکرده، باید از برگ برنده آخر اسنایپر الیت Ûµ رونمایی کنم Ùˆ آن هم مد invasion است Ú©Ù‡ به صورت کاملا Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ در طول مراØÙ„ در پیش رو شما قرار می‌گیرد. این مد به بازیکنان اجازه می‌دهد Ú©Ù‡ در نقش یک سرباز ارتش ناتزی، به بازی یکی دیگر از پلیر ها ØÙ…له کرده Ùˆ با پلیر دیگر برای کشتن او وارد جنگ شود. این بخش Ú©Ù‡ از عنوان Deathloop الگو برداری شده، به خوبی توانسته دوز آدرنالین Ùˆ هیجان بازی را چندین درجه Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ دهد. Ú†Ù‡ به عنوان کارل بازی را پیش ببرید Ùˆ یا به عنوان یک سرباز ناتزی، این بخش دارای جذابیت‌های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ بوده Ùˆ می‌تواند ØØªÛŒ دلیلی برای تکرار مراØÙ„ باشد.
در کنار تمام این موارد، اسنایپر الیت Ûµ به لط٠گان‌پلی خوب، اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ متنوع با امکان شخصی‌سازی Ùˆ تجهیزات Ùˆ امکاناتی مانند مین‌، تی ان تی، Ùˆ قابلیت ارتقا شخصیت‌اصلی، در این بخش هم نمره قابل قبولی را کسب می‌کند. قابلیت X-Ray کامل‌تر از گذشته Ùˆ با بیشترین جزئیات در این شماره به عنوان امضای سری باز هم یکی از بخش‌های رضایت بخش این اثر Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. ØØ§Ù„ می‌توان با کنترل سرعت شلیک گلوله Ùˆ در آهسته‌ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن، نابودی ارگان داخلی بدن دشمنان را نظاره‌گر بود Ùˆ البته از آن لذت برد.
اما ÙØ±Ø§Ù…وش نکنیم وقتی اسم Rebellion به میان می‌آید، غیر ممکن است Ú©Ù‡ این همه موارد مثبت بدون اشکال باشد. در کنار باگ‌ها Ùˆ مشکلات تکنیکی مثل غیب شدن دشمنان Ùˆ اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ØŒ ÙØ±ÛŒØ² شدن بازی Ùˆ یا گیر کردن شخصیت‌ها در آبجکت‌های Ù…ØÛŒØ·ÛŒØŒ می‌توان از هوش مصنوعی دشمنان انتقاد کرد. ناتزی ها در اکثر اوقات به خوبی در نقش خود ظاهر می‌شوند Ùˆ معمولا درگیری با آن‌ها نیازمند یک استراتژی خاص است، اما مواردی هم وجود دارد Ú©Ù‡ آن‌ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ در کمترین ÙØ§ØµÙ„Ù‡ در کنار آن‌ها در ØØ§Ù„ کشتن هم‌رزمانشان هستید، از ØØ¶ÙˆØ± شما آگاه نمی‌شوند Ùˆ همانند موجوداتی اØÙ…Ù‚ به ÙØ¹Ø§Ù„یت روزانه خود ادامه می‌دهند. یا در مواردی دیگر در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ همرزمشان به ÙØ¬ÛŒØ¹â€ŒØªØ±ÛŒÙ† Ø´Ú©Ù„ ممکن در جلوی چشمانشان از ناØÛŒÙ‡ مغزی پودر شده‌است، تنها چند ثانیه Ø§ØØ³Ø§Ø³ خطر می‌کنند Ùˆ در نهایت به همان ØØ§Ù„ت عادی خود بازگشته Ùˆ گویا اصلا درگیری صورت Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ø³Øª. این موارد Ùˆ مثال‌های مشابه آن از جمله مشکلات این سری Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شوند Ú©Ù‡ همچنان در شماره پنجم هم به قوت خود باقی هستند.
بخش سوروایول Ùˆ بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ از جذابیت کمتری نسبت به بخش ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡ برخوردار هستند. بخش سوروایول Ú©Ù‡ به صورت ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡ یا با همکاری چهار بازیکن در دسترس است، ما را در نقش مبارزانی با موج مختل٠دشمنان در ویو های مختل٠قرار می‌دهد Ú©Ù‡ با پیشروی در آن تعداد دشمنان Ùˆ تجهیزات آن Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª کرده Ùˆ تجربه آن سخت‌تر می‌شود. بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ هم شامل مد هایی مانند Death MatchØŒ Free for All Ùˆ دیگر مد های مرسوم عناوین چند Ù†ÙØ±Ù‡ است. اما با تجربه ای Ú©Ù‡ از بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ داشتم، خیلی نتوانستم از آن لذت ببردم. بزرگترین مشکل این بخش مپ‌های وسیع Ùˆ تعداد Ú©Ù… پلیر‌ ها است. معمولا در Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ به شدت بزرگ، شما Ùˆ پانزده بازیکن دیگر Ú©Ù‡ اکثرشان در گوشه‌ای از نقشه پنهان شده‌اند، باید با یک دیگر درگیر شوید Ùˆ زمان ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را تنها به پیدا کردن دشمنان خود در Ù…ØÛŒØ· خواهید پرداخت. در مجموعه می‌توان Ú¯ÙØª وجود این دو بخش تنها برای در دسترس بودن Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ بیشتر در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده Ùˆ بود Ùˆ نبودشان با توجه به وضعیت نسبتا خوب بخش ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡ اهمیت زیادی ندارد.
اسنایپر الیت Ûµ در Ù…Ø¨ØØ« گراÙیک Ùˆ دو بخش هنری Ùˆ تکنیکی عنوان بدی نیست، اما قطعا نمی‌توان این بخش را از نقاط قوت بازی نام برد. در بخش هنری، سازندگان سعی کرده‌اند تا بر خلا٠شماره‌های قبل، بیشتر از رنگ‌های سرد Ùˆ تیره Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند تا ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ بیشتر به سمت یک ÙØ¶Ø§ÛŒ تاریک برود. جزیئات اجزای سازنده Ù…ØÛŒØ· مانند ساختمان‌ها، آبجکت‌ها Ùˆ گیاهان Ùˆ درختان هم از Ú©ÛŒÙیت بسیار خوبی بهره می‌برند Ùˆ دارای تکستچر های با Ú©ÛŒÙیتی هستند. طراØÛŒ بعضی از مراØÙ„ هم به نوبه خود به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن از کار درآمده Ùˆ شاهد وجود مراØÙ„ به شدت زیبایی از منظر هنری هستیم Ú©Ù‡ با نورپردازی خوب بازی به نقطه اوج خودش می‌رسد. اما در نقطه مقابل این بخش‌ها، طراØÛŒ به شدت ضعی٠چهره دشمنان Ùˆ شخصیت‌ اصلی بازی قرار می‌گیرد. گویا کمترین تلاشی برای ارتقا این بخش‌ها صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ از همان مدل بی Ú©ÛŒÙیت Ùˆ قدیمی دشمنان Ùˆ شخصیت Karl Fairburne Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده‌است. در بخش تکنیکی هم همان طور Ú©Ù‡ اشاره شد، باگ‌های ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را شاهد هستیم Ú©Ù‡ ØØªÛŒ می‌تواند تجربه بازی را مختل کند Ùˆ باید ØØ§Ù„ منتظر عرضه Ù¾Ú† Ùˆ آپدیت برای بر طر٠ساختن این مشکلات باشیم. در کنار این موارد، در باقی بخش‌ها وضعیت تکنیکی در شرایط خوبی قرار دارد Ùˆ به خصوص تجربه این عنوان بر روی کنسول‌های نسل نهم باعث شده تا شاهد لودینگ‌هایی بسیار کوتاه Ùˆ نرخ ÙØ±ÛŒÙ… Û¶Û° ÙØ±ÛŒÙ… بر ثانیه باشیم.
شاید Ú©Ù…ÛŒ غیر منتظره به نظر برسد، اما قطعاتی موسیقی Ú©Ù‡ برای مراØÙ„ بازی در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده به شدت خوش‌ساخت Ùˆ عالی هستند Ùˆ به خوبی با Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± Ùˆ شرایط Ù…ØÛŒØ·ÛŒ همخوانی دارند. به عنوان مثال در مرØÙ„Ù‡ اول قطعه‌ای آرام Ùˆ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ساز پیانو به گوش می‌رسد Ú©Ù‡ به ایجاد ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ ترسناک جنگ Ú©Ù…Ú© کرده‌است. اما در مرØÙ„Ù‡ دوم Ú©Ù‡ در روز Ùˆ یک Ù…ØÛŒØ· خوش رنگ‌ Ùˆ لعاب استوایی در جریان است، ریتم موسیقی تغییر کرده Ùˆ قطعه‌ای سریع‌تر به گوش می‌رسد. در طول تمام مراØÙ„ شاهد همین تغییرات موسیقی با توجه به شرایط Ú©Ù„ÛŒ مراØÙ„ هستیم Ú©Ù‡ به نوبه خود عالی انجام شده‌ Ùˆ با تم مراØÙ„ همخوانی دارد.
نتیجه‌گیری:
اسنایپر الیت Ûµ بهترین عنوان ساخته شده توسط استودیو Rebellion است Ú©Ù‡ به خوبی توانسته همان ÙØ±Ù…ول قبلی را به نقطه اوج خودش برساند Ùˆ تبدیل به بهترین شماره سری اسنایپر الیت شود. مراØÙ„ متنوع Ùˆ همراه با آزادی ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ØŒ در کنار تنوع خوب اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ØŒ قابلیت X-Ray Ùˆ مد invasion از جمله عواملی هستند Ú©Ù‡ به موÙقیت این شماره Ú©Ù…Ú© کرده‌اند. اما آیا سری اسنایپر در نهایت موÙÙ‚ شده تا از یک عنوان متوسط، به یک بازی با Ú©ÛŒÙیت Ùˆ خوب تبدیل شود؟ همچنان می‌توان به این سوال پاسخ منÙÛŒ داد. با آن Ú©Ù‡ شماره پنجم به شدت در زمینه گسترش گیم‌پلی خودش موÙÙ‚ عمل کرده، اما مواردی مانند داستان Ø¶Ø¹ÛŒÙØŒ باگ‌ها Ùˆ مشکلات تکنیکی Ùˆ هوش مصنوعی در کنار بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ بیهوده، از تبدیل این عنوان به یک اثر بی نقص جلوگیری کرده‌اند.