در عصر ÙØ¹Ù„ÛŒ توسعه بازی‌های ویدئویی، Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÛŒ پس از عرضه در قالب بسته‌های Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ (DLC) بسیار رایج شده. البته Ú©Ù‡ توسعه دهندگان قدیمی عناوین PC به ساخت اکسپنشن Ù¾Ú© عادت داشتند اما در دنیای  امروز، غیرمعمول است Ú©Ù‡ پشتیبانی از یک بازی با بودجه بالا بدون ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ یک DLC بزرگ پس از عرضه به پایان برسد.  طی سال‌های اخیر، بسته‌های Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ داستانی درخشش سابق خود را از دست داده‌اند Ùˆ بیشتر به عنوان Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒÛŒ تجاری ظاهر می‌شوند Ú©Ù‡ باید از ابتدا در بازی اصلی قرار Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ موارد نادری وجود دارد، در این مطلب قصد داریم تا DLCهای داستان‌مØÙˆØ± هوشمندانه‌ای را معرÙÛŒ کنیم Ú©Ù‡ Ú©ÛŒÙیتی در ØØ¯ Ùˆ اندازه‌های بازی اصلی یا ØØªÛŒ بهتر از آن را ارائه داده‌اند.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Diablo II: Lord of Destruction
اکسپنش Ù¾Ú© Diablo II: Lord of Destruction را می‌توان یکی از قابل توجه‌ترین Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª اضاÙÛŒ پس از عرضه دانست. این DLC دو کلاس جدید، تعدادی اسلØÙ‡ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Ùˆ Ø§Ø¶Ø§ÙØ§ØªÛŒ در اکت پنجم را به بازی اصلی Ø§ÙØ²ÙˆØ¯. اما مهم‌تر از آن Lord of Destruction تغییرات چشمگیری را در گیم‌پلی دیابلو 2 به وجود آورد Ùˆ سبب بهبودهای دراماتیکی در بخش ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡ Ùˆ مخصوصا چند Ù†ÙØ±Ù‡ شد. برخلا٠Hellfire اکسپنشن نسخه اول، Lord of Destruction به صورت ÙØ±Ø³Øª پارتی Ùˆ توسط تیم خوش‌نام Blizzard North توسعه پیدا کرد Ú©Ù‡ نتیجه برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† کاملا ملموس Ùˆ دلچسب بود. داستان بازی نیز به خوبی ØÙˆØ§Ø¯Ø« پس از پایان قسمت دوم Ú©Ù‡ با غلبه کردن بر خود دیابلو جریان داشت را بازگو میکرد.
Far Cry 3: Blood Dragon
با معرÙÛŒ Blood Dragon در آپریل 2013 به نظر می‌رسید Ú©Ù‡ با دروغ 13 روبرو باشیم. این بازی با ضدقهرمانان سایبورگ، آینده‌نگاری رتروی آغشته به لامپ‌های نئون Ùˆ خزندگان غول‌پیکری Ú©Ù‡ لیزر از چشمانشان ساطع می‌کردند، بیش از ØØ¯ پوچ Ùˆ مسخره به نظر می‌رسید. واقعا هیچ راهی برای باور کردن DLC جدید Far Cry 3 وجود نداشت. یک ماه بعد اما این بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ به طور جدی رونمایی شد Ùˆ نتایج عرضه آن غاÙل‌گیرکننده Ùˆ باشکوه بود. Blood Dragon ÙØ±Ù…ول گیم‌پلی Far Cry 3 را به عنوان یک برگ برنده ØÙظ کرد Ùˆ آن را در یک Ùیلم اکشن علمی تخیلی از دهه 80 قرار داد. بازی کاملا از Ø§ÙØ±Ø§Ø· نوستالژیک خود آگاه است Ùˆ تجربه‌ای Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ را ارائه می‌دهد Ú©Ù‡ نمونه‌اش را تا سال‌های سال نخواهیم دید.
 Bloodborne: The Old Hunters
تعداد Ú©Ù…ÛŒ از استودیوهای بازی‌سازی در خلق DLC به خوبی FromSoftware هستند. هر سه نسخه Dark Souls Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª پس از عرضه Ùوق‌العاده‌ای Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کردند Ùˆ IP جدید تیم شرقی، یعنی Bloodborne هم از این قاعده مستثنا نبود. به معنای واقعی کلمه The Old Hunters از تمام پتانسیل بلادبورن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده است. اسلØÙ‡ جدید، Ø´ÙØ§Ù‌سازی Lore بازی Ùˆ باس‌ ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ùوق العاده باکیÙیت تنها بخشی از نکات مثبت این بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ هستند. Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ The Old Hunters به سازنده اجازه داده تا برخی از چالش برانگیزترین Ù„ØØ¸Ø§Øª تاریخ سولزبورن را در قالب این بسته به مخاطب خود پیشکش کند.
Fallout New Vegas: Dead Money
شاید Fallout: New Vegas را بتوان Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† بازی سه بعدی ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² بین Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† دانست. عنوانی Ú©Ù‡ بسته‌های Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ داستانی زیادی را Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کرد Ú©Ù‡ دنیای پیرامون شخصیت اصلی را روشن می‌کردند. در میان DLCهای اصلی باید  Dead Money را جاه‌طلبانه‌ترین Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÛŒ معرÙÛŒ کرد. رهبری این پروژه بر عهده Chris Avellone بازی‌ساز Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ استودیوی Obsidian بود. کازینو Sierra Madre یک Ù…ØÛŒØ· واقعا هیجان‌انگیز با داستانی جذاب است Ùˆ گیم‌پلی آن پروتاگونست بازی را کاملا در ØØ§Ù„ت ØªØ¯Ø§ÙØ¹ÛŒ قرار می‌دهد Ùˆ بازیکنان را مجبور می‌کند از مخÙÛŒ کاری گسترده Ùˆ مدیریت منابع هوشمند برای زنده ماندن در تمام Ù„ØØ¸Ø§Øª Dead Money Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند.
 L.A. Noire: Nicholson Electroplating
انتشار نسخه اصلی L.A. Noire یکی از بدنام‌ترین ØØ°Ùیات Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ داستانی را با خود همراه کرد. موضوعی Ú©Ù‡ باعث شده بود تا جای خالی این Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª در کمپین بازی کاملا ØØ³ شود. انتشار مجدد L.A. Noire اما این Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª را به بازی اصلی Ø§ÙØ²ÙˆØ¯ Ú©Ù‡ ریتم بهتری را با کیس‌های جنایی جذاب بازی گره زد. بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ Nicholson Electroplating آخرین کیس جنایی Cole Phelps در بازی پیش از ماموریت پایانی است. جایی Ú©Ù‡ موقعیت ذهنی وعاطÙÛŒ او قبل از ØØ¶ÙˆØ± Jack Kelso را به نمایش می‌گذارد. به طور Ú©Ù„ÛŒ این بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ را می‌توان یکی از بهترین ماموریت‌ها در عناوین معمایی دانست Ú©Ù‡ داستان L.A. Noire را به جمع‌بندی خوبی می‌رساند.
Resident Evil 5: Lost In Nightmares
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ به هیچ وجه نمی‌توان Resident Evil 5 را بازی بدی دانست، اما این نسخه از ریشه‌های ترس Ùˆ بقا Ú©Ù‡ ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² با آن‌ها به شهرت رسیده بود، ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Ú¯Ø±ÙØª. با این Ú©Ù‡ بازی از نظر تجاری به موÙقیت رسید، اما Ùقدان عناصر ترسناک کاÙی، باعث شد تا Resident Evil 5 چندان بین Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† مجموعه بازی Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒ نباشد. اما بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ Lost in Nightmares Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒÛŒ را ارائه کرد Ú©Ù‡ دوست‌داران رزیدنت ایول را به وجد آورد. قبل از رویدادهای بازی اصلی، در داخل عمارت Arklay از Resident Evil نخست، بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ Lost in Nightmares جزئیات آخرین ماموریت کریس Ùˆ جیل را نشان می‌دهد، زیرا این دو با هم کار می‌کنند تا ظاهرا یک بار برای همیشه به دسیسه‌های وسکر پایان دهند. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ Lost in Nightmares یک Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÛŒ Ùوق العاده برای Resident Evil 5 است، به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌تواند لقب یک پیش درآمد جذاب Ùˆ برجسته را نیز با خود یدک بکشد.
 Grand Theft Auto IV: Episodes From Liberty City
به هیچ وجه Grand Theft Auto IV شبیه به باقی نسخه‌های ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² GTA نیست. این بازی با به تصویر کشیدن تمی تاریک Ùˆ ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ Ø§ÙØ³Ø±Ø¯Ù‡ØŒ داستان باورپذیر «نیکو بلیک» از رویای آمریکایی بیمارگونه Ùˆ تداخل آن با انتقام را بازگو می‌کند. دنبال کردن خط روایت بازی با تمرکز بر این Ú©Ù‡ یک مهاجر از شرق اروپا در قلب ایالات Ù…ØªØØ¯Ù‡ چگونه به ÙØ³Ø§Ø¯ کشیده می‌شود به خودی خود بسیار جذاب بود. این بازی در عرضه DLC هم با باقی سری Ù…ØªÙØ§ÙˆØª بود. جایی Ú©Ù‡ Episodes from Liberty City دو اکسپنشن عرضه شده برای GTA IV را در یک بسته عرضه می‌کند. یکی گروه خلاÙ‌کاری را همچون روایت درام‌های شکسپیر به تصویر می‌کشد Ùˆ دیگری همانند Ù„ØØ¸Ø§Øª نوستالژیک دوران PS2 یکی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† پروتاگونیست‌های ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² را معرÙÛŒ می‌کند.
 The Witcher 3: Blood And Wine
با این Ú©Ù‡ هر دو اکسپنشن The Witcher 3 Ú©ÛŒÙیت خوبی دارند، اما Blood and Wine نمونه بارز ارائه یک بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ در بهترین ØØ§Ù„ت خود است. جایی Ú©Ù‡ Geralt به شمال Ùˆ سرزمین Toussaint Ø³ÙØ± می‌کند. منطقه‌ای پر جنب Ùˆ جوش Ú©Ù‡ یکی از زیباترین دنیاهای خلق شده در تاریخ ویدیوگیم را خلق کرده است. روایت اصلی Blood and Wine ØÙˆÙ„ خون آشام‌ها می‌چرخد، Ùˆ دنیای تازه Ùˆ مرموز را پیش پای‌تان برای کش٠قرار می‌دهد. دشمنانی Ú©Ù‡ با آنها روبرو می‌شوید، واقعا مهارت شما را به عنوان یک مبارز آزمایش می‎کنند Ùˆ ØØªÛŒ برای باتجربه‌ترین بازیکنان چالش برانگیز هستند. Blood and Wine آخرین ÙØµÙ„ از داستان Geralt of Rivia است Ú©Ù‡ به عنوان جواهر اصلی تاج CD Projekt Red ØØ³Ø§Ø¨ÛŒ خودنمایی می‌کند.
Dark Souls: Artorias Of The Abyss
اگر Dark Souls را یکی از بهترین بازی‌های تاریخ بدانیم، Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ Artorias of the Abyss Ú©Ù…Ú© کرده Ú©Ù‡ ØØªÛŒ با اثر بهتری روبرو باشیم. این بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ داستان بازی اصلی را به خوبی بسط می‌دهد Ùˆ سوالات پیرامون Dark Souls را پاسخ داده Ùˆ سرنوشت یکی از شخصیت‌های اساطیری آن یعنی Artorias the Abysswalker یکی از 4 شوالیه Gwyn را بازگو می‌کند. در این DLC می‌بینیم Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ بلایی بر سر Artorias آمده Ùˆ باید او را از این بدبختی در یک دوئل ØÙ…اسی نجات داد. مکانیک این مبارزه خیره کننده است Ùˆ به دلایل داستانی، آن را به وزنه سنگین‌تری تبدیل کرده. مابقی DLC نیز به صورت پراکنده، با Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ نوستالژیک، دشمنان خلاقانه Ùˆ باس‌های عالی مانند Ancient Dragon Kalameet Ùˆ Manus ارائه می‌شود Ú©Ù‡ Artorias Of The Abyss را به یک Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ بی‌نظیر بدل کرده است.
 BioShock 2: Minerva’s Den
برای بسیاری از دوست‌داران BioShock نسخه دوم سری در ØØ¯ Ùˆ اندازه‌های دو بازی دیگر نیست. شاید BioShock 2 همانند نسخه اول یا Infinite یک اثر هنری تمام Ùˆ کمال نباشد، اما ØØ±Ù‌های زیادی برای Ú¯ÙØªÙ† دارد. با این Ú©Ù‡ BioShock 2 توسط سازندگان اصلی ساخته نشد، اما پر از Ù„ØØ¸Ø§Øª Ø§ØØ³Ø§Ø³ÛŒ است Ú©Ù‡ قلب مخاطب را هد٠قرار می‌دهد. در همین راستا، بسته Ø§Ù„ØØ§Ù‚ÛŒ Minerva’s Den بر اساس تمام ویژگی‌های ساخته شده Ú©Ù‡ نسخه دوم را Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ کرده بود. این Ù…ØØªÙˆØ§ در داستان‌سرایی بی‌نظیر Ùˆ دارای یک پیچش Ø§ØØ³Ø§Ø³ÛŒ غاÙل‌گیر کننده است Ú©Ù‡ از نظر روایی سازندگان اصلی در استودیوی Irrational Games Ùˆ نسخه اول بایوشاک را به چالش می‌کشد. Minerva’s Den به قدری جذاب است Ú©Ù‡ بسیاری آن را هم Ø³Ø·Ø Ù†Ø³Ø®Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اول Ùˆ اینÙینیت می‌دانند.