کمتر کسی را می‌توان ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ عاشق Ùیلم Interstellar ساخته آقای Ú©Ø±ÛŒØ³ØªÙˆÙØ± نولان نباشد. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد Ú©Ù‡ از تعلیق Ùˆ هیجان موجود در Ùیلم Gravity با بازی زیبای خانم ساندرا بلاک به وجود نیامده باشد. در همین راستا Ùیلم‌های زیادی در این مدت با تم ÙØ¶Ø§ Ùˆ ÙØ¶Ø§Ù†ÙˆØ±Ø¯ بودند Ú©Ù‡ در سینماهای جهان اکران شده Ùˆ ملتی را به وجود آوردند Ú©Ù‡ نام بردن تک تک آنها در این Ø¨ØØ« نمی‌گنجند. اما سوال این است Ú©Ù‡ آیا در بین عناوین موجود در بازی‌های ویدئویی عنوانی را داریم Ú©Ù‡ به آن Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù‡ نام بردیم مخاطب را غرق در ÙØ¶Ø§ Ùˆ سیارات کرده Ùˆ به یادماندنی باشد؟ جواب سوال برای ما گیمرها عنوانی به جز بازی Deliver Us the Moon نیست. استودیوی KeokeN Interactive با Ú©Ù…Ú© تیم Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ Ú©Ù‡ در اختیار دارد توانسته است به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن Ø§ØªØ³Ù…ÙØ±ÛŒ از ÙØ¶Ø§ را برایمان به ارمغان بیاورد. با دهکده دانلود برای بررسی Ùˆ امتیازات بازی Deliver Us the Moon همراه باشید.
عنوان Deliver Us the Moon یک بازی در سبک ماجراجویی/پازل است Ú©Ù‡ بنا به موقعیت‌های مختل٠در ØØ§Ù„ اول Ùˆ سوم شخص قرار می‌گیرد. شاید تصور این Ú©Ù‡ یک بازی در سبک ماجراجویی چطور می‌تواند تغییر زاویه دوربین بدهد Ùˆ دردسری نداشته باشد Ú©Ù‡ باید Ú¯ÙØª این کار را تیم سازنده در Deliver Us the Moon به خوبی به انجام رسانده‌اند. تغییر زاویه دید مستقیما به گیم‌پلی بازی مربوط می‌شود. تغییر زاویه دوربین نسبت به موقعیتی Ú©Ù‡ در آن ØØ¶ÙˆØ± داریم Ùˆ کارهایی Ú©Ù‡ باید انجام دهیم، شرایط را برای ØÙ„ کردن معما Ùˆ رد کردن مراØÙ„ مهیا می‌کند. اساس گیم‌پلی به مانند سایر بازی‌های موجود در این سبک پیشروی Ùˆ ØÙ„ کردن پازل‌های مختل٠است. تمامی پازل‌ها به خوبی با جو Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± دنیای بازی یعنی ÙØ¶Ø§ Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± بر کره ماه استوار است Ùˆ ترکیب امکانات موجود با موقعیت‌هایی Ú©Ù‡ در آنها جاذبه وجود دارد Ùˆ ندارد، باعث شده تا به جذابیت بازی اضاÙÙ‡ شده Ùˆ از طرÙÛŒ نیز به پاشنه آشیل بازی نیز تبدیل شده است.
اجازه بدهید از داستان شروع کنیم. به مانند اکثر عناوین این چنینی Ú©Ù‡ داستان در ÙØ¶Ø§ رخ می‌دهد (Ú†Ù‡ در سینما Ùˆ Ú†Ù‡ در بازی‌های ویدئویی) دنیا – کره زمین – به انتهای کار خود رسیده است Ùˆ منابع طبیعی به اتمام رسیده است. تامین انرژی با مشکل روبرو شده است Ùˆ انسان‌ها توانسته‌اند در کره ماه به انرژی دست پیدا کنند Ùˆ سازمانی به نام World Space Agency Ú©Ù‡ به اختصار WSA نام دارد، تاسیساتی در گره ماه ایجاد کرده است Ú©Ù‡ انرژی استخراج شده را به کره زمین ارسال می‌کند. نزدیک به 4 دهه این روش به خوبی جواب می‌دهد تا این Ú©Ù‡ یک روز ماه خاموش شده به دنبال آن تامین انرژی از ماه قطع می‌شود. سالمان WSA تاسیسات خود را تعطیل Ùˆ نیروهای خود را برمیگرداند اما در این میان تعدادی Ú©Ù…ÛŒ Ùˆ تنها یک Ù†ÙØ± باقی می‌ماند تا علت را جستجو کرده Ùˆ به دنبال ØÙ„ این معمای بزرگ Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ بر سر این انرژی آمده است، برمی‌آیند. با وجود این Ú©Ù‡ شروع داستان به مانند بسیاری از سناریو‌های مشابه تکراری Ùˆ لکیشه‌ای است اما روند پرداخت داستان به خوبی جلو می‌رود. هر اندازه Ú©Ù‡ در بازی پیشروی می‌کنیم جوانب تازه Ùˆ جدیدی از Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی Ú©Ù‡ در داخل تاسیسات WAS رخ داده است برای ما روشن می‌شود Ú©Ù‡ همین مورد به داستان شاخ Ùˆ برگ داده Ùˆ برای مخاطب جذاب‌تر نیز می‌شود.
اما به همان اندازه Ú©Ù‡ داستان تلاش می‌کند جذاب باقی بماند اما گیم‌پلی آن‌طور Ú©Ù‡ باید با داستان همراه نیست Ùˆ عملا بخش اعظمی از بازی را در یک مسیر با Ø§ØªÙØ§Ù‚ات تکراری ادامه می‌دهیم. در ساعات ابتدایی ØÙ„ کردن معماها جذاب Ùˆ پیدا کردن راه ØÙ„‌ها کشش خوبی در بازی ایجاد می‌کنند اما به مرور ØØªÛŒ با وجود اضاÙÙ‡ شدن امکانات مختلÙÛŒ از جمله یک ربات همراه، روند بازی کند شده Ùˆ تکراری می‌شود. این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ اگر روی ØÙ„ کردن پازل‌ها زیاد معطل نشویم به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌توان بازی را در طول مدت 5 ساعت به پایان رساند Ú©Ù‡ برای یک بازی در این سبک خوب Ùˆ معمولی به شمار می‌رود. در Ú©Ù„ مدت بازی شخصیت اصلی بازی را Ú©Ù‡ هیچ اسمی ندارد، خطر آنچنانی تهدید نمی‌کند Ùˆ با Ú©Ù…ÛŒ دقت در برخی مراØÙ„ Ùˆ انجام عکس‌العمل‌های سریع می‌توانیم شخصیت اصلی را سالم به سرانجام داستان برسانیم. با این اکثر معماهای بازی جالب Ùˆ در نوع خود مراØÙ„ ØÙ„ Ùˆ اکتشا٠برای ÛŒØ§ÙØªÙ† آنها به واسطه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از امکانات Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Ùˆ مهم‌تر از همه ØØ¶ÙˆØ± در مکان‌هایی Ú©Ù‡ جاذبه وجود ندارد؛ ØÙ„ کردن پازل‌ها را جالب Ùˆ در نوع خود هیجان انگیز کرده است.
به مرور یک ربات یا Dron به عنوان یار Ú©Ù…ÛŒ به ما ملØÙ‚ می‌شود Ú©Ù‡ به جذابیت‌های بازی Ùˆ البته ØÙ„ کردن معما به ما Ú©Ù…Ú© می‌کند. در برخی از مواقع ما در کالبد رابت قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ با جاهایی می‌رویم Ú©Ù‡ دسترسی به آنها Ùقط با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن امکان‌پذیر است. این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ در اندک مواردی در مراØÙ„ انتهایی با ربات‌های Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ نیز روبرو می‌شویم Ú©Ù‡ در کالبد دشمن قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ در صورتی Ú©Ù‡ متوجه ØØ¶ÙˆØ± ما شوند، ØÙ…له کرده Ùˆ به شخصیت اصلی در بازی آسیب می‌زنند. همین مورد باعث شده تا بازی در اندک مواردی وارد سبک مخÙی‌کاری شود.
اما می‌رسیم به مهم‌ترین Ùˆ زیباترین بخش از بازی، موسیقی Ùˆ گراÙیک از جمله شاخصه‌هایی هستند Ú©Ù‡ به تنهایی Ú©Ù„ بار بازی را به دوش کشید‌اند. هرچقدر از موسیقی در Ùیلم Interstellar لذت برده‌اید، در Deliver Us the Moon نیز به همان اندازه Ø´Ú¯ÙØª زده خواهید شد. قطعات مختل٠پیانو در مواقع مختل٠و در نماهای مختل٠درست Ùˆ به موقع زمانی نواخته می‌شوند Ú©Ù‡ نه تنها با آرامش Ùˆ سکوت موجود در ÙØ¶Ø§ روبرو خواهید شد بلکه گراÙیک بازی با جلوه‌های بصری زیبایی Ú©Ù‡ ارائه می‌دهد، شما را غرق در دنیای بزرگ Ùˆ عظیمی روی کره ماه می‌کند Ú©Ù‡ در پاره‌ای از موارد ØØ³ ترس را نیز به شما منتقل می‌کند. انسان‌ها به سرعت در ØØ§Ù„ نابود کردن کره زمین هستند Ùˆ این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست، Ùˆ ما باید بدانیم Ú©Ù‡ آینده‌ای تیره Ùˆ تاریک در انتظار کره زمین Ùˆ مردمانش است.
نتیجه‌گیری:
عنوان Deliver Us the Moon از نظر شنیداری Ùˆ بصری یک عنوان زیبا Ùˆ در خور توجه است. جو Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± زیبای این بازی شما را به یاد آثار مشهور هالیوودی خواهد انداخت Ùˆ اگر از اندک ایرادات بازی در بخش گیم‌پلی چشم پوشی کنیم باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ Ø³ÙØ± روی کره ماه ارزشش را دارد.