امیرعلی قبادیان – به طور Ú©Ù„ÛŒ ادامه دادن یک سری از بازی‌ها بدون توجه به مشکلات آن‌ها Ùˆ تنها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سابقه گذشته Ùˆ هزینه پایین موضوع مرسومی در صنعت بازی است Ùˆ بازی MX Vs ATV Legends دقیقا در همین دسته قرار میگیرد. ØØªÛŒ با وجود ورود به نسل جدید، Ú©ÛŒÙیتی Ú©Ù‡ ارائه میشود بدون هیچ رنگ Ùˆ چاشنی هیجان انگیزی است. شروع، روند Ùˆ امکانات ارائه شده در بهترین ØØ§Ù„ت ØØªÛŒ باعث سرگرمی نیز نیستند Ùˆ اینکه سازندگان با Ú†Ù‡ دیدی به ساخت آن پرداخته اند، معلوم نیست.
شروع بازی با قسمت آموزشی است Ú©Ù‡ NPC ها در Ù…ØÛŒØ· بازی پخش شده اند Ùˆ باید با هرکدام از آنها ØµØØ¨Øª کرد، سپس بازی وارد مرØÙ„Ù‡ اصلی خود میشود Ú©Ù‡ به سه بخش MXØŒ UV Ùˆ ATV تقسیم شده است. برای راهیابی به هر قسمت ابتدا باید قسمت قبلی را پشت سر گذاشت Ú©Ù‡ در اینجا با MX (موتور خاکی) شروع میشود. بدون Ø´Ú© بدترین قسمت بازی. همه چیز از کنترل تا Ùیزیک Ùˆ هنلینگ جوری ساخته شده‌اند Ú©Ù‡ باعث کوچکترین هیجان Ùˆ یا ØØªÛŒ Ú©Ù…ÛŒ لذت بردن نمی‌شوند. مخصوصا کنترل Ùˆ Ù†ØÙˆÙ‡ Ù‚Ø±Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ† دکمه‌ها بر روی گیم پد Ùˆ یا کیبورد. در هر دو ØØ§Ù„ت به جای دادن عمق Ú†Ù‡ برروی زمین Ú†Ù‡ در هنگام پرش، هندلینگ اصلا واکنش خوبی ندارد Ùˆ در مواردی تنها باعث اذیت شدن است. پس انجام تعداد مشخصی مسابقه Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª امتیاز مورد نیاز، مرØÙ„Ù‡ دوم Ùˆ UV (موتور چهار چرخ) در دسترس قرار میگیرد. تمام مشکلات MX ها در اینجا نیز بدون هیچ تغییری وجود دارد. درواقع به نظر میرسد Ú©Ù‡ تنها Ø´Ú©Ù„ ظاهری وسیله Ùˆ Ú©Ù…ÛŒ از نظر وزنی تغییر پیدا کرده است. تمام ایرادات گیم پلی، هندلینگ Ùˆ Ùیزیک وسایل در اینجا نیز پیداست. اما در مرØÙ„Ù‡ سوم، ATV ها قرار دارند. بهترین قسمتی Ú©Ù‡ بازی ارائه میدهد. البته نه اینکه انتظار تجربه خیلی بهتر Ùˆ جالب تری داشت، بلکه تنها نسبت به دو قسمت اول Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª دارد. Ùˆ این Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª نیز Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ به هندلینگ آنهاست. اما Ùیزیک بازی همچنان تاثیر منÙÛŒ زیادی بر روی تمام تجربه دارد. به ØØ¯ÛŒ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ ساخته شده Ú©Ù‡ یکی از دلایل اصلی ضع٠های عمده گیم پلی است. مخصوصا Ú©Ù‡ از جمله وعده های داده شده قبل از عرضه بازی، ارائه Ùˆ تغییر اساسی سیستم Ùیزیک بوده است. علاوه تاثیر Ùیزیک بر هندلینگ، برخورد ها نیز به طرز عجیبی بد هستند Ùˆ هوش مصنوعی Ú©Ù‡ در اکثر موارد بهترین راه را در برخورد با پلیر یا دیواره های پیست میبیند، بیشتر باعث میشود تا مشکلات اساسی آن به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø¯ÛŒØ¯Ù‡ شود.
طراØÛŒ Ùˆ دیزاین پیست ها شاید متنوع ترین قسمت بازی باشد. Ú©Ù‡ پر شده اند از انواع Ùˆ اقسام موانع Ùˆ پیچ های متعدد. همین ساخت موازی Ú©Ù‡ باعث تنوع در نوع پرش ها Ùˆ کنترل سایل میشود، تنها نکته ای است Ú©Ù‡ میتوان مثبت در نظر Ú¯Ø±ÙØª. اما اگر نقشه پیست ها را ÙØ§Ú©ØªÙˆØ± بگیریم، از نظر طراØÛŒ تکنیکی Ùˆ هنری، با یکی از ضعیی٠ترین بازی های موجود در بازار روبرو هستیم. همه چیز ØØªÛŒ در نسل 7 Ùˆ دوره Xbox 360 Ùˆ Ps3 نیز بهتر ظراØÛŒ شده بودند. ولی MX Vs. ATV Legends موÙÙ‚ شده ØØªÛŒ در این زمینه نیز پایین ترین استاندارد موجود را ارائه دهد. مخصوصا در دوره ØØ§Ø¶Ø± Ú©Ù‡ بسیاری بازی های AA Ùˆ Indie وجود دارند Ú©Ù‡ شاید از نظر تکنیکی پکیج خاصی ارائه ندهند، اما تجربه های لذت بخشی هستند Ú©Ù‡ تا مدت ها نمیتوان آنها را ÙØ±Ø§Ù…وش کرد.
قسمت شخصی سازی Ùˆ Customize کردن وسایل در بازی وجود دارد Ú©Ù‡ شامل تغییرات در قسمت های ÙÙ†ÛŒ مثل Ú©Ù…Ú© Ùنرها، Ø§Ø±ØªÙØ§Ø¹ Ùˆ … در کنار موارد ظاهری مثل رنگ Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒØ´ÙˆØ¯. ولی ØØªÛŒ در مقایسه با بقیه بازی های AA Ùˆ یا Indie  نیز بشدت با کمبود تنوع Ùˆ امکانات روبرو هستیم.
به طور Ú©Ù„ÛŒ جز ضع٠های Ú¯ÙØªÙ‡ شده چیز زیادی برای تعری٠بازی وجود ندارد. بازی در تمام قسمت های موجود پایین تر از استاندارد Ùˆ یا در بهترین ØØ§Ù„ت متوسط است. هیچگونه تنوع Ùˆ هیجانی وجود ندارد، Ùیزیک بازی از بدترین موارد ساخته شده در طول دهه گذشته است Ùˆ در کنار AI Ùˆ کنترل بسیار بد Ùˆ باگ های متعدد تجربه ای را رقم میزند Ú©Ù‡ از نظر بد بودن قابل چشم پوشی نیست. ØØªÛŒ روند قسمت Career Ùˆ تک Ù†ÙØ±Ù‡ اصلا هد٠مشخصی Ùˆ یا روند خاصی را Ø·ÛŒ نمیکند Ú©Ù‡ پلیر را علاقه مند Ù†Ú¯Ù‡ دارد. در کنار قسمت مولتی پلیر Ú©Ù‡ در تجربه من ØØªÛŒ یکبار نیز کامل پر نشد. در هر صورت MX Vs. ATV Legends موارد Ùˆ گزینه های جایگزین زیادی برای پر کردن وقت Ùˆ یا سرگرمی وجود دارند.