هنگامی Ú©Ù‡ ÙØ±Ù…ول خاصی جواب بدهد، بسیاری سعی می‌کنند تا از آن تقلید کنند Ùˆ ÙØ±Ù‚ÛŒ هم ندارد Ú©Ù‡ سینما باشد یا ویدیو گیم؛ در هر صورت Ø§ØªÙØ§Ù‚ مشابهی برای بقیه Ù…ØØµÙˆÙ„ات خواهد Ø§ÙØªØ§Ø¯. یک زمانی Gears of War با زاویه دوربین خاص Ùˆ کاور گیری چسبنده، دنیای شوترهای سوم شخص را متØÙˆÙ„ کرد Ùˆ ØØ§Ù„ا هم Dark Souls Ùˆ استایل گیم‌پلی Ù…ØªÙØ§ÙˆØªØ´ بر صنعت بازی‌های ویدیویی ØÚ©Ù…‌رانی می‌کنند. هر سال تعداد زیادی بازی سولز لایک وارد بازار می‌شوند اما راستش را بخواهید، آثار قبول به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
در این شرایط، انتخاب یک بازی مناسب در این ژانر چندان آسان نخواهد بود زیرا اکثر آن‌ها ØµØ±ÙØ§ یک Ú©Ù¾ÛŒ دست چندم هستند Ú©Ù‡ Ùقط نام سولز لایک را یدک می‌کشند. استودیوی Ù‡ÙØª Ù†ÙØ±Ù‡ OverBorder با دانستن چنین موضوعی، باز هم دست روی ژانر سولز لایک گذاشته است اما این عنوان مستقل، ØØ±Ù‌های زیادی برای Ú¯ÙØªÙ† دارد؛ اثری Ú©Ù‡ با تمامی نقص‌هایش، یک تجربه جذاب Ùˆ هیجان انگیز به شمار می‌آید.
بازی Thymesia داستان دکتری به نام Corvus را روایت می‌کند Ú©Ù‡ سعی دارد تا خاطراتش را بازیابی کند. در روزگاری Ú©Ù‡ امپراطوری بزرگ هرمس به خاطر ظهور یک بیماری مرگ‌بار به خطر Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ØŒ قهرمان داستان به دنبال کش٠علت این ماجرا، Ø³ÙØ± خود را آغاز می‌کند تا شاید جوابی برای پرسش‌های بی‌پایانش پیدا کند. Corvus همان ابتدا توسط شخصیتی به نام Varg از پا در می‌آید Ùˆ از اینجا به بعد سعی می‌کند تا با به خاطر آوردن خاطراتش، پرده از رازی بزرگ بردارد. مراØÙ„ بازی در واقع Ùلش بک هستند Ùˆ در Ø·ÛŒ آن‌ها شخصیت اصلی، اطلاعات ارزشمندی به دست می‌آورد Ú©Ù‡ به او در انتخاب یکی از پایان‌های شش گانه Ú©Ù…Ú© می‌کنند.
داستان Thymesia سوژه جالبی دارد اما Ú¯Ù†Ú¯ روایت می‌شود Ùˆ زمانی اهمیت پیدا می‌کند Ú©Ù‡ بخواهید پایان بازی را ببینید. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ عدم وجود صداپیشگی، به اطلاعات به دست آمده شما در هنگام مبارزه با باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ صدمه می‌زند. آن‌ها با شما ØØ±Ù می‌زنند در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ ÙØ±ØµØª مطالعه کردن زیرنویس را نخواهید داشت Ùˆ همین مورد باعث می‌شود Ú©Ù‡ برخی از دیالوگ‌ها را ناخواسته از دست بدهید.
همان‌طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÙ…ØŒ Thymesia شش پایان مختل٠دارد Ú©Ù‡ بسته به انتخاب‌های شما در انتها، تغییرات Ù…ØØ³ÙˆØ³ÛŒ را شاهد خواهید بود. شما در طول داستان با Û¹ باس ÙØ§ÛŒØª Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ مبارزه می‌کنید Ùˆ برای مشاهده پایان‌های Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ باید اسانس دو تا از آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید تا به پایان مورد نظرتان برسید. این ترکیب‌ها اگر بی‌ارتباط با همدیگر باشند، شما را با پایان بد روبه‌رو خواهند کرد اما اگر بدانید Ú©Ù‡ اسانس‌ها Ú†Ù‡ کارکردی دارند، به پایان‌های بهتر دسترسی خواهید ÛŒØ§ÙØª.
Thymesia از قابلیت نیو گیم پلاس بی‌بهره است Ùˆ همه چیز در پایان راه به اتمام می‌رسد Ùˆ از این Ù„ØØ§Ø¸ØŒ بازی پیش روی ما شباهتی به الگوهایش ندارد. از طرÙÛŒ Corvus Ùقط تا لول ÛµÛ° ارتقا پیدا می‌کند Ùˆ پس از آن به دست آوردن xp در عمل Ø¨ÛŒâ€ŒÙØ§ÛŒØ¯Ù‡ خواهد شد. معلوم نیست Ú©Ù‡ چرا تیم سازنده چنین تصمیمی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ùˆ با این ØØ±Ú©ØªØŒ بازی خود را Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ کرده‌اند. به لول اشاره شد، بد نیست بگوییم Ú©Ù‡ شخصیت اصلی هر بار Ú©Ù‡ ارتقا پیدا می‌کند، می‌تواند قابلیت‌های خاص Ùˆ Ù…Ù†ØØµØ± به قردی را به دست آورد Ú©Ù‡ این توانایی‌ها در منوی Talent قابل انتخاب هستند. قابلیت‌ها در چند دسته طبقه بندی شده‌اند Ùˆ از این ØÛŒØ« Thymesia به شما اجازه می‌دهد تا با شیوه‌های Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ مراØÙ„ را پیش ببرید. به عنوان مثال با انتخاب یک گزینه می‌توانید ضربات سریع‌تر اما Ú©Ù… اثری را اجرا کنید اما در مقابل امکانی وجود دارد Ú©Ù‡ بتوانید ضربات قدرتمند اما کندتری را به دشمنان وارد کنید. این بخش هم Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ دارد Ùˆ کاراکتر شما Ùقط می‌تواند تا سق٠۲۴ قابلیت مجرا به دست آورد. البته به هنگام مراجعه به Ú†Ú© پوینت‌ها Ú©Ù‡ در بازی با نام Beacon شناخته می‌شوند، می‌توانید هر کدام از این Talentها را پس بدهید Ùˆ از گزینه‌های دیگری Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید. به یاد دارم Ú©Ù‡ هنگام مبارزه با باس ÙØ§ÛŒØª نهایی، دو یا سه قابلیت خودم را تغییر دادم تا بتوانم Ø±Ø§ØØªâ€ŒØªØ± مبارزه کنم.
مبارزات در Thymesia بی‌شباهت به Bloodborne Ùˆ Sekiro نیستند Ùˆ اگر از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† قدیمی این بازی‌ها باشید، به Ø§ØØªÙ…ال زیاد مشکلی با مبارزات این عنوان نخواهید داشت. اینجا خبری از نوار Stamina نیست Ùˆ به جای آن ÙØ§Ú©ØªÙˆØ± دیگری به نام انرژی نقش کلیدی را بازی می‌کند. انرژی در واقع معادل Mana در بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ است Ùˆ اینجا بیشتر به Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ثانویه اشاره دارد. این سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ را هنگام از پا در آوردن دشمنان به دست می‌اورید Ú©Ù‡ در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت.
Corvus به دو Ø´Ú©Ù„ می‌تواند نوار سلامتی دشمنانش را خالی کند؛ یکی از آن‌ها اجرای ضربات عادی است Ú©Ù‡ بخشی از نوار را خالی می‌کند Ùˆ قسمتی سبز رنگ از نوار باقی می‌ماند Ú©Ù‡ اگر منتظر بمانید، به تدریج پر شده Ùˆ دشمن هم به مبارزه‌اش ادامه می‌دهد. برای خالی کردن نوار سبز رنگ، ضربات دوم از راه می‌رسند Ú©Ù‡ از طریق چنگال‌های Corvus بر بدن دشمنان وارد می‌شوند. این ضربه برای خالی کردن بخش سبز رنگ است Ú©Ù‡ اگر کامل تمام شود، می‌توانید با اجرای یک ÙÙ† تمام کننده، جان ØØ±ÛŒÙ را بگیرید. همان‌طور Ú©Ù‡ می‌بینید این سیستم دقیقا برعکس بلادبورن است Ùˆ به جای این‌که ساطنذگان چنین ØØ±Ú©ØªÛŒ را برای شما در نظر بگیرند، آن را روی دشمنان پیاده کرده‌اند Ú©Ù‡ به بالاتر Ø±ÙØªÙ† سرعت در گیم‌پلی Ú©Ù…Ú© شایانی می‌کند. از طر٠دیگر چیزی به اسم سپر در Thymesia وجود ندارد Ùˆ شخصیت اصلی به Ú©Ù…Ú© چاقوی Ú©ÙˆÚ†Ú©Ø´ØŒ ØÙ…لات دشمنان را Ø¯ÙØ¹ می‌کند. اینجا بازی شباهت غیر قابل انکاری به Sekiro پیدا می‌کند؛ زیرا Ø¯ÙØ¹ ØÙ…لات دشمن، از اولویت‌های شما خواهد شد. اگر ØÙ…له‌ها به درستی Ø¯ÙØ¹ شوند، بخشی از نوار سلامتی دشمن به رنگ سبز درمی‌آید Ùˆ اینجاست Ú©Ù‡ دوباره چنگال‌ها نقش اصلی را بازی خواهند کرد.
بالاتر اشاره کردیم Ú©Ù‡ Corvus می‌تواند Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø´Ù…Ù†Ø§Ù†Ø´ را به دست بیاورد Ùˆ از آن‌ها به طور موقت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند اما نکته اینجاست Ú©Ù‡ این سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ می‌توانند به صورت دائم هم در اختیار شما قرار بگیرند. اگر در Beaconها توق٠کنید، متوجه می‌شوید Ú©Ù‡ منویی به اسم Plague weapon وجود دارد Ùˆ تمامی سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ دشمنان داخل آنجا قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. البته دسترسی به تمامی آن‌ها از ابتدا وجود ندارد Ùˆ باید آن‌ها را یک بار ØªØµØ§ØØ¨ کنید تا قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شوند. هر کدام از این سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ می‌توانند ارتقا پیدا کنند Ùˆ قابلیت‌های بهتری را به دست آورند. به عنوان مثال با آپگرید پتک، می‌توانید زمان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ دوباره از آن را تا ØØ¯ امکان Ú©Ù… کنید Ùˆ البته مدل جدیدی از ØÙ…له را آزاد کنید. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Plague Weapon از شما انرژی می‌گیرد Ùˆ باید با از پا در آوردن دشمنان، انرژی از دست Ø±ÙØªÙ‡ را بازگردانید.
تمام این موارد باعث شده Ú©Ù‡ مبارزات Thymesia بسیار سرگرم کننده Ùˆ در عین ØØ§Ù„ در دسترس باشد Ùˆ بازیکن در مدت زمان Û±Û° تا Û±Ûµ ساعت ØØ³Ø§Ø¨ÛŒ سرگرم شود. بازی پر از مینی باس‌هایی است Ú©Ù‡ هر کدامشان به Ù†ØÙˆÛŒ شما را به چالش می‌کشند. البته تنوع این دشمنان از Ù„ØØ§Ø¸ دیزاین چندان زیاد نیست Ùˆ بیشتر به خاطر سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªØ´Ø§Ù† می‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد. آن‌ها علاوه بر ضربات عادی Ú©Ù‡ وارد می‌کنند، نوعی ضربه غیر قابل Ø¯ÙØ§Ø¹ دارند Ú©Ù‡ یا باید به Ú©Ù„ جا خالی‌شان بدهید یا اینکه به Ú©Ù…Ú© پَرهایی Ú©Ù‡ Corvus شلیک می‌کند، آن‌ها را گیج کنید. این پرها معادل پیستول در بلادبورن هستند Ùˆ می‌توانند دشمنان را Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒØ§ÛŒ متوق٠کنند تا ØØ³Ø§Ø¨ÛŒ از خجالتشان در بیایید.
Thymesia از چهار مرØÙ„Ù‡ اصلی Ùˆ Û¸ مرØÙ„Ù‡ ÙØ±Ø¹ÛŒ تشکیل شده Ùˆ از این نظر شباهت‌هایی را به Nioh دارد. هر مرØÙ„Ù‡ Ú©Ù‡ به اتمام می‌رسد، تعدادی مرØÙ„Ù‡ ÙØ±Ø¹ÛŒ برایتان باز می‌شود Ú©Ù‡ در Ø·ÛŒ آن‌ها باید کارهای به خصوصی را انجام بدهید. اهمیت این مراØÙ„ زیاد است Ùˆ برخی از باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اصلی در آن‌ها پنهان شده‌اند. باس‌ها در اغلب موارد چالش برانگیز نیستند Ùˆ به جز سه نمونه آخر، تقریبا بقیه نمی‌توانند زیاد مزاØÙ…تان شوند Ùˆ در عوض مینی باس‌ها بیشتر اذیتتان خواهند کرد.
همانند دیگر آثار سولز لایک، موسیقی تنها به هنگام مبارزات تاثیرگذار Ùˆ یا باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اصلی پخش می‌شوند Ùˆ از این رو ساند ترک‌های Thymesia قطعات Ú©Ù…ÛŒ را شامل می‌شوند اما همان تعداد هم بسیار گوش نواز Ùˆ شنیدنی از آب درآمده‌اند. از بین قطعاتی Ú©Ù‡ به گوشم خورد، موسیقی باس ÙØ§ÛŒØª اول یعنی Odur بیشتر در خاطرم مانده Ú©Ù‡ بیشتر به خاطر الگوهای سه ضربی Ùˆ والس گونه آن است Ú©Ù‡ کمتر در آثار مشابه شنیده بودم.
گراÙیک بازی از بعد ÙÙ†ÛŒ چندان اثر عجیب Ùˆ غریبی نیست Ùˆ واقعا هم نباید از یک تیم Ù‡ÙØª Ù†ÙØ±Ù‡ØŒ انتظار معجزه داشت. با این ØØ§Ù„ Thymesia از بعد هنری اثر قابل قبولی است Ùˆ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ دشمنان طراØÛŒ مناسبی دارند. شخصیت Corvus هم به واسطه ماسکی Ú©Ù‡ می‌زند، شخصیت متمایز Ùˆ جالبی پیدا کرده Ùˆ از اینکه او را هدایت می‌کنید، Ø§ØØ³Ø§Ø³ خوبی خواهید داشت. بازی روی سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ نسل نهمی به خوبی اجرا می‌شود Ùˆ می‌توانید به Ø±Ø§ØØªÛŒ با Û¶Û° ÙØ±ÛŒÙ… آن را تجربه کنید؛ اگرچه هنگام آغاز مراØÙ„ Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ…‌های غیر عادی‌ای را خواهید دید اما این مشکل پس از سه ثانیه به طور کامل Ù…Ø±ØªÙØ¹ می‌شود.
Thymesia Ù…ØØµÙˆÙ„ یک استودیوی بسیار Ú©ÙˆÚ†Ú© تایوانی است Ú©Ù‡ بدون ادعا Ùˆ تبلیغات بزرگ، می‌تواند به خوبی سرگرمتان کند Ùˆ اگر دلتان برای بازی‌های سولز لایک تنگ شده Ùˆ یا دل Ùˆ روده الدن رینگ را بیرون کشیده‌اید، چند ساعتی ØØ§Ù„تان را خوب خواهد کرد. اگر OverBorder از اشکالات بازی اول خود درس بگیرد، آینده روشنی پیش رویش خواهد بود.