قانونی نانوشته‌ای در صنعت بازی‌سازی می‌گوید، نسخه‌های دوم، معمولا بهترین نسخه‌ در یک مجموعه هستند. عناوینی چون Mass Effect 2ØŒ  آنچارتد 2ØŒ Dead Space 2ØŒ اساسین کرید 2  ، Resident Evil 2 Ùˆ لیستی Ú©Ù‡ همچنان ادامه خواهد داشت، دلایلی Ù…ØÚ©Ù…‌اند Ú©Ù‡ این ادعا را ثابت می‌کنند. شماره اول این بازی‌ها، نمونه‌هایی هستند Ú©Ù‡ منجر به دنباله‌ای Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² شد Ùˆ مجموعه‌ای با شکوه را خلق کرد. در این بین اما، هستند IPهایی Ú©Ù‡ شانس تبدیل به یک ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² مجزا را از دست دادند Ùˆ عرضه آن‌ها به تک شماره اول Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ شد. اما چرا؟ شاید بازی اصلی ÙØ±ÙˆØ´ خوبی نداشته، یا ØÙ‚ امتیاز IP از دسترس سازندگان اصلی‌اش خارج شده Ùˆ مصائبی از این دست Ú©Ù‡ به هر روی موجب شده تا بازی‌های لیست امروز به تک شماره اول خلاصه شده Ú©Ù‡ هیچ وقت تبدیل به ÙØ±Ø§Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² نشدند. بازی‌هایی Ú©Ù‡ آرزو داریم روزی اØÛŒØ§ شده Ùˆ نسخه دوم آن‌ها را ببینیم.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Enslaved: Odyssey to the West .10
با اقتباس آزاد از  «سیر باختر» موÙق‌ترین داستان Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ در تاریخ چین Ùˆ الهام در ستینگ از سری تلویزیونی Life After PeopleØŒ استودیوی نینجا تئوری عنوانی را در سال 2010 با نام Enslaved: Odyssey to the West عرضه کرد Ú©Ù‡ اثری قصه‌گوی٠موÙÙ‚ Ùˆ دارای بستر روایتی Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ نسبت به هم سبکان خود در ژانر پساآخرالزمانی بود. Enslaved نمونه‌ای کامل از این است Ú©Ù‡ چقدر برای شرکت‌های بازی‌سازی سرمایه‌گذاری در ایجاد ویژگی‌های Ùکری جدید مخاطره‌آمیز خواهد بود، زیرا تمام تØÙ‚یقات Ùˆ ایده‌های نو، موÙقیت در بازار را تضمین نمی‌کند. عنوانی Ú©Ù‡ توسط Ninja Theory توسعه داده شد، تیمی Ú©Ù‡ مسئولیت نمایش گراÙیکی اولیه  Heavenly Sword برای پلی‌استیشن 3 بود Ùˆ ریبوت ØªÙØ±Ù‚ه‌انگیز Devil May Cry را  عرضه کرد، این‌بار Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ سرسبز پسا آخرالزمانی Ùˆ داستان شخصیت Ù…ØÙˆØ± Enslaved را به عنوان یک IP جدید Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª خلق کرد. در شرایطی Ú©Ù‡ Enslaved بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسید Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌شد Ú©Ù‡ شروع یک ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² جدید چشمگیر باشد؛ Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ØŒ بازی کمتر از 50 درصد از پیش‌بینی‌های ÙØ±ÙˆØ´ خود را به دست آورد Ùˆ ناشر Bandai Namco هرگونه برنامه‌ای برای ساخت دنباله‌ی آن را لغو کرد. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ اکنون کاملا مطمئن به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ ماجراجویی TripØŒ Monkey Ùˆ Pigsy تنها یک Ø³ÙØ± تک شماره‌ای بوده است، با ØªØµØ§ØØ¨ نینجا تئوری توسط Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØªØŒ امیدواریم Ú©Ù‡ روزی ردموندی‌ها ØÙ‚ IP را به دست آورند Ùˆ دنباله‌ای درخور را برای ادیسه‌ای به سمت غرب شاهد باشیم.
Brütal Legend .9
ØµØ±Ø§ØØªØ§ می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ Brütal Legend یکی از عجیب‌ترین بازی‌های دوران مدرن کنسول‌های خانگی است. گنجاندن جک بلک به عنوان شخصیت اصلی یک نبوغ کامل بود Ùˆ موسیقی متن آن را می‌توان به Ø±Ø§ØØªÛŒ یکی از بهترین‌های تاریخ لقب داد. با این‌که مسائلی چون هدایت بازیکن Ùˆ دشوار بودن عناصر استراتژی هم‌زمان، Ù…ØØµÙˆÙ„ نهایی را به میزان قابل توجهی دچار Ø§ÙØª کرد، اما همچنان Brütal Legend یکی از پردرخواست‌ترین عنوان‌های صنعت بازی برای ساخت ادامه است. اثری Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ Ú©Ù‡ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† موسیقی متال را دیوانه خود کرد، Ú©Ù‡ صادقانه باید دلیل کاÙÛŒ برای تیم Ø´ÙØ± خالق بازی Ùˆ تیمش در Double Fine برای بازبینی مجدد آن باشد. البته آن‌ها نیز همین قصد را داشتند، اما الکترونیک آرتز دنباله را در شرایطی Ú©Ù‡ در ØØ§Ù„ توسعه بود، لغو کرد؛ دنباله‌ای Ú©Ù‡ قرار بود تا ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ سه برابر بزرگ‌تر از نسخه اصلی باشد. همین لغو دنباله تقریبا منجر به نابودی مالی Double Fine شد. جالب است بدانید Ú©Ù‡ Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ØŒ انتشار Brütal Legend با Ø¢Ø´ÙØªÚ¯ÛŒ همراه بود، زیرا Activision پس از ØØ°Ù کردن بازی از لیست انتشار خود ØŒ از EA ناشر نهایی بازی طلب غرامت کرد، موضوعی Ú©Ù‡ در نهایت منجر به شکایت شد Ùˆ در نهایت Ø´ÙØ± Ùˆ استودیوی او Double Fine دوران سختی را سپری کردند. البته ØØ§Ù„ا با قدرت Xbox Games Studios از هر زمان دیگری به تØÙ‚Ù‚ رویای نسخه دوم نزدیک‌تر شده‌ایم.
Alpha Protocol .8
اکشن نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Alpha Protocol در سال Û²Û°Û±Û° توسط Obsidian Entertainment توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ توسط سگا منتشر شد. بازیکن کنترل مامور مایکل تورتون، یک استخدام جدید در آژانس مخÙÛŒ ایالات Ù…ØªØØ¯Ù‡ به نام Ø¢Ù„ÙØ§ پروتکل را به عهده Ù…ÛŒ گیرد، Ú©Ù‡ منابع Ù†Ø§Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ برای انجام عملیات مخÙÛŒ از طر٠دولت در اختیار آن قرار دارد. تورتون تبدیل به یک مامور سرکش شده Ùˆ  باید یک توطئه بین المللی را برای توق٠یک جنگ کش٠کند. در طول بازی، بازیکنان باید انتخاب‌های زیادی داشته باشند Ú©Ù‡ روی روایت تاثیر مستقیم دارند. این بازی پس از انتشار با نقدهای کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ روبرو شد. منتقدان ستینگ، Ø³ÙØ§Ø±Ø´ÛŒ سازی Ùˆ مکانیک تصمیم‌گیری بازی را ØªØØ³ÛŒÙ† کردند، اما به گیم‌پلی، داستان، گراÙیک Ùˆ ارائه آن انتقاداتی وارد شد. به طور Ú©Ù„ÛŒ می‌توان این بازی را پروژه‌ای بلندپروازانه در نظر Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… جالبی را در ژانر RPG به عنوان یک «نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ جاسوسی» ارائه کرد. با گذر زمان، شهرت Alpha Protocol بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ بر شمار Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† آن اضاÙÙ‡ شده. علیرغم تمایل Obsidian برای ساخت دنباله، مالک IP کمپانی سگا از عملکرد مالی بازی راضی نبود Ùˆ هیچ دنباله‌ای برای آن در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ نشد. سرانجام تمام ÙØ±ÙˆØ´ Alpha Protocol  در ژوئن 2019 به دلیل مجوزهای موسیقی منقضی شده، متوق٠شد Ùˆ این علامت تجاری در سال 2021 به طور کامل منقضی شد.
Alien: Isolation .7
ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Alien با اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی غریبه نیست. اگرچه بیشتر بازی‌ها از بیگانگان Û±Û¹Û¸Û¶ الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ØŒ اما Alien: Isolation نسخه Û±Û¹Û·Û¹ را برای الهام برگزید. این بازی در ژانرSurvival Horror  پروتاگونیست آماندا ریپلی را در مقابل زنومورÙ‌ قرار داد. ستاره بازی را اما، باید Ø¬Ù†Ø§Ø Ù…Ù†ÙÛŒ داستان دانست. جایی Ú©Ù‡ عملکرد هوش مصنوعی بسیار پیچیده، متعجبتان می‌کند. دشمنی Ú©Ù‡ می‌تواند الگوها را تجزیه Ùˆ تØÙ„یل کند Ùˆ از اشتباهات خود درس بگیرد. برخلا٠دیگر شخصیت‌های منÙÛŒ بازی‌های ویدیویی مانند Nemesis یا Mr. XØŒ Ø²Ù†ÙˆÙ…ÙˆØ±Ù ØØ³ یک موجود زنده ترسناک واقعی را القا می‌کند؛ ØØªÛŒ گاها بازیکن را ÙØ±ÛŒØ¨ می‌دهد Ùˆ با عملکرد درخشان‌اش، یک تجربه بی‌نظیر را خلق کرده است. به هر ØØ§Ù„ پس از ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡â€ŒØ§ÛŒ با نام Aliens: Colonial Marines این کارمندان مستعد استودیوی Creative Assembly بودند Ú©Ù‡ بار دیگر ثابت کردند Ú©Ù‡ ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Alien هنوز هم ارزش‌های خود در دنیای بازی‌های ویدئویی را ØÙظ کرده. هر چند استودیو اکنون مشغول ادامه دادن Total War Ùˆ ساخت شوتر آنلایتی با نام Hyenas است، اما امیدواریم تا روزی شاهد انتشار نسخه دوم این بازی باشیم.
Split/Second .6
باید Split/Second را یکی از خاص‌ترین تجربه‌های ریسینگ پس از سال 2000 دانست. عنوانی Ú©Ù‡ توسط بلک راک استودیو در سال 2010 عرضه شد، شما را در نقش یک راننده مسابقات پرخطر Ø·ÛŒ یک برنامه Reality Show تخیلی قرار می‌داد. رویدادهای مختل٠و همچنین Ùهرست بلند بالایی از وسایل نقلیه، از نقاط قوت این بازی بودند. هرچند ستاره اصلی قابلیتی با نام Power Play بود. با انجام یک استایل رانندگی خاص، پاور پلی متر پر می‌شد. این بخش دارای 3 Ø³Ø·Ø Ø¨ÙˆØ¯. Ø³Ø·ÙˆØ 1 Ùˆ 2 باعث Ø§Ù†ÙØ¬Ø§Ø± Ùˆ امواج ضربه‌ای می‌شد Ú©Ù‡ می‌توانست به خودروهای مجاور آسیب برساند. از طر٠دیگر، یک Power Play Ø³Ø·Ø 3 باعث سقوط هواپیما، Ø§Ù†ÙØ¬Ø§Ø± سد Ùˆ موارد خطیر این چنین بود. این شاهکارهای ویرانی، منظره‌ای ناب را به ارمغان می‌آورد Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ ØØ¶ÙˆØ± در سکانسی از Ùیلم‌های مایکل بی را برای مخاطب پیشکش می‌کرد.
موضوعی Ú©Ù‡ این مکانیک را Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ کرده، خطر بالقوه آن در هر دور از مسابقه بود. رانندگان می‌توانستند از Power Play با Ø¨ÛŒâ€ŒØ§ØØªÛŒØ§Ø·ÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند، اما این مکانیک ریسک Ùˆ پاداش در این شرایط برای خودشان نتیجه معکوس ایجاد می‌کرد. سال 2010 مملو از عناوین مسابقه‌ای بود Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ خواستند Ø§ØªÙØ§Ù‚ بزرگ بعدی در این ژانر باشند. همراه با Split/SecondØŒ بازی Blur منتشر شد Ú©Ù‡ منجر به رقابتی پر Ø§Ø²Ø¯ØØ§Ù… برای این سبک بود. این رقابت اما به ÙØ±ÙˆØ´ ضعی٠بازی منجر شد Ùˆ شکست‌های تجاری آن‌ها، راه را بر روی دنباله‌های Ø§ØØªÙ…الی بست. با بسته شدن توسعه دهنده Black Rock StudiosØŒ بعید است Ú©Ù‡ این سری ادامه پیدا کند.
L.A. Noire .5
پس از Ù‡ÙØª سال توسعه،  L.A. Noireدر بهار 2011 به یک بازی برجسته تبدیل شد. در سال 2017ØŒ این بازی برای ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ Ùˆ پلی استیشن 4 با چند ارتقا بصری مجددا منتشر شد. بازی L.A. Noire  یک عنوان در سبک اکشن Ùˆ ماجراجویی پلیسی است Ú©Ù‡ توسط Team Bondi توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ توسط Rockstar Games  منتشر شد. داستان این بازی در سال 1947 در لس آنجلس Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ØŒ روایت به دنبال صعود کارآگاه کول Ùلپس در میان رده‌های اداره پلیس لس‌آنجلس است Ú©Ù‡ او طی٠وسیعی از پرونده‌ها را در Ø¯ÙØ§ØªØ± مختل٠ØÙ„ می‌کند. زمانی Ú©Ù‡ Ùلپس وظیÙÙ‡ بررسی یک ØÙ„قه توزیع مورÙین را بر عهده می‌گیرد Ú©Ù‡ شامل چند تن از جوخه های سابقش در جنگ جهانی دوم Ù…ÛŒ شود، متوجه می‌شود Ú©Ù‡ هم زندگی شخصی Ùˆ هم زندگی ØØ±Ùه‌ای اش دچار Ø¢Ø´ÙØªÚ¯ÛŒ شده Ùˆ با اکراه به رÙیق سابقش جک کلسو می‌پیوندد. همانطور Ú©Ù‡ این زوج عمیق‌تر به پرونده Ù…ÛŒ پردازند، یک توطئه بزرگ را در مورد برنامه صندوق بازسازی ØÙˆÙ…Ù‡ شهر Ùˆ چندین چهره برجسته در لس آنجلس درگیر با آن کش٠می‌کنند. توسعه L.A. Noire پس از تاسیس تیم باندی در سال 2004 آغاز شد Ùˆ توسط چندین استودیو Rockstar در سراسر جهان Ú©Ù…Ú© شد.  L.A. Noire از Ùناوری Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ ضبط ØØ±Ú©Øª MotionScan Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کند Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ات چهره بازیگران را از هر زاویه به تصویر می‌کشد Ùˆ در نتیجه Ø¨Ø§Ø²Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ واقعی چهره انسان برای بازجویی‌های بازی ضروری است. به عنوان بخشی از تØÙ‚یقات خود برای جهان باز، تیم توسعه تØÙ‚یقات میدانی را در لس آنجلس انجام داد. قطعا L.A. Noire یکی از بهتری بازی‌های کارآگاهی است Ú©Ù‡ به عنوان تنها ویدئو گیم تاریخ به عنوان یک برگزیده رسمی در جشنواره Ùیلم Tribeca مورد تقدیر قرار Ú¯Ø±ÙØª. این عنوان بیش از چهار میلیون نسخه در ماه اول Ùˆ 7.5 میلیون نسخه تا سپتامبر 2017 به ÙØ±ÙˆØ´ رساند Ùˆ توانست چندین نامزدی بهترین بازی سال را از آن خود کند.
Shadow of the Colossus .4
چیزی Ùوق‌العاده صلØâ€ŒØ¢Ù…یز Ùˆ در عین ØØ§Ù„ ترسناک در مورد مناظر بایر Shadow of the Colossus وجود دارد. اما سادگی، آن جلوه‌ از زیبایی است Ú©Ù‡ ساخته اوئدا را خاص می‌کند. اولین باری Ú©Ù‡ با یک کلوسوس روبرو می‌شوید، یکی از آن Ù„ØØ¸Ø§Øª نادر Ùˆ Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± در تاریخ هنر هشتم است Ú©Ù‡ بسیاری دیگر از دوست‌داران باقی سرگرمی‌ها در رسیدن به آن ناکام هستند. Shadow of the Colossus برای سال‌ها منبع الهام بازی‌‌سازان مختل٠بوده، چرا Ú©Ù‡ تبلوری است از آن Ú†Ù‡ Ú©Ù‡ بازی‌سازان مستعد ژاپنی قادر به انجام آن هستند. شکل‌گیری مکانیک‌های بازی ØÙˆÙ„ هد٠پیش ÙØ±Ø¶ کش٠پازل‌های غول پیکر Ùˆ Ù…ØªØØ±Ú©ØŒ درخور واژه‌ای جز Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² نیست. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ در سال 2018 این عنوان یک بازسازی کامل را تجربه کرد Ùˆ دوباره مورد ØªØØ³ÛŒÙ† منتقدان قرار Ú¯Ø±ÙØªØŒ اما همه ما دوست‌داران ویدئوگیم، علاقه‌مندیم Ú©Ù‡ بسط نسخه اول را با کنترلی به روز شده در نسخه‌های آینده ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² ببینیم.
Bully .3
با توجه به سابقه استودیو راک‌استار، بسیاری در رابطه با Bully دچار Ø³ÙˆØªÙØ§Ù‡Ù… شده بودند. در واقعیت، Bully نگاهی سرگرم‌کننده Ùˆ اغلب طنزآمیز به سلسله‌مراتب اجتماعی نوجوانان است Ú©Ù‡ طراØÛŒ برنده سندباکس GTA را به تجربه قهرمان داستان جیمی هاپکین در آکادمی Bullworth تبدیل می‌کند. عنوان Bully با درک زندگی یک نوجوان کار بزرگی انجام داده Ùˆ به بازیکنان اجازه می‌دهد در رده‌های اجتماعی آکادمی بالا بروند Ùˆ ما را در Ù„ØØ¸Ø§Øª کلیدی Ú©Ù‡ ممکن است با آن‌ها مواجه شویم، مانند ØØ¶ÙˆØ± در کلاس (یا کنار گذاشتن) کلاس، مواجهه با قلدرهای مدرسه Ùˆ درگیر شدن در روابط عاشقانه قرار می‌دهد. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ ظاهرا یک دنباله توسط آهنگساز اصلی Bully بیش از یک دهه پیش تأیید شد، هنوز چیزی از آن به دست نیامده است. سال‌هاست Ú©Ù‡ شایعه‌ای درباره ادامه Ø§ØØªÙ…الی آن وجود دارد، اما هنوز هیچ تایید رسمی برای آن وجود ندارد. از طر٠دیگر، Bully بازی موجود در این لیست است Ú©Ù‡ به Ø§ØØªÙ…ال زیاد دنباله آن را Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª خواهد کرد. Rockstar Ùقط باید از شمارش پول Online GTA برای مدتی دست بکشد!
Bloodborne .2
Bloodborne هنوز هم سختی بازی‌های Souls را ØÙظ کرده است، اما با سیستم «رالی» خود، مبارزه را به ØØ§Ù„ت تهاجمی‌تری تشویق می‌کند، Ú©Ù‡ به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت درگیری مجدد با دشمن در مدت کوتاهی پس از ضربه خوردن، سلامتی از دست Ø±ÙØªÙ‡ را پس از ضربه زدن به دست آورید. Yharnam شهری تاریک Ùˆ الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از دوران ویکتوریایی Ùˆ پر از NPCهایی با داستان Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. طراØÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ دشمنان Ùˆ باس‌ها بسیار دیدنی کارشده Ùˆ مکانیک‌های Souls Like در بهترین شرایط خود ØØ¶ÙˆØ± دارند تا جایی Ú©Ù‡ بسیاری Bloodborne را به ساخته‌های پیشین ÙØ±Ø§Ù…â€ŒØ³Ø§ÙØªÙˆØ± ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ù†Ø¯. تا پایان سال 2015ØŒ بازی بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان ÙØ±ÙˆØ®ØªÙ‡ بود. Bloodborne جوایز متعددی را به دست آورد Ùˆ به عنوان یکی از بهترین بازی های ویدیویی ساخته شده تا کنون نام برده شده است. نشریه اج نوشت Ú©Ù‡ این «اثر، یک هنر خیره‌کننده از ÙˆØØ´Øª تاریک است Ú©Ù‡ میازاکی را به عنوان یکی از بزرگان تمام دوران معرÙÛŒ می‌کند.» با این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± باید این عنوان در لیست دومین عنوان مورد انتظار برای Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª دنباله ما باشد.
Spec Ops: The Line .1
در سال 2007 ساخت یک شوتر سوم شخص آلمانی با الهام از رسانه‌های مختل٠من جمله رمان جوز٠کنراد 1899 Ùˆ Ùیلم اینک آخرالزمان 1979 توسط استودیوی Yager آغاز شد. اثری تاریک Ú©Ù‡ اÙکار بازیکنان در رابطه با ماهیت جنگ را زیر سوال برد Ùˆ مخاطب را مجاب ‌کرد تا تصمیم‌های مبهم اخلاقی مختلÙÛŒ بگیرد. عنوانی جنجالی با روایتی ضد جنگ Ùˆ ریشه‌های روانشناختی Ùˆ سیاسی Ú©Ù‡ ØØªÛŒ در امارات Ù…ØªØØ¯Ù‡ عربی به دلیل نمایش دبی در ØØ§Ù„ت ویران ممنوع شد. Spec Ops: The Line به طور Ú©Ù„ÛŒ نقدهای مثبتی از سوی منتقدان Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کرد Ùˆ از روایت Ùˆ مضامین آن تمجید شد. با این ØØ§Ù„ ناشر بازی 2K Games هرگز در مورد شانس توسعه یک دنباله با استودیو ارتباط برقرار نکرد. بعدها تیمو اولمن، مدیر عامل Yager اظهار داشت Ú©Ù‡ این بازی در رقابت با سایر شوترهای بازار شکست خورده است Ùˆ قشر مخاطب آثاری مانند Spec Ops: The Line بسیار Ú©ÙˆÚ†Ú© است؛ در نتیجه، تیم به این IP هرگز باز نخواهد گشت Ùˆ از این به بعد بازی‌هایی با Ù„ØÙ† سبک‌تر را توسعه خواهد داد. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ سرنوشت شاهکار پنهانی چون The Line هم چون سرنوشت کاپیتان مارتین واکر پروتاگونیست آن، تلخ Ùˆ تراژیک است. بازی Ú©Ù‡ بدون Ø´Ú© یکی از تاثیرگذارترین عناوین تاریخ هنر هشتم است.