در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ Ùقط چیزی ØØ¯ÙˆØ¯ یک سال از عرضه‌ی بازی «شین میگامی تنسی» (Shin Megami Tensei V) سپری شده Ùˆ از آن‌سو در آستانه‌ی عرضه‌ی بازی پرسونا Ûµ رویال روی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌های دیگر Ùˆ دیگر نسخه‌های پرسونا روی کنسول‌های امروزی هستیم، اکنون یک بازی Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی دیگر از مجموعه‌ی عظیم بازی‌های شین میگامی تنسی Ùˆ زیر مجموعه‌های آن با نام Soul Hackers 2 توسط شرکت آتلوس منتشر شده است. این به‌خودی‌خود می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد، به‌خصوص اگر این را در نظر بگیرید Ú©Ù‡ Soul Hackers 2 تقریباً به‌صورت بسیار غیرمنتظره معرÙÛŒ شد Ùˆ همچنین عرضه‌ی آن هم با ÙØ§ØµÙ„ه‌ی Ú©Ù…ÛŒ بعد از معرÙÛŒ Ùˆ همزمان در سراسر جهان Ùˆ بر تمامی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌ها انجام شد؛ Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ú©Ù‡ در نوع خود برای آثار Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی٠شرکت آتلوس Ú©Ù… دیده می‌شود. با این ØØ§Ù„ØŒ هرچقدر هم اصل موضوع Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„‌کننده باشد، باید ببینیم Ú©Ù‡ خود اثر چگونه از آب درآمده است. این شاید بهترین بهانه‌ای باشد Ú©Ù‡ به سراغ بررسی این بازی Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی برویم.
بازی Soul Hackers 2 در واقع دنباله‌ای برای بازی Devil Summoner: Soul Hackers به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید Ú©Ù‡ در سال 1997 منتشر شده است Ùˆ پنجمین قسمت از سری بازی‌های Â«Ø§ØØ¶Ø§Ø±Ú©Ù†Ù†Ø¯Ù‡â€ŒÛŒ شیطان» (Devil Summoner) است Ú©Ù‡ خود آن هم بخشی از سری بازی بزرگ شین میگامی تنسی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. البته، لازم نیست نگران این قضیه باشید Ùˆ می‌توانید بازی را بدون انجام بازی اول انجام دهید Ùˆ سردرگم نشوید.
داستان بازی پیرامون جهانی جریان دارد Ú©Ù‡ در آستانه‌ی نابودی است Ùˆ در این میان دو هوش مصنوعی بسیار Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ چند Ø§ØØ¶Ø§Ø±Ú©Ù†Ù†Ø¯Ù‡â€ŒÛŒ Ø±ÙˆØ Ø§Ø² گروه‌های مختل٠برای جلوگیری از این Ø§ØªÙØ§Ù‚ گرد هم می‌آیند. شما در نقش شخصیتی به نام رینگو (Ringo) به تجربه‌ی بازی می‌پردازید Ú©Ù‡ در کنار دوستش Ùیگ (Figue) هر دو هوش ‌مصنوعی‌هایی Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ از سیستم Aion هستند Ùˆ برای نجات سرنوشت زمین پیکری انسانی به آن‌ها داده شده است Ùˆ به زمین ÙØ±Ø³ØªØ§Ø¯Ù‡â€Œ شده‌اند. هرچند، آن‌ها در این راه تنها نیستند Ùˆ دوستانی را پیدا می‌کنند Ú©Ù‡ به Ú©Ù…Ú© آن‌ها شما باید علیه گروهی از Ø§ØØ¶Ø§Ø±Ú©Ù†Ù†Ø¯Ú¯Ø§Ù† شیطان به نام Phantom Society Ùˆ ÙØ±Ø¯ÛŒ شریر به نام Iron Mask ایستادگی کنید.
پیرنگ Ùˆ هسته‌ی اصلی داستان به نظر ساده Ùˆ ØØªÛŒ تا ØØ¯ÛŒ آشنا به نظر می‌رسد اما همین ساده بودن در دل کار نشسته Ùˆ قادر است رضایت بازیکن را به همراه داشته باشد Ùˆ او را جذب پیچ‌وخم‌های خود کند. شاید نکته‌ی بسیار مهم در این تأثیرگذاری داستان Ùهم نویسندگان در ارزش دادن به شخصیت‌های داستان باشد. نویسندگان با Ùهم این موضوع روی شخصیت‌های بازی تمرکز بیشتری کرده‌اند Ùˆ در همان اوایل بازی چند شخصیت اصلی Ùˆ قابل بازی این اثر را به بازیکن معرÙÛŒ می‌کنند Ùˆ این ÙØ±ØµØª را برای خود مهیا می‌سازند تا بتوانند زمان بیشتری را برای پرداخت این شخصیت‌ها در اختیار داشته باشند.
 به همین خاطر است Ú©Ù‡ می‌توانید تیپ Ùˆ نوع شخصیت‌های اصلی Ùˆ تمایزهای آن‌ها را سریع‌تر متوجه شوید Ùˆ با آن‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنید. شاید به نظرتان بیاید Ú©Ù‡ بعضی از ویژگی‌های اخلاقی ØµØ±ÙØ§Ù‹ تیپ هستند یا کلیشه‌ای شدند اما موضوع این است Ú©Ù‡ این ویژگی‌های روی این شخصیت‌ها نشسته‌‌ Ùˆ Ø¬ÙØªâ€ŒÙˆØ¬ÙˆØ± شده است Ùˆ می‌توانند شخصیت‌های بازی را به‌درستی به مخاطب شناسایی کنند. نکته‌ی جالب اینجاست Ú©Ù‡ به شخصیت‌پردازی رینگو (شخصیت اصلی بازی) هم توجه ویژه‌ای شده Ùˆ قرار نیست با یک قهرمان صامت ارتباط داشته باشیم Ùˆ او شخصیتی کنشگر Ùˆ پرجنب‌وجوش است Ú©Ù‡ مخاطب می‌تواند با او همراه شود Ùˆ ارتباط بیشتری را برقرار کند Ú©Ù‡ در نوع خود یکی از نکات قابل‌توجه بازی است.
با این وجود، در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ سعی شده تعادلی میان٠مدت‌زمان گیم‌پلی Ú©Ù„ÛŒ Soul Hackers 2 Ùˆ قصه‌ی آن ایجاد شود Ùˆ بازی از طریق هر دو بتواند بازیکنان را سرگرم کند اما همچنان ضرب‌آهنگ Ùˆ ریتم بازی در جاهایی با اختلال مواجه می‌شود. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ اوایل بازی از نظر مدت‌زمانی شاید ترازو به Ù†ÙØ¹ داستان باشد، اما هسته‌ی اصلی در اوایل بازی کمتر جذاب نشان می‌دهد Ùˆ بیشتر به خود شخصیت‌ها اختصاص‌ داده ‌شده Ùˆ Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ±Ùته روند داستان قدرتمندتر می‌شود تا در نهایت به یک داستان سرگرم‌کننده Ùˆ تا ØØ¯ÛŒ رضایت‌بخش تبدیل شود. البته، اشتباه نکنید، Ø§ØªÙØ§Ù‚اً سرعت ریتم داستانی در ابتدای بازی آهسته Ùˆ ملال‌آور نیست بلکه ØØªÛŒ می‌توان آن را تند در نظر Ú¯Ø±ÙØª اما به هر ØØ§Ù„ مدت زمانی نیاز است تا بازی بتواند شخصیت‌ها Ùˆ داستانش را بیشتر مهم جلوه کند.
اینکه جنبه‌هایی از گیم‌پلی بازی Soul Hackers 2 یادآور Ùˆ Ø§Ù„Ù‡Ø§Ù…â€ŒÚ¯Ø±ÙØªÙ‡ از بازی سری شین میگامی تنسی Ùˆ پرسونا باشد، چیز عجیبی نیست. عملکرد Soul Hackers 2 در عناصر مختل٠گیم‌پلی Ú©Ù…ÛŒ متناقض است؛ در بخش‌هایی درخشان Ùˆ مهم جلوه می‌کند Ùˆ در بخش‌هایی توخالی Ùˆ ضعی٠نشان می‌دهد.
ساخته‌ی جدید آتلوس همانند یک Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی کلاسیک می‌ماند Ùˆ ساختار مبارزات آن هم نوبتی است. طراØÛŒ سیستم مبارزات بازی بسیار خوب شده Ùˆ ØØªÛŒ در بعضی از عناصر آن نکات بدیع Ùˆ تازه‌ای هم پیدا می‌شود Ú©Ù‡ در مجموع مبارزات را سرگرم‌کننده Ùˆ به یکی از بهترین بخش‌های اثر تبدیل می‌کند. جذابیت سیستم مبارزات از همان اوایل بازی خود را نشان می‌دهد Ùˆ در ادامه هم پررنگ‌تر می‌شود Ùˆ کاری می‌کند Ú©Ù‡ شما با سیستم‌های تازه‌ی آن بیشتر خو بگیرید Ùˆ هیجان بیشتری را تجربه کنید.
شما در نقش چند Ø§ØØ¶Ø§Ø±Ú©Ù†Ù†Ø¯Ù‡â€ŒÛŒ شیطان (Devil Summoner) در بازی Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش می‌کنید Ùˆ همین موضوع در روند مبارزات Ùˆ قابلیت‌های شما در هنگام مبارزه هم تأثیر مستقیمی دارد. علاوه بر ØÙ…لات ساده، شما ØÙ…لات ویژه‌ای هم دارید Ú©Ù‡ بر اساس ویژگی‌های شیاطینی (Devil) است Ú©Ù‡ در جریان بازی Ùˆ به‌مرور آن‌ها را جذب می‌کنید. با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ویژگی‌های هرکدام از این شیاطین قدرت Ùˆ قابلیت‌های آن‌ها بیشتر می‌شود Ùˆ همین شما را مشتاق می‌کند Ú©Ù‡ Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ±Ùته از همه‌ی آن‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده تا گستره‌ی عظیم‌تری از قابلیت‌ها را در اختیار داشته باشید Ùˆ این به تنوع جریان بازی Ú©Ù…Ú© می‌کند. البته، هرکدام شخصیت‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند Ú©Ù‡ بهتر است از دسته‌ی شیاطین خاص خودشان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند Ùˆ بازی به این کار شما پاداش می‌دهد. همچنین قابلیت شخصی‌سازی Ùˆ ارتقا یا ترکیب این قدرت‌ها هم وجود دارد Ú©Ù‡ آزاد عملی بیشتری را به شما می‌دهد Ùˆ تنوع Ù†ØÙˆÙ‡â€ŒÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از این قدرت‌ها را بیشتر می‌کند.
شاید مهم‌ترین مکانیک مبارزات Ú©Ù‡ جذابیت‌های خاصی هم دارد، مکانیک Sabbath باشد. در هنگام مبارزات بازی Soul Hackers 2ØŒ وقتی با قدرت‌های خود Ùˆ عناصری Ú©Ù‡ در ØÙ…له Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کنید، نقاط ضع٠دشمنان را هد٠قرار می‌دهید، در پایان آن راند شیطانی Ú©Ù‡ با آن ØÙ…له را انجام داده‌اید، یک ØÙ…له‌ی قدرتمند Ùˆ ویژه اجرا می‌کند Ú©Ù‡ آسیب زیادی را به دشمن می‌رساند Ùˆ اگر با Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ùˆ شیاطین مختل٠این کار را انجام دهید، همچون پشته‌ای این ØÙ…لات پس از دیگری اجرا می‌شوند Ùˆ ترکیب آن‌ها واقعاً ØØ³ رضایت‌بخشی خواهد داشت. این سیستم کاری می‌کند در انتخاب ØÙ…لات Ùˆ ترکیبی Ú©Ù‡ می‌خواهید از آن‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید، دقیق شوید Ùˆ تÙکر کنید.
هرچقدر سیستم مبارزات کاری می‌کند Ú©Ù‡ بازی سرپا Ùˆ استوار باقی بماند، از آن سو طراØÛŒ مراØÙ„ بازی Soul Hackers 2 Ùˆ به‌خصوص طراØÛŒ سیاه‌چال‌های (دانجن‌های) آن ضعی٠و سطØÛŒ است Ùˆ ØØ³ÛŒ یکنواخت را القا می‌کند. وجود چنین چیزی باعث می‌شود Ú©Ù‡ در ادامه‌ی بازی جریان گیم‌پلی – به‌غیر از مبارزات – در بخش‌هایی از تب‌وتاب Ø¨ÛŒÙØªØ¯. از سوی دیگر، مأموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ هم نه‌تنها Ú©Ù…Ú©ÛŒ به این موضوع نمی‌کنند بلکه اوضاع را بدتر کرده Ùˆ ØµØ±ÙØ§Ù‹ ØÚ©Ù… مأموریت‌هایی را دارند Ú©Ù‡ وظیÙه‌ی پر کردن زمان بازی را Ø§ÛŒÙØ§ می‌کنند Ùˆ ØØªÛŒ بعضی از آن‌ پاداش قابل‌توجهی هم ندارند Ú©Ù‡ این پاداش منجر شود از طراØÛŒ آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.
از سوی دیگر، سیستمی مبتنی بر رابطه Ùˆ پیوند میان شخصیت‌ها هم وجود دارد Ú©Ù‡ اگرچه به عمق Ùˆ گستردگی سیستم‌های موجود در پرسونا نیست اما در بازی Ø¬ÙØªâ€ŒÙˆØ¬ÙˆØ± شده Ùˆ کارکردهایی را هم در جریان گیم‌پلی دارد. این سیستم به‌گونه‌ای است Ú©Ù‡ با انتخاب بعضی از دیالوگ‌ها، عددی Ú©Ù‡ نشان‌دهنده‌ی ارتباط میان شخصیت اصلی یعنی رینگو Ùˆ دیگر شخصیت‌ها است، بیشتر می‌شود. از طرÙی، برای Ø±ÙØªÙ† به بعضی از بخش‌های بازی Ú©Ù‡ در ساختار ذهنی شخصیت‌ها رخ می‌دهد Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚اً ممکن است پاداش خوبی را هم به بازیکن بدهند، نیاز دارید تا عدد نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی شما با شخصیت‌ها به Ø³Ø·Ø Ø®Ø§ØµÛŒ رسیده باشد Ú©Ù‡ این تأثیرگذاری این مکانیک را نشان می‌دهد.
از نظر Ùنی، ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª Ú©Ù‡ بودجه‌ی بازی در Ø³Ø·Ø Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ØªØ±ÛŒ نسبت به آثاری مثل پرسونا 5 یا شین میگامی تنسی 5 قرار داشته است Ùˆ این در جلوه‌های گراÙیکی بازی هم مشهود است. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ طراØÛŒ بصری Ù…ØÛŒØ· به‌خصوص سیاه‌چال‌ها بی‌رمق است Ùˆ به ضع٠طراØÛŒ مراØÙ„ سیاه‌چال‌ها Ú©Ù…Ú© نمی‌کند Ùˆ بلکه آن را بدتر می‌کند ولی طراØÛŒ شخصیت‌های بازی، به‌ویژه‌ شخصیت‌های اصلی، Ø¨Ø§Ø¸Ø±Ø§ÙØª کار شده Ùˆ قابل‌قبول است. البته، همان‌طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÙ‡ شد، به هر ØØ§Ù„ نباید انتظار گراÙیک بسیار بالا یا توجه دقیقی به جزئیات Ù…ØÛŒØ·ÛŒ داشته باشیم. از نظر عملکرد اجرایی هم بازی در کنسول به Ø´Ú©Ù„ بهینه‌ای اجرا می‌شود Ùˆ از این بابت مشکل خاصی ندارد.
بازی Soul Hackers 2 انقلابی در این ژانر ایجاد نمی‌کند یا هم‌رده‌ی بالاترین آثار آن قرار نمی‌گیرد اما استانداردهای لازم Ùˆ اولیه‌ی بازی‌های این ژانر را دارد Ùˆ یک Ù†Ù‚Ø´â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی واقعاً سرگرم‌کننده Ùˆ Ù‚Ø§Ø¨Ù„â€ŒØ§ØØªØ±Ø§Ù… است Ú©Ù‡ می‌تواند Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ درخشانی داشته باشد Ùˆ به واسطه‌ی سیستم مبارزات Ùˆ داستان Ùˆ شخصیت‌هایش جذاب واقع شود Ùˆ شاید اگر ضع٠در طراØÛŒ مراØÙ„ آن وجود نداشت می‌توانست بیش از این‌ها تأثیرگذار واقع شود.