رسالت یک شبیه‌ساز در چیست؟ ژانر شبیه‌ساز از جمله سبک‌های قدیمی Ùˆ البته Ù¾Ø±Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø± در بین مخاطبین بازی‌های ویدئویی است. به مرور زمان Ùˆ با Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª تکلونوژی Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª ایده‌های جدید، این ژانر Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ زیاید پیدا کرد Ùˆ می‌توان Ú¯ÙØª در زمان ØØ§Ù„ بازی‌های زیادی هستند Ú©Ù‡ در این سبک ساخته Ùˆ منتشر شده‌اند Ú©Ù‡ اکثر قریب به Ø§ØªÙØ§Ù‚ عناوین منتشر شده در این سبک مورد توجه مخاطبین قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است. عنوان Way of the Hunter از جمله بازی‌های شبیه‌ساز است Ú©Ù‡ با دیگر عناوین این سبک Ú©Ù…ÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ Ú©Ù‡ باعث شده بازی برای مخاطبین عام سخت Ùˆ بدقلق باشد اما برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ خاصی Ú©Ù‡ به شکار علاقه دارند بسیار لذت بخش باشد، اما سوال اینجاست Ú©Ù‡ واقعا چند درصد از مخاطبین بازی‌های ویدئویی، شکارچی هم هستند؟ با دهکده دانلود همراه باشید.
همان‌طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÛŒÙ… عنوان Way of the Hunter یک بازی اکشن اول شخص در ژانر شبیه‌ساز است Ú©Ù‡ توسط استودیوی Nine Rocks Games منتشر شده است. Way of the Hunter از جمله بازی‌هایی هست Ú©Ù‡ در همان ابتدا مسیر خودش را مشخص می‌کند. یعنی به مخاطب می‌Ùهماند Ú©Ù‡ شما نه با یک شوتر اول شخص نرم Ùˆ روان بلکه با یک شبیه ساز واقعی روبرو هستید. اگر به لیست عناوین سبیه ساز نگاهی بیندازیم، در طول تاریخ ما با دو دسته از بازی‌هایی روبرو بودیم Ú©Ù‡ در این ژانز منتشر شده است. یک دسته از بازی‌ها با وجود این Ú©Ù‡ تلاش می‌کرند به اتقاقات واقعی نزدیک شوند اما در سمت دیگر جانب مخاطبینی Ú©Ù‡ ØµØ±ÙØ§ به چشم یک تجربه Ùˆ سرگرمی سراغ بازی می‌آمده‌اند را نیز Ù†Ú¯Ù‡ می‌داشتند. اما دسته دوم عناوینی هستند Ú©Ù‡ هیچ رØÙ…ÛŒ در برابر مخاطبین عام ندارند Ùˆ اثر توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡ در نظر آنها ØµØ±ÙØ§ برای کسانی Ú©Ù‡ عاشق یا کارکشته در مزینه مورد نظر هستند، ساخته شده است. Way of the Hunter در دسته دوم از این بازی‌ها قرار می‌گیرد.
یکی از ویژگی‌های بازی‌های دسته دوم در این است Ú©Ù‡ مخاطب مطمئن است Ú©Ù‡ همه چیز برپایه واقعیت بنا شده است. شاید بسیاری بر این عقیده باشند Ú©Ù‡ هرچقدر سمت Ùˆ سوی یک بازی به سمت واقعی بودن کشیده شود، بازی سخت‌تر می‌شود اما واقعیت ماجرا در این است Ú©Ù‡ همه چیز در واقعیت برای این Ú©Ù‡ به ایده‌آل‌ترین بخش خود برسد واقعا مسیری سخت را می‌طلبد. Way of the Hunter همان‌طور Ú©Ù‡ از نامش مشخص است، یک مسیر سختی پیش روی شما می‌گذارد Ùˆ این مورد برای من به عنوان نویسنده این مقاله واقعا Ø·Ø§Ù‚Øªâ€ŒÙØ±Ø³Ø§ Ùˆ غیرقابل تØÙ…Ù„ بود. اولا Ú©Ù‡ من جزء Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ دسته اول هستم Ú©Ù‡ با همین نگاه به سراغ بازی Ø±ÙØªÙ… اما در گرداب یک شبیه ساز واقعی Ùˆ خسته‌کننده نیز Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù…ØŒ بنابراین لازم است واقعیت را بگویم Ú©Ù‡ این عنوان شاید برای من به عنوان یک مخاطب عام خسته‌کننده یا در برخی مواقع اعصاب‌خرد Ú©Ù† بود، اما مطمئن هستم Ú©Ù‡ می‌تواند برای کسی Ú©Ù‡ عاشق شکار Ùˆ شکار کردن هست، لذت‌بخش باشد.
درواقع من اگر از نگاه یک مخاطب عادی به این بازی نگاه کنم با مواردی روبرو هستم Ú©Ù‡ مطمئن هستم برای کسی Ú©Ù‡ از جزییات شکار کرد مطلع است Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. برای مثال چیزی Ú©Ù‡ بیشتر از همه من را اذیت کرد، انتظار بود. صبر، تØÙ…Ù„ Ùˆ انتظار برای به دام انداختن یک صید برای یک شکارچی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. این مورد ØØªÛŒ در برخی عناوین به مانند RDR 2 نیز وجود داشت Ùˆ ماهییگری در RDR 2 از جمله کارهایی بود Ú©Ù‡ واقعا به آدم صبوری نیاز داشت. این مورد در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ یک نکته مثبت است اما توجه بیش از اندازه آن از طر٠تیم سازنده برای یک بازی ØØªÛŒ یک عنوان شبیه‌ساز به لذت بازی آسیب وارد کرده است. درواقع هسته گیم‌پلی طوری است Ú©Ù‡ من Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کنم این مورد ØØªÛŒ برای کسی Ú©Ù‡ شکارچی واقعی هم باشد، اذیت کننده است. شاید نباید زیاد روی این مورد Ù¾Ø§ÙØ´Ø§Ø±ÛŒ کنم اما برای من به عنوان یک مخاطب عادی، اذیت کننده بود.
بزرگ‌ترین مشکل بازی را Ú¯ÙØªÛŒÙ…ØŒ ØØªÛŒ با این Ú©Ù‡ می‌توانیم از بخش‌هایی مثل کند بودن ØØ±Ú©Ø§Øª شخصیت، سختی Ø·ÛŒ کردن Ù…Ø³Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ طولانی Ùˆ ØØªÛŒ ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª به درد نخور شکار انجام شده چشم پوشی کرد، ولی قرار Ú©Ø±ÙØªÙ† در Ù…ØØ¯ÙˆØ¯Ù‡ شکار Ùˆ انتظار برای به دام Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù† هد٠مورد نظر از عجیب‌ترین Ùˆ طاقت‌ٰرسا ترین قسمت‌های بازی است. برای مثال در یکی از ماموریت‌های بازی در یک Ù…ØÛŒØ· بزرگ ما باید یک آهو شکار کنیم. به منطقه مورد نظر یک یک منطقه بزرگ است می‌رویم Ùˆ طبق ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª ارائه شده، سکوت ØØ±Ù اول را می‌زند. یک ØØ±Ú©Øª اشتباه تمام آهورهای منطقه را ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ خواهد داد Ùˆ همین جا سرآغاز مشکلات بازی است. کاÙÛŒ است یک‌بار تیرتان به خطا برود یا در نزدیک شدن به هد٠کمی Ø¨ÛŒâ€ŒØ§ØØªÛŒØ§Ø·ÛŒ کنید Ú©Ù‡ باز هم شاهد ÙØ±Ø§ رکردن اهدا٠مورد نظر خواهیم شد. اینجاست Ú©Ù‡ همه چیز به اول برمی‌گردد، سخی راه برای گشتن مجدد Ùˆ دنبال نشانه‌های هد٠بودن Ùˆ در انتها اگر شانس بیاوریم Ùˆ هد٠را ببینیم Ùˆ اگر شانس بیاوریم Ùˆ در یک موقعیت مناسب قرار بگیریم Ùˆ باز گر شانی یاوریم تیرمان بهش هد٠برخورد بکند، باز هم هد٠که زخمی شده است ÙØ±Ø§Ø± می‌کند Ùˆ باز دستمان خالی است.
تمامی ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª Ùوق با این Ú©Ù‡ اعصابخرد Ú©Ù† هستند اما واقعیت در این است Ú©Ù‡ دقیقا در یک شکار همین Ø§ØªÙØ§Ù‚‌ها رخ می‌دهد Ùˆ شکارچی اگر بی‌دقتی کند هد٠از دست Ø±ÙØªÙ‡ است اما نکته در این است Ú©Ù‡ به عنوان یک بازی، بازی اثر سرگرم کنندگی خودش را از دست می‌دهد. لذتی برای تمرکز Ùˆ دقتی بعدی باقی نمی‌ماند Ùˆ مطمئنا بسیاری از مخاطبین در همان مراØÙ„ ابتدایی، بازی را رها خواهند کرد. البته این موضوع ممکن است برای کسانی Ú©Ù‡ عاشق شکار کردن هستند Ù…ØªÙØ§ÙˆØª باشد Ùˆ Ú©Ù…ÛŒ بیشتر در بازی دوام بیاوردند. با این وجود ØØªÛŒ اگر از ÙØ±Ù… Ú¯ÙØªÙ‡ شده چشم‌پوشی کنیم ولی بازی روند Ùˆ عکس‌اعمل خیلی کندی ارائه می‌دهد. تعویض از اسلØÙ‡ روی دوربین یا تعویض آیتم روی تله‌گذاری Ùˆ بقیه موارد به‌قدری کند هستند Ú©Ù‡ در برخی مواقع من بی‌خیال این کار می‌شدم. مثلا رد یک لوکیشن من نیازداشتم Ú©Ù‡ سریع موقعیت را ارزیابی کنم Ùˆ دوربین را خواستم بیاورم تا Ù…ØÛŒØ· را ببینم Ú©Ù‡ شخصیت اصلی ØØ§Ù„ا اول باید اسلØÙ‡ را روی پشت شانه غا٠بکند Ùˆ سپس اگر ØÙˆØµÙ„Ù‡ کرد دوربین را اعمال کند Ùˆ تازه نوع رابط کاربری نیز بسیار عجیب Ùˆ سخت کار شده Ú©Ù‡ واقعا اعصابخرد Ú©Ù† است. این ایراد ØØªÛŒ برای کسی Ú©Ù‡ شکارچی هست نیز به‌دردنخور بوده Ùˆ نکته منÙÛŒ به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید.
ایاردات بازی را Ú¯ÙØªÛŒÙ…ØŒ اما بازی نکات مثبتی نیز دارد Ú©Ù‡ این ØÙ‚ را به بازی می‌دهد Ú©Ù‡ عرض اندام کند. در قدم اول Ù…ØÛŒØ· های بزرگ Ùˆ گراÙیک بصری خوب بازی است Ú©Ù‡ مخاطب را به خود جذب می‌کند. با این Ú©Ù‡ از نظر ÙÙ†ÛŒ با یک اثر کاملی روبرو نیستیم ولی Ú©ÛŒÙیت جهانی Ú©Ù‡ در آن شکار می‌کنیم قابل قبول است. در مواقع شب، ØªØ§ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ Ú©ÛŒÙیت بصری بازی نیز Ø§ÙØª می‌کند اما خوشبختانه در طول بازی هیچ گونه Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ…ÛŒ وجود ندارد. جزییات Ø¨Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ تکچسرهای Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ خوب است Ùˆ بیشترین توجه تیم سازنده روی بخش ‌های اصلی از جمله سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ ادوات نظامی شده است Ú©Ù‡ Ú©ÛŒÙیت خوب این بخش را نشان می‌دهد. جنگل Ùˆ دنیای بزرگ آن با وجود کوه‌ها Ùˆ درخت‌ها Ùˆ رودخانه‌ای Ú©Ù‡ آب به زیبایی در آن جاری است کاملا ØØ³ Ùˆ ØØ§Ù„ یک دنیای بزرگ برای شکار کردن را منتقل می‌کند. وجود بخش‌های رانندگی Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از اتومبیل با این Ú©Ù‡ به خاطر fast Travel ماهیت خود را از دست داده اما اگر در Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از خودرو دقت کنیم، می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ رانندگی در این Ù…ØÛŒØ· واقعا زیبا Ùˆ دلچسب است.
بعد از هر بار شکار کردن، جزییات ریز Ùˆ خوبی نمایش داده می‌شود. از Ù†ØÙˆÙ‡ Ùˆ مقدار آسیبی Ú©Ù‡ به هد٠وارد شده تا میزان سالم بودن Ùˆ قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ بودن هد٠برای ÙØ±ÙˆØ´ یا Ù†Ú¯Ù‡ داشتن آن به خوبی ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ می‌شود Ú©Ù‡ در بخش‌های مخت٠کاربردهای مختلÙÛŒ می‌توان از آن داشته باشیم.
یکی از بهترین Ùˆ شاید تنها بخشی Ú©Ù‡ در بازی بسیار زیبا Ùˆ دقیق Ùˆ البته کاربردی به آن توجه شده است، بخش صداگذاری بازی است. تیم سازنده در زمینه صدگذاری سنگ تمام گذاشته‌اند Ùˆ عامل صدا به‌تنهایی می‌تواند شما را به هد٠نزدیک کند بلکه به همان اندازه با یک اشتباه شما می‌تواند شکار شما را ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ دهد. صدای تیراندازی با سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مختل٠و شکسته شدن سکوت جنگل با شلیک از راه دور با تÙÙ†Ú¯ تک‌تیرانداز، لذتی وص٠نشدنی دارد.
ØØ±Ù آخر:
به امید روزی Ú©Ù‡ همه سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ خود را کنار بگذاریم Ùˆ در کنار هم Ùˆ در آزادی زندگی کنیم. اگر Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø± بازی‌های شبه‌ساز هستید، Way of the Hunter یک شبیه‌ساز واقعی است. آنقدر واقعی Ú©Ù‡ شاید Ùقط برای عاشقان شکار لذت بخش باشد لذا این عنوان برای کسانی Ú©Ù‡ Ú©Ù… ØÙˆØµÙ„Ù‡ هستند Ùˆ شناختی در امر شکار Ùˆ شکارچی بودن ندارند، توصیه نمی‌شود.