در روزهایی Ú©Ù‡ داستانهای علمی تخیلی با المانهای ÙØ¶Ø§Ø¦ÛŒ با اقبال سازندگان روبرو شده، عرضه یک اثر ماندگار چالش بسیار سختی به شمار Ù…ÛŒ رود. با همین رویکرد بررسی خواهیم داشت از بازی Scars Above اثر شرکت Mad Head Games.
داستان بدون هیچگونه پیش زمینه‌ای ØŒ به بررسی Ø³ÙØ± اکتشاÙÛŒ گروهی از دانشمندان در ÙØ¶Ø§ÛŒ میان ستاره می‌پردازد Ùˆ بازیباز را در نقش دانشمند جوانی به نام کیت قرار Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ همراه تیمی عازم مکانی نامشخص است. در ادامه سÙینه ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ به طور ناگهانی دچار ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ شده Ùˆ به مکانی نامعلوم واقع در سیاره‌ای مرموز سقوط Ù…ÛŒ کند. از این Ù„ØØ¸Ù‡ به بعد شما در نقش کیت جوان با چالش‌های گوناگونی روبرو خواهید شد از جمله گشت Ùˆ گذار در سیاره ای ناشناخته Ú©Ù‡ میزبان گونه‌های مختلÙÛŒ از موجوادت جهش ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. ØØ§Ù„ Ù…ÛŒ بایست در این Ø¢Ø´ÙØªÙ‡ بازار ضمن بقا ،اعضاء تیم را Ú©Ù‡ مشخص نیست Ú†Ù‡ کسانی هستند Ùˆ Ú†Ù‡ بلائی بر سر آنها آمده است را نیز پیدا کنید. در بخش داستانی بازی اساسا ÙØ§Ù‚د جزئیات است به گونه‌ای Ú©Ù‡ ØØªÛŒ با گشت Ùˆ گذار در Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ ÛŒØ§ÙØªÙ† مستندات مختل٠تا پایان هم قادر به کش٠گذشته Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØØ§Ø¶Ø± در بازی نخواهید بود. در این بین از طرق مختل٠نظیر ÛŒØ§ÙØªÙ† دست نوشته‌ها ØŒ اشیای باقی مانده از سÙینه ØŒ تصاویر هلوگراÙیک Ùˆ غیره  اطلاعات مختلÙÛŒ به بازیباز در خصوص سیاره ØŒ موجودات ساکن در آن Ùˆ ØØªÛŒ ØÙ„ برخی معماها داده می‌شود Ú©Ù‡ Ú©Ù…Ú© خوبی به شمار Ù…ÛŒ رود.
کیت شخصیت اصلی بازی
در بخش گیم پلی پتانسیل عظیمی مشاهده Ù…ÛŒ شود.بازی در سبک سوم شخص شوتر ساخته شده Ùˆ مطابق انتظار در ابتدا کیت ÙØ§Ù‚د تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با ØÙˆØ§Ø¯Ø« ناشناخته سیاره است ØŒ ولی به مرور زمان Ùˆ با پیشروی در مراØÙ„ ØŒ Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ جدیدی ÛŒØ§ÙØª Ù…ÛŒ شوند Ú©Ù‡ شکست دادن دشمنان بدون ØØ¶ÙˆØ± این سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ البته ارتقاء انها غیر ممکن خواهد بود. به طور Ú©Ù„ÛŒ تا انتهای بازی 4 نوع Ø³Ù„Ø§Ø Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø¯Ø± اختیار شما قرار خواهد Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ هر یک گره گشای مشکلات ØØ§Ø¶Ø± در بازی خواهد بود. سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ با توانائی شلیک گلوله‌های الکتریکی ØŒ Ø§Ù†ÙØ¬Ø§Ø±ÛŒ ØŒ سمی Ùˆ یخی.
برای شکست دادن سریع دشمنان می بایست نقاط ضع٠آنان را هد٠قرار داد.
برخی از المانهای گیم پلی با عوارض Ù…ØÛŒØ·ÛŒ پیوند خورده‌اند از جمله Ø³Ù„Ø§Ø ÛŒØ®ÛŒ Ú©Ù‡ در بخش هائی از بازی بدون آن امکان عبور از باتلاق‌های خطرناک میسر نخواهد بود. یا Ø³Ù„Ø§Ø Ø§Ù†ÙØ¬Ø§Ø±ÛŒ Ú©Ù‡ در Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ سرد علاوه بر نابودی دشمنان شما را از گزند سرمای کشنده Ù…ØÛŒØ· نجات خواهد داد.اصولا تعامل با Ù…ØÛŒØ· نقش مهمی در گیم پلی بازی دارد. گاه با آتش کشیدن اشیاء Ù…ØÛŒØ·ÛŒ یا ایجاد ØµÙØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ یخی Ùˆ ØØªÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از گیاهان مختل٠می‌بایست مسیر خود را به سمت جلو باز کنید. در ابتدا گیم پلی بازی سختی‌های زیادی را به بازیباز تØÙ…یل Ù…ÛŒ کند اما در ادامه با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مکانیزم ارتقا سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ ØŒ قدرت مقابله با دشمنان Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ می‌باید Ùˆ هر Ú†Ù‡ به انتهای بازی نزدیک‌تر Ù…ÛŒ شوید میزان قدرت سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ Ùˆ به همان نسبت از سختی بازی کاسته Ù…ÛŒ شود به ØØ¯ÛŒ Ú©Ù‡ دیگر چالشی در مواجهه با دشمنان Ø§ØØ³Ø§Ø³ نمی شود. این یکی از نقاط ضع٠مهم گیم پلی بازی به شمار Ù…ÛŒ رود. تنوع دشمنان نسبتا خوب است گرچه بعد از مدتی تکراری می‌شوند Ùˆ از همه بدتر مکان‌های ظاهر شدن آنها نیز به سرعت قابل پیش بینی Ù…ÛŒ گردند. در جریان بازی تعدادی مینی باس نیز دیده Ù…ÛŒ شوند Ú©Ù‡ به گیم پلی عمق بیشتری Ù…ÛŒ بخشند اما به سرعت تکراری Ù…ÛŒ شوند. طراØÛŒ مکانیسم مبارزه با باس ها هر چند نکته خاصی ندارند اما ÙØ§Ù‚د جذابیت هم نیستند. به طور Ú©Ù„ÛŒ در بخش گیم پلی ØŒ آن پتانسیل Ù†Ù‡ÙØªÙ‡ قربانی بی تدبیری Ùˆ شاید هم تجربه نسبتا Ú©Ù… سازنده شده است. شایان ذکر است هر آنچه در این بازی دیده Ù…ÛŒ شود پیشتر نیز وجود داشته است.
طراØÛŒ شخصیتها چندان با Ú©ÛŒÙیت نیستند.
در بخش گراÙیک ØŒ مشکلات ریز Ùˆ درشتی به چشم Ù…ÛŒ خورد گرچه به Ù„ØØ§Ø¸ تنوع ØŒ شاهد Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جذابی هستیم اما گراÙیک بازی از هر دو منظر طراØÛŒ هنری Ùˆ تکنیکی دچار Ú©Ù… Ùˆ کاستی‌های بسیاری است. در بخش تکنیکی باگ‌های متعددی مشاهد می‌شود از جمله تغییر ناگهانی نورپردازی Ùˆ Ú©Ù… Ùˆ زیاد شدن شدت نور در برخی مکانها. مشکل دیگر نامشخص بودن منبع نور است Ú©Ù‡ مشخص نیست از Ú†Ù‡ زاویه‌ای تامین Ù…ÛŒ شوند. بخش طراØÛŒ شخصیت‌ها کاملا نا امید کننده به نظر Ù…ÛŒ رسد به گونه‌ای Ú©Ù‡ در نسخه نسل نهم این بازی هم کوچکترین اثری از جزئیات ÛŒØ§ÙØª نمی‌شود.چهره شخصیت‌ها بسیار بی Ú©ÛŒÙیت Ùˆ ÙØ§Ù‚د هر گونه ØØ§Ù„ات Ø§ØØ³Ø§Ø³ÛŒ است به گونه‌ای Ú©Ù‡ یاد آور میمیک چهره‌ها در بازی‌های نسل ششم Ùˆ با Ú©Ù…ÛŒ Ø§Ø±ÙØ§Ù‚ Ù‡ÙØªÙ… هستند. Ø¨Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ در اغلب مناطق قابل قبول هستند گرچه در بخشهائی از بازی هم بی Ú©ÛŒÙیت به نظر Ù…ÛŒ رسند.
نمونه ای از مراØÙ„ بازی
طراØÛŒ برخی از دشمنان جذاب است اما Ù…ÛŒ توانست بهتری از این نیز انجام شود.انیمیشن‌های بازی به طور Ú©Ù„ÛŒ قابل قبول هستند البته مشکلاتی نیز به این بخش وارد است از جمله پرش کیت از Ø§Ø±ØªÙØ§Ø¹Ø§Øª برروی Ø³Ø·Ø Ø²Ù…ÛŒÙ†. مشخص نیست در سال 2023 چرا سازندگان این بازی Ú©Ù…ÛŒ در خصوص Ù†ØÙˆÙ‡ ÙØ±ÙˆØ¯ آمدن انسان‌ها از Ø§Ø±ØªÙØ§Ø¹ تØÙ‚یق نکرده‌اند تا همچنان شاهد انیمیشن‌های دهه 2000 میلادی در این بخش باشیم. همچنین در قسمت ارتقا Ø³Ù„Ø§Ø Ø´Ø§Ù‡Ø¯ پخش انیمیشنی هستیم Ú©Ù‡ در آن Ù†ØÙˆÙ‡ ارتقا Ø³Ù„Ø§Ø ØªÙˆØ³Ø· دستگاه خاصی به نمایش در میاد ØØ§Ù„ سوال این است Ú©Ù‡ در Ø¨ØØ¨ÙˆØÙ‡ نبردها این دستگاه چگونه سر وکله اش پیدا Ù…ÛŒ شود تا عمل ارتقاء را انجام دهد؟
طراØÛŒ دشمنان همانند Ù…ØÛŒØ· ها عجیب به نظر Ù…ÛŒ رسند.
در بخش هنری هم بازی ØØ±ÙÛŒ برای Ú¯ÙØªÙ† ندارد. ساختار خطی بازی آسیب بسیاری به این بخش وارد کرده است به گونه‌ای Ú©Ù‡ طراØÛŒ مراØÙ„ به شدت سطØÛŒ Ùˆ منهای برخی صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ به دور از خلاقیت هستند. نکته دیگر به ایرادات بخش دوربین باز می‌گردد. در اکثر مواقع دوربین عملکرد درست Ùˆ مثبتی دارد اما سر بزنگاه Ùˆ در ØÛŒÙ† مبارزه با مینی باس‌ها ØŒ باس‌ها یا در رویاروئی با تعداد کثیری از دشمنان به خصوص در نماهای بسته عملکرد مایوس کننده ای به همراه دارد.
در بخش صدا گذاری Ú©Ù…ÛŒ اوضاع بهتر است. موسیقی متن بازی به خصور در هنگام نبردها ریتم تندتری به خود می‌گیرد به گونه‌ای Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ تنهائی Ùˆ ترس کاملا به بازیباز منتقل Ù…ÛŒ شود.هر چند بازی دارای تم ترسناک نیست اما صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جامپ اسکیری Ú©Ù…ÛŒ هم در آن دیده نمی‌شود.این صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ عموما با صداگذاری بسیار خوبی همراه شده Ú©Ù‡Â ØØ³ ÙˆØØ´Øª را به بازیباز منتقل Ù…ÛŒ کند Ùˆ کمبود های بخش گراÙیک را تا ØØ¯ ممکن پوشش می‌دهد.ذکر این نکته هم ضروری است در بخش صدا گذاری مشکلات نیز وجود دارند Ú©Ù‡ اکثرا به موجودات لزج مانند مستقر در باتلاق ها مربوط هستند.در بخش لیپ سینک هم گاها مشکلات دیده Ù…ÛŒ شود Ùˆ عدم هماهنگی صدا Ùˆ لب ها نا امید کننده است.
در مجموع ایده سازندگان Scars Above جذاب Ùˆ زیبا به نظر Ù…ÛŒ رسد اما وجود نواقص بسیار در بخش‌های مختل٠بازی ØŒ پتانسیل های Ù†Ù‡ÙØªÙ‡ آن را عملا از بین برده Ùˆ بازیباز را با اثری مواجه ساخته Ú©Ù‡ نکات منÙÛŒ آن بر نکات مثبتش برتری جسته است. با توجه به پایان مبهم بازی Ù…ÛŒ توان ساخت قسمت بعدی بازی را هم متصور شد. جایی Ú©Ù‡ باید امیدوار باشیم سازندگان نقاط ضع٠آنرا به نقطه قوت بدل سازند.