ÙØ±Ù‚ÛŒ نمی‌کند Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ یک بازی ویدیویی در Ú†Ù‡ Ú©ÛŒÙیتی قرار می‌گیرد وقتی مخاطب نتواند در شرایط عادی Ùˆ بدون مشکلات ÙÙ†ÛŒ آن را تجربه کند. داستان عرضه بازسازی یکی از بهترین بازی‌های تاریخ برای کامپیوترهای شخصی همین است. شاید بسیاری این تÙکر را دنبال می‌کردند Ú©Ù‡ The Last of Us اصلا نیازی به بازسازی ندارد اما Ú©ÛŒÙیت نهایی Ú©Ù‡ چند ماه پیش روی PS5 به نمایش در آمد ثابت کرد Ú©Ù‡ بهترین‌ها هم ÙØ±ØµØª برای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª دارند. بازی The Last of Us Part 1 توانست تمام نکات Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ PS3 را در قالبی به روز شده Ùˆ با Ú©ÛŒÙیت بهتر پیش روی مخاطب‌ها قرار دهد اما ØØ§Ù„ا نمی‌توان همین ØØ±Ù را درباره پورت آن روی PC Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯. استودیو Iron Galaxy Ú©Ù‡ سال‌ها پیش تجربه نسخه PC بازی Batman Arkham Knight را تبدیل به یک کابوس بی‌پایان کرد ØØ§Ù„ا بازگشته Ùˆ همین کار را با ساخته ناتی داگ انجام داده. شاید در ظاهر همه چیز از نسخه پلی استیشن 5 به کامپیوترهای شخصی منتقل شده باشد اما وضعیت بازی از دید ÙÙ†ÛŒ به قدری خراب است Ú©Ù‡ عملا نمی‌توان در شرایط ÙØ¹Ù„ÛŒ تجربه آن را پیشنهاد کرد.
در نگاه اول با همان بازی The Last of Us Part 1 روبرو هستیم. همه چیز بدون تغییر آنچنانی به PC پورت شده Ùˆ ØØ§Ù„ا برای اولین‌بار این ÙØ±ØµØª در اختیارتان قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ این مجموعه را با موس Ùˆ کیبورد تجربه کنید. موضوعی Ú©Ù‡ باید آن را در نظر Ú¯Ø±ÙØª این است Ú©Ù‡ هرچند روی کاغذ به نظر این انتقال از کنترلر با مانعی خاصی همراه نیست اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. بخش عمده‌ای از این بازی به Ø´Ú©Ù„ مخÙÛŒ کاری دنبال می‌شود Ùˆ سرعت ØØ±Ú©Øª شخصیت اصلی در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه شما کمترین صدای ممکن را تولید کنید در بسیاری از مواقع می‌تواند Ø´Ú©Ù„ تجربه بازی در بخش‌های مخÙÛŒ کاری را به Ú©Ù„ تغییر دهد. این موضوع یعنی کنترل سرعت ØØ±Ú©Øª شخصیت اصلی به خوبی Ùˆ با میزان ØØ±Ú©Øª آنالوگ روی کنترلر صورت می‌گیرد اما اینجا با کیبورد طر٠هستیم Ú©Ù‡ کلید‌هایش به Ø´Ú©Ù„ ØµÙØ± Ùˆ یکی ÙØ¹Ø§Ù„ می‌شوند اما عملا شما نمی‌توانید سرعت ØØ±Ú©Øª را به میزان علاقه خود تغییر دهید. مسئله دیگری Ú©Ù‡ باعث شده تجربه The Last of Us Part 1 روی کیبورد در Ø³Ø·Ø Ù¾Ø§ÛŒÛŒÙ†â€ŒØªØ±ÛŒ نسبت به کنترلر قرار گیرد، مدیریت Inventory است. با کنترلر شما یک کلید را انتخاب کرده Ùˆ در ادامه میان آیتم‌های مختل٠کوله پشتی با آنالوگ یا D-Pad ØØ±Ú©Øª می‌کنید. اینجا اما روی کیبورد هر آیتم از کوله پشتی به یکی از کلیدهای شماره دار اختصاص پیدا کرده Ùˆ عملا باید ساعت‌ها بازی را تجربه کنید تا برای چندمین بار در انتخاب آیتم‌ها اشتباه نکنید.
دیگر مزیت تجربه چنین بازی‌ای روی کامپیوترهای شخصی می‌تواند دستیابی به جزئیات گراÙیکی بالاتر نسبت به PS5 باشد. اول از همه بگذارید این مسئله را مشخص کنیم Ú©Ù‡ این بازی ØØªÛŒ روی تنظیمات گراÙیکی UltraØŒ ØªÙØ§ÙˆØª چندانی با آنچه روی کنسول سونی می‌بینید ندارد. اوضاع وقتی وارد شرایط Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ می‌شود Ú©Ù‡ بدانید عملا با Ø±ÙØªÙ† به تنظیمات Medium با چیزی شبیه به بازی‌های PS3 روبرو می‌شوید. موضوعی Ú©Ù‡ ØØªÛŒ با Ø³Ø®Øªâ€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø± میان رده ÙØ¹Ù„ÛŒ هم برای رسیدن به آن با مشکلاتی روبرو می‌شوید. تنظیمات گراÙیکی The Last of Us Part 1 به هیچ‌وجه تعادل نداشته Ùˆ نتوانسته وضعیت مشخصی را برای گیمرها ترسیم کند. هرچند جزئیات موجود همچون تصویری Ú©Ù‡ نشان می‌دهد هر کدام از گزینه‌ها Ú†Ù‡ عملکردی دارد، در نوع خود می‌تواند نکته‌ای مثبت به شمار برود اما نهایتا وضعیت به قدری وخیم است Ú©Ù‡ چنین مواردی هم نمی‌توانند اوضاع را بهبود دهند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد Ú©Ù‡ ÙØ¹Ù„ا از دید عملکرد ÙÙ†ÛŒ Ùˆ خروجی ÙØ±ÛŒÙ…ØŒ هیچ الگوی مشخصی در این بازی وجود ندارد. شما ممکن است در بخشی از بازی با یک تنظیمات ثابت به 120 ÙØ±ÛŒÙ… در ثانیه برسید اما چند ثانیه بعد ممکن است در Ù…ØÛŒØ· Ùˆ شرایطی کاملا مشابه برای رسیدن به 60 ÙØ±ÛŒÙ…ØŒ زجر بکشید. همه این موارد را باید در کنار باگ‌های گراÙیکی متعدد، کرش کردن مداوم بازی Ùˆ باگ‌های گیم‌پلی گذاشت تا متوجه شویم ÙØ¹Ù„ا تجربه The Last of Us Part 1 با سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø± چند هزار دلاری باز هم در مرتبه پایین‌تری نسبت به نسخه کنسولی قرار می‌گیرد.
با همه این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ±ØŒ زیر سایه سنگین مشکلات Ùنی، الماسی درخشان پنهان شده. ساخته ناتی داگ در زمینه داستان‌سرایی، گیم‌پلی، صدا Ùˆ گراÙیک ØØ±Ù اول را می‌زند Ùˆ کمتر بازی را می‌توان با آن مقایسه کرد. هرچند تغییرات اندکی در انیمیشن‌ها Ùˆ هوش مصنوعی بازی به وجود آمده اما همین موارد به نظر Ú©Ù… اهمیت باعث شده‌اند تا به خصوص در مبارزات شاهد روندی تازه Ùˆ جذاب باشیم Ú©Ù‡ با نسخه اصلی بازی در سال 2013 قابل مقایسه نیست. شاید در شرایط ÙØ¹Ù„ÛŒ تجربه The Last of Us Part 1 روی PC برای کمتر گیمری آسان باشد اما می‌توان امیدوار بود Ú©Ù‡ در آینده Ùˆ با برطر٠شدن مشکلات موجود شاهد اثری در خور نام این مجموعه باشیم. بازی Ú©Ù‡ نه توانسته در Ø³Ø·Ø Ù†Ø³Ø®Ù‡ کنسولی خود ظاهر شود Ùˆ نه از قابلیت‌های متعدد PC Ú©Ù‡ روی کنسول‌ها ÛŒØ§ÙØª نمی‌شوند، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده.