در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ بازی‌سازها در اکثر اوقات تلاش می‌کنند تا با خلق گراÙیک‌های عجیب Ùˆ غریب Ùˆ نزدیک به واقعیت، مخاطب خود را به ØªØØ³ÛŒÙ† وادار کنند، تیم‌هایی پیدا می‌شوند Ú©Ù‡ راه را برعکس می‌روند Ùˆ از قضا نتایج بسیار خوبی هم می‌گیرند. استودیوی اسپانیایی The Game Kitchen در سال Û²Û°Û±Û¹ با ساخت عنوان Blasphemous ØªØØ³ÛŒÙ† بسیاری از Ø§ØµØØ§Ø¨ رسانه را برانگیخت Ùˆ توانست Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª بسیار زیادی میان بازی دوستان پیدا کند. وجود داستان عمیق با طعنه‌هایی به مذهب، گراÙیک پیکسل آرتی در کنار گیم‌پلی چالش برانگیز، یک پکیج بسیار خوب را برای گیمرها ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کرده بود. از سوی دیگر عرضه Ù…ØØªÙˆØ§Ù‡Ø§ÛŒ اضاÙÙ‡ داستانی Ùˆ غیر داستانی Ú©Ù‡ همگی رایگان بودند، بیش از پیش بر Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª این عنوان Ø§ÙØ²ÙˆØ¯. نسخه دوم Ú©Ù‡ به زودی منتشر خواهد شد، از همین ÙØ±Ù…ول آشنا پیروی می‌کند Ùˆ بازیکنانی Ú©Ù‡ پیش از این، قسمت اول را تجربه کرده باشند، همان Ø§ØØ³Ø§Ø³ گذشته را خواهند داشت. هنوز هم باید به مصا٠دشمنان عجیب Ùˆ غریب Ø±ÙØª Ùˆ با پیدا کردن مسیرهای مخÙÛŒ Ùˆ البته به دست آوردن قابلیت‌های جدید در بازی به پیشروی پرداخت. شاید در ابتدا ترکیب گراÙیک پیکسلی Ùˆ داستان تلخ Ùˆ تاریک Ú©Ù…ÛŒ برایتان قابل هضم نباشد Ùˆ ارتباط Ú¯Ø±ÙØªÙ† با آن، سخت به نظر برسد، اما Ú©Ù…ÛŒ به این معجون غیر معمول ÙØ±ØµØª دهید تا شما را جادو کند. پیش از آن‌که به داستان بپردازیم، بد نیست اشاره کنیم Ú©Ù‡ برای تجربه نسخه دوم، ØØªÙ…ا باید تمامی Ù…ØØªÙˆØ§Ù‡Ø§ÛŒ بازی قبلی را تمام Ùˆ کمال تجربه کنید تا مشکلی برای ادامه نداشته باشید.
بررسی ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
داستان بازی 2 Blasphemous دقیقا پس از Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÙ‡ داستانی Wounds of Eventide Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯Ø› جایی Ú©Ù‡ قهرمان بدون نام Ùˆ نشان ما یعنی Penitent One بار دیگر مسیر خود را برای نجات بشریت آغاز می‌کند. مشابه نسخه اول، در اینجا هم شخصیت اصلی در تالاری مملو از اجساد چشمانش را باز Ù…ÛŒÂکند Ùˆ باید به سرعت از آنجا بیرون برود چرا Ú©Ù‡ هیولایی از آن منطقه Ù…ØØ§Ùظت Ù…ÛŒÂکند Ú©Ù‡ قصدش تکه Ùˆ پاره کردن اوست. قهرمان داستان پس از این Ø§ØªÙØ§Ù‚ به شهری می‌رسد Ú©Ù‡ به نام شهر اسم مقدس (City of the Blessed Name ) شناخته Ù…ÛŒÂØ´ÙˆØ¯. این شهر شباهت‌های ظاهری زیادی با شهر کاستودیا ( Cvstodia) – Ú©Ù‡ در نسخه اول با آن مواجه شدیم – دارد. برخلا٠قسمت اول، در اینجا دیگر از مردمی Ú©Ù‡ ØªØØª تاثیر Ù†ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ به اسم معجزه (The Miracle) قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ باشند، خبری نیست.
Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ کمتر از نیمی از داستان بازی دقیقا مشابه نسخه اول پیش می‌رود؛ الگوی بازکردن قابلیتÂهای جدید Ùˆ مبارزه کردن با سه باس ÙØ§ÛŒØª اصلی برای باز شدن منطقه جدید ØØ³ دژاوو را در شما تشدید می‌کند Ùˆ بارها Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کنید Ú©Ù‡ ØÙˆØ§Ø¯Ø« نسخه اول را با اسم‌های جدید Ùˆ ظاهر Ù…ØªÙØ§ÙˆØª می‌بینید. به عنوان مثال ØØ§Ù„ا کاتب شهر به جای DeograciasØŒ شخص دیگری به نام Anunciada است ولی کارکرد او هیچ ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ با دئوگراسیاس ندارد. با این ØØ§Ù„ بلسÙمس Û² پس از گذشت تقریبا نیمی از داستان، مسیر خود را تغییر می‌دهد Ùˆ شرایط به Ø´Ú©Ù„ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ پیش می‌رود. البته این Ù…ØªÙØ§ÙˆØª بودن علامت سوال‌های زیادی را برای شما باقی خواهد گذاشت به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ خواهید کرد Ú©Ù‡ سازندگان برخی از مهم‌ترین سوالات شما را بدون جواب باقی گذاشته‌اند.
Ú©Ø§ØªÂØ³ÛŒÙ†Âهای بلسÙمس Û² با همان آرت استایلی ساخته شده‌اند Ú©Ù‡ در Ù…ØØªÙˆØ§Ù‡Ø§ÛŒ اضاÙÙ‡ نسخه قبلی مشاهده کرده بودیم. دیگر خبری از کات‌سین‌های پیکسل آرتی نیست Ùˆ انیمیشن‌هایی Ú©Ù‡ با دست طراØÛŒ شده‌اند، جای پیکسل آرت را Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. این مورد با ÙØ¶Ø§ÛŒ بازی ناهمگون است Ùˆ نمی‌توان ارتباط زیادی با آن برقرار کرد. Ú©ÛŒÙیت این کات‌سین‌ها هم با یکدیگر ÙØ±Ù‚ دارد Ùˆ برخی از آن‌ها ضعیÙ‌تر طراØÛŒ شده‌اند. به شخصه این تصمیم سازندگان را دوست ندارم Ùˆ ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€Œâ€ŒØ¯Ù‡Ù… تا کات‌سین‌ها به مانند گذشته، ÙØ±Ù… پیکسلی خود را ØÙظ کنند.
نسخه جدید بلسÙمس مهارتÂهای شما را در دو المان مبارزه Ùˆ Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ به چالش می‌کشد. برخلا٠نسخه اول Ú©Ù‡ شخصیت اصلی به تنها یک Ø³Ù„Ø§Ø Ø¨Ù‡ نام Mea Culpa ( Ú©Ù‡ در لاتین به «گناه/ اشتباه من» یا «از طریق اشتباه من» ترجمه Ù…ÛŒÂØ´ÙˆØ¯ Ùˆ به طور مستقیم Ø¨Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از بخشی از دعای رسمی اعترا٠به گناهان در ابتدای عشای ربانی است Ú©Ù‡ توسط کشیشÂها در اجتماعات کاتولیکی جهان٠لاتین خوانده Ù…ÛŒÂØ´ÙˆØ¯) دسترسی داشت، در اینجا بازیکنان Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù†Ù†Ø¯ با انتخاب از بین یکی از سه تا Ø³Ù„Ø§Ø Ø§Ø¨ØªØ¯Ø§ÛŒ بازی، کار خود را شروع کنند.
هر Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø¨Ú© Ù…ØªÙØ§ÙˆØª خود را دارد؛ به عنوان مثال Verdicto تمرکزش بر ضربات سنگین Ùˆ قدرتی است Ùˆ Sarmiento & Centella روی ضربات سریع Ùˆ جاخالی دادن از ضربات دشمنان برنامه ریزی شده. در نهایت از Ruego Al Alba باید اسم ببریم Ú©Ù‡ عملکردی مشابه Ø³Ù„Ø§Ø Ù†Ø³Ø®Ù‡ اول دارد Ùˆ برای تمامی تکنیک‌ها از کمبوÂها Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا Ø¯ÙØ¹ ضربات، سلاØÛŒ مناسب Ùˆ متعادل به شمار Ù…ÛŒÂØ±ÙˆØ¯. لازم نیست Ú©Ù‡ سه بار به تجربه بازی بپردازید تا بتوانید از تمامی سلاØÂهای موجود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید زیرا در Ø·ÛŒ مسیر Ù…Ø§Ø¬Ø±Ø§Ø¬ÙˆÛŒÛŒÂØªØ§Ù† Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù†ÛŒØ¯ به دو Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯ÛŒÚ¯Ø± نیز دسترسی پیدا کنید Ùˆ در میان مبارزات یا هر زمان Ú©Ù‡ خواستید آنها را Ø¬Ø§ÂØ¨Ù‡â€ŒØ¬Ø§ کنید. کارکرد سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ ØµØ±ÙØ§ به مبارزه Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ نمی‌شود Ùˆ برای پیشروی در بازی باید از آن‌ها به هنگام ØØ±Ú©Ø§Øª Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید. یکی از سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ برای تلپورت کردن Ùˆ دیگری برای ضربه زدن به زنگ‌های غول پیکر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌شود تا مسیرهای جدیدی پیش رو قرار بگیرد. بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ در Ø¨Ù„ÙØ³Ù…س Û² جذاب Ùˆ Ù†ÙØ³ گیر از آب در آمده است Ùˆ این موضوع نشان می‌دهد Ú©Ù‡ تیم سازنده از بزرگترین نقطه ضع٠بازی قبلی خود درس Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ آن را به خوبی Ø±ÙØ¹ کرده است. همین Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ بارها در طول بازی به کارتان می‌آید Ùˆ می‌توانید به مناطق دورتر دسترسی داشته باشید. در بازی قبلی عواملی مانند بر٠و باد، باعث می‌شدند Ú©Ù‡ این بخش ØªØØª تاثیر قرار بگیرد ولی در این نسخه خبری از آن‌ها نیست Ùˆ خوشبختانه، تله‌هایی مانند تیغ‌ها قرار نیست شما را درجا از بین ببرند. به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ سازندگان قصد داشته‌اند تا طی٠گسترده‌تری بازی جدید آن‌ها را تجربه کنند Ú©Ù‡ به نظر می‌رسد در این مورد موÙÙ‚ شده باشند.
موسیقی بازی کماکان مانند گذشته تمیز Ùˆ با Ú©ÛŒÙیت است Ùˆ قطعات به خوبی با ÙØ¶Ø§ÛŒ مراØÙ„ هم‌خوانی دارند. کارلوس ویولا در نقش آهنگساز اثر قابل توجهی خلق کرده Ùˆ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سازهای Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± Ùوق‌العاده‌ای را پدید آورده است. با توجه به اسپانیایی بودن ستاپ بازی، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سازی مثل گیتار طبیعی به نظر می‌رسد. با این ØØ§Ù„ ویولا با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از گیتار آکوستیک Ùˆ اÙکت‌های خوب، ÙØ¶Ø§ÛŒ جالبی را ایجاد کرده Ùˆ ارکستر متشکل از سازهایی مانند ویلن، ویلنسل، ویولا دا گامبا Ùˆ هردی گردی Ú©Ù‡ با پرکاشن Ùˆ گیتار باس تقویت می‌شوند، به Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± مد نظر آهنگساز Ú©Ù…Ú© شایانی کرده‌اند. هر سرزمین قطعات Ùˆ سازبندی مخصوص به خود را دارد Ú©Ù‡ به ÙØ¶Ø§ÛŒ آن‌جا می‌آید. البته مشکلاتی در بخش صدای بازی وجود دارد Ú©Ù‡ سبب می‌شود بعضی اوقات دچار مشکل شوید. به عنوان مثال به خاطر یک باگ صوتی، موسیقی یک باس ÙØ§ÛŒØª را نمی‌توان شنید؛ اگرچه این باگ‌ها به سادگی قابل Ø±ÙØ¹ هستند.
خوشبختانه بلسÙمس Û² سرزمین‌های گوناگونی را شامل می‌شود Ú©Ù‡ هرکدام پیچیدگیÂهای مخصوص به خود را دارند Ùˆ روی نقشه با رنگی متمایز نمایش داده Ù…ÛŒÂØ´ÙˆÙ†Ø¯. نقشه بازی به نسخه اول ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø± مانده Ùˆ جز در مواردی Ú©ÙˆÚ†Ú©ØŒ مانند دیده شدن Ù…ØÙ„ برخی از ماموریتÂهای اصلی، تغییر چندانی نداشته است. اگر Ùکر Ù…ÛŒÂکنید Ú©Ù‡ طراØÛŒ این بازی دوبعدی تنها به صورت خطی Ùˆ ساده انجام شده، سخت در اشتباه هستید. مناطق ÙØ±Ø¹ÛŒ زیادی هستتند Ú©Ù‡ Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù†ÛŒØ¯ به طور گسترده در آن‌جا به گشت Ùˆ گذار بپردازید؛ مناطق مخÙÛŒ بسیاری Ú©Ù‡ باید کش٠شوند Ùˆ مسیرÂهای Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ Ú©Ù‡ باید برای رسیدن به مقصد Ø·ÛŒ کنید. هرچه بیشتر به گشت Ùˆ گذار بپردازید، با معماها Ùˆ چالشÂهای گوناگونی مواجه خواهید شد Ú©Ù‡ هرکدام به جوایز خوبی منتهی می‌شوند؛ پاداش‌هایی مانند آیتمÂهای مربوط به یک ماموریت، مجسمه‌هایی Ú©Ù‡ در مبارزه‌ها به کارتان می‌آیند، کالکتیبلÂها Ùˆ ØØªÛŒ اطلاعات بیشتر درباره داستان بازی Ú©Ù‡ در نهایت منجر به دستیابی به پایان اصلی بازی Ù…ÛŒÂØ´ÙˆØ¯. به مجسمه‌ها اشاره شد بد نیست به آن‌ها هم بپردازیم Ùˆ کارکرد آن‌ها را ØªØ´Ø±ÛŒØ Ú©Ù†ÛŒÙ…. این مجسمه‌ها Ú©Ù‡ در گوشه Ùˆ کنار بازی پخش شده‌اند، به شما اجازه می‌دهند تا قابلیت‌های اضاÙه‌تری در مبارزات به دست آورید؛ مثل قدرت معجون‌های سلامتی Ùˆ یا Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ شانس ضربات سنگین‌تر به دشمنان.
سیستم چک‌پوینت بازی تغییرات زیادی به خودش دیده Ùˆ دیگر مانند گذشته نیست. ØØ§Ù„ا علاوه بر سیستم Fast Travel بین سرزمین‌ها، می‌توان میان چک‌پوینت‌ها هم جابه‌جا شد Ú©Ù‡ البته این کار به گشت Ùˆ گذار در Ù…ØÛŒØ· Ùˆ انجام یک ماموریت جانبی نیاز دارد. نقشه بازی ØØ§Ù„ت Ù…ØªØØ¯ آثار مترویدوینیایی دارد Ùˆ بخش زیادی از این موضوع به واسطه شورت‌کات‌ها انجام می‌شود Ú©Ù‡ سرزمین‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.
خوشبختانه اکثر باسÂهای بازی Ú†Ø§Ù„Ø´ÂØ¨Ø±Ø§Ù†Ú¯ÛŒØ² هستند اگرچه در مقابل نمونه‌های مشابه در بازی نخست، ساده‌تر هستند اما سرگرم کننده Ø·Ø±Ø§Ø Ø´Ø¯Ù‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. در این میان باس ÙØ§ÛŒØª ما قبل آخر انتقام همه را یک جا از شما خواهد Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ بارها مجبور می‌شوید تا از نو با او مبارزه کنید. سرعت Ùˆ قدرت او با دیگر باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بلسÙمس Û² قابل قیاس نیست Ùˆ به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌تواند شما را از پا در آورد. با این ØØ§Ù„ اغلب باس‌ها الگوهای ØØ±Ú©ØªÛŒ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ دارند Ùˆ مبارزه با آن‌ها چندان دشوار نیست. البته همین Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ هم گاهی اوقات با قرار دادن شما در موقعیتÂهای مختل٠و سخت، کار را برایتان دشوار Ùˆ ØØªÛŒ غیر ممکن می‌کنند اما تعداد این Ø¯ÙØ¹Ø§Øª زیاد نیست.
در پایان علی‌رغم ضعÙÂهای Ú©ÙˆÚ†Ú© در جریان بازی، Blasphemous 2 به عنوان یک اکشن مترویدوینیا به بازیکنانی Ú©Ù‡ صبر Ùˆ ØÙˆØµÙ„Ù‡ÂÛŒ سولزبورنی دارند Ùˆ علاقهÂمند به گشت Ùˆ گذار در Ù…ØÛŒØ·Âهای مختل٠هستند، توصیه Ù…ÛŒÂØ´ÙˆØ¯. سیستم مبارزه جدید در کنار چالشÂهای Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ، باعث شده Ú©Ù‡ بازی Ù„Ø°ØªÂØ¨Ø®Ø´Â شود Ùˆ بازیکن بخواهد تا Ù…ØÛŒØ· را زیر Ùˆ رو کند Ùˆ ماموریت‌های جانبی را به اتمام برساند. در دوره‌ای Ú©Ù‡ بازی‌های ÛµÛ° تا Û±Û°Û° گیگابایتی، هارد شما را اشغال می‌کنند، بلسÙمس Û² با ØØ¬Ù… دو گیگابایتی خود، بیش از Û²Û° ساعت گیم‌پلی برایتان تدارک دیده Ú©Ù‡ این مورد، دست Ú©Ù…ÛŒ از یک گنج ندارد.