در سال Û²Û°Û°Û± استودیویی در ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Û¶Û° کیلومتری از مرکز ردموند واقع در ایالت واشینگتن آمریکا کار خود را شروع کرد. نام ترن Û±Û° به معنی آخرین پیچ در یک پیست مسابقه، تیمی از عاشقان تکنولوژی Ùˆ اتومبیل با کمترین میزان تجربه در زمینه ساخت ویدیو گیم بود‌. اما همین عشق باعث شد شاهد خلق یکی از بلندپروازانه ترین آثار ریسینگ شبیه سازی با نام Ùورتزا موتوراسپورت باشیم. عنوانی Ú©Ù‡ جواب Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØª به عنوان پرآوازه سونی، Gran Turismo بود. مجموعه ای Ú©Ù‡ رقابتش با سری Ùورتزا موتوراسپورت همواره باعث Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª ژانر ریسینگ شده‌ است.
بررسی ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
 نسخه‌های اول تا چهارم Ùورتزا موتوراسپورت به عنوان نقطه اوج این سری Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شوند Ùˆ Ù…ÛŒ توان Ú¯ÙØª از نسخه پنجم به بعد سری با Ø§ÙØª Ù…ØØ³ÙˆØ³ÛŒ همراه شذ. به خصوص Ú©Ù‡ به عنوان یک اثر Simcade سازندگان بیشتر به سراغ جنبه آرکید Ùˆ ÙØ§Ù† بازی Ø±ÙØªÙ‡ بودند Ùˆ کمتر به بخش‌های شبیه‌سازی توجه شده بود. با این اوصا٠بعد از یک وقÙÙ‡ طولانی مدت، شاهد بازگشت Ùورتزا بعد از شش سال هستیم. نسخه هشتم موتور اسپورت یک ریبوت برای سری Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود Ùˆ می‌توان Ú¯ÙØª نسل جدیدی از بازیسازان Ùˆ عاشقان تکنولوژی Ùˆ اتومبیل روی توسعه آن کار کرده‌اند. تیمی Ú©Ù‡ رهبری آن به کریس ایساکی سپرده شده Ùˆ ØØ§Ù„ باید دید او تا Ú†Ù‡ ØØ¯ توانسته در عین ØÙظ DNA سری در ساخت یک نسخه جدید از Ùورتزا موتوراسپورت موÙÙ‚ عمل کند.
سری بازی Forza Motorsport برای من به عنوان اثری با ایده های بلندپروازانه Ùˆ یا ØØªÛŒ پیشرو در زمینه تکنولوژی در ژانر ریسینگ شبیه‌سازی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. سری Ú©Ù‡ همیشه سعی کرده دست به ریسک بزند Ùˆ البته در خیلی از مواقع هزینه سنگینی را هم برای آن پرداخت کرده است. خوشبختانه نسخه جدید هم با همان طرز Ùکر ساخته شده Ùˆ البته باز هم هزینه‌هایی را برای این عنوان به همراه دارد.
بخش تک Ù†ÙØ±Ù‡ این بار با نام Boulder’s Cup شناخته می‌شود. بخشی Ú©Ù‡ به ظاهر ساختار مشابه‌ای همانند نسخه‌های قبلی به خصوص نسخه‌های سوم Ùˆ چهارم را با خود به همراه دارد، اما با تجربه‌ آن متوجه ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بنیادی آن نسبت به گذشته خواهید شد. بعد از انجام مسابقات ابتدایی یا همان اینترو، کار ما با بخش بیلدرز کاپ آغاز می‌شود. مسابقات Ùˆ ایونت‌ها بر اساس کلاس، مدل Ùˆ کالچر مختص به اتومبیل‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند Ùˆ از Ù„ØØ§Ø¸ پیسینگ مسیر نسبتا خوبی را هم Ø·ÛŒ می‌کنند. اتومبیل‌های ضعیÙ‌تر Ùˆ پیست‌های Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ آسان در شروع کار ما قرار دارند Ùˆ با پشت سر گذاشتن این مسابقات، ایونت‌های مختص به کلاس‌های Ù¾ÛŒØ´â€ŒØ±ÙØªÙ‡â€ŒØªØ± Ùˆ پیست‌های تخصصی‌تر در دسترس قرار می‌گیرند.
اما بزرگترین تغییری Ú©Ù‡ در این شماره به چشم می‌خورد، تمرکز بر روی ساختار پلکانی آپگرید هر اتومبیل است. بگذارید به نسخه Ù‡ÙØªÙ… بازگردیم. در آنجا تمرکز اصلی پلیر روی خرید اتومبیل‌های بیشتر معطو٠می‌شد Ùˆ بخش آپگرید هم به صورت کامل در دسترس بود. بدین Ø´Ú©Ù„ از همان ابتدا قادر بودیم تا بهترین قطعات را برای هر اتومبیل خریداری کنیم Ùˆ در عمل قطعات Ùˆ آپگرید های میان رده Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خاصی در بازی نداشتند. اما در نسخه جدید مکانیزمی با نام CarPg برای بخش آپگرید در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده است Ú©Ù‡ همانند یک عنوان rpg بر اساس سیستم لول، قطعات آپگرید را آزاد می‌کند. بدین صورت هر قطعه جدید با توجه به لول اتومبیل در دسترس قرار می‌گرد. لول های اولیه قطعاتی مثل Ùیلتر هوا Ùˆ آپگرید سیستم تعلیق را در دسترس قرار می‌دهند. با Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ لول، مدل های بهتری از آن قطعات در کنار مدل های جدید تایر Ùˆ تغییر سیستم ساسپنشن باز می‌شود Ùˆ در لول های آخر امکان تغییر Ú©Ù„ موتور اتومبیل در دسترس قرار Ù…ÛŒ گیرد. هر اتومبیل دارای ÛµÛ° لول مختص به خود است Ú©Ù‡ رسیدن به لول نهایی ØØ¯ÙˆØ¯ سه ساعت زمان Ù…ÛŒ برد. لازم به ذکر است Ú©Ù‡ مواردی مثل لوت‌باکس‌ها، خرید کردیت Ùˆ پرک‌ها به صورت کامل از این شماره ØØ°Ù شده‌اند.
اما آیا سیستم CarPg یک مکانیزم مثبت Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود Ùˆ یا اثر منÙÛŒ بر روی تجربه Ú©Ù„ÛŒ بازی دارد؟
باید Ú¯ÙØª یا عاشق این مکانیزم جدید خواهید شد Ùˆ یا از آن Ù…ØªÙ†ÙØ±. من در دسته اول قرار می‌گیرم Ùˆ از مکانیزم جدید به عنوان یکی از بهترین بخش های بازی نام می‌برم. به لط٠این بخش ارتباط مخاطب با هر اتومبیل به Ø´Ú©Ù„ قابل توجه‌ای Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. ØØ§Ù„ مدت زمان بسیار بیشتری را با یک اتومبیل رانندگی خواهیم کرد. کار ما با قطعات استاک هر اتومبیل شروع می‌شود. درست همانند قطعاتی Ú©Ù‡ کارخانه‌های اتومبیل سازی برای ماشین در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. بدین صورت در مسابقات ابتدایی با قدرت خام اتومبیل به صورت کامل آشنا خواهیم شد. بعد از آن Ùˆ با Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ لول می‌توانیم آپگرید های میان رده را Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنیم Ùˆ در مسابقات بعد ØªÙØ§ÙˆØª در هندلینگ، سرعت، ترمز Ùˆ شتاب به صورت کامل قابل لمس است. ØØªÛŒ صدای این قطعات هم بر روی صدای خروجی از موتور اتومبیل تاثیر می‌گذارند. موردی Ú©Ù‡ واقعا قابل تقدیر است.  در نهایت هم بهترین قطعات را Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ خواهیم کرد تا قدرت نهایی یک اتومبیل را تجربه کنیم.  همچنین کارهایی مثل ترمز Ú¯Ø±ÙØªÙ† Ùˆ پیچیدن در زمان مناسب، سبقت Ú¯Ø±ÙØªÙ† از رقبا Ùˆ مواردی از این دست باعث جمع آوری پوینت برای آپگرید اتومبیل می‌شود.
به بیانی دیگر، درست همانند یک عنوان RPG که با یک شخصیت ضعی٠کار خود را شروع می‌کنیم و در طول ماجراجویی خود قابلیت و قدرت های بیشتری را برای او آزاد می‌کنیم، در اینجا هم همان کار را با هر اتومبیل انجام خواهیم داد. موردی که باعث شده هر اتومبیل شخصیتی مختص به خود را داخل بازی پیدا کند و ارتباط بین مخاطب و اتومبیل به شدت بیشتر از گذشته باشد.
اما این سیستم جدید بدون مشکل هم نیست Ùˆ مشکل اصلی زمانی گریبان گیر ما خواهد شد Ú©Ù‡ بخواهیم با یک اتومبیل جدید وارد مسابقات «اپن» بخش مولتی پلیر شویم. در مسابقات اپن ما اجازه خواهیم داشت تا با ماشین آپگرید شده خود در مسابقات شرکت کنیم. ØØ§Ù„ ÙØ±Ø¶ کنید یک اتومبیل جدید را خریداری کرده‌اید Ùˆ هیچ کدام از لول های آن برای آپگرید در دسترس نیستند. بدین صورت برای شرکت در این مسابقات یا باید با ضعی٠ترین ورژن اتومبیل خود شرکت کنید یا به بخش تک Ù†ÙØ±Ù‡ Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ برای آپگرید اتومبیل خود مسابقات مختلÙÛŒ را به پایان برسانید.
اما در نهایت مزایا این مکانیزم جدید به قدری زیاد است که بتوان از آن به عنوان یک تغییر مثبت در بازی نام برد.
Ùورتزا موتوراسپورت تنها دارای Û²Û° پیست در زمان عرضه است. در مقایسه با نسخه قبل Ú©Ù‡ دارای Û³Û³ پیست بود، این مورد یک قدم رو به عقب Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود Ùˆ می‌توان به عنوان یکی از نکات منÙÛŒ از آن نام برد. اما در عوض تمام این پیست‌ها دارای آبجکت‌های کاملا سه بعدی هستند. تمام درختان Ùˆ تماشگران به صورت کاملا سه بعدی در کنار پیست ØØ¶ÙˆØ± دارند. تغییرات Ùˆ بازسازی اعمال شده روی پیست‌ها هم در این نسخه به چشم می‌خورد Ùˆ شاهد وجود ساختمان‌ها Ùˆ بناهای جدیدی در پیست‌ها هستیم. تمام آن‌ها از چرخه پویا آب Ùˆ هوا، شب Ùˆ روز Ùˆ ØØªÛŒ مسابقات در شرایط جوی مه Ùˆ گرد Ùˆ خاک بهره می‌برند. تمام جاده‌ها دوباره برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ در این عنوان اسکن شده‌اند. هر چند این تغییرات بدون هزینه هم نبوده Ùˆ بعضاً در بعضی از پیست‌ها شاهد دیر لود شدن بعضی از آبجکت‌ها همانند درختان در Ùواصل دورتر از اتومبیل‌ها هستیم. البته این مورد تنها در تعداد انگشت شماری از پیست ها به چشم می‌خورد Ùˆ پیست‌هایی همانند میپل ولی ØŒ سیلوراستون Ùˆ پیست هاکون ژاپن Ú©Ù‡ بیشترین تعداد آبجکت‌ها Ùˆ جزئیات را هم با خود به همراه دارند، دارای چنین مشکلاتی نیستند. شاید این مورد با Ù¾Ú† برطر٠شود اما در نسخه کنونی Ùˆ بر روی کنسول ایکس باکس سری ایکس این موارد به چشم می‌خورند.
سیلوراستون، میپل ولی، نورنبرگ، اسپا، پیست بارسلونا Ùˆ دیگر نام‌های آشنا Ùˆ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ در بین پیست‌های بازی در دسترس هستند. با این ØØ§Ù„ جای خالی تعدادی از پیست ها به شدت ØØ³ می‌شود. در این شماره دیگر خبری از پیست های پراگ، هیمالیا، بثرست Ùˆ مونزا نیست. هر چند ترن Û±Û° قصد دارد به صورت ماهیانه پیست‌های جدیدی را اضاÙÙ‡ کند Ùˆ در دو ماه آینده دو پیست جدید برای این عنوان در دسترس قرار خواهد Ú¯Ø±ÙØª.
با بیش از ÛµÛ°Û° اتومبیل، نسخه جدید Ùورتزا موتوراسپورت شامل اکثر غول‌های اتومبیل‌رانی شامل نمونه‌های کلاسیک Ùˆ مدرن آن‌ها می‌شود. از مدل Û²Û°Û²Û´ کوروت E-ray تا Ùورد جی‌تی، BMW 2002 توربو مدل Û±Û¹Û·Û³ Ùˆ یا ØØªÛŒ جگوار Type D سال Û±Û¹ÛµÛ¶ از جمله اتومبیل‌های این لیست بلند Ùˆ بالا هستند. در بین اتومبیل‌ها از Ù„ØØ§Ø¸ کلاس بندی هم اتومبیل‌های مناسبی برای هر کلاس انتخاب شده Ùˆ دیگر شاهد تعداد زیادی SUV Ùˆ یا ØØªÛŒ کامیون همانند نسخه قبل نیستیم. تنها موردی Ú©Ù‡ می‌توان به آن انتقاد کرد، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مدل‌های قدیمی برای تعدادی از اتومبیل‌ها است Ú©Ù‡ عملا گویا از نسخه‌های دوم Ùˆ پنجم به این شماره منتقل شده‌اند. هر چند تعداد آن‌ها زیاد نیست، اما Ú©ÛŒÙیت Ú©Ù… آن‌ها در مقایسه با دیگر اتومبیل‌ها کاملا ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª. در عوض باقی اتومبیل‌ها از Ú©ÛŒÙیت بسیار خوبی برخودارند Ùˆ می‌توان به بررسی تک‌تک جزئیات ریز Ùˆ درشت آن‌ها پرداخت. ØØªÛŒ می‌توان هنگام خرید اتومبیل‌ها در ØØ§Ù„ت اول شخص بخش مختل٠آن‌ها همانند نمای داخلی Ùˆ موتور هر اتومبیل را بررسی کرد.
هندلینگ، Ùیزیک Ùˆ ØØ³ Ú©Ù„ÛŒ رانندگی مواردی هستند Ú©Ù‡ سری موتور اسپورت با آن‌ها شناخته Ù…ÛŒ شود. در عمل این موارد به قدری درخشان‌اند Ú©Ù‡ عنوان هورایزون هم بر پایه همان DNA توسعه پیدا کرده‌است. ترن Û±Û° هم به خوبی از این موضوع آگاه بوده Ùˆ برای ساخت نسخه جدید سنگ تمام گذاشته‌است. در Ù‡ÙØª نسخه قبلی هر تایر اتومبیل تنها از یک نقطه با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ در تماس بود Ùˆ Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ø§Øª تغییرات اعمال شده بر این تایر ها Ùˆ یا به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ø§Øª Ùیزیک Ú©Ù„ÛŒ با سرعت کمتری پردازش می‌شد. ØØ§Ù„ در این نسخه هر تایر از هشت نقطه مختل٠با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ تماس برقرار می‌کند Ùˆ Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ø§Øª Ùیزیک با سرعت شش برابر بیشتر اعمال می‌شود. شاید این اعداد بر روی کاغذ Ú©Ù…ÛŒ گیج کننده به نظر برسند اما تاثیر آن ها به خوبی در هندلینگ بازی مشخص است. به عنوان مثال در گذشته در زمانی Ú©Ù‡ از Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ خارج می‌شدیم، در تمام موارد شاهد واکنش یکسانی در هندلینگ بازی بودیم Ùˆ آن هم کاهش سرعت بود. در عمل برای بازی چنین چیزی تعری٠شده بود Ú©Ù‡ اگر لاستیک پلیر از Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ با در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† سرعتی خاص خارج شد، باید چنین ÙØ±Ù…انی صادر شود. موردی Ú©Ù‡ در اکثر عناوین ریسینگ هم وجود دارد.
در نسخه جدید اما این واکنش‌ها با توجه به میزان سرعت، Ø³Ø·ÙˆØ Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ جنس لاستیک، زاویه خروج Ùˆ… به Ø´Ú©Ù„ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ پردازش می‌شود،  درست همانند چیزی Ú©Ù‡ در واقعیت هم وجود دارد. همین موارد باعث شده تا ØØ³Ø§Ø³ÛŒØª در رانندگی به میزان قابل توجه ای Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا کند. ØØ§Ù„ واقعا مشخص نیست Ú©Ù‡ یک اشتباه Ú©ÙˆÚ†Ú© Ú†Ù‡ سرنوشتی برای اتومبیل ما خواهد داشت. البته این Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ تنها مختص به زمان خروج از جاده نمی شود Ùˆ تاثیر بیشتر آن زمانی به چشم می‌خورد Ú©Ù‡ با اتومبیل‌های مختل٠رانندگی کنید به خصوص، اگر با ÙØ±Ù…ان به تجربه بازی بپردازید. غیر ممکن است هندلینگ دو اتومبیل در این بازی همانند یک دیگر عمل کنند یا ØØªÛŒ آپگرید هر اتومبیل هم می‌تواند بر روی هندلینگ تاثیر گذار باشد. قطعا یک هوندا سیویک ژاپنی با یک ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ Ú©Ø§Ù„ÛŒÙØ±Ù†ÛŒØ§ ایتالیایی تجربه Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ را در رانندگی در اختیار ما قرار می‌دهند. وزن Ù…ØªÙØ§ÙˆØª این اتومبیل ها به Ø´Ú©Ù„ دقیقی Ù…ØØ§Ø³Ø¨Ù‡ شده Ùˆ بر روی تایر ها تاثیر گذاشته است. همان طور Ú©Ù‡ بیشتر ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù… هر کدام از این تایر ها از هشت نقطه با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ در تماس هستند. هوندا سیویک با وزن Û±Û³Û°Û´ کیلوگرم ÙØ´Ø§Ø± برابری بر روی هر کدام از این تایر ها وارد می‌کند Ùˆ بیشتر وزن اتومبیل بر روی نقاط مرکزی هر چهار تایر سوار است. این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ با وزن Û±Û·Û²Û¹ کیلوگرم بیشتر وزن خود را بر روی دو تایر جلویی قرار داده Ùˆ هشت نقطه دو تایر عقب با شدت کمتری با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ تماس دارند. همین موارد باعث شده رانندگی با سیویک به شدت Ø±Ø§ØØª تر از رانندگی با یک ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ باشد. اتومبیل ÙØ±Ø§Ø±ÛŒ Ú©Ø§Ù„ÛŒÙØ±Ù†ÛŒØ§ در پیچ‌ها برای کنترل نیاز به مهارت ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ دارد Ùˆ این اسب سرکش ایتالیایی همانند نمونه واقعی خودش دیگر یک اتومبیل معمولی نیست Ùˆ Ú©ÙˆÚ†Ú© ترین ÙØ´Ø§Ø± اضاÙÙ‡ بر روی پدال گاز Ùˆ ترمز باعث بر هم خوردن کنترلش Ù…ÛŒ شود.
علاوه بر وزن اتومبیل‌ها، دمای پیست Ùˆ ساییدگی لاستیک‌ اتومبیل‌ها بر Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ باعث از بین Ø±ÙØªÙ† لایه‌های خارجی Ùˆ داخلی تایر ها Ùˆ چسبندگی کمتر آن‌ها با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ می‌شود. در شرایط واقعی هم تایر اتومبیل‌ها در پیست در عرض چند دقیقه به دلیل ساییدگی با Ø³Ø·Ø Ù¾ÛŒØ³ØªØŒ لایه‌های بیرونی خود را از دست می‌دهند Ùˆ از نقاط کمتری با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ در تماس هستند Ùˆ به همین دلیل کنترل اتومبیل در این ØØ§Ù„ت برای راننده سخت شده Ùˆ امکان بر هم خوردن کنترل ماشین وجود دارد. در بازی هم دقیقا همین موارد به لط٠Ùیزیک Ù¾Ø¨Ø´Ø±ÙØªÙ‡ شبیه‌سازی شده Ùˆ ØØ§Ù„ با گذر زمان به Ø´Ú©Ù„ÛŒ کاملا پردازش شده لایه های خارجی تایرها بر اساس ساییدگی با Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ø¯Ù‡ از بین می‌روند.  این موارد به خوبی تجربه رانندگی را دگرگون کرده Ùˆ نیازمند تعویض تایر ها در PitStop است. موردی Ú©Ù‡ این‌بار به Ø´Ú©Ù„ کاملا جدی در بازی Ú©Ù‡ از آن به خصوص در بخش مولتی پلیر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌شود.
در عمل این جزئیات Ùˆ ØØ³ دلچسب رانندگی به قدری در این نسخه Ùوق العاده عمل می‌کند Ú©Ù‡ شاید بتوان Ú¯ÙØª هر Ù„ØØ¸Ù‡ از تجربه بازی برای عاشقان اتومبیل Ùˆ رانندگی همانند یک رویای شیرین است Ú©Ù‡ به واقعیت تبدیل شده. این Ú©Ù‡ ساعت‌ها مشغول یاد Ú¯Ø±ÙØªÙ† کنترل یک اتومبیل هستیم Ùˆ بعد از آن میتوانیم در پیست‌ها با آن یکه تازی کنیم یکی از بهترین Ù„ØØ¸Ø§Øª تجربه Ùورتزا موتور اسپورت به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید.
یکی از مواردی Ú©Ù‡ شاهد ØØ¶ÙˆØ± آن از نسخه پنجم در سری بودیم، سیستم Drivatar برای هوش مصنوعی بود. الگوریتم ماشین لرنینگ Ú©Ù‡ به وسیله آن هوش مصنوعی Ù†ØÙˆÙ‡ رانندگی پلیرها را یاد Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª Ùˆ از آن برای رقابت با ما در بخش تک Ù†ÙØ±Ù‡ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کرد. البته این سیستم بدون اشکال هم نبود Ùˆ بعضا Ø±ÙØªØ§Ø± های اشتباه پلیر ها چیزی بود Ú©Ù‡ این مکانیزم هوش مصنوعی از آن برای رقابت با ما Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کرد.. بدین صورت ترن Û±Û° در نسخه‌های ششم Ùˆ Ù‡ÙØªÙ… مجبور شد تا Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ را برای کنترل درایوآتار ها اعمال کند Ùˆ بدین صورت تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ شاهد Ø±ÙØªØ§Ø± اسکریپت شده هوش مصنوعی در طول مسابقات بودیم.
Â ØØ§Ù„ در این شماره درایوآتار دچار تغییرات ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ شده Ùˆ در واقعه با نسخه دوم آن طر٠هستیم. این‌بار ترن Û±Û° از تکنولوژی Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده است. در این شماره باز هم به لط٠ماشین لرنینگ، این بار به هوش مصنوعی آموزش داده شده تا چگونه در پیست‌ همانند یک راننده واقعی عمل کند. بدین صورت با توجه به درجه سختی، میزان مهارت هوش مصنوعی هم تغییر می‌کند. هوش مصنوعی همچنان ممکن است اشتباه کند، تصاد٠کند Ùˆ یا ØØªÛŒ از جاده خارج شود. با انتخاب آخرین درجه سختی، هوش مصنوعی همانند رانندگان ØØ±Ùه‌ای با بهترین رکورد ممکن معمولا مسابقات را به پایان می‌رسانند Ùˆ در طول مسابقه شانه به شانه ما پیش خواهند آمد. این‌بار خبری هم از چیت، Ù‡Ú© یا Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª برای هوش مصنوعی نیست. بدین صورت تک‌تک مسابقات غیر قابل پیش بینی هستند. در بعضی پیست‌ها عملکرد آن‌ها به شدت درخشان است Ùˆ در بعضی مواقع هم به دلیل اشتباهات ÙØ±Ø¯ÛŒ آن‌ها، شاهد عقب Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù†Ø´Ø§Ù† در جریان مسابقه می‌شویم.
البته یکی از مواردی Ú©Ù‡ می‌توان نسبت به هوش مصنوعی از آن انتقاد کرد، تلاش بی‌وقÙÙ‡ هوش مصنوعی برای کنار زدن پلیر در بعضی از مسابقات است. در بعضی مواقع به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به زمین Ùˆ زمان می‌زند تا از ما سبقت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ØØªÛŒ باعث برهم زدن تعادل ما شود. موردی Ú©Ù‡ تا ØØ¯ زیادی در نسخه پنجم هم وجود داشت Ùˆ به نظر می‌رسد همچنان در این نسخه شاهد بازگشت آن هستیم. هر چند استودیو ترن Û±Û° وعده داده است Ú©Ù‡ در ماه‌های آینده وضعیت هوش مصنوعی بازی تغییراتی خواهد کرد Ùˆ با توجه به بازخورد پلیر ها، دقت Ùˆ قدرت هوش مصنوعی تغییر می‌کند.
مولتی پلیر نسخه‌های قبل، یکی از آن مواردی بود Ú©Ù‡ به شدت به تغییرات ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ نیاز داشت  و در این نسخه تغییرات بنیادی برای آن Ù„ØØ§Ø¸ گذشته‌ است. ØØ§Ù„ شاهد وجود Forza Race Regulations از همان روز اول در بخش مولتی پلیر هستیم. قوانینی Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ چند سال گذشته استودیو ترن Û±Û° در ØØ§Ù„ تست Ùˆ آزمایش آن بود Ùˆ در نهایت به این نسخه به صورت کامل اضاÙÙ‡ شده‌است. به لط٠این قوانین، سیستم پنالتی به صورت کامل در بازی وجود دارد Ùˆ هر پلیر با توجه به مهارت Ùˆ مقامی Ú©Ù‡ در هر مسابقه به دست می‌آورد، ریتینگی به دست آورده Ùˆ با توجه به آن، با پلیر هایی با ریتینگی مشابه مسابقه خواهد داد. به بیان دیگر Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ به قوانین یک مسابقه شبیه سازی رانندگی Ø§ØØªØ±Ø§Ù… می‌گذارند، در یک دسته برای رقابت قرار می‌گیرند Ùˆ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ این قوانین را نادیده می‌گیرند در دسته دیگر برای مسابقه با یک دیگر قرار خواهند Ú¯Ø±ÙØª. مسابقات بخش آنلاین هم شامل مسابقات Ù‡ÙØªÚ¯ÛŒØŒ مسابقات پرایوت، اپن Ùˆ… می‌شود. تمام این مسابقات دارای دور تعیین خط، تمرین، Pit Stop Ùˆ تغییر تایر Ùˆ میزان بنزین هم هستند Ú©Ù‡ باعث شده رقابت در مسابقات چند Ù†ÙØ±Ù‡ به یکی از بهترین بخش‌های بازی تبدیل شود. در عمل می‌توان Ú¯ÙØª بخش اصلی ماجرا Ùˆ ØØ³ رقابت Ùˆ آدرنالین به شدت در مسابقات آنلاین جریان دارد. در کنار این بخش Ùˆ بخش ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡. بخش‌های Rivals Ùˆ ÙØ±ÛŒ مد هم از دیگر بخش‌های در دسترس هستند.
تمام موارد ذکر شده در کنار صداگذاری Ùˆ گراÙیک بصری Ùوق العاده، کامل کننده این عنوان هستند. هر چند مواردی مانند مدل قدیمی بعضی از اتومبیل‌ها Ùˆ یا دیر لود شدن تکسچر ها در بعضی از پیست‌ها به چشم می‌خورد، اما دستاورد ترن Û±Û° در بخش‌های مختل٠همانند Ùیزیک Ùˆ هوش مصنوعی زمانی Ú©Ù‡ در کنار گراÙیک خیره کننده بازی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود نتیجه ای خارق العاده را ارایه می‌دهد Ú©Ù‡ کاملا ØØ§Ù„ Ùˆ هوای یک عنوان ریسینگ نسل نهمی را به مخاطبش القا کند. در کنار نورپردازی کاملا داینامیک، شاهد Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ چند برابری رÙلکشن Ù…ØÛŒØ· بر بدنه اتومبیل ها در این شماره هستیم. علاوه بر این دوربین داخل کابین اتومبیل از هر زمان دیگری میزبان جزییات بیشتری است. ØØ§Ù„ می‌توان سایه ÙØ±Ù…ان Ùˆ دست راننده را بر روی شیشه جلو با جزییات ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ مشاهده کرد. ØØªÛŒ در بخش ریپلی می‌توان دید Ú©Ù‡ چگونه شیشه جلویی کلاه کاسکت راننده هم رÙلکشن Ù…ØÛŒØ· را در خود بازتاب می‌کند. پیست‌ها هم کاملا از نوع طراØÛŒ Ùˆ اسکن شده‌اند Ùˆ تمام Ù…ØÛŒØ· این بار دارای آبجکت‌های سه بعدی است. مسابقات در طول شب Ùˆ آب Ùˆ هوای بارانی هم با Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ همراه شده اند Ùˆ لذت تجربه رانندگی در این شرایط را دو چندان کرده اند. در مسابقات بارانی، تمام Ù…ØÛŒØ· به صورت کامل خیس شده Ùˆ شاهد ریزش قطرات باران بسته به سرعت Ùˆ وزش باد هستیم. شرایطی Ú©Ù‡ رانندگی را به شدت سخت Ùˆ دشوار می‌کند.
Ùورتزا را می‌توان در سه ØØ§Ù„ت گراÙیکی تجربه کرد. ری‌تریسینگ، پرÙورمنس Ùˆ کوالیتی. ØØ§Ù„ت ری‌تریسینگ به دلیل Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÛŒ آن طور Ú©Ù‡ باید شاید نتوانسته در Ú©ÛŒÙیت نهایی تغییر خاصی را ایجاد کند Ùˆ غیر از چند صØÙ†Ù‡ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ خیلی کارایی خاصی ندارد. می‌توان Ú¯ÙØª بهترین ØØ§Ù„ت برای تجربه این عنوان ØØ§Ù„ت پرÙورمنس است. ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ در آن بازی به صورت Û¶Û° ÙØ±ÛŒÙ… بر ثانیه Ùˆ رزولوشن داینامیک 4k اجرا می‌شود.
در آخر نباید از صداگذاری بازی غاÙÙ„ شد. قطعا عنوان Ùورتزا موتوراسپورت در زمینه صداگذاری یکی از بهترین عناوینی ریسینگی است Ú©Ù‡ تا به امروز ساخته شده. در این عنوان می‌توان شاهد تغییر صدای اتومبیل ها با توجه به قطعات به کار Ø±ÙØªÙ‡ شده در بخش آپگرید هر اتومبیل بود. همچنین صدای تمام اتومبیل هایی Ú©Ù‡ در طول Û¶Û° ساعت از تجربه خودم برای نوشتن این نقد با آن ها رانندگی کردم، به صورت کامل از نوع ضبط شده‌اند Ùˆ دارای Ú©ÛŒÙیتی چند برابر نسبت به نسخه قبل هستند.
نتیجه گیری:
عنوان Ùورتزا موتوراسپورت به عنوان یک Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… از جانب سازنگانش معرÙÛŒ می‌شود. عنوانی Ú©Ù‡ قرار است تا سال‌ها توسط استودیو ترن Û±Û° ØÙ…ایت شده Ùˆ Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ رایگان Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کند. نسخه ریبوت Ùورتزا موتوراسپورت نه تنها بهترین نسخه سری در بخش هندلینگ Ùˆ Ùیزیک به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید، بلکه ØØªÛŒ می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین عناوین ریسینگ کنسولی Ùˆ پیشرو در زمینه تکنولوژی نام برد. استودیو ترن Û±Û° به خوبی از تصمیمات اشتباه خودش در چند نسخه اخیر درس Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ این بار عنوانی درخور نام Ùورتزا موتوراسپورت را روانه بازار کرده است. هر چند این عنوان در بعضی از موارد از Ú©Ù… Ùˆ کاستی‌هایی رنج می‌برد، اما بنیاد Ùˆ اساس کار به قدری درست پایه گذاری شده Ú©Ù‡  استودیو ترن Û±Û° قادر خواهد بود تا مشکلاتش را با آپدیت‌های آینده به صورت کامل برطر٠سازد.