سه سال پیش بود Ú©Ù‡ Ghostrunner بدون هیچ مقدمه‌ای عرضه شد Ùˆ توانست نظر بسیاری از گیمرها را به خود جلب کند. اکشن اول شخصی Ú©Ù‡ به Ø´Ú©Ù„ خاص روی سرعت تمرکز داشت Ùˆ البته از دید درجه سختی، عقب‌نشینی نمی‌کرد. ØØ§Ù„ا بعد از سه سال شاهد عرضه بازی Ghostrunner 2 هستیم Ú©Ù‡ همان ÙØ±Ù…ول موÙÙ‚ نسخه پیشین را دنبال کرده اما سعی کرده تا جای امکان آن را ارتقا داده Ùˆ البته بخش‌های جدیدی را هم به گیم‌پلی اضاÙÙ‡ کند Ú©Ù‡ شاید کمتر جایی ÙØ±ØµØª تجربه آن را به دست آورید. بازی پیش رو اکشنی سریع است Ú©Ù‡ در آن باید مبارزات متعددی را همچون پازل ØÙ„ کرده Ùˆ در نهایت به جواب نهایی از بین بردن تمامی دشمن‌ها برسید. رویکردی Ú©Ù‡ البته با ØØ¶ÙˆØ± چالش‌هایی جدی همراه شده تا همچنان درگیرکننده دنبال شود. نقطه درخشان ساخته جدید استودیوی One More Level زمانی خود را نشان می‌دهد Ú©Ù‡ سکانس‌های مبارزه را پشت سر می‌گذارید. با اینکه در عمل مشغول از بین بردن دشمن‌های مختل٠به خشن‌ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن هستید اما بعد از هر کدام از این بخش‌ها ØØ³ÛŒ را تجربه می‌کنید Ú©Ù‡ بعد از رسیدن به جواب یک معما دارید. موضوعی Ú©Ù‡ ذات بازی را از یک اکشن خالص متØÙˆÙ„ کرده Ùˆ رویکرد Ú©Ù„ÛŒ را به ØÙ„ کردن مشکلات Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ سوق می‌دهد.
در Ghostrunner 2 درست مانند نسخه اول شاهد رویکردی کاملا سرراست هستیم. هر مرØÙ„Ù‡ به چند بخش مجزا تقسیم شده Ú©Ù‡ در آنها تعداد مشخصی دشمن در نقاطی معین ØØ¶ÙˆØ± پیدا می‌کنند. دشمن‌هایی Ú©Ù‡ هر کدام از خصوصیات خاصی پیروی کرده Ùˆ در این نسخه با تنوع بیشتری پیش روی شما قرار می‌گیرند. تقریبا می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ اکثر دشمن‌های معمولی Ú©Ù‡ در بازی معر٠می‌شوند با یک ضربه شمشیر شخصیت اصلی از بین می‌روند. همین روال البته درباره قهرمان داستان هم صدق می‌کند. از دید میزان مقاومت Ùˆ قدرت ØÙ…لات، شخصیت اصلی Ùˆ دشمن‌ها در یک Ø³Ø·Ø Ù‚Ø±Ø§Ø± می‌گیرند Ùˆ هر کدام از طرÙین می‌توانند تنها با یک ضربه یا شلیک، طر٠مقابل را ØØ°Ù کنند. ØªÙØ§ÙˆØª اصلی در قدرت‌های جانبی‌ای Ú©Ù‡ همراه «جک» شخصیت اصلی هستند، رقم می‌خورد. در این نسخه همچون گذشته، می‌توانید زمان را برای مدتی مشخص آهسته کرده Ùˆ از مسیر ØÙ…لات دشمن‌ها خارج شوید. همچنین شاهد اضاÙÙ‡ شدن قابلیت Parry هستیم Ú©Ù‡ برای مقابله با برخی دشمن‌های جدید، نقش پررنگی دارد. برخلا٠نسخه پیشین Ú©Ù‡ دشمن‌ها معمولا سعی شده بود تا موقعیتی ثابت داشته Ùˆ ØØ±Ú©Øª آنچنانی نکنند، اینجا بعضا با نمونه‌هایی روبرو می‌شویم Ú©Ù‡ ابتکار کار را به دست Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ آنها هستند Ú©Ù‡ ØÙ…له را با ØØ±Ú©Øª به سمت گیمر شروع می‌کنند. همین تغییر به نظر ساده باعث شده تا بعضا شما برای درگیر شدن در یک موقعیت نه تنها به مهره‌های ØØ§Ø¶Ø± نگاه کنید، بلکه Ú©Ù…ÛŒ هم آینده‌نگر باشید. موضوعی Ú©Ù‡ به واسطه آن شاهد تعادل خوبی در درجه سختی هستیم. هرچه دشمن‌ها نسبت به گذشته بی‌رØÙ…‌تر شده‌اند، جک هم قدرت‌های بیشتری به دست آورده Ùˆ می‌تواند از آنها برای مقابله با انواع مخلت٠دشمن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند. شاید ساده‌ترین مثال این موضوع اضاÙÙ‡ شدن Shuriken باشد Ú©Ù‡ قابلیت ØÙ…له از راه دور را به شخصیت اصلی می‌دهد. مبارزات در Ghostrunner 2 همان طور Ú©Ù‡ ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯ÛŒÙ… شبیه به یک پازل یا ØØªÛŒ بازی شطرنج دنبال شود. دو طر٠ماجرا تقریبا از دید ضع٠و قوت با یکدیگر برابر هستند. برخی اوقات تعداد دشمن‌ها در مقابل قدرت‌های مختل٠گیمر Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا می‌کند Ùˆ برخی اوقات شاهد Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ Ú©ÛŒÙیت ØÙ…لات یا مزیت‌های Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ آنها هستیم. با این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± هر بار Ú©Ù‡ وارد یک Ù…ØÛŒØ· جدید شده بایستی چند باری گزینه‌های مختل٠را مورد بررسی قرار دهید تا بالاخره به جواب نهایی برسید.
رویکرد آزمون Ùˆ خطا در Ghostrunner 2 دقیقا نقطه مقابل آثار ژانر Rougelite را هد٠قرار می‌دهد. جایی Ú©Ù‡ شما باید چندین بار یک بخش از بازی را تجربه کنید تا ارتقا ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ از آن بگذرید. در این بازی اما Ùواصل بین هر نقطه ذخیره‌سازی به Ø´Ú©Ù„ÛŒ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ شما را به ابتدای کار برنگرداند. اینجا هر آزمون به Ø´Ú©Ù„ مجزا مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد Ùˆ گیمر ÙØ±ØµØª دارد تا جریانی ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± دو تا سه دقیقه‌ای را چندین Ùˆ چند بار تجربه کند تا به ÙØ±Ù…ول نهایی برسد. بخشی از این آزمون Ùˆ خطا به شناسایی موقعیت Ùˆ نوع دشمن‌ها ارتباط پیدا می‌کند Ùˆ قسمتی دیگر با ØØ±Ú©Øª در Ù…ØÛŒØ· یا به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ اشغال شده. یکی از اصلی‌ترین ضعÙ‌های بازی Ú©Ù‡ نسبت به گذشته هیچ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÛŒ نداشته همین بخش‌های Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر در بازی است. نه تنها شاهد اضاÙÙ‡ شدن هیچ قابلیت جدیدی به این بخش هستیم بلکه از دید ÙÙ†ÛŒ نیز بهبودی Ø´Ú©Ù„ Ù†Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ معمولا پیش می‌آید Ú©Ù‡ جان خود را چندین بار به خاطر مشکل ارتباطی در پرش‌ها یا Ú¯Ø±ÙØªÙ† لبه‌ها از دست دهید. هرچند چارچوب اصلی بازی همان طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÛŒÙ… با ژانر Rougelite Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است اما سازندگان بازی بخشی را در این نسخه قرار داده‌اند Ú©Ù‡ ØªØØª عنوان Ghostrunner.exe شناخته می‌شود Ùˆ دقیقا رویکردی مشابه با بازی‌های سبک اشاره شده را دنبال می‌کند. در این قسمت عملا بخش اصلی قدرت‌های شخصیت اصلی را از دست داده Ùˆ باید مدام در یک جریان ثابت قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ با ارتقا قابلیت‌ها موانع موجود را پشت سر بگذارید. با تمام این ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª اما اصلی‌ترین نکته جدید ØØ§Ø¶Ø± در Ghostrunner 2 به اضاÙÙ‡ شدن موتورسیکلت سواری خلاصه می‌شود. تقریبا در نیمه بازی شاهد معرÙÛŒ موتورسیکلتی شبیه به نمونه ØØ§Ø¶Ø± در Ùیلم Akira هستیم Ú©Ù‡ جک می‌تواند سوار بر آن شده Ùˆ ساختاری Ù…ØªÙØ§ÙˆØª از طراØÛŒ مراØÙ„ را پیش روی شما قرار دهد. در این بخش شاهد الگوبرداری‌های زیادی از Half-Life 2 Ùˆ بخش‌هایی هستیم Ú©Ù‡ در آن بازی از وسایل نقلیه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌شد. به جز برخی بخش‌های خطی Ùˆ سینمایی Ú©Ù‡ تنها باید در مسیری مستقیم موتورسیکلت‌سواری کرده Ùˆ با دشمن‌ها درگیر شده یا موانع ØØ§Ø¶Ø± را پشت سر بگذارید، باقی این بخش به Ø´Ú©Ù„ نیمه Open World دنبال می‌شود. در این قسمت‌ها شاهد طراØÛŒ مراØÙ„ÛŒ کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª هستیم Ú©Ù‡ در آنها گیمر می‌تواند با موتورسیکلت به نقاط Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ کارهای مختلÙÛŒ را انجام دهد. هرچند این بخش‌ها آزادی عمل بیشتری را به گیمر می‌دهند اما دقیقا در مقابل رویکرد طراØÛŒ مراØÙ„ بسته، Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± Ùˆ درگیرکننده اصلی قرار می‌گیرند Ú©Ù‡ در نیمه ابتدایی شاهدشان هستیم. رویکردی Ú©Ù‡ سازندگان بازی دنبال کرده‌اند، Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ تنوع در طراØÛŒ مراØÙ„ است اما این هد٠را به ساده‌ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن یعنی ساختار Open World پیاده کرده Ùˆ موÙÙ‚ به Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª نتیجه‌ای ایده‌آل نشده‌اند.
با وجود اینکه بازی پیش رو در اکثر زمینه‌ها نسبت به نسخه قبلی بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ اما همچنان در زمینه داستان با ضعÙ‌های آشکاری روبرو است. درست مانند نسخه اول با اینکه بازی سعی دارد داستانی Ù…ÙØµÙ„ را ارائه کند اما در این زمینه عملکرد موÙÙ‚ÛŒ نداشته. واقعیت ماجرا این است Ú©Ù‡ ناخودآگاه تمرکز شما به قدری روی گیم‌پلی قرار می‌گیرد Ú©Ù‡ بخش‌های داستانی را ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡ÛŒØ¯ بدون هیچ توجهی رد کرده Ùˆ به مبارزات باز گردید. البته این بار تیم سازنده روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته. بخشی از بازی به Ø±ÙØªÙ† به پایگاه اصلی Ùˆ تعامل با شخصیت‌های مختل٠خلاصه می‌شود. در این قسمت شاهد ØØ¶ÙˆØ± تعدادی شخصیت غیرقابل بازی هستیم Ú©Ù‡ هر کدام بخشی از داستان را روایت می‌کنند. در نهایت اما این پرداخت نه‌چندان خوب شخصیت اصلی است Ú©Ù‡ باعث شده تا شما به هیچ‌وجه تمایلی به پیگیری کردن داستان پیدا نکنید. از طرÙÛŒ باید به این موضوع بپردازیم Ú©Ù‡ هرچند داستان نتوانسته تا در پرداخت Ùˆ طراØÛŒ دنیای بازی نقش خاصی Ø§ÛŒÙØ§ کند اما جلوه‌های بصری Ùوق‌العاده Ùˆ موسیقی درجه یک بازی بار این مسئله را به دوش کشیده Ùˆ عملکردی خیره‌کننده دارند. در زمینه گراÙیکی اینجا ما با یکی از بهترین آثار سایبرپانک سر Ùˆ کار داریم Ú©Ù‡ توانسته تا ØØ¬Ù… زیادی از جزئیات را با Ú©ÛŒÙیتی بالا به نمایش در آورد. ÙØ±Ù…ول موÙÙ‚ نسخه اول این مجموعه اینبار با Ú©ÛŒÙیتی بهتر در Ghostrunner 2 مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ شاهد ارتقایی خوبی در بخش‌های مختل٠بازی هستیم. با این ØØ§Ù„ بخش‌های Open-World به Ø´Ú©Ù„ واضØÛŒ نسبت به دیگر قسمت‌ها هیجان کمتری را به گیمر منتقل می‌کنند Ùˆ از دید به تجربه Ú©Ù„ÛŒ آسیب زده‌اند.