طبیعت مجموعه بازی Call of Duty با پارادوکس‌های زیادی همراه است. مجموعه‌ای Ú©Ù‡ هر سال نسخه‌ای جدید از آن منتشر می‌شود Ùˆ به نظر در چرخه‌ای مسموم Ú¯Ø±ÙØªØ§Ø± شده. ØØ¶ÙˆØ± سه استودیو اصلی Ùˆ چندین توسعه‌دهنده جانبی باعث شده تا هر سال ما با رویکردهای Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ مواجه شویم. همین موضوع به بازی‌هایی منتهی شده هر کدام مجموعه‌ای از نکات مثبت Ùˆ منÙÛŒ را به همراه دارند. مخاطب‌های این سری در جریان هر سال سازنده‌ها را از ضعÙ‌های ØØ§Ø¶Ø± باخبر می‌کنند Ùˆ سازنده بعدی از رسیده Ùˆ آنها را برطر٠می‌کند. در این میان البته تیم جدید سعی دارد تا نقطه نظرهای خود را وارد بدنه کار کند Ùˆ همین مسئله خروجی نهایی را با ضعÙ‌های جدیدی آشنا می‌کند. ضعÙ‌هایی Ú©Ù‡ سال آینده برطر٠شده Ùˆ جای خود را با مشکلاتی دیگر می‌دهند. این چرخه مسموم به نظر ØØ§Ù„ا ØØ§Ù„اها تمامی ندارد. امسال اما نوبت به Call of Duty Modern Warfare 3 Ùˆ سازنده اصلی آن یعنی استودیوی Sledgehammer Games رسیده. آنها با این رویکرد بازی خود را ساخته‌اند Ú©Ù‡ از ÙØ¶Ø§ÛŒ مثلا واقع‌گرایانه‌ای Ú©Ù‡ Infinity Ward قصد رسیدن به آن را داشت، دوری کنند. جدیدترین نسخه Call of Duty در این مسیر موÙÙ‚ بوده اما از طرÙÛŒ یکی از بدترین بخش‌های داستانی چند سال اخیر مجموعه را پیش روی شما قرار می‌دهد Ùˆ در دیگر شکل‌های گیم‌پلی هم ØØ±Ù خاصی برای Ú¯ÙØªÙ† ندارد.
بررسی ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
داستان بازی Call of Duty Modern Warfare 3 درست بعد از اتمام نسخه پیشین شروع شده Ùˆ برای بار دیگر شما را در نقش یکی از اعضای Taskforce 141 قرار می‌دهد. اینجا در اصل ما با بسته قابل دانلودی سر Ùˆ کار داریم Ú©Ù‡ بعد از مدتی تبدیل به یک بازی مستقل شده. از این رو مشخص است Ú©Ù‡ ساختار بخش داستانی ØØªÛŒ به مراتب کوتاه‌تر از چیزی بوده Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ا شاهدش هستیم. اصولا ساختاری Ú©Ù‡ در ابتدا از سوی Activision دنبال شده، ارائه یک بسته قابل دانلود برای Modern Warfare 2 بوده Ú©Ù‡ Ú©Ù…ÛŒ داستان را به جلو ØØ±Ú©Øª داده، نقشه‌های کلاسیک را برگردانده Ùˆ قسمت زامبی را به ساختار Ú©Ù„ÛŒ اضاÙÙ‡ کند. موضوعی Ú©Ù‡ قرار است سال آینده با نسخه جدید Black Ops ادامه پیدا کند. با توجه به این موضوع از همان ابتدا مشخص می‌شود Ú©Ù‡ سازندگان بازی به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø¯Ø± بخش داستانی بازی آب بسته‌اند. چیزی Ú©Ù‡ چنین تعبیری را Ø´Ú©Ù„ داده Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ بخش داستانی Call of Duty Modern Warfare 3 را در کنار بدترین‌های این مجموعه قرار می‌دهد، به طراØÛŒ مراØÙ„ بازی ارتباط پیدا می‌کند. به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ شاید بتوان داستان بازی را در بهترین ØØ§Ù„ت، قابل قبول طبقه‌بندی کرد اما موضوع بااهمیت این است Ú©Ù‡ اصولا داستان هیچگاه تمرکز اصلی بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ نبوده. بخش داستانی یا بهتر است بگوییم تک Ù†ÙØ±Ù‡ مجموعه Call of Duty هرچند در سال‌ها تاریخچه خود بعضا با داستان‌های قدرتمندی همراه شده اما همواره به واسطه Ù„ØØ¸Ø§Øª Ùˆ مراØÙ„ Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ خود شناخته می‌شود. مراØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ در دو دهه اخیر تبدیل به بخشی از خاطرات گیمرها شده‌اند. چیزی Ú©Ù‡ نقطه ØªÙØ§ÙˆØª Call of Duty با دیگر شوترهای اول شخصی داستانی بود، Ù„ØØ¸Ø§Øª Ùˆ Set-Pieceهای Ùوق‌العاده‌ای بودند Ú©Ù‡ مشخصا در جای دیگری پیدا نمی‌شدند. Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ به یاد ماندنی Ùˆ هیجان‌انگیز Ú©Ù‡ هیچ اثری از آنها در این بازی جدید وجود ندارد. زمان کوتاه توسعه Ùˆ هزینه تولید مشخصا پایین‌تر باعث شده تا سازندگان بازی برای پوشش جای خالی چنین Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ به سراغ یک ساختار جدید در طراØÛŒ مراØÙ„ بروند. ساختاری Ú©Ù‡ ØªØØª عنوان Open Combat Mission شناخته می‌شود Ùˆ شاید بدترین چیزی باشد Ú©Ù‡ تاکنون در بخش‌های داستانی این مجموعه معرÙÛŒ شده. در جریان این مراØÙ„ گیمر وارد Ù…ØÛŒØ·ÛŒ بزرگ‌تر از ساختار همیشگی طراØÛŒ مراØÙ„ مجموعه شده Ùˆ می‌تواند اهدا٠موجود را با روش‌های مختلÙÛŒ انجام دهد. البته منظور از روش در اینجا مسیرها Ùˆ تجهیزاتی است Ú©Ù‡ شما برای مبارزه با هوش مصنوعی ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡â€ŒØ¨Ø§Ø± بازی انتخاب می‌کنید. سازندگان بازی در این بخش سعی کرده‌اند چیزی شبیه به مد DMZ را در ابعادی کوچک‌تر پیاده کنند Ùˆ نتیجه بدون Ø´Ú© بزرگ‌ترین ضع٠Modern Warfare 3 است.
دلیلی وجود دارد Ú©Ù‡ برای سال‌ها بخش داستانی Call of Duty در ساختار Corridor Shooter دنبال می‌شد. جایی Ú©Ù‡ شاهد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª زیادی در مسیرهای پیشروی هستیم Ùˆ هد٠تنها از بین بردن دشمن‌هایی است Ú©Ù‡ به Ø´Ú©Ù„ مستقیم در مقابل ما قرار می‌گیرند. در این بین سکانس‌های سینما، اکشن Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ± Ùˆ تیراندازی جذاب باعث شده بود تا تجربه‌ای 4 تا 5 ساعته در نقطه جوش را شاهد باشیم. مخاطب‌های این مجموعه در تمام این سال‌ها نشان داده‌اند Ú©Ù‡ همچنان به این نوع طراØÛŒ علاقه‌مند هستند اما همواره به دنبال بهبود Ú©ÛŒÙیت آن هستند. طراØÛŒ مراØÙ„ Open Combat در بازی جدید دقیقا نقطه مقابل چیزی را هد٠قرار می‌دهد Ú©Ù‡ Call of Duty برای سال‌ها در تلاش برای تعری٠آن بوده. از طرÙÛŒ باید به این مسئله اشاره کرد Ú©Ù‡ در ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ چارچوب‌های همیشگی را ندارد به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ امکان ایجاد Ù„ØØ¸Ø§Øª سینمایی وجود ندارد Ùˆ همین مسئله، اصلی‌ترین دلیل تجربه بخش داستانی این سری را نادیده Ú¯Ø±ÙØªÙ‡. جدای از این مسئله باید به این نکته نیز اشاره کرد Ú©Ù‡ چنین مراØÙ„ÛŒ معمولا شخصیت اصلی را به تنهایی در جریان مبارزات قرار می‌دهد. موضوعی Ú©Ù‡ در دو دهه پیش باعث ایجاد ØªÙØ§ÙˆØª میان Call of Duty Ùˆ اکثر شوترهای اول شخص شد Ùˆ همچنان ادامه دارد، قرار دادن چند شخصیت در یک تیم عملیاتی بود. همین موضوع باعث می‌شد تا همواره گیمر خود را بخشی از مبارزاتی بداند Ú©Ù‡ سعی شده تا ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ المانی از درگیری‌های امروزی را به همراه داشته باشند. ØØ§Ù„ا در بزرگ‌ترین دنده عقب تاریخ مجموعه، Modern Warfare 3 تبدیل به شوترهایی شده Ú©Ù‡ سال‌ها پیش مانند شهاب سنگی تمام آنها را منقرض کرد. در این طراØÛŒ مراØÙ„ به شدت Ø¶Ø¹ÛŒÙØŒ ØØ±Ú©Øª Ùˆ تیراندازی همچون الماسی می‌درخشد. موتور گراÙیکی IW در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± یکی از بهترین سیستم‌های ØØ±Ú©ØªÛŒ Ùˆ تیراندازی در میان شوترهای موجود را ارائه می‌کند. بخشی Ú©Ù‡ با اندک بهبود‌هایی در زمینه زمان‌بندی اجرای ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های مختل٠همراه بوده Ùˆ در بهترین ØØ§Ù„ت خود قرار دارد. این شاید تنها مزیت بزرگی باشد Ú©Ù‡ همچنان ØØ¶ÙˆØ± داشته Ùˆ باعث می‌شود تا در تجربه Ú©Ù„ÛŒ بازی Ú†Ù‡ به صورت تک Ù†ÙØ±Ù‡ Ùˆ Ú†Ù‡ آنلاین عذاب‌آور نباشد.
در بخش آنلاین به Ø´Ú©Ù„ واضØÛŒ مشخص است Ú©Ù‡ سازندگان بازی اکثر انتقاد‌های موجود از نسخه قبلی را در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. مسائلی همچون سرعت Ùˆ جریان ØØ±Ú©Øª در بازی Ùˆ زمان‌بندی تیراندازی به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ شاهد یکی از سریع‌ترین Ùˆ روان‌ترین بخش‌های آنلاین چند سال اخیر Call of Duty هستیم. در کنار این مسائل، سازندگان بازی تغییراتی را هم در قابلیت‌ها Ùˆ تجهیزات جانبی ایجاد کرده‌اند تا تنوع اندکی در کلیت جریان هر مسابقه ایجاد شود. اینبار البته خبری از نقشه‌های جدید نیست Ùˆ هر آن چیزی Ú©Ù‡ ÙØ¹Ù„ا در بازی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ نقشه‌های Modern Warfare 2 اورجینال است Ú©Ù‡ از Ù„ØØ§Ø¸ گراÙیکی ریمستر شده. شاید نوستالژی تجربه بازی با نقشه‌های قدیمی در ابتدا جذاب باشد اما به سرعت متوجه می‌شوید Ú©Ù‡ این نقشه‌ها برای مکانیک‌ها Ùˆ کلیت گیم‌پلی امروزی مجموعه طراØÛŒ نشده‌اند. هر کدام از این نقشه‌ها با در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† مکانیک‌های قدیمی ساخته شده Ùˆ از این رو با مشکلات اساسی در زمینه نقاط Spawn Ùˆ طراØÛŒ Ú©Ù„ÛŒ مسیرها روبرو هستند. با اینکه همچنان تجربه چند ساعته بخش آنلاین بازی می‌تواند سرگرم‌کننده باشد اما زمانی Ú©Ù‡ در طولانی مدت به سراغ آن بروید با مشکلاتی بنیادی در زمینه طراØÛŒ نقشه‌ها مواجه می‌شوید Ú©Ù‡ تاثیر منÙÛŒ بزرگی را روی Ú©ÛŒÙیت Ú©Ù„ÛŒ گذاشته. در این میان نباید ØØ§Ù„ت زامبی را هم ÙØ±Ø§Ù…وش کنیم Ú©Ù‡ زودتر از موعد به مجموعه بازگشت Ùˆ در این ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مهمی را رقم زده. در گذشته به این عادت کرده بودیم Ú©Ù‡ بخش زامبی Call of Duty در مراØÙ„ÛŒ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ از دید طراØÛŒ Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ راندی دنبال شوند. شما در این جریان ارتقا پیدا می‌کردید Ùˆ نهایتا می‌توانستید امتیاز بالاتری را با از بین بردن زامبی‌های مختل٠کسب کنید. اینبار اما سازندگان بازی در یک ØØ±Ú©Øª عجیب زامبی‌ها را به ØØ§Ù„ت DMZ اضاÙÙ‡ کرده Ùˆ نتیجه‌ای کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª را به به دست آورده‌اند. شاید روی کاغد چنین ÙØ±Ù…ولی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد اما در عمل دچار ضعÙ‌های خاص خود است. با اینکه ÙØ±Ù…ول زامبی در Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Open World بعضا می‌تواند سناریوهای جالبی را Ø´Ú©Ù„ دهد اما ØØ³ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª در Ù…ØØµÙˆÙ„ ÙØ¹Ù„ÛŒ به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ وجود ندارد. ØØªÛŒ اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ خاصی Ú©Ù‡ شما در جریان بازی به دست می‌آورید، در Ø¯ÙØ¹Ø§Øª بعدی قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نیستند Ùˆ عملا این سوال بزرگ Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆØ¯ Ú©Ù‡ هد٠نهایی در بخش زامبی بازی Ú†Ù‡ چیزی است. هدÙÛŒ Ú©Ù‡ باعث می‌شود تا گیمر به تجربه طولانی مدت این بخش تمایل پیدا کند Ùˆ ÙØ¹Ù„ا وجود خارجی ندارد.
همان‌طور Ú©Ù‡ اشاره کردیم Call of Duty Modern Warfare 3 از همان موتور گراÙیکی IW بهره می‌برد Ú©Ù‡ نسخه‌های اخیر سری با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. با این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± بازی از دید جزئیات گراÙیک، Ú©ÛŒÙیت انیمیشن‌ها، طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ· Ùˆ جلوه‌های بصری در میان بهترین‌ها قرار می‌گیرد. بدون Ø´Ú© تکنولوژی مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ تیم‌های تولید‌کننده این مجموعه در بهترین شرایط خود قرار دارد Ùˆ به هر بخشی از آن Ú©Ù‡ توجه می‌کنید با نقاط قوت مختلÙÛŒ روبرو می‌شوید. همین مسئله در زمینه صداگذاری بازی هم صدق می‌کند. هنوز هم از دید صداگذاری اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ Call of Duty ØØ±Ù اول Ùˆ آخر را می‌زند Ùˆ از این رو توانسته یکی از بهترین ØØ³â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ تیراندازی در یک شوتر اول شخص را ایجاد کند. ترکیب انیمیشن‌های درست، مکانیک‌های گیم‌پلی Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ صداگذاری بی‌نظیر، بسته‌ای را Ø´Ú©Ù„ داده Ú©Ù‡ شما را در تمام جریان خود به تیراندازی Ùˆ ایجاد درگیری متمایل می‌کند. تبدیل یک بسته قابل دانلود به یک بازی مجزا، بزرگ‌ترین ضربه ممکن را به تجربه بخش تک Ù†ÙØ±Ù‡ Ùˆ آنلاین بازی وارد کرده. موضوعی Ú©Ù‡ Modern Warfare 3 را به یکی از ÙØ±Ø§Ù…وش‌شدنی‌ترین نسخه‌های این مجموعه تبدیل می‌کند.