مجموعه بازی‌های دیسگایا (Disgaea)  از آن دسته آثار خاصی هستند Ú©Ù‡ علی‌رغم قدمت زیاد Ùˆ نسخه‌های متعدد توانسته هویت خود را ØÙظ کند Ùˆ همان ویژگی Ù…Ù†ØØµØ±â€ŒØ¨Ù‡â€ŒÙردش را به Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù†Ø´ ارائه کند. تجربه ثابت کرده Ú©Ù‡ تغییرات گسترده روبه‌جلو در یک مجموعه بازی – البته در شرایطی Ú©Ù‡ بتواند هویت آن را ØÙظ کند – می‌تواند آن مجموعه بازی را به بهترین Ù„ØØ¸Ø§ØªØ´ برساند. با این ØØ§Ù„ØŒ شاید این ÙØ±Ù…ول برای همهٔ بازی‌ها صدق نکند. ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ شاید برای دیسگایا تاکنون این ÙØ±Ù…ول صدق نکرده است.  پس از اینکه دیسگایا 6 Ú©Ù…ÛŒ از ÙØ±Ù…ول سری ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ نتوانست آن‌چنان Ú©Ù‡ باید توجه علاقه‌مندان خود را جلب کند، اکنون بازی دیسگایا 7 با نام کامل Disgaea 7: Vows of the Virtueless آمده تا دوباره به ریشه‌‌های این سری برگردد Ùˆ آن تجربهٔ قابل‌انتظار Ùˆ سرگرم‌کنندهٔ این سری را دوباره به ارمغان آورد. البته این به معنای آن نیست Ú©Ù‡ دیسگایا 7 تمام المان‌های بازی قبلی را نادیده Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است Ùˆ به نسخه‌های قدیمی‌تر رجوع کرده بلکه در اصل با توجه به المان‌های دیسگایا 6 سعی کرده آن را بهبود دهد یا آن را به بازی‌های قبلی نزدیک کند.
بازی Disgaea 7: Vows of the Virtueless یک اثر نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ تاکتیکی (Tactical role-playing game) است Ú©Ù‡ توسط شرکت Nippon Ichi Software ساخته Ùˆ منتشر شده است. در این سال‌ها Ú©Ù‡ اسکوئر انیکس بازی ÙØ§ÛŒÙ†Ø§Ù„ ÙØ§Ù†ØªØ²ÛŒ تاکتیکس را ÙØ±Ø§Ù…وش کرده بود، دیسگایا توانست توجه دوستداران بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی تاکتیکی را جلب کند.
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ داستان بسیاری از قسمت‌های قبلی در مناطقی جریان داشتند Ú©Ù‡ بیشتر الگو Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از ساختار Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ غربی بود، دیسگایا 7 به سراغ سرزمین هینوموتو (Hinomoto) در ندرورلد (Netherworld) Ø±ÙØªÙ‡ است Ú©Ù‡ به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø§Ù„Ù‡Ø§Ù… Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از Ù…ØÛŒØ· Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ شرقی Ùˆ به‌خصوص ژاپن ÙØ¦ÙˆØ¯Ø§Ù„ است. همین تغییر به ظاهر Ú©ÙˆÚ†Ú© توانسته ØØ³ÛŒ تازه Ùˆ نو به Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Ùˆ ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ بازی ببخشد. بازی داستان یک دیو شمشیر زن به نام Ùوجی (Fuji) Ùˆ دختر ثروتمندی به نام پریلیکا (Pirilika) را دنبال می‌کند. از آنجایی Ú©Ù‡ Ùوجی یک دیو است، هر کاری Ú©Ù‡ انجام می‌دهد را بر اساس Ù…Ù†ÙØ¹ØªØ´ پیش می‌برد Ùˆ به خوبی، ترØÙ… Ùˆ Ø´Ùقت هم آلرژی دارد Ùˆ با پریلیکا همراه می‌شود تا بتواند بدهی عظیم خود را بپردازد. از طر٠دیگر پریلیکا یک شخصیت تیپیکال دختر Ø³Ø§Ø¯Ù‡â€ŒÙ„ÙˆØ Ùˆ خوش قلب انیمه‌ای است Ú©Ù‡ البته بسیار ثروتمند است Ùˆ با توجه به چیزهایی Ú©Ù‡ خوانده یا از دور دیده، عاشق ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ هینوموتو Ùˆ روش زندگی جنگجویان آن یعنی بوشیدو (Bushido) است، این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ از واقعیت بوشیدو Ùˆ ØªÙØ§ÙˆØª بزرگ آن با چیزی Ú©Ù‡ از آن شنیده آگاه نیست (اصلاً هم شبیه به اوتاکوها Ùˆ نسبتشان با ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ ژاپن ندارد!).
داستان دیسگایا 7 شاید عمق زیادی نداشته باشد اما روایت ساده Ùˆ بامزه‌ای را دنبال می‌کند Ùˆ قادر است بازیکن را با خود همراه کند. یکی از ویژگی‌های برجسته Ùˆ همیشگی این مجموعه بازی، طنز Ùˆ شوخی‌های آن است Ú©Ù‡ گاه اغراق‌آمیز هم هستند Ùˆ ØØ§Ù„ت یک پارودی را پیدا می‌کنند . واقعیت این است Ú©Ù‡ نوع طنز دیسگایا از آن جنس طنزی نیست Ú©Ù‡ موردپسند همه باشد اما بازی به‌خوبی این مدل طنز را می‌شناسد Ùˆ آن را به‌ خوبی در طول بازی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کند. همان شیمی بین دو شخصیت اصلی کاÙÛŒ است Ú©Ù‡ شما را به خنده بیندازد. ØØªÛŒ اگر چندان علاقه‌مند به این مدل شوخی‌ها نباشید، بازی هنوز هم قادر است در Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ شما را Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ بخنداند. این در کنار مجموعه شخصیت‌های بازی در مجموع بخش داستانی بازی را به تجربه‌ای Ù…ÙØ±Ø Ùˆ سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. در این میان از صداپیشگی بسیار خوب شخصیت‌ها هم نباید چشم‌پوشی کرد. شاید تصور کنید Ú©Ù‡ صداپیشگی بعضی از شخصیت‌ها اعصاب خوردکن است اما آن‌ها دقیقاً باید همین جنس صداپیشگی اعصاب خوردکن را داشته باشند Ùˆ این بخشی از هد٠آن شخصیت بوده است.
همان‌طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÙ‡ شد، دیسگایا یک بازی نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ تاکتیکی است Ùˆ ساختار گیم‌پلی آن هم ØªÙØ§ÙˆØª بنیادینی با بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ژاپنی تاکتیکی ندارد Ùˆ بیش از همه به آثار قبلی دیسگایا شبیه است. گیم‌پلی دیسگایا 7 دو بخش اساسی دارد. بخش اول درون کشتی پریلیکا جریان دارد Ú©Ù‡ ØÚ©Ù… هاب بازی را Ø§ÛŒÙØ§ می‌کند Ùˆ شما می‌تواند در آن به انجام کارهای مختلÙÛŒ مثل درمان شخصیت‌ها، خرید Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ آیتم‌های مورد نیاز، استخدام شخصیت‌های جدید Ùˆ کارهای مشابه دیگر Ùˆ البته انتخاب مراØÙ„ مختل٠بازی بپردازید.
بخش دوم Ú©Ù‡ زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد Ùˆ تمرکز اصلی بازی است، مبارزات یا همان مأموریت‌های آن است. این مبارزات در یک ØµÙØÙ‡Ù” شبکه‌ای شطرنجی در Ø§Ø±ØªÙØ§Ø¹ مختل٠و با زاویه ایزومتریک Ùˆ به‌صورت نوبتی جریان دارد.علاوه بر شخصیت‌های اصلی، بازی بیش از 40 کلاس مختل٠دارد Ú©Ù‡  می‌توانید شخصیت‌هایی در این کلاس‌ها برای اضاÙÙ‡ کردن به تیم خود بسازید. با این ØØ§Ù„ØŒ باید توجه کنید Ú©Ù‡ Ùقط از 10 تا از شخصیت‌ها در هر نبرد می‌توانید Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید.
بازی Disgaea 7: Vows of the Virtueless پر از مکانیک‌های مختل٠و پیچیده است Ú©Ù‡ از همان ابتدا بعضی از آن‌ها را معرÙÛŒ می‌کند Ùˆ در طول بازی هم با معرÙÛŒ مکانیک‌های جدید Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ²Ø¯Ù‡â€ŒØªØ§Ù† می‌کند. جای این نیست Ú©Ù‡ من تک تک این مکانیک‌ها را Ù…ÙØµÙ„ ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¨Ø¯Ù…ØŒ Ú†Ù‡ بسا بعضی از آن‌ها مکانیک‌های ساده Ùˆ کلیدی بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ تاکتیکی Ùˆ بعضی از آن‌ها هم مثل مکانیک پرتاب شخصیت‌ها از مکانیک‌های قدیمی Ùˆ شناخته‌شدهٔ دیسگایا است. نکتهٔ ØØ§Ø¦Ø² اهمیت این است Ú©Ù‡ این مکانیک عمق زیادی به گیم‌پلی دیسگایا 7 بخشیده Ùˆ استراتژی Ùˆ تاکتیک را در آن معنادار کرده است. در واقع ترکیب مکانیک‌های گوناگون بازی – از مکانیک‌های ساده مثل همین پرتاب‌کردن شخصیت‌ها تا مکانیک‌هایی مانند Geo Panelها Ùˆ البته مکانیک‌های جدید – بستر مناسبی را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کرده‌اند تا شما بتوانید در جریان مبارزات تاکتیک‌های گوناگونی را اتخاذ کنید. این قضیه به‌خصوص در مبارزه با Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بازی نمایان است.
از مکانیک‌های جدید ØµØØ¨Øª کردم، بگذارید اشاره‌ای به دو مکانیک جدید بازی Disgaea 7: Vows of the Virtueless Ùˆ تأثیر آن‌ها بر گیم‌پلی داشته باشم. اولین مکانیک جدید بازی Ú©Ù‡ در همان اوایل معرÙÛŒ می‌شود Ùˆ با داستان هم مرتبط است، ØØ§Ù„ت Hell Mode است Ú©Ù‡ یک ØØ§Ù„ت ویژه Ùˆ قدرتمند برای شخصیت‌های اصلی بازی است Ú©Ù‡ از یکی از 7 Ø³Ù„Ø§Ø Ù…Ù‚Ø¯Ø³ Ùˆ Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ را در اختیار داشته باشند. این قابلیت، شخصیت موردنظر را وارد یک ØØ§Ù„ت خاص می‌کند Ú©Ù‡ او را قدرتمندتر می‌سازد Ùˆ به آن شخصیت اجازه‌ی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از چند ØØ±Ú©Øª Ù…Ù†ØØµØ±â€ŒØ¨Ù‡â€ŒÙرد را می‌دهد. این یک مکانیک Ù¾Ø±Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ کاربردی است Ú©Ù‡ به‌خوبی در بازی پیاده‌سازی شده Ùˆ به شما مزیت قابل‌توجهی می‌دهد Ùˆ شاید Ùقط تنها مشکل آن امکان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ آن Ùقط با شخصیت‌های اصلی باشد Ú©Ù‡ البته این هم تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ منطق داستانی دارد.
دیگر مکانیک جدید بازی Jumbification است Ú©Ù‡ عملاً شخصیت شما را به یک غول عظیم‌الجثه تبدیل می‌کند Ú©Ù‡ یک قسمت از ØµÙØÙ‡Ù” مبارزه را می‌گیرد. در هر مبارزه به‌صورت همزمان 4 شخصیت می‌توانند این کار را کنند Ú©Ù‡ البته در این صورت بازی دچار Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… هم می‌شود اما در ØØ§Ù„ت عادی چنین چیزی وجود ندارد. Jumbification مکانیکی است Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الاً به Ù¾Ø±Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ بودن Hell Mode نباشد Ùˆ باعث می‌شود نتواند ØØ±Ú©Øªâ€Œ ویژه‌ی شخصیت‌ها را اجرا کنید اما از آن سو قدرت شما را بسیار بالا می‌برد Ùˆ به خاطر جثهٔ عظیم شخصیتی Ú©Ù‡ از این قابلیت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ Ú©Ù‡ می‌تواند ØÙ…له کند، یک موقعیت تاکتیک خاص را ارائه می‌دهد Ú©Ù‡ می‌تواند ورق را در Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ØØ³Ø§Ø³ بازی برگرداند.
اگرچه تعدد مکانیک‌های بازی عمق تاکتیکی آن را بالا برده Ùˆ این یکی از ویژگی‌های بازی‌های دیسگایا است اما از سوی دیگر همین موضوع باعث پیچیدگی بیش از ØØ¯ سیستم‌های بازی شده است Ùˆ این به‌ویژه برای بازیکنان تازه‌وارد می‌توانند در Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ سردرگرم‌کننده باشد Ùˆ به تجربهٔ آن‌ها آسیب وارد کند. هرچند دیسگایا 7 سعی کرده به گونه طراØÛŒ شود Ú©Ù‡ بازیکنان جدید هم بتوانند به این سری علاقه‌مند شوند اما این موضوع تقریباً اجتناب‌ناپذیر است Ùˆ تأثیر آن ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ در ساعات اولیه تجربهٔ شما مشخص است.
تا اینجا هر Ú†Ù‡ سخن Ú¯ÙØªÛŒÙ…ØŒ اشاره‌ای به اصلی‌ترین ویژگی بازی‌های دیسگایا Ú©Ù‡ به آن شهره است، اشاره‌ای نکردیم. دیسگایا همیشه عاشق اعداد عظیم Ùˆ طویل بوده است Ùˆ رویکردی اغراق‌آمیز Ùˆ طعنه‌آمیز را اتخاذ کرده است. در بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ø³Ø·Ø ÛŒØ§ همان Ù„ÙÙˆÙÙ„ 9 یا 99 برای شخصیت یا ویژگی‌های او خیلی زیاد است؟ برای دیسگایا شوخی است. در دیسگایا 7 باید تصورتان Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ روی ارقام میلیونی Ùˆ میلیاردی قرار گیرد Ùˆ عطش گرایند کردن Ùˆ قدرتمندتر کردن شخصیت را همیشه داشته باشید. در واقع بخش زیادی از تجربهٔ دیسگایا 7 به ØØ§Ù„ت پایان بازی (Endgame) آن مربوط است Ú©Ù‡ می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول Ùˆ سرگرم خود کند Ùˆ در این ØØ§Ù„ت گرایند Ùˆ قدرتمند شدن یک وسیله نیست، بلکه چیزی نزدیک به هد٠علاقه‌مندان دیسگایا است. با قابلیت‌هایی مثل Incarnation در این اثر می‌توانید شخصیت یا ØØªÛŒ آیتم‌های خود را به ØØ¯ÛŒ ارتقا دهید Ú©Ù‡ تعادل بازی را به سخره درآورید. این قابل درک است Ú©Ù‡ این سیستم گرایند کردن موردعلاقه‌ی بسیاری از بازیکنان نباشد اما به هر ØØ§Ù„ یکی از اهدا٠دیسگایا همیشه این بوده Ú©Ù‡ با تمرکز بر قوی‌تر کردن شخصیت‌ها این سیستم را جذاب کند.
دیسگایا 7 در جنبه‌های مختلÙÛŒ نسبت به بازی قبلی بهتر شده است Ùˆ سعی کرده مشکلات دیسگایا 6 را بهبود دهد. از بهبود برخی از سیستم‌ها از جمله مبارزه خودکار (Auto-Battle) Ùˆ اجرای Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ در آن یا نمونه‌های دیگر همگی در تجربهٔ روان‌تر Ùˆ بهتر این اثر تأثیرگذار بوده‌اند. با این ØØ§Ù„ØŒ این بهبودها Ùقط به جنبه‌ی گیم‌پلی مربوط نمی‌شود. دیسگایا 6 کارگردانی بصری بازی را تغییر داد Ùˆ به جای اسپرایت‌های دوبعدی به سراغ آرت سه‌بعدی Ø±ÙØª. اگرچه بازی دیسگایا 7 طراØÛŒ بصری را به طراØÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ دوبعدی Ú©Ù‡ نزد Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ± است، برنگرداند اما بهبود قابل‌توجهی در گراÙیک سه‌بعدی بازی اعمال کرد Ùˆ آن را از نظر بصری زیباتر کرد.
بازی Disgaea 7: Vows of the Virtueless بازگشتی به ریشه‌های سری Ùˆ اوج آن است Ùˆ تمام چیزی Ú©Ù‡ دیسگایا را دوست‌داشتنی Ùˆ مهم می‌کند، به‌خوبی پیاده‌سازی کرده است. با این ØØ§Ù„ØŒ بدون تغییرات بزرگ، دیسگایا 7 کم‌وبیش همان چیزی است Ú©Ù‡ همیشه بوده است Ùˆ قطعاً توجه Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† خود را جلب خواهد کرد. با این ØØ§Ù„ØŒ اگر از دوستداران بازی‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ تاکتیکی هستید، این اثر با مبارزات تاکتیکی جذاب Ùˆ عمیق خود Ùˆ البته داستانی کمدی Ùˆ Ù…ÙØ±Ø می‌توان ساعت‌ها شما را سرگرم کند.