سری بازی‌های Prince of Persia جایگاه ویژه‌ای میان گیمرها در سراسر جهان دارد. این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Ú©Ù‡ اولین نسخه‌اش در سال 1989 میلادی عرضه شد، عنصری جدانشدنی Ùˆ مهم از تاریخ بازی‌‌هاست Ú©Ù‡ تاکنون روی بیش از 35 Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… مختل٠عرضه شده‌است. میراثی Ú©Ù‡ بازی‌های شاهزاده ایرانی به‌جا گذاشتند، منبع الهام آثاری شد Ú©Ù‡ هر یک به ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ²Ù‡Ø§ÛŒÛŒ بزرگ تبدیل شدند Ùˆ ØØªÛŒ به سینما نیز راه ÛŒØ§ÙØªÙ†Ø¯.
جردن مکنر (Jordan Mechner) خالق این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Ùˆ یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ بازی‌ها، اثری را در سال 1989 پدید آورد Ú©Ù‡ به مرجعی برای بازی‌های اکشن ماجراجویی تبدیل شد Ùˆ این ژانر Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ را چند قدم به جلو هدایت کرد. هنگامی Ú©Ù‡ او اعمال ØØ±Ú©ØªÛŒ اولین نسخه از شاهزاده ایرانی را با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تکنیک‌های ساخت انیمیشن طراØÛŒ می‌کرد، انتظار نداشت Ú©Ù‡ نتیجه زØÙ…ات‌اش انقلابی در جهان بازی به وجود بیاورد.
ایتم ویدیویی این مطلب را در یوتوب تماشا کنید
شاهزاده ایرانی Ú©Ù‡ تا اواسط نسل Ù‡ÙØªÙ… کنسول‌ها، زندگی پرهیجانی داشت، در سال 2013 به خوابی طولانی Ø±ÙØª تا هواداران‌اش به جای تجربه ماجراجویی‌های جدید او، با خاطرات شیرین گذشته سر کنند. هرچند آنچه به یادگار گذاشت در سری بازی‌هایی همچون Tomb Raider Ùˆ Assassins Creed به ØÛŒØ§Øª خود ادامه داد. نزدیک شدن تاریخ عرضه Prince of Persia: The Lost Crown Ùˆ بیداری شاهزاده ایرانی از خوابی یازده ساله، ÙØ±ØµØªÛŒ هیجان‌انگیز است تا در زمان Ø³ÙØ± کرده Ùˆ بهترین عناوین عرضه شده در این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² قدیمی Ùˆ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ را بررسی کنیم.
10. Prince of Persia 3D
در سال‌های 1999 Ùˆ 2000 میلادی، بازی Prince of Persia 3D روی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌های کامپیوتر Ùˆ دریمکست عرضه شد Ùˆ به این‌ترتیب، ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Prince of Persia برای اولین بار قدم به دنیای سه بعدی گذاشت. در سال‌هایی Ú©Ù‡ بسیاری از ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ²Ù‡Ø§ در تبدیل از دو بعدی به سه بعدی شکست خوردند، اولین گام سه بعدی شاهزاده ایرانی، اقدامی پرخطر Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد Ú©Ù‡ شجاعت Ùˆ بلندپروازی بسیاری می‌طلبید. اما بلندپروازی عنصری بود Ú©Ù‡ سبب پیدایش سری بازی‌های Prince of Persia شده‌بود. بنابراین جردن مکنر Ùˆ همکاران، بار دیگر چشمان‌شان را بستند Ùˆ پریدند.
اما نتیجه پرش بلندپروازانه سازندگان بازی Prince of Persia 3D چندان مثبت نبود Ùˆ بر خلا٠انتظارشان، اینبار روی Ø¢Ø³ÙØ§Ù„ت Ø³ÙØª Ùˆ سختی به نام عدم علاقه گیمرها Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù†Ø¯. علی‌رغم برخی نقاط قوت نظیر گراÙیک، انیمیشن‌های قابل قبول Ùˆ موسیقی مناسب، بازی Prince of Persia 3D در رقابت با سایر عناوین اکشن ماجراجویی سه بعدی عرضه شده در آن زمان نظیر Tomb Raider: The Last RevelationØŒ ØØ±Ù چندانی برای Ú¯ÙØªÙ† نداشت. کنترل سخت Ùˆ دوربین عجیب Ùˆ غریب بازی Prince of Persia 3D اجازه نمی‌داد تا اکشن Ùˆ پازل‌های سرگرم‌کننده‌اش، خود را آنطور Ú©Ù‡ باید نشان دهند.
این بازی به عقیده بسیاری، از ضعیÙ‌ترین عناوین عرضه شده در ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Prince of Persia به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید Ú©Ù‡ سبب شد Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† این مجموعه بازی (Ùˆ ØØªÛŒ خود جردن مکنر) از آن ÙØ§ØµÙ„Ù‡ بگیرند. با Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ پرش شجاعانه‌اش به دنیای سه‌بعدی Ùˆ آزمایش مکانیک‌هایی Ú©Ù‡ در بازی‌های بعدی این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ØŒ قابل ستایش است.
9. Prince of Persia: The Fallen King
در سال 2008 میلادی، همزمان با عرضه نسخه جدید Prince of Persia روی کنسول‌های نسل Ù‡ÙØªÙ…ÛŒ Playstaion 3ØŒ Xbox 360 Ùˆ کامپیوتر، یک اسپین آ٠نیز با نام Prince of Persia: The Fallen King روی کنسول دستی Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ Nintendo DS عرضه شد. برخلا٠سایر عناوین این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Ú©Ù‡ یک شخصیت اصلی داشتند، در این بازی دو شخصیت اصلی به نام‌های شاهزاده Ùˆ زال وجود داشت. ØØ¶ÙˆØ± زال با قابلیت‌های جادویی‌اش، می‌توانست نقطه قوت هیجان‌انگیزی باشد Ú©Ù‡ به گیم‌پلی این بازی عمق می‌دهد. اما Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ چندان به آن پرداخته نشد.
کنترل عجیب بازی Prince of Persia: The Fallen King از نقاطی بود Ú©Ù‡ بسیاری در بد بودن آن هم‌نظر بودند. کنترل در این بازی با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مداد Stylus نینتندو انجام Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª. به عنوان مثال اگر می‌خواستید شاهزاده را به سمت دیوار هدایت کنید تا از آن بالا برود، باید با مداد استایلوس به دیوار می‌زدید. اکشن بازی نیز همچون بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مداد Stylus صورت Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª. اما کنترل کند Ùˆ آزاردهنده بازی تمام مشکل نبود، بلکه تاکید سازندگان بر این مدل کنترل Ùˆ عدم امکان تغییر به مدلی سنتی‌تر بود Ú©Ù‡ مشکل را عمیق‌تر می‌کرد. این یعنی برای تجربه این اثر Ùˆ لذت بردن از عناصر مثبت آن، مجبور به تØÙ…Ù„ کنترل عجیب آن بودیم.
Ø¨Ø§Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ اگر بر ادامه بازی Ù¾Ø§ÙØ´Ø§Ø±ÛŒ می‌کردیم، کنترل مزاØÙ…ØŒ مانع لذت بردن از عناصر جذاب این عنوان نظیر داستان Ùˆ شخصیت‌پردازی‌اش نمی‌شد. ØØ¶ÙˆØ± شاهزاده ایرانی (Ùˆ زال) روی کنسول دستی DSØŒ علی‌رغم تمامی ضعÙ‌های‌‌اش، هرقدر هم Ú©Ù‡ مقابل سایر بازی‌های Prince of Persia به چشم نیاید، اما هم‌چنان شایسته تجربه است.
8. Prince of Persia: The Forgotten Sands
در سال 2010 میلادی، کمپانی ÛŒÙˆØ¨ÛŒâ€ŒØ³Ø§ÙØª با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از موتور قدرت‌مند انویل (Anvil) خود، شن‌های ÙØ±Ø§Ù…وش شده را روی تمام Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌های ممکن در آن زمان، عرضه کرد. در ابتدا قرار بود Ú©Ù‡ The Forgotten Sands همزمان با Ùیلم سینمایی Prince of Persia عرضه شده Ùˆ ارتباط مستقیمی با آن داشته باشد. اما تاخیر در اکران Ùیلم سینمایی، سرنوشت شن‌های ÙØ±Ø§Ù…وش شده را تغییر داد. تغییری Ú©Ù‡ سبب شد این بازی از اثری Ú©Ù‡ هویت‌اش را از Ùیلم سینمایی‌اش می‌گیرد، به عنوانی دوست‌داشتنی تبدیل شود Ú©Ù‡ به ریشه‌های سری بازی‌های Prince of Persia بازگشته Ùˆ به آن ادای Ø§ØØªØ±Ø§Ù… می‌کند.
تمرکز سازندگان این بازی، همان ÙØ±Ù…ول سنتی قابل اعتماد شاهزاده ایرانی بود. مشابه آنچه در بازی Prince of Persia: Sands of Time دیدیم. نبردهای روان با ØØ±Ú©Ø§Øª آکروباتیک، پازل‌های Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر Ùˆ مدل‌ها Ùˆ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ چشم‌نواز Ú©Ù‡ به لط٠موتور قدرت‌مند انویل ØÛŒØ§Øª ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒØ¨ÙˆØ¯Ù†Ø¯ØŒ تجربه شما از شن‌های ÙØ±Ø§Ù…وش شده را Ø´Ú©Ù„ می‌دادند. انگار Ú©Ù‡ مکانیک بازگشت در زمان، از ØµÙØÙ‡ نمایش‌ بیرون آمده Ùˆ این‌بار گیمرها را به گذشته برده تا شکوه Sands of Time را در قالبی خوش آب Ùˆ رنگ در Forgotten Sands ببینند. اما Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ داستان بازی نتوانست پابه‌پای سایر عناصر آن پیش برود.
مشکل دیگر، عدم ارائه تجربه یکسان شن‌های ÙØ±Ø§Ù…وش شده روی تمام Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌ها بود. تیم‌های مختلÙÛŒ روی نسخه‌های دستی PSP Ùˆ Nintendo DS این بازی کار کرده‌بودند Ùˆ ØØ§ØµÙ„ØŒ تجربه‌ای شده‌بود Ú©Ù‡ از نظر Ú©ÛŒÙیت قابل مقایسه با نسخه‌های PS3 یا Xbox 360 این بازی نبود.
7. Prince of Persia Classic
اگر دیگی جوشان را مقابل خود قرار دهیم Ùˆ سپس نسخه اول بازی شاهزاده ایرانی را به همراه Prince of Persia: The Sands of Time به درون آن بریزیم، بازی Prince of Persia Classic را تØÙˆÛŒÙ„ می‌گیریم. کمپانی Gameloft در سال 2007 میلادی، گیم‌پلی اولین عنوان ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² شاهزاده ایرانی Ú©Ù‡ در سال 1989 عرضه شده‌بود را با گراÙیک بازی شن‌های زمان ترکیب Ùˆ نتیجه‌ای لذت‌بخش را به دوست‌داران این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² ارائه کرد.
تجربه گیم‌پلی نسخه 1989 با کنترل Ùˆ گراÙیکی به‌روز شده، ÙØ±ØµØª Ø³ÙØ± در تاریخ Ùˆ بازگشت به جایی Ú©Ù‡ همه چیز آغاز شد را می‌داد. سازندگان نسخه کلاسیک ØØªÛŒ مکانیک‌هایی نظیر پشتک Ùˆ غلت زدن را نیز در بازی گنجانده بودند تا گیم‌پلی نسخه 1989ØŒ امروزی‌تر شود.
اما تلاش سازندگان، گیمرها را تشنه به گیم‌پلی بیشتر می‌کرد. چیزی Ú©Ù‡ Prince of Persia Classic از عرضه آن عاجز بود. این اثر، از گیم‌پلی کوتاه Ùˆ عدم تکرارپذیری رنج می‌برد. نقصی Ú©Ù‡ سبب می‌شد این بازی، علی‌رغم تمامی جذابیت‌های‌اش، در ØØ¯ یک بازی موبایلی ساده Ú©Ù‡ می‌توان در یک بعد از ظهر کوتاه تمام‌اش کرد، باقی بماند. با‌ Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ Prince of Persia Classic می‌تواند نیاز دوست‌داران سری بازی‌های Prince of Persia برای تجربه نقطه شروع این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² با گراÙیکی امروزی را Ø±ÙØ¹ کند.
6. Prince of Persia: The Two Thrones
بازی Prince of Persia: The Two Thrones ششمین عنوان از سری‌ بازی‌های Prince of Persia Ùˆ آخرین قسمت از سه‌گانه شن‌های زمان بود. ÛŒÙˆØ¨ÛŒâ€ŒØ³Ø§ÙØª این اثر را در سال 2005 روی کامپیوتر Ùˆ کنسول‌های نسل ششمی عرضه کرد تا Ø³ÙØ± جذاب شاهزاده ایرانی Ú©Ù‡ در Sands of Time آغاز شده Ùˆ در Warrior Within ادامه پیدا کرده‌بود، پایان یابد.
آنچه در The Two Thrones دیدیم، ادامه گیم‌پلی جذاب دو نسخه قبلی در کنار معرÙÛŒ مکانیک‌های جدید بود. همچون دو نسخه قبلی این سه‌گانه، در آخرین قسمت نیز با داستانی درگیر کننده Ú©Ù‡ تا آخرین Ù„ØØ¸Ø§Øª بازیکن‌ را همراهی می‌کرد، طر٠بودیم. دیگر روی شخصیت شاهزاده با نام شاهزاده تاریک، به خوبی در داستان Ùˆ شخصیت‌پردازی بازی درگیر می‌شد Ùˆ ØØªÛŒ روی عناصر گیم‌پلی نیز تاثیر مثبت می‌گذاشت.
همه چیز در آخرین Ø³ÙØ± شاهزاده در سه‌گانه شن‌های زمان، Ù…ØØ´Ø± بود. داستانی جذاب با شخصیت‌هایی دوست داشتنی، گیم‌پلی روان Ú©Ù‡ مکانیک‌های دو نسخه قبلی را به کمال رسانده‌بود Ùˆ موسیقی Ú©Ù‡ همانند تزیین جذاب یک کیک خوشمزه، همه چیز را کامل کرده‌بود. این روند تکامل Ùˆ ØØ±Ú©Øª رو‌به‌جلوی سازندگان در هر اثر Ùˆ به کمال رسیدن در نسخه آخر، چیزی بود Ú©Ù‡ آن را ارزشمند می‌کرد. مطمئنا Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سری بازی‌های Prince of PersiaØŒ به خصوص دوست‌داران خط داستانی شن‌های زمان، از اینکه این سه‌گانه را از سال 2003 دنبال کردند، پشیمان نشدند.
5. Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
این اثر دومین بازی از سه‌گانه اول شاهزاده ایرانی بود Ú©Ù‡ جردن مکنر، در ساخت آن نقشی مستقیم Ùˆ پررنگ داشت. با اینکه بازی Prince of Persia 2 در سال 1990 میلادی روی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌های کمتری از نسخه اول منتشر شده‌بود، اما موÙقیت تجاری بیشتری نسبت به آن نسخه کسب Ùˆ جای پای شاهزاده ایرانی را به عنوان یک ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² سود‌آور Ùˆ Ù¾Ø±Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø± Ù…ØÚ©Ù… کرد.
تلاش جردن مکنر Ùˆ همکاران در این نسخه، تاکید بر مکانیک‌های معرÙÛŒ شده در نسخه اول Ùˆ گسترش آن‌ها بود. دیگر Ùقط با سیاه‌چاله‌های تاریک بازی اول طر٠نبودیم. اینبار Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بازتر Ùˆ با جزییات بیشتری اضاÙÙ‡ شده‌بودند. بر خلا٠نسخه اول، در این بازی تمرکز بیشتری روی نبردها صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ¨ÙˆØ¯. مبارزه با دسته‌های دشمنان در پشت‌بام‌های خوش‌رنگ Ùˆ لعاب در Prince of Persia 2ØŒ خاطره‌ای Ú©Ù‡ است Ú©Ù‡ در ØØ§Ùظه علاقه‌مندان قدیمی سری بازی‌های Prince of Persia ثبت شده‌است.
از طرÙÛŒ زمان مورد نیاز برای به اتمام رساندن بازی در Prince of Persia 2ØŒ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒØ¨ÙˆØ¯ Ùˆ دیگر با تمام شدن جان شاهزاده، بازی از اول شروع نمی‌شد. تلاش جردن مکنر Ùˆ تیم‌اش برای آسان‌تر کردن بازی، سبب شد تا Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بیشتری به دومین Ø³ÙØ± شاهزاده جذب شوند. جهش مثبت بازی Prince of Persia 2 نسبت به نسخه اول، نام شاهزاده ایرانی را در صنعت بازی‌ها Ú©Ù‡ در آن سال‌ها هنوز جوان بود، بیش از پیش Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯.
4. Prince of Persia (2008)
سری بازی‌های Prince of PersiaØŒ پس از سه‌گانه موÙÙ‚ شن‌های زمان، نیاز به ارائه چیزی جدید Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª داشتند. در سال 2008 میلادی بازی جدیدی از این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² عرضه شد Ú©Ù‡ نگاهی جدید به داستان شاهزاده ایرانی داشت. اینبار ÙØ±Ø¯ÛŒ به نام الیکا Ú©Ù‡ کنترل آن بر عهده هوش مصنوعی بود، شاهزاده را در ماجراجویی‌اش همراهی می‌کرد. سبک هنری بازی، از ÙØ¶Ø§ÛŒ جدی Ùˆ واقع‌گرایانه سه‌گانه شن‌های زمان دور شده‌بود. ØØ§Ù„ Ùˆ هوای شاد نسخه 2008 بازی Prince of PersiaØŒ ØØ³ گشت‌وگذار در یک کتاب داستان را به بازیکن منتقل می‌کرد.
ÙØ¶Ø§ÛŒ Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒÚ¯ÙˆÙ†Ù‡ این بازی، هماهنگی جذابی بین Ù…ØÛŒØ· Ùˆ داستانی Ú©Ù‡ روایت می‌کرد، برقرار کرده‌بود. با Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ سازندگان این بازی دلیلی بر دوری از ÙØ±Ù…ول مورد اعتماد سری بازی‌های Prince of Persia نمی‌دیدند. خانه‌ Ù…ØÚ©Ù… گیم‌پلی ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² شاهزاده ایرانی، بر پایه‌هایی همچون ØÙ„ پازل‌های Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر Ùˆ نبردهای روان Ùˆ سریع بنا شده‌بود. این پایه‌ها گیم‌پلی نسخه 2008 شاهزاده ایرانی را نیز به خوبی Ù†Ú¯Ù‡ داشتند.
ØÙ„ پازل Ùˆ ØØ±Ú©Ø§Øª آکروباتیک روان شاهزاده در نبردها، در Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ چشم را نوازش می‌کرد، شاید همان رویکرد همیشگی شاهزاده ایرانی بود، اما ØÙˆØµÙ„ه‌سربر شدن بازی در برخی نقاط Ùˆ آسان بودن بیش از ØØ¯ نبردها، به کام تعدادی از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† اکشن‌های ماجراجویی خوش نیامد. با Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ نگاه Ù…ØªÙØ§ÙˆØª ÛŒÙˆØ¨ÛŒâ€ŒØ³Ø§ÙØª به شاهزاده ایرانی در سال 2008ØŒ همچون نسیمی خنک، Ø±ÙˆØ Ú˜Ø§Ù†Ø± اکشن ماجراجویی Ùˆ ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Prince of Persia را نوازش کرد.
3. Prince of Persia: Warrior Within
دومین نسخه از سه‌گانه شن‌های زمان با نام Prince of Persia: Warrior WithinØŒ با ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ بسیار تاریک‌تر از Sands of Time، در سال 2004 میلادی قدم به کنسول‌های نسل ششم Ùˆ کامپیوتر گذاشت. اولین چیزی Ú©Ù‡ در Warrior Within به چشم می‌آمد، جدی‌تر شدن ÙØ¶Ø§ÛŒ بازی در مقایسه با نسخه قبل بود. همه‌چیز در این بازی، از موسیقی سنگین با تاکید بر گیتار الکتریک Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا طراØÛŒ دشمنان Ùˆ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بازی، از ÙØ¶Ø§ÛŒ شادتر شن‌های زمان ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ¨ÙˆØ¯. اما جدی‌تر شدن ÙØ¶Ø§ÛŒ بازی نه تنها صدمه‌ای به آن نزد، بلکه به خوبی با نبردهایی پیچیده Ùˆ جذاب همراهی می‌شد.
ÛŒÙˆØ¨ÛŒâ€ŒØ³Ø§ÙØª در این نسخه بر گسترش نبردهای بازی Ùˆ هرچه عمیق‌تر کردن آن تمرکز کرده‌بود. ØØ§ØµÙ„ این تلاش Ùˆ تمرکز، ارائه یکی از بهترین سیستم‌های نبرد در تمام ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Prince of Persia بود. ØØ±Ú©Ø§Øª متنوع Ùˆ دیدنی شاهزاده ایرانی با شمشیرهای‌اش، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ù…ØÛŒØ· برای ØÙ…له به دشمنان Ùˆ ØØªÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø´Ù…Ù†Ø§Ù† علیه خودشان، هر یک از نبردهای بازی Warrior Within را به یک رقص پر از جزییات تبدیل می‌کرد. موسیقی بازی، به خوبی نبردهای سریع‌اش را همراهی می‌کردند. ØØ±Ú©Øª هنرمندانه شاهزاده با شمشیر میان دشمنان در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ نوای گیتار الکتریک استوارت چتوود (Stuart Chatwood) در گوشمان می‌پیچد، یکی از درخشان‌ترین Ù„ØØ¸Ø§Øª در تاریخ ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² شاهزاده ایرانی است.
2. Prince of Persia (1989)
در سال 1989 میلادی، جردن مکنر دومین بازی عمر خود را با نام Prince of Persia عرضه کرد Ùˆ صنعت نوپای بازی‌ها را برای همیشه تکان داد. مکنر برای طراØÛŒ اعمال ØØ±Ú©ØªÛŒ شخصیت‌های موجود در بازی، از تکنیک روتوسکوپی Ú©Ù‡ در انیمیشن‌ها کاربرد دارد، بهره برد. او برای طراØÛŒ ØØ±Ú©Ø§Øª از برادر خود Ú©Ù…Ú© Ú¯Ø±ÙØª. به این صورت Ú©Ù‡ برادرش ØØ±Ú©Ø§Øª آکروباتیک انجام می‌داد Ùˆ مکنر، سایه‌ ØØ±Ú©Ø§Øª برادرش را ÙØ±ÛŒÙ… به ÙØ±ÛŒÙ… Ú©Ù¾ÛŒ می‌کرد. مکنر ØØªÛŒ انیمیشن‌های شمشیر زنی را نیز با همین تکنیک Ùˆ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ نبرد Ùیلم The Adventures of Robin Hood (1938) طراØÛŒ کرد.
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ برای اولین بار Prince of Persia را تجربه می‌کردند، با یک اکشن Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر سخت طر٠بودند Ú©Ù‡ کوچک‌ترین خطایی منجر به مرگ Ùˆ شروع مجدد بازی می‌شد. اما تجربه پرش از روی تله‌ها Ùˆ شمشیر زنی با انیمیشن‌های جذاب، سبب می‌شد تا سختی بازی را به جان خریده Ùˆ بازی را بارها تجربه کنند.
بازی Prince of Persia بنایی را گذاشت Ú©Ù‡ به یکی از بزرگ‌ترین ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ²Ù‡Ø§ÛŒ تاریخ صنعت بازی‌ها تبدیل شد. اگر موزه‌ای از بازی‌ها در نظر بگیریم، قطعا اولین نسخه شاهزاده ایرانی به عنوان اثری درخشان در این موزه قرار خواهد Ú¯Ø±ÙØª.
1. Prince of Persia: The Sands of Time
اولین عنوان از سه‌گانه شن‌های زمان را می‌توان به عنوان بهترین نسخه Prince of Persia Ú©Ù‡ تاکنون ساخته شده شناخت. میراثی Ú©Ù‡ این بازی در سال 2003 میلادی از خود به جا گذاشت، منبع الهام برخی از بزرگ‌ترین Ùˆ سودآورترین ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ²Ù‡Ø§ÛŒ دنیای بازی شد. همه چیز در این بازی Ùوق‌العاده بود. از داستان جذاب Ùˆ شخصیت‌های به یادماندنی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ØŒ تا مکانیک‌های ابتکاری نظیر بازگشت در زمان Ùˆ نبردهای نرم Ùˆ روان، تک تک عناصر این بازی مثل یک غذای خوشمزه زیر زبان بازیکن ØØ³ می‌شد.
همانطور Ú©Ù‡ پیش‌تر به آن اشاره کردیم، جردن مکنر پس از عرضه بازی Prince of Persia 3D از توسعه بازی‌های مرتبط با این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² ÙØ§ØµÙ„Ù‡ Ú¯Ø±ÙØª. اما پس از آنکه ÛŒÙˆØ¨ÛŒâ€ŒØ³Ø§ÙØª به امتیاز شاهزاده ایرانی دست ÛŒØ§ÙØªØŒ مکنر نیز بازگشت تا ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ خود را با اثری جدید به سوی آینده هدایت کند. Ú†Ù‡ بازگشت شکوهمندانه‌ای!
شن‌های زمان دومین اثر سه‌بعدی شاهزاده ایرانی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد. این‌بار جردن مکنر Ùˆ همکاران از ضعÙ‌های اولین نسخه سه‌بعدی درس Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ¨ÙˆØ¯Ù†Ø¯ Ùˆ مشکلاتی نظیر دوربین را در شن‌های زمان ØÙ„ کردند. داستان جذاب با شخصیت‌هایی به یادماندنی Ú©Ù‡ با صداگذاران ØØ±Ùه‌ای جان Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بودند، در کنار ØØ±Ú©Ø§Øª آزادانه در میدان نبرد Ùˆ ØÙ„ پازل‌های Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر با انیمیشن‌هایی روان، چیزی بود Ú©Ù‡ گیمرها را پای این بازی میخکوب می‌کرد. آن‌ها خود را در نقش قهرمانی می‌دیدند Ú©Ù‡ دیگر Ùقط به دنبال نجات شاهزاده از دست وزیر شرور نیست، بلکه Ù‡Ø¯ÙØ´ نجات یک سرزمین است.
آنچه شن‌های زمان ارائه کرد، به عنوان ستون‌های ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² Prince of Persia شناخته شد. ستون‌هایی Ú©Ù‡ آثار بعدی این سری بازی، همه تلاش کردند Ú©Ù‡ کامل‌اش کنند یا ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ به آن ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø± بمانند.