برای سال‌هاست Ú©Ù‡ تجربه یک بازی Ùوتبالی به دو انتخاب یعنی EA Sports FC Ùˆ eFootball یا همان FIFA Ùˆ PES سابق خلاصه می‌شود. رقبایی Ú©Ù‡ برای مدتی طولانیست Ú©Ù‡ ØØªÛŒ یکدیگر را به چالش نکشیده Ùˆ در مسیری تکراری Ùˆ رو به اÙول قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯. همین موضوع باعث شد تا ØØ¶ÙˆØ± یک رقیب Ùˆ شرکت‌کننده جدید در بازار بازی‌های Ùوتبالی به خودی خود جذاب Ùˆ مورد انتظار باشد. چند سالی است Ú©Ù‡ بازی UFL مراØÙ„ ساخت خود را توسط استودیو Strikerz پشت سر می‌گذارد Ùˆ ØØ§Ù„ا ÙØ±ØµØª تجربه نسخه بتا آن را به دست آورده‌ایم. عنوانی Ú©Ù‡ سعی دارد از غÙلت ساخته‌های EA Ùˆ Konami Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده Ùˆ ØØ±ÙÛŒ برای Ú¯ÙØªÙ† داشته باشد. با این ØØ§Ù„ باید دید Ú©Ù‡ آیا سازندگان UFL توانسته‌اند ضعÙ‌های تکراری آثار مشابه را برطر٠کرده Ùˆ ØØ±ÙÛŒ تازه برای Ú¯ÙØªÙ† داشته باشند یا خیر.
این تجربه نگاهی جامع به پتانسیل بازی، کاستی های ÙØ¹Ù„ÛŒ آن Ùˆ مسیری Ú©Ù‡ باید برای به چالش کشیدن سلطه رقبای تثبیت شده خود Ø·ÛŒ کند، ارائه کرده است. این بررسی جنبه‌های مختل٠بازی UFL در نسخه Open Beta از جلوه‌های بصری Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا مکانیک‌های گیم‌پلی Ùˆ موارد دیگر را تØÙ„یل می‌کند Ùˆ ارزیابی کاملی از آنچه بازی به تصویر می‌کشد را پیش روی شما قرار می‌دهد. قبل از هر چیز این نکته را به یاد داشته باشید Ú©Ù‡ اینجا با نسخه Open Beta بازی سر Ùˆ کار داریم Ú©Ù‡ به صورت هدÙمند برای ارائه بازخورد به تیم توسعه دهنده در جنبه های گوناگون منتشر شده. در نتیجه ÙØ¹Ù„ا با نسخه نهایی این بازی سر Ùˆ کار نداریم Ùˆ Ú©ÛŒÙیت آن می‌تواند تغییرات بسیاری به خود ببینید؛ تغییراتی شاید ناچیز Ùˆ شاید هم چشمگیر !
رابط کاربری
UFL با یک رابط کاربری Ú©Ù‡ برای چشم آسان است از شما استقبال می‌کند. منوها تمیز، سریع Ùˆ آسان برای پیمایش هستند Ú©Ù‡ راه اندازی اولیه را بدون دردسر کرده. Ú©ÛŒÙیت رابط کاربری UFL در قیاس با EA Sports FC 24 به Ø´Ú©Ù„ مثبتی ارزیابی می‌شود Ú©Ù‡ لزوما در تمامی اوقات نمی‌تواند تجربه‌ای مناسب را ارائه کند. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ ØµÙØÙ‡ تنظیمات اسکواد تیم ها در UFL در ابتدا شما را جذب خود نمی‌کند، پس از مدتی با اضاÙÙ‡ شدن لباس تیم‌ها Ùˆ بازیکن‌ها به سرعت زنده شده Ùˆ کارایی خود را نشان می‌دهد. هرچند Ø·Ø±Ø Ú©Ù„ÛŒ بخش‌های مختل٠رابط کاربری همچون جزئیات تاکتیکی تیم‌ها به ساخته EA شباهت دارد اما بهتر بود Ú©Ù‡ از تیم توسعه دهنده در این زمینه نوآوری هایی را می‌دیدیم Ùˆ Ø·Ø±Ø§ØØ§Ù† تجربه Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ÛŒ را برای کاربران ارائه Ù…ÛŒ دادند تا Ø´Ú©Ù„ Ùˆ شمایل بازی UFL Ù…ÛŒ توانست DNA مختص به خودش را داشته باشد. با این ØØ§Ù„ ساختار ÙØ¹Ù„ÛŒ به واسطه شباهت به دیگر عناوین موجود می‌تواند شرایط را برای برقراری ارتباط با گیمر آسان‌تر از همیشه کند.
هسته گیم پلی UFL
اگر از بازیکنان eFootball بپرسید، UFL ØØ³ÛŒ مشابه با EA FC را منتقل می‌کند Ùˆ اگر از بازیکنان EA FC بپرسید، بازی تجربه‌ای شبیه به PES را پیش روی شما قرار می‌دهد. در واقعیت، UFL جایی در این بین است Ùˆ عناصر هر دو را در بر می‌گیرد Ùˆ در عین ØØ§Ù„ چرخش Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ خود را به ژانر اضاÙÙ‡ می‌کند. Ø·Ø±Ø§ØØ§Ù† گیم پلی UFL به طرز جسورانه Ùˆ با ریسکی بالا، مکانیزم های Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ بازی را به سمت Ø¯ÙØ§Ø¹ دستی ( manual defending ) سوق داده Ùˆ آن را در اولویت قرار داده‌اند. هوش مصنوعی Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ هر چند Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ کارایی خود را نشان می‌دهد، تقریبا به اندازه EA FC و یا eFootball درگیر نیست. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ این Ù…ÛŒ تواند در ابتدا چالش برانگیز باشد Ùˆ زمانی Ú©Ù‡ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† یک بازی آنلاین Ù…ØÙˆØ± رقابتی، با آن کنار بیایند بسیار لذت بخش است؛ اما روی دیگری از سکه وجود دارد Ùˆ Ù…ÛŒ توان مطمئن بود برای گیمر های Ø¢Ùلاین باز Ùˆ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† یک بازی Ùوتبالی شبیه ساز این Ø´Ú©Ù„ از مکانیزم های Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ اصلا رضایت بخش نیست Ùˆ کاملا نا امید کننده است. این دست مخاطب‌ها دوست دارند بخش بزرگی از ساختار Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ بازی توسط هوش مصنوعی اداره شده Ùˆ علاوه بر مهارت های سبک بازی شما، شاهد مهارت های Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ هوش مصنوعی بازیکنان هم تیمی باشید. کاملا مشخص است طراØÛŒ مکانیزم های Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ UFL برای یک بازی آنلاین رقابتی طراØÛŒ شده است؛ چیزی Ú©Ù‡ در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± اولویت سازندگان UFL است.
موتور Ùیزیک در UFL
گنجاندن یک موتور Ùیزیک Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ در هسته گیم پلی بازی Ùˆ صد البته برای بازی های ورزشی شبیه ساز از نان شب هم واجب تر است. ØØªÛŒ اگر تصور کنیم ما با یک بازی نیمه شبیه ساز سر Ùˆ کار داریم باز هم نیاز به یک موتور Ùیزیک Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌شود. در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± Ùˆ در این نسخه Open Beta Ú©Ù‡ تست کردیم، اصلا Ùˆ ابدا با یک موتور Ùیزیک Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ سر Ùˆ کار نداریم. برخورد های Ùیزیکی در ØØ¯ Ùˆ اندازه های یک بازی ورزشی نسل هشتمی هستند Ùˆ در جریان گیم پلی تعاملات Ùˆ برخوردهای Ùیزیکی Ú©Ù‡ مابین بازیکنان مشاهده می‌کنید از هیچ جذابیت بصری خاصی برخوردار نیست Ùˆ در بخش ÙÙ†ÛŒ هم خروجی بالایی از خود نشان نمی‌دهند.
البته این نقطه ضع٠به برخوردهای Ùیزیکی ختم نمی‌شود Ùˆ این کاستی معنا دار در بخش «Ùیزیک توپ» هم کاملا ØØ³ می‌شود. برای اطمینان از تعاملات واقعی در گیم پلی یک بازی Ùوتبالی Ø³Ø·Ø Ø¨Ø§Ù„Ø§ØŒ «یکپارچگی ارتباط مابین توپ Ùˆ بازیکن» اهمیت بسیاری دارد. Ùیزیک توپ به ویژه برای Ø±ÙØªØ§Ø± طبیعی‌تر در جریان Ú©Ù„ÛŒ بازی نیاز به Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§Øª اساسی دارد Ùˆ نوع ØØ±Ú©Øª توپ در مناطق مختل٠زمین Ú†Ù‡ از Ù„ØØ§Ø¸ بصری Ùˆ Ú†Ù‡ از Ù„ØØ§Ø¸ تاثیرات ÙÙ†ÛŒ در هسته گیم پلی دارای ایرادات اساسی است Ùˆ به پیکره Ú©Ù„ÛŒ بازی صدمات شدیدی وارد کرده. Ùیزیک توپ کاملا بی جان است Ùˆ روند ØØ±Ú©ØªÛŒ توپ در اکثر زمان‌های بازی به صورت خطی Ùˆ قابل پیش بینی ØØ³ Ù…ÛŒ شود Ùˆ هیچ آزادی در زمینه روند ØØ±Ú©ØªÛŒ توپ در زمین مشاهده نمی کنید. سرعت بیش از ØØ¯ توپ در زمین باعث شده، انتقال توپ از Ø¯ÙØ§Ø¹ به میانه زمین Ùˆ در انتها به خط ØÙ…له به طرز زننده ای سریع انجام شود Ùˆ همین امر باعث شده شما هیچ درگیری Ùیزیکی در میانه زمین مابین بازیکنان دو تیم مشاهده نکنید. در این زمینه به واسطه سرعت بالای توپ، بازیکنان اصلا نمی‌توانند جلوی انتقال آن به نقاط مختل٠زمین را بگیرند Ùˆ همین موضوع آسیب جدی‌ای به گیم پلی ÙÙ†ÛŒ بازی وارد کرده است.
در زمینه شوت‌ها، شوت‌های ÙÙ†ÛŒ از بیرون Ù…ØÙˆØ·Ù‡ بسیار قوی Ùˆ با دقت هستند؛ اغلب تنها روش امتیاز دهی قابل قبول از همین راه به نظر می‌رسد؛ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ شوت های استاندارد اغلب به Ø±Ø§ØØªÛŒ از سوی دروازه بان ها مهار می‌شوند. این عدم تعادل، تنوع استراتژی‌های هجومی را برای مخاطب Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ کرده Ùˆ باعث قابل پیش بینی شدن ضربات شوت به سوی دروازه شده. همین موضوع باعث کاسته شدن هیجان بازی Ùˆ در انتها قابل پیش بینی بودن UFL شده. در یک بازی Ùوتبالی «غیر قابل پیش بینی بودن جریان منطقی بازی» یکی از مهم‌ترین پارامترهای گیم‌پلی است. موضوعی Ú©Ù‡ نه تنها بار ایجاد تنوع را به دوش می‌کشد بلکه به عمر بیشتر بازی Ùˆ دوری آن از روندی کسل‌کننده Ú©Ù…Ú© بسیاری خواهد کرد.
انیمیشن ها
شاید بتوان Ú¯ÙØª یکی از سخت‌ترین، پرهزینه‌ترین Ùˆ چالش برانگیز ترین قسمت های توسعه یک بازی ویدیویی، طراØÛŒ انیمیشن‌های آن بازی باشد Ùˆ اهمیت آن برای یک بازی ورزشی دو چندان می‌شود. با توجه به Ú¯ÙØªÙ‡ های یوجین نشیلو٠کارگردان بازی UFL تیم توسعه دهنده در Ø·ÛŒ مراØÙ„ توسعه انیمیشن ها، تنها دوبار مجبور به بازسازی Ùˆ دوباره سازی بخش انیمیشن ها شدند تا بعد از آزمون خطاهای بسیار، بتوانند به انیمیشن هایی دست پیدا کنند Ú©Ù‡ جوابگوی نیاز های بازی باشد. در UFL به قطع یقین Ù…ÛŒ توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ انیمیشن های انقلابی Ùˆ متØÙˆÙ„ کننده ای را مشاهده نخواهید کرد. بعد از دیدن انیمیشن های بازی Ø´Ú¯ÙØª زده نخواهید شد؛ اما برای رویکردی Ú©Ù‡ تیم توسعه دهنده نسبت به هسته گیم پلی بازی دارد Ùˆ UFL Ú©Ù‡ یک بازی آنلاین Ù…ØÙˆØ± آرکید است، می‌توان مجموعه آنها را در سطØÛŒ استاندارد طبقه‌بندی کرد.
بر خلا٠EA FC 24 در UFL شما Ú©Ù… ترین میزان لیز خوردن بازیکنان در زمین را مشاهده Ù…ÛŒ کنید Ùˆ کاشت پا (foot planting) در بازی به درستی اجرا شده Ùˆ از این نظر ثبات خوبی داشته Ùˆ ØØªÛŒ در این مرØÙ„Ù‡ از توسعه بازی انیمیشن های پا به توپ UFL به مراتب از EA FC24 طبیعی تر Ùˆ واقع گرایانه تر به نظر Ù…ÛŒ رسد. البته تنوع انیمیشن ها هنوز Ú©Ù… است Ùˆ به انیمیشن های متنوع‌تری در جریان گیم پلی بازی نیاز است Ùˆ این بخش همانند مابقی قسمت‌های UFL نیاز به توسعه وسیع تر Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª های اساسی دارد.
جلوه های بصری، مدلینگ بازیکنان و پرزنتیشن ها
توسعه دهندگان برای ساخت UFL از موتور گراÙیکی Unreal Engine 4 Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کردند Ùˆ به تازگی انتقال توسعه بازی به موتور گراÙیکی Unreal Engine 5 را شروع کرده‌اند اما هنوز این روند به پایان نرسیده Ùˆ نمی‌توان انتظار دیدن قابلیت‌های تکنولوژی جدید Epic Games را در آن داشت. در همین نسخه Open Beta اما با یک گراÙیک قابل قبول Ùˆ بهینه سر Ùˆ کار داریم. شاید بتوان Ú¯ÙØª پایدار ترین بخش UFL همین قسمت گراÙیک بصری Ùˆ ÙÙ†ÛŒ بازیست Ú©Ù‡ از ثبات Ùˆ Ú©ÛŒÙیت خوبی برخوردار است. Stade Louis II تنها ورزشگاه دارای مجوز در نسخه بتا UFL است Ùˆ طراØÛŒ این ورزشگاه در Ø³Ø·Ø Ú©ÛŒÙÛŒ بالایی قرار دارد. از Ø¨Ø§ÙØª های استادیوم بگیرید تا بازتاب نور روی Ø³Ø·ÙˆØ Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ زمین چمن بازی، شیدر های پوست بازیکنان، لایه های گراÙیکی مختل٠در قسمت های مختل٠بازی Ùˆ بسیار موارد دیگر در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± به یک استاندارد قابل قبولی رسیده‌اند.
البته شاید ایرادی Ú©Ù‡ بتوان به تیم توسعه دهنده Ú¯Ø±ÙØªØŒ رنگ بندی بازی از نمای گیم پلی است Ú©Ù‡ شباهت بسیاری به EA FC 24 دارد. این شباهت Ú†Ù‡ در رنگ بندی زمین چمن Ùˆ Ú†Ù‡ رنگ بندی Ú©Ù„ÛŒ بازی را Ù…ÛŒ توان به صورت معنا داری مشاهده کرد. تا جایی Ú©Ù‡ در همان نگاه اول Ùکر می‌کنید Ú©Ù‡ با ساخته EA سر Ùˆ کار دارید Ùˆ نه یک بازی Ùوتبالی دیگر؛ از بسیاری این یک اشتباه استراتژیک برای پیش Ø¨ÙØ±Ø¯ بازی در آینده است Ùˆ تیم توسعه باید در هر بخشی DNA Ùˆ استایل مخصوص به خودش را انتخاب کند Ùˆ گاهی شباهت های عجیب Ùˆ غریب این بازی به EA FC واقعا آزار دهنده می‌شود.
مدلینگ بازیکنان هنوز جا برای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª بسیاری دارد Ùˆ طراØÛŒ مدلینگ های بازیکنان از تنوع کاÙÛŒ برخودار نیست Ùˆ شاید در بازی با چند نوع Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ مدلینگ سر Ùˆ کار داشته باشیم Ú©Ù‡ روی بازیکنان مختل٠سوار شده باشد. از سوی دیگر طراØÛŒ چهره‌هایی Ú©Ù‡ برای بازیکنان در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده به صورت دستی طراØÛŒ شده اند Ú©Ù‡ از Ú©ÛŒÙیت بسیار خوبی برخودارند Ùˆ در این زمینه شاهد عملکرد خوبی از سوی تیم توسعه UFL هستیم. در زمینه ارائه بصری نسخه Open Beta واقعا باید سازندگان را ØªØØ³ÛŒÙ† کرد Ú©Ù‡ Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ بسیار خوبی را پیش روی مخاطب قرار داده‌اند. در جریان گیم پلی Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات مختلÙÛŒ Ú©Ù‡ در بازی رخ می‌دهد شما شاهد کات-سین های بسیاری خواهید بود Ú©Ù‡ ØÙˆØ§Ø´ÛŒ مسابقه Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± بازی را به زیبایی به تصویر می‌کشند. موضوعی Ú©Ù‡ باعث شده UFL در این زمینه از Ú©ÛŒÙیت خوبی بهره ببرد.
سیستم درآمدزایی Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª
یکی از ویژگی های برجسته نسخه بتا UFL به دوری کردن آن از المان‌هایی ارتباط دارد Ú©Ù‡ با پرداخت پول شرایط پیروزی شما را بهبود می‌دهند. شما مجاز هستید بازیکنان مورد نظر خود را بدست آورید Ùˆ برای این کار باید بازی های بیشتری را برای کسب پول نقد (CP) Ùˆ امتیاز شهرت (RP) برنده شوید. در این بین بسته‌های Random برای پوسته‌ها رزرو شده‌اند Ùˆ در راستای Ø³ÙØ§Ø±Ø´ÛŒâ€Œ سازی بازیکنان خاص Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌شوند. شما برای این Ú©Ù‡ بتوانید بازیکنان بزرگی را در اختیار بگیرید باید درجه شهرت (RP) خود را با برد ها Ùˆ نتایج خوب بالا برده Ùˆ در ادامه نسبت به درجه شهرتی Ú©Ù‡ کسب کرده‌اید، ستاره‌ها را وارد ترکیب خود کنید. توسعه دهندگان UFL مد آنلاین بازی را طوری طراØÛŒ کرده اند Ú©Ù‡ شما برای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª در بازی نیاز به پرداخت های درون برنامه ای نداشته باشید Ùˆ به عبارتی بهتر بازی از ØØ§Ù„ت Pay To Win تا جایی Ú©Ù‡ توانسته دوری کرده است.
سخن پایانی
جریان ساخت UFL هنوز ادامه دارد Ùˆ نمی‌توان در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± نسبت به سرنوشت آن نتیجه‌گیری خاصی کرد. استودیوی Strikerz Inc یک تیم توسعه دهنده جوان است Ú©Ù‡ قبلا هیچ تجربه ای از ساخت بازی های Ùوتبالی نداشته Ùˆ Ùقط با هیجان Ùˆ انگیزه ای مثال زدنی Ùˆ با ریسکی بالا وارد ساخت اثری این چنینی شده تا بتوانند در صنعت گیم نامی برای خود دست Ùˆ پا کنند. بازی UFL در این نسخه Open Beta Ú©Ù‡ تجربه کردیم، Ø´Ú©Ù„ Ùˆ شمایل بازی‌ای Ú©Ù‡ باعث Ùˆ بانی تØÙˆÙ„ Ùˆ انقلاب در بازی های Ùوتبالی شود را ندارد Ùˆ البته نمی‌توان از آن انتظار دیگری داشت.
بسیاری از مکانیزم های اصلی در قسمت‌های مختل٠گیم پلی ÙÙ†ÛŒ ناقص هستند Ùˆ در برخی از قسمت ها بسیار خام به نظر Ù…ÛŒ رسند Ùˆ نیاز به یک بازبینی اساسی دارند. مشخصا سازندگان بازی در جریان چند سال اخیر توانسته‌اند تا Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ قابل توجهی را Ø´Ú©Ù„ دهند. موضوعی Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ا بعد از تجربه نسخه بتا UFL به خوبی مشهود است. با این ØØ§Ù„ بازی پیش رو همچنان ÙØ§ØµÙ„Ù‡ زیادی تا تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای ساخته‌های EA Ùˆ Konami دارد. آثاری Ú©Ù‡ سال‌هاست در ÙØ¶Ø§ÛŒ رقابتی بازار بازی‌های Ùوتبالی ØØ¶ÙˆØ± دارند Ùˆ به واسطه تجربه بیشتر توانسته‌اند جایگاهی ثابت را به خود اختصاص دهند. از سوی دیگر UFL کار سختی را پیش روی خود می‌بیند. آنها نه تنها باید استانداردهای بسیاری را پیش روی مخاطب قرار دهند بلکه باید ÙØ±Ù…ول EA FC Ùˆ eFootball را ارتقا دهند تا مخاطب آنها را به سمت خود جذب کنند. هدÙÛŒ Ú©Ù‡ تنها راه رسیدن به آن اختصاص زمان توسعه بیشتر است.