وقتی در مراسم گیمزکام ٢٠١٩ قرار بود برای دهکده دانلود از غرÙه‌ی بندای نامکو(Bandai Namco) گزارش تهیه کنیم، خبر رسید Ú©Ù‡ عنوانی جدید معرÙÛŒ خواهد شد. آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد Ú©Ù‡ این عنوان، نسخه‌ی جدید بازی Little Nightmares باشد.اثری Ú©Ù‡ در سال Ù¢Ù Ù¡Ù§ ØØ§Ù„ Ùˆ هوای بازی Inside را برایمان زنده کرده بود، این بار قرار بود تا با عرضه‌ی یک نسخه‌ی جدید از عنوان پیشین خود، همه را غاÙل‌گیر کند. اکنون باید دید استودیوی Tarsier Ú©Ù‡ بعد از پیوستن به THQ Nordic دیگر قرار نیست تا با Bandai Namco همکاری داشته باشد؛ در آخرین همکاری خود با این پابلیشر معرو٠تا Ú†Ù‡ اندازه موÙÙ‚ ظاهر شده است؟
داستان بازی Little Nightmares 2 در خصوص یک شخصیت جدید با نام Mono است. پس از گذشت مدت کوتاهی از بازی، Mono با Six(قهرمان نسخه‌ی اول) برخورد می‌کند. شخصیت Six در این عنوان نقش مکمل قهرمان بازی(Deuteragonist) را بر عهده دارد. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ یا خوشبختانه Ù†ØÙˆÙ‡â€ŒÛŒ قصه‌گویی در بازی Little Nightmares 2 به گونه‌ای است Ú©Ù‡ اگر نسخه‌های پیشین آن را تجربه نکرده باشید، نمی‌توانید درک درستی از خط داستانی آن داشته باشید. این بازی از همان ابتدا ذهن شما را پر از سوال‌های ریز Ùˆ درشت خواهد کرد. در همان ابتدا در یک راهرو پیش‌روی می‌کنید Ùˆ در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ به یک در Ú©Ù‡ روی آن یک چشم طراØÛŒ شده نزدیک می‌شوید از خواب بیدار می‌شوید. پشت سر شما یک تلویزیون قرار دارد. به Ù…ØØ¶ بیدار شدن Mono تلویزیون خاموش می‌شود؛ تنها چیزی Ú©Ù‡ از Ù…ØÛŒØ· پیرامون خود می‌Ùهمید ØØ¶ÙˆØ± Mono Ùˆ یک تلویزیون خاموش در میان یک جنگل است. خوابی Ú©Ù‡ دیدید یا درب انتهای سالن Ú©Ù‡ در خواب دیدید Ú†Ù‡ معنایی داشتند؟ چرا Mono روی سرش یک پاکت کاغذی قرار دارد؟ ماجرای تلویزیون چیست؟ این جنگل کجاست؟ Ùˆ سوالاتی از این قبیل از همان Ù„ØØ¸Ø§Øª ابتدایی بازی شما را کنجکاو می‌کنند Ùˆ البته Ú©Ù…ÛŒ هم می‌ترسانند.
چیدمان مراØÙ„ بازی به گونه‌ای هستند Ú©Ù‡ ØØ§Ù„ Ùˆ هوای ترس Ùˆ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± نسخه‌ی اول بازی را به خوبی Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کنید؛ همین مسئله باعث می‌شود مدام در Ù¾ÛŒ ارتباطات داستانی دو نسخه باشید. موسیقی بازی کاملا ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø± به نسخه‌ی اول Ùˆ در خدمت قصه‌گویی است. پازل‌های بازی نیز بخش دیگری از بدنه‌ی روایت بازی را به دوش می‌کشند؛ این پازل‌ها نه آنقدر سخت هستند Ú©Ù‡ روند قصه‌گویی را کند کنند Ùˆ نه آنقدر آسان Ú©Ù‡ ØØ³ یک معمای آبکی را به شما القا کنند. داستان‌پردازی در عنوان Little Nightmares 2 چارچوب دارد Ùˆ شلخته نیست؛ اگر Ú†Ù‡ پیچیدگی آن ممکن است این ذهنیت را به شما القا کند Ú©Ù‡ چرا همه‌چیز در بازی پراکنده Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆØ¯. تمرکز روی المان ترس Ùˆ رمزآلود بودن به یک اندازه بوده Ùˆ همین مسئله باعث می‌شود در Ø¹ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ از پیش‌روی در بازی می‌ترسید، برای Ø§ØªÙØ§Ù‚ات پیش رو نیز کنجکاو باشید. تجربه‌ی Ù§ الی Ù¨ ساعته‌ی بازی اگرچه کوتاه به نظر می‌آید ولی ممکن است برای شما چند روز طول بکشد. تلاش برای درک ابهامات Ùˆ سوالات بخشی از بازی Ú©Ù‡ پشت سرگذاشته‌اید از یک سو Ùˆ ترس Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Ùˆ روانی‌کننده‌ی بازی از سوی دیگر باعث طولانی شدن پروسه‌ی تمام کردن بازی خواهند شد. عنوان Little Nightmares 2 شامل دو پایان به هم پیوسته است. پایان اول برای همه‌ی آن‌هایی Ú©Ù‡ بازی را تمام می‌کنند قابل مشاهده خواهد بود. برای رسیدن به پایان دوم یا پایان مخÙÛŒ بازی نیز باید به ١٨ آیتم کالکتیبل در طول بازی رسیده باشید تا بتوانید آن را مشاهده کنید. Little Nightmares 2 می‌تواند از بعد قصه‌گویی یکی از بهترین تجربه‌های 12 ماه گذشته باشد اما وابستگی داستان بازی به نسخه‌ی اول باعث می‌شود آنهایی Ú©Ù‡ نسخه‌ی اول این عنوان را تجربه نکرده‌اند به سختی درک درستی از داستان بازی داشته باشند.
در بخش گیم‌پلی نسبت به نسخه‌های پیشین این عنوان شاهد ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جالبی هستیم. در Little Nightmares 2 علاوه Ø¨Ø±Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از چراغ قوه مثل DLC نسخه‌ی اول، می‌توانیم از تبر، میله، ملاقه‌ی آشپزخانه Ùˆ از این قبیل اجسام، به عنوان یک وسیله‌ی Ø¯ÙØ§Ø¹ÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنیم Ùˆ با آن‌ها به بعضی از دشمنان بازی ضربه بزنیم؛ نبرد Mobo با بچه‌های عروسکی یا دست بریده شده نمونه‌ی خوبی برای تعری٠این موضوع هستند. ØØ¶ÙˆØ± Six به عنوان نقش مکمل نیز باعث می‌شود تا برای ØÙ„ بعضی از پازل‌ها یا عبور از موانع شاهد یک همکاری دو Ù†ÙØ±Ù‡ باشیم. مواردی مثل قلاب Ú¯Ø±ÙØªÙ† Ùˆ بالا Ø±ÙØªÙ† از موانع Ùˆ پریدن از پرت‌گاه‌ها با همکاری سیکس مثال‌های خوبی برای این همکاری به شمار می‌آیند.
تلویزیون‌ها بر خلا٠نسخه‌ی اول Ú©Ù‡ گاها مشاهده می‌شدند Ùˆ ØµØ±ÙØ§ نقش یک المان Ù…ØÛŒØ·ÛŒ را داشتند، در نسخه‌ی دوم به کرات دیده می‌شوند Ùˆ در اواسط بازی متوجه می‌شوید Ú©Ù‡ می‌توانید از آن‌ها برای تلپورت از مکانی به مکان دیگر یا از زمانی به زمان دیگر نیز Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید Ùˆ از این ØÛŒØ« تجربه‌ی جدیدی در گیم‌پلی این عنوان به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آیند.
مراØÙ„ تعقیب Ùˆ گریز در بازی همانند نسخه‌ی اول از یک مشکل اساسی رنج می‌برند: Ø¶Ø¹Ù ØØ±Ú©Øª در بعد. برای درک بهتر این جریان باید به این نکته اشاره کنم Ú©Ù‡ اگرچه عنوان Little Nightmares 2 ØØ§Ù„ Ùˆ هوای ØØ§Ù„ Ùˆ هوای یک بازی دو بعدی را دارد اما در بخش اعظمی از بازی، ØØ±Ú©Øª کردن در ابعاد مختل٠بازی نیز امکان‌پذیر است Ùˆ با توجه به Ù…ØÙ„ قرارگیری دوربین بازی تشخیص درست مسیر‌های ÙØ±Ø§Ø± در هنگام تعقیب Ùˆ گریز Ú©Ù…ÛŒ مشکل است. پازل‌ها به مرور Ùˆ با پیشروی در بازی سخت‌تر می‌شوند اما این سختی لطمه‌ای به تجربه‌ی شما از بازی نخواهد زد. مراØÙ„ تعقیب Ùˆ گریز در Little Nightmares 2 Ú©Ù‡ به نوعی بدنه‌ی اصلی گیم‌پلی این سری به شمار می‌آیند، در این نسخه Ùوق العاده‌اند. این مراØÙ„ بیش از هر بخش دیگری در بازی شمارا می‌ترسانند. یکی از ترسناک‌ترین مراØÙ„ تعقیب Ùˆ گریز در بیمارستان Ùˆ در هنگام ÙØ±Ø§Ø± از مانکن‌ها با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از چراغ‌قوه برای شما Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯Ø› اگرچه ÙØ±Ø§Ø± از شکارچی یا معلم گردن‌دراز داستان Ùˆ بسیاری از شخصیت‌های کریه‌المنظر بازی نیز به اندازه‌ی کاÙÛŒ برای شما هیجان Ùˆ ترس را به همراه خواهند داشت. در مجموع بازی Little Nightmares 2 با اضاÙÙ‡ کردن المان‌های جدید به بازی در بخش گیم‌پلی نسبت به نسخه‌ی اول Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª قابل توجهی داشته است.
از منظر گراÙیک ماجرا Ú©Ù…ÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒØªØ± از بخش گیم‌پلی است. در بخش گیم‌پلی تلاش شده ماهیت هوشمندانه‌ی پازل‌ها همانند نسخه‌ی اول باشد یا به طور Ú©Ù„ÛŒ با تعداد مشخصی از تغییرات نسبت به نسخه‌ی اول که قبلا به آن‌ها اشاره کردم گیم‌پلی بازی ایجاد شده است؛ اما در بخش گراÙیک نسبت به قبل جهش Ùوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم. اول از همه این‌که شما در طول بازی، Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ متنوعی را تجربه خواهید کرد. جنگل، مدرسه، بیمارستان Ùˆ بسیاری از مناطق مختلÙÛŒ Ú©Ù‡ در بازی با آن‌ها سر Ùˆ کار دارید باعث می‌شوند تا تجربه‌ی بصری بازی، بسیار متنوع باشد. ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒâ€Œ در بازی به گونه‌ای است Ú©Ù‡ المان ترس را در جای جای بازی به ذهن گیمر تزریق کند. طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ اعم از رنگ‌بندی، نورپردازی، انیمیشن شخصیت‌های بد بازی Ùˆ ØØªÛŒ طراØÛŒ چهره‌ی آن‌ها تماما به عنوان ستون اصلی ژانر ترس بازی Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش می‌کنند. در طول تجربه‌ی بازی به هیچ وجه شاهد Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… نخواهید بود. یکی از موÙقیت‌های اصلی بازی Little Nightmares 2 دقیقا در بخش گراÙیک آن Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯Ø› در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ اکثر بازی‌های ترسناک تلاش دارند تا با طراØÛŒ صدا Ùˆ جامپ‌اسکرها ترس شما را مورد هد٠قرار بدهند، این عنوان به وسیله‌ی طراØÛŒ Ùˆ ساخت دنیایی ترسناک این وظیÙÙ‡ را به خوبی انجام می‌دهد. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از یک معلم Ùˆ خط‌کشی Ú©Ù‡ در دست‌هایش قرار دارد Ùˆ همین‌طور طراØÛŒ چهره‌ی این معلم با یک لبخند تمام نشدنی Ùˆ خشک، ناخوداگاه ترس‌های دوران مدرسه Ùˆ کودکی شما را مورد هد٠قرار می‌دهند. یکی از بهترین سکانس‌های بازی در مدرسه Ùˆ زمانی Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ Ú©Ù‡ در بین دانش‌آموزان مدارس به طور مخÙیانه Ùˆ با یه کلاه Ùیک جا به جا می‌شوید. طراØÛŒ چنین ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ برای القای ترس بدون موÙقیت این بازی در بخش گراÙیک امکان‌پذیر نبود.
خلاقیت استودیوی Tarsier در ایجاد ترس Ùقط به بخش گراÙیک بازی خلاصه نمی‌شود. در بخش موسیقی عملا دو وظیÙه‌ی مهم بر عهده‌ی صداهایی Ú©Ù‡ در طول بازی می‌شنوید گذاشته شده است. موسیقی متن بازی در خدمت قصه‌گویی Ùˆ ایجاد رمز Ùˆ راز در داستان است. در طر٠دیگر طراØÛŒ صدای خارق‌العاده‌ی بازی، تمام Ùˆ کمال در کنار گراÙیک بازی به خلق ترس Ùˆ ÙˆØØ´Øª مشغول هستند . طراØÛŒ صدای تک‌تک شخصیت‌های بازی Ùˆ همینطور طراØÛŒ صدای Ù…ØÛŒØ· Ú©Ù‡ در صورت تعامل شما با Ù…ØÛŒØ· Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ طوری در مغز شما رسوخ می‌کند Ú©Ù‡ نمی‌توانید به طور مستمر به تجربه‌ی بازی بپردازید. در اکثر موقعیت‌های تعقیب Ùˆ گریز در بازی صدای Ù…ØÛŒØ· پیرامون شما مثل شکستن جعبه‌ای Ú©Ù‡ پشت آن پناه Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§ÛŒØ¯ یا شکستن شیشه‌های یک مغازه‌ی متروکه Ùˆ … همه Ùˆ همه استرس شما را در آن Ù„ØØ¸Ù‡ Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ می‌دهند. البته باید به این نکته اشاره کنم Ú©Ù‡ نسخه‌ی پیشین این بازی نیز در این بخش موÙÙ‚ ظاهر شده بود. در ØÙ‚یقت Little Nightmares 2 در بخش موسیقی نسبت به نسخه پیشین جهش عجیبی نداشته اما توانسته با ØÙظ Ú©ÛŒÙیت سابق، اثر خوبی را در اختیار گیمر قرار دهد.
شاید این روز‌ها همه منتظر عناوین نسل نهمی باشند Ùˆ عرضه‌ی بازی‌های نسل هشتمی مثل سابق پر زرق Ùˆ برق به نظر نیایند؛ اما Little Nightmares 2 یکی از بهترین آثاری است Ú©Ù‡ می‌توانید در سال ٢٠٢١ به تجربه‌ی آن بپردازید. عنوانی ترسناک Ú©Ù‡ داستان مرموز Ùˆ پایان ØÛŒØ±Øªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ را برای شما تدارک دیده است
مطالب پیشنهادی:
- بازی Scarlet Nexus معرÙÛŒ شد بازی های جدید Ú©Ù‡ در شهریور ماه منتشر می‌شوند بررسی Ùˆ امتیازات بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS بررسی Ùˆ امتیازات بازی Desperados 3 بررسی Ùˆ امتیازات بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated