اگر نسل Ù‡ÙØªÙ… کنسول‌های خانگی را به یاد بیاورید، به Ø§ØØªÙ…ال زیاد خاطرات زیادی با سه گانه Dead Space دارید؛ مجموعه‌ای Ú©Ù‡ Ø±ÙˆØ ØªØ§Ø²Ù‡â€ŒØ§ÛŒ به کالبد ژانر ÙˆØØ´Øª دمید Ùˆ بر بسیاری از عناوین پس از خود تاثیر گذار بود. استودیوی Visceral Games در آن زمان ØªØØª هدایت گلن اسکوÙیلد توانست شاهکاری خلق کند Ú©Ù‡ اگرچه از کلیشه‌های رایج این ژانر بهره می‌برد، اما نوآوری‌های Ø´Ú¯ÙØª انگیزی هم به همراه داشت. به هر ترتیب با انتشار نسخه سوم Ùˆ جهت گیری تیم سازنده به سمت یک بازی اکشن، این ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² با ارزش نتوانست ÙØ±ÙˆØº گذشته خود را تکرار کند Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ پایین Dead Space 3 کار را خراب کرد Ùˆ چند سال بعد هم استودیو توسط EA به طور کامل تعطیل شد.
اسکوÙیلد Ùˆ جمعی از اعضای قدیمی Visceral Games با تاسیس یک استودیوی جدید تلاش کردند تا یک بار دیگر شانس خود را برای خلق یک بازی ترسناک جذاب Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کنند اما از آنجایی Ú©Ù‡ ØÙ‚وق ساخت Dead Space در دست EA بود، باید سراغ یک عنوان کاملا جدید Ù…ÛŒâ€ŒØ±ÙØªÙ†Ø¯. اینجا بود Ú©Ù‡ جرقه ساخت بازی The Callisto Protocol زده شد Ùˆ اسکوÙیلد Ú©Ù‡ پیش از این در سمت مدیر اجرایی روی بازی قبلی کار کرده بود، به عنوان کارگردان هدایت پروژه را به دست Ú¯Ø±ÙØª. کالیستو پروتکل در مراسم گیم اواردز سال Û²Û°Û²Û° معرÙÛŒ شد Ùˆ از همان زمان مورد توجه بسیاری از گیمرها قرار Ú¯Ø±ÙØª. پس از دو سال، بازی منتشر شده Ùˆ باید دید Ú©Ù‡ آیا تیم سازنده، انتظارات بالای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† ژانر ÙˆØØ´Øª را برآورده کرده یا خیر.
داستان کالیستو پروتکل در سال Û²Û³Û²Û° Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯Ø› زمانی Ú©Ù‡ بشر در سیاره‌های مختلÙÛŒ زندگی می‌کند Ùˆ ØØªÛŒ می‌تواند بین آن‌ها تردد کند. قهرمان داستان یعنی جیکوب وظیÙÙ‡ انتقال یک Ù…ØÙ…وله ارزشمند را به زندان بلک آیرن به عهده دارد Ùˆ ظاهرا همه چیز آرام است. در این ØÛŒÙ†ØŒ کشتی مورد ØÙ…له عده‌ای تروریست به رهبری دنی (Dani) قرار می‌گیرد Ùˆ در این ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ØŒ همکار جیکوب Ùˆ تمامی تروریست‌ها به جز دنی کشته می‌شوند. جیکوب Ú©Ù‡ نمی‌داند چرا این Ø§ØªÙØ§Ù‚‌ها برایش Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ØŒ سر از زندان بلک آیرن در می‌آورد Ùˆ از اینجا داستان ÙØ±Ø§Ø± او آغاز می‌شود. کالیستو پروتکل شروع جذابی را برای بازیکنان تدارک دیده Ùˆ سوالات زیادی را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ù†Ø¯ اما Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ روایت شلخته Ùˆ با ÙØ§ØµÙ„Ù‡ باعث شده Ú©Ù‡ پیگیری خط اصلی داستان با دشواری‌ها بی‌شماری همراه شود. جیکوب به عنوان قهرمان داستان ØØ³ همذات پنداری خاصی را در بازیکن بیدار نمی‌کند Ùˆ شخصیت‌های جانبی هم وضعیت بهتری ندارند. بخش زیادی از داستان به جمع آوری ÙØ§ÛŒÙ„‌های صوتی اختصاص دارد Ú©Ù‡ از قضا آن‌ها هم اطلاعات زیادی را به مخاطب انتقال نمی‌دهند. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ کات‌سین‌ها علیرغم کارگردانی خوب، چیزی جز به رخ کشیدن گراÙیک ÙÙ†ÛŒ بازی نیستند Ùˆ بازیکن باز هم برای Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª اطلاعات داستانی، باید منتظر معجزه بماند؛ موردی Ú©Ù‡ در ÙØµÙ„ نهایی به ابتدایی‌ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯. پایان بندی داستان دست Ú©Ù…ÛŒ از ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ ندارد Ùˆ به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ اطلاعات بیشتر در DLC مخÙÛŒ شده باشد.
از داستان ناامید کننده Ú©Ù‡ بگذریم، به جلوه‌های بصری می‌رسیم Ú©Ù‡ تناقض‌های زیادی دارد. کالیستو پروتکل از بعد ÙÙ†ÛŒ اثری Ø´Ú¯ÙØª انگیز است Ùˆ مخاطب را از همان ابتدا Ø´ÛŒÙØªÙ‡ خودش می‌کند. این عنوان از Ù„ØØ§Ø¸ ÙÙ†ÛŒ هم عالی به نظر می‌رسد اما مشکلات بی‌شماری وجود دارند تا این گراÙیک نسل نهمی از تمامی پتانسیل‌های خود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نکند. در طول بازی بارها پیش می‌آید Ú©Ù‡ با Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ…‌های عجیب Ùˆ غریب مواجه شوید Ú©Ù‡ گاهی اوقات کار را برای ادامه دادن سخت می‌کنند. این مورد روی PS5 Ú©Ù‡ روان‌ترین Ú©ÛŒÙیت اجرایی را در بین تمامی Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌ها دارد، کماکان مشاهده می‌شود Ùˆ پس از پچ‌های Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ کماکان پابرجا است. از سوی دیگر مشکلات عدیده Ùˆ تمام نشدنی نور، مخاطب را با دشواری‌های مختلÙÛŒ روبه‌رو می‌کند. جیکوب به هیچ منبع نوری مجهز نیست اما هنگام مواجه شدن با در Ùˆ دیوارها، نور از سمت او روی اجسام تابیده می‌شود. مراØÙ„ به Ø´Ú©Ù„ عجیبی تاریک هستند Ùˆ گاهی اوقات، Ùقط بالا Ù†Ú¯Ù‡ داشتن Ø³Ù„Ø§ØØŒ تنها منبع نور شما خواهد بود؛ سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ هیچکدامشان به منبع نور مجهز نیستند ولی روی اجسام نور می‌اندازند.
مشکلات بخش گراÙیک به این نکات Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ نمی‌شود Ùˆ بارها پیش آمد Ú©Ù‡ دشمنان موقع اجرای ضربه توسط جیکوب، ناپدید شوند Ùˆ یا لوت‌ها در زمین ÙØ±Ùˆ بروند. تمامی این مشکلات در نیمه دوم بازی به اوج خود می‌رسد. در این میان یک سری نکات ظری٠هم وجود دارد Ú©Ù‡ تیم سازنده به ÙˆØ¶ÙˆØ Ú©ÙˆØªØ§Ù‡ÛŒ کرده‌اند؛ به عنوان مثال در ÙØµÙ„‌هایی Ú©Ù‡ جیکوب در ÙØ¶Ø§ÛŒ بیرونی باید به مبارزه با دشمنان برود، بر٠زیادی روی لباسش می‌نشیند اما همین بر٠پس از انتقال او به یک منطقه برÙÛŒ دیگر، روی بدنش نمی‌نشیند!
با این ØØ§Ù„ طراØÛŒ بسیار واقعی صورت شخصیت‌ها، هر کسی را سر ذوق می‌آورد. به جرات می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ کالیستو پروتکل تا به امروز واقع گرایانه‌ترین طراØÛŒ چهره را در میان تمامی بازی‌های ساخته شده دارد Ùˆ از این ØÛŒØ« اثری Ø´Ú¯ÙØª انگیز است.
کالیستو پروتکل به عنوان یک بازی Ú©Ù‡ در ژانر ÙˆØØ´Øª عرضه شده، از موسیقی‌های خوبی بهره می‌برد. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Sustain در موسیقی برای ایجاد جو استرس‌زا، تصمیم درستی بوده وتیم آهنگسازی به خوبی از پس وظای٠خود برآمده‌اند. قطعات بیشتر Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ±ÛŒÚ© هستند Ùˆ خبری از موسیقی مستقل نخواهد بود Ú©Ù‡ بخواهید زمزمه‌اش کنید. موسیقی کالیستو پروتکل بیشتر به مجموعه‌ای از نویزها شباهت دارد Ú©Ù‡ وظیÙه‌‌اش بازی با روان بازیکن است. از اینجا به بعد بار روانی روی دوش گیم‌پلی قرار می‌گیرد Ú©Ù‡ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
اجرای تیم بازیگران The Callisto Protocol قابل قبول است ولی تمامی آن‌ها به خوبی کار خود را انجام نداده‌اند. جاش دوهامل در نقش جیکوب اجرای خوبی را به نمایش گذاشته اما از سوی دیگر کارن Ùوکوهارا به عنوان نقش مکمل عملکرد ضعیÙÛŒ دارد. البته بخشی از این اجرا به خاطر دیالوگ‌های ضعی٠و ناپخته‌ای است Ú©Ù‡ ردپای آن‌ها را در همه نقاط بازی می‌توان مشاهده کرد. اگر بازی Days Gone را بازی کرده باشید، از ØØ¶ÙˆØ± سم ویتور در کالیستو پروتکل به عنوان نقش منÙÛŒ هیجان زده خواهید شد.
گیم‌پلی دقیقا همان چیزی است Ú©Ù‡ از روز اول، Ù…ØÙ„ مانور تیم سازنده بود Ùˆ آن‌ها تاکید زیادی روی متنوع بودن این بخش داشتند. با این ØØ§Ù„ Ù…ØØµÙˆÙ„ نهایی علی‌رغم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مبارزات نزدیک با Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ØŒ کماکان با مشکلات متعددی دست Ùˆ پنجه نرم می‌کند. جیکوب می‌تواند با Ú©Ù…Ú© یک Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ Ú©Ù‡ قابلیت ارتقا دارد، دشمان خود را تکه Ùˆ پاره کند؛ موردی Ú©Ù‡ در نیمه نخست بازی بسیار جذابیت دارد Ùˆ به یک مورد سرگرم کننده تبدیل می‌شود. تعداد Ú©Ù… دشمنان در نیمه اول باعث می‌شود تا از این Ø³Ù„Ø§Ø Ø¨ÛŒØ´ØªØ± Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید Ùˆ به خاطر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قابلیت‌های DualSense Ø§ØØ³Ø§Ø³ برخورد Ùˆ سنگینی ضربه به خوبی به شما منتقل می‌شود. این ضربه‌ها می‌توانند به قطع شدن اعضای بدن دشمنان منجر شوند Ú©Ù‡ این موضوع جذابیت‌های خود را دارد. با این ØØ§Ù„ پس از گذشت Ûµ ساعت Ùˆ با ورود به نیمه دوم بازی، تعداد دشمن‌ها به Ø´Ú©Ù„ عجیب Ùˆ غیر قابل کنترلی زیاد می‌شود Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ø³Ù„Ø§Ø Ø³Ø±Ø¯ تقریبا غیر ممکن خواهد شد. دشمنان نه تنها قوی‌تر می‌شوند، بلکه قابلیت‌ها جدیدی به دست می‌آورند Ú©Ù‡ به Ú©Ù…Ú© آن به موجودات بزرگ‌تری تبدیل می‌شوند Ú©Ù‡ بهتر است Ùقط با Ø³Ù„Ø§Ø Ú¯Ø±Ù… به خدمتشان برسید.
در مورد سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ گرم می‌توان نظرات مختلÙÛŒ داد Ùˆ آن‌ها را از نقاط قوت بازی به ØØ³Ø§Ø¨ آورد اما Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ ترتیب قرار گیری آن‌ها در طول داستان اصلا مناسب نیست. کلت Ùˆ شاتگان به عنوان سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اولیه بسیار خوب Ùˆ کاربردی هستند اما مسلسل Ùˆ کلت کوچک‌تری Ú©Ù‡ بعدا به دست می‌اورید، اصلا جذاب نیستند Ùˆ تقریبا به کارتان نخواهند آمد. ارتقای هر Ø³Ù„Ø§Ø Ø§Ø² واجب‌ترین کارهایی است Ú©Ù‡ در طول بازی انجام خواهید داد Ùˆ تاثیر آن‌ها روی دشمنان به خوبی Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌شود.
قهرمان داستان جای Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ برای ØÙ…Ù„ ÙØ´Ù†Ú¯ Ùˆ آیتم‌های قابل ÙØ±ÙˆØ´ دارد Ùˆ این موضوع در نیمه نخست داستان، آزار دهنده خواهد بود. بارها پیش می‌آید Ú©Ù‡ بخواهید آیتمی را بردارید Ú©Ù‡ برای ÙØ±ÙˆØ´ مناسب باشد اما به خاطر کمبود جا مجبور باشید Ú©Ù‡ آن را کنار بگذارید. این موضوع به خاطر Ùواصل زیاد ایستگاه‌های ارتقای Ø³Ù„Ø§Ø Ú©Ù‡ وظیÙÙ‡ خرید Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ آیتم‌ها را هم برعهده دارند، بیش از پیش اذیت‌تان خواهد کرد. با این ØØ§Ù„ در نیمه دوم بازی، ظرÙیت به Ø´Ú©Ù„ عجیبی بالا می‌رود Ùˆ کمتر پیش می‌آید Ú©Ù‡ با مشکل ØÙ…Ù„ آیتم‌ها مواجه شوید.
در طول بازی جعبه‌هایی وجود دارند Ú©Ù‡ می‌توانید با باز کردن آن‌ها مقدار قابل توجهی از ÙØ´Ù†Ú¯ Ùˆ آیتم‌های قابل ÙØ±ÙˆØ´ به دست آورید. این جعبه‌ها در یک ساعت پایانی بسیار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ خواهند شد Ùˆ دقیقا زمانی Ú©Ù‡ به ÙØ´Ù†Ú¯ زیاد نیاز دارید، داخل تمامی آن‌ها دشمن قرار می‌گیرد Ùˆ اینجاست Ú©Ù‡ کاسه صبرتان لبریز می‌شود؛ چرا Ú©Ù‡ باید با ÙˆØ§ØØ¯ ارزی داخل بازی Ú©Ù‡ Callisto Credits نام دارند، ÙØ´Ù†Ú¯ بسازید. بازی به شما اجازه نمی‌دهد Ú©Ù‡ تعداد بالایی از ÙØ´Ù†Ú¯ را به یک‌باره بسازید Ùˆ تصور کنید Ú©Ù‡ هر Ø¯ÙØ¹Ù‡ تنها دو تا ÙØ´Ù†Ú¯ شاتگان، Ú©Ø±ÙØª کنید. انیمیشن ساخت هم تقریبا Û±Û° ثانیه به طول می‌انجامد Ùˆ در این مدت تنها چیزی Ú©Ù‡ می‌شنوید، صدای اØÙ…قانه ماشین ساخت ÙØ´Ù†Ú¯ است.
از نیمه دوم بازی ØµØØ¨Øª کردیم، بد نیست اشاره‌ای به تغییر ناگهانی ÙØ±Ù…ول بازی داشته باشیم. با معرÙÛŒ دشمنانی Ú©Ù‡ نابینا هستند Ùˆ Ùقط به صدا واکنش نشان می‌دهند، ÙØµÙ„ جدیدی از گیم‌پلی در کالیستو پروتکل آغاز می‌شود؛ جایی Ú©Ù‡ همه چیز رنگ Ùˆ بوی یک عنوان مخÙÛŒ کاری به خود می‌گیرد Ùˆ ریتم بازی به Ø´Ú©Ù„ عجیبی کاهش می‌یابد. هوش مصنوعی این دشمنان دست Ú©Ù…ÛŒ از ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ ندارد Ùˆ برایتان چالشی نخواهند بود. تقلید کورکورانه تیم سازنده از بازی The Last of Us Ùˆ اجرای ناقص ÙØ±Ù…ول آن اثر، باعث شده تا لذت بردن از این بخش به ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ برسد.
سازندگان در طراØÛŒ باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ به ÙˆØ¶ÙˆØ ØªÙ†Ø¨Ù„ÛŒ کرده‌اند Ùˆ تنها دو تا باس در جریان بازی قرار داده‌اند Ú©Ù‡ یکی از آن‌ها را باید چهار بار شکست دهید. باس ÙØ§ÛŒØª نهایی هم یک ناامیدی تمام عیار است Ú©Ù‡ باعث می‌شود The Callisto Protocol به یک عنوان ÙØ±Ø§Ù…وش شدنی بدل شود. به تمای این موارد خطی بودن بیش از ØØ¯ Ùˆ عدم وجود معما را هم اضاÙÙ‡ کنید تا وخامت اوضاع را بهتر درک کنید.
اگر رو راست بخواهیم ØµØØ¨Øª کنیم، بازی پیش رو به هیچ وجه ارزش قیمتی را Ú©Ù‡ برایش می‌پردازید، ندارد؛ اثری نصÙÙ‡ Ùˆ نیمه Ú©Ù‡ نمی‌تواند شما را راضی کند. داستان سطØÛŒ Ùˆ بدون پرداخت، پایان بندی ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ØŒ باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ تکراری، گراÙیک ÙÙ†ÛŒ پر ایراد در کنار نور پردازی ضعی٠از The Callisto Protocol اثری ساخته Ú©Ù‡ تجربه کردن آن را سخت می‌کند Ùˆ آن را در زمره ناامید کننده‌ترین بازی‌های سال Û²Û°Û²Û² قرار می‌دهد.
نویسنده: آریو امین