بازی The Pathless جدید‌ترین اثر استودیو مستقل Giant SquidØŒ بار دیگر دغدغه این استودیو مستقل Ùˆ خلاق Ùˆ خالقان آن را اثبات می‌کند. اثر جدید خلق‌شده‌ی این استودیو، شما را در نقش جوینده‌ای قرار می‌دهد Ú©Ù‡ Ø³ÙØ±ÛŒ پرشور Ùˆ مملو از زندگی او را ÙØ±Ø§ می‌خواند Ùˆ به‌سوی ماجرایی بزرگ Ùˆ ØÙ‚یقی هدایت می‌کند. ذات وجودی The Pathless بسان آثاری نظیر Abzu Ùˆ Journey است Ùˆ این ØØ³ Ùˆ ØØ§Ù„ از خالقان آن نشئت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است. شناخت دقیق اعضای گروه سازنده از هد٠و دغدغه‌ی بازی، اثر را به سمتی سوق داده Ú©Ù‡ هر عنصری در بازی از گیم‌پلی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا موسیقی Ùˆ طراØÛŒ هنری تلاش‌ می‌کنند تا به‌قدری در مسیر آن هد٠به جلو پیش روند.
اگر به تجربه‌ی آثاری مانند Journey ساخته‌ی استودیو That Game Company Ùˆ همین‌طور Abzu ساخته‌ی Giant Squid پرداخته باشید، Ø§ØØªÙ…الاً بدانید Ú©Ù‡ باید منتظر Ú†Ù‡ نوع تجربه‌ای باشید. مشترک بودن بعضی از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ گروه سازنده‌ی این دو بازی از جمله مت ناوا (مؤسس استودیو Giant Squid Ùˆ کارگردان هنری هر دو بازی) Ùˆ همین‌طور آهنگسازی مثل آستین وینتوری باعث شده تا این ØØ³ آشنا برایمان تداعی شود. در واقع، عناصر بازی شانه‌به‌شانه‌ی هم ØØ±Ú©Øª می‌کنند تا اثر Ùˆ داستان آن را Ú©Ù‡ بستری Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€Œ دارد، پیش ببرند.
بازی The Pathless با ورود شخصیت اصلی، جوینده، به سرزمینی ناشناخته شروع می‌شود. سرگردانی شخصیت اصلی قبل از راهی شدن به‌سوی Ù‡Ø¯ÙØ´ کاملاً مشخص است Ùˆ ØØªÛŒ موسیقی Ùˆ سیستم‌های بازی هم آن را تداعی می‌کنند. موسیقی‌های وینتوری در ابتدا با ایجاد ØØ³ÛŒ ناشناخته‌ Ùˆ Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ سعی دارد اولین تلاش را در این مسیر انجام دهد. پس از مشخص شدن هد٠اولیه Ú©Ù‡ رهایی بخشی جهان بازی از Ù†ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ است Ú©Ù‡ به آن تØÙ…یل شده، همچنان سرگردانی تا مدتی بعد وجود دارد اما یک ØªÙØ§ÙˆØª مهم از این Ù„ØØ¸Ù‡ در بازی ایجاد می‌شود. ماجرایی Ú©Ù‡ شخصیت اصلی (جوینده) در بازی به دنبال آن است، به نظر ماجرای بسیار دشوار Ùˆ سختی است. همان‌گونه Ú©Ù‡ در بازی Ùˆ نوشته‌های به‌جامانده از پیشینیانی Ú©Ù‡ شکست‌خورده‌اند، مشاهده می‌کنیم، بسیاری از آن‌ها در مسیرشان دلسرد Ùˆ نومید شده بودند. با توجه به ØØ±Ù Ùˆ دغدغه‌ای Ú©Ù‡ خالقان بازی داشته‌اند Ùˆ به‌مرور Ùˆ به‌ویژه در انتهای بازی آشکارا بیان می‌شود، سازندگان این مسیر دشوار Ùˆ شکست‌های پیاپی در آن را اذیت کننده Ùˆ ملال‌آور خلق نکرده‌اند؛ ØØªÛŒ مرگی هم در بازی برای شخصیت اصلی وجود ندارد Ú©Ù‡ این برای آسانی بازی نبوده بلکه در تأثیر ارتباط داستان Ùˆ تجربه‌ی آن آورده شده است. اینجاست Ú©Ù‡ در همان ابتدا اولین Ùˆ مهم‌ترین سیستم گیم‌پلی بازی به بازیکن معرÙÛŒ می‌شود.
شخصیت اصلی بازی Ú©Ù‡ یک کماندار جوان ماهر است، تیرکمانی دارد Ú©Ù‡ با آن می‌تواند به‌سوی طلسم‌ها Ùˆ اشیا پراکنده‌شده‌ در Ù…ØÛŒØ· تیراندازی کند. با هر شلیک صØÛŒØØŒ سرعت Ùˆ گام‌های شما برای مدتی سریع می‌شود Ùˆ تا زمانی Ú©Ù‡ به این کار ادامه دهید، می‌توانید با این ریتم بسیار سریع در Ù…ØÛŒØ· کاوش کنید. هرچند این سیستم در ظاهر شاید ساده به‌ نظر آید اما نه‌تنها مکانیک بسیار جالبی در گیم‌پلی بازی است Ùˆ به سریع‌تر شدن ضرب‌آهنگ آن Ú©Ù…Ú© می‌کند، بلکه دقیقاً همسو با همان خواسته‌ی Ú¯ÙØªÙ‡â€ŒØ´Ø¯Ù‡ خالقان اثر است. همین امر ساده شور Ùˆ شعÙÛŒ در جریان گیم‌پلی بازی ایجاد می‌کند Ú©Ù‡ مخاطب را همواره درگیر Ùˆ سرگرم گشت‌وگذار در بازی می‌سازد. این قابلیت همیشه در تلاش است تا جریان بازی را سریع Ùˆ در ØØ§Ù„ ØØ±Ú©Øª نشان دهد. دومین قابلیت مهم شما در بازی Ú©Ù‡ مدت کوتاهی بعد از آن معرÙÛŒ می‌شود، عقابی است Ú©Ù‡ در طول بازی، شما را همراهی می‌کند. همراهی مداوم این عقاب در Ú©Ù„ بازی Ùˆ نقش کلیدی Ùˆ ضروری‌اش در ØÙ„ معماهای بازی The PathlessØŒ باعث ایجاد ØØ³ نزدیکی خاصی بین این دو Ùˆ همین‌طور شما با آن‌ها می‌شود. Ø¨Ø§Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ØŒ یکی از شیرین‌ترین Ù„ØØ¸Ø§Øª وقتی است Ú©Ù‡ می‌خواهید آن عقاب را نوازش Ùˆ اهلی کنید. با همان بار اولی Ú©Ù‡ چنین کاری را انجام می‌دهید ØØ³ خوشایند Ùˆ ارتباطی میان این دو Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد Ùˆ در ادامه هم به‌مرور آن ØØ³ گسترش می‌یابد.
پس از اینکه شما با این دو عنصر اساسی گیم‌پلی آشنا می‌شوید، بازی شما را راهی ماجراجویی اصلیتان در جهان مرموز بازی می‌کند. چهار Ùلات بزرگ در بازی وجود دارد Ú©Ù‡ بخش‌های مختل٠سرزمین را تشکیل داده‌اند Ùˆ شما هر کدام از آن‌ها را باید از سیطره‌ی Ù†ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ú©Ù‡ به آن دچار شده‌اند، نجات دهید. برای انجام این کار، باید ابتدا نور را به ستون‌های هرمی Ø´Ú©Ù„ÛŒ درون بازی برگردانید تا پس از آن با Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª آن منطقه روبه‌رو شوید. The Pathless هرچند اثر کوتاهی Ø¨Ù‡â€ŒØØ³Ø§Ø¨ می‌آید اما Ù…ØÛŒØ· آن اپن‌ورلد است Ùˆ شما می‌توانید آزادانه در هر منطقه کاوش کنید Ùˆ از رمز Ùˆ رازهای آن سر دربیاورید. Ø¨Ø§Ø§ÛŒÙ†â€ŒØØ§Ù„ØŒ بازی هیچ نقشه‌ای ندارد تا بازیکن را در جهان اثر هدایت کند. نکته‌ی جالب اینجاست Ú©Ù‡ این قضیه اصلاً به ضرر The Pathless نبوده Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚اً با ترکیب با سرعت بالای بازی Ùˆ جریان پرانرژی آن بسیار جور درآمده است. البته، ØØ§Ù„تی بنام ” Spirit Vision” هم وجود دارد Ú©Ù‡ مکان ستون‌ها یا معماهای مهم را با رنگ قرمزی نشان می‌دهد. در هر منطقه‌ی بازی ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های مختلÙÛŒ گنجانده شده Ú©Ù‡ غالباً شامل پازل‌ها Ùˆ کش٠رموز Ùˆ سرگذشت جهان اثر می‌شوند. معماها هرچند سرگرم‌کنندگی خود را دارند اما می‌توانستد Ú©Ù…ÛŒ طراØÛŒ دشوارتری داشته باشند Ùˆ مخاطب را در بعضی مناطق بیش‌تر به چالش بکشند یا ØØªÛŒ در بخش‌های پایانی تنوع بیش‌تری به خود بگیرند.
در هر منطقه Ø·ÙˆÙØ§Ù† قرمزرنگ Ùˆ مهیبی وجود دارد Ú©Ù‡ نشانگر Ù†ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ است Ú©Ù‡ اهریمن موجود در بازی در آن منطقه ایجاد کرده Ùˆ Ø±ÙˆØ Ø¬Ø§Ù†ÙˆØ± قدرتمند هر منطقه را به‌ تسخیر درآورده است. این Ø·ÙˆÙØ§Ù† قرمز تا قبل از Ø±ÙØ¹ طلسم، در هر منطقه وجود دارد Ùˆ مکان آن تغییر پیدا می‌کند Ùˆ هرگاه نزدیک شما شود، وارد یک بخش مخÙی‌کاری خواهید شد Ú©Ù‡ باید از دیدرس آن جانور به دور بمانید Ùˆ عقاب خود را پیدا کنید. این بخش شاید در ابتدا جالب به نظر برسد اما مشکل اساسی اینجاست Ú©Ù‡ ممکن است در هر منطقه چند بار با آن روبه‌رو شوید Ùˆ ØØªÛŒ باعث شود Ú©Ù‡ به‌یک‌باره هنگام ØÙ„ معماها کار شما نیمه‌تمام شود. تکرار این قضیه به‌ویژه در هنگام ØÙ„ معماها هیجان Ùˆ ریتم بازی را به ورطه‌ی آهستگی Ùˆ کندی می‌کشاند Ùˆ تناقضی با اثر ایجاد می‌کند. مخصوصاً اینکه همه‌ی این بخش‌های مخÙی‌کاری ساختار کاملاً یکسانی دارند Ùˆ تکراری می‌شوند. شاید اگر این ساختار تکراری وجود نداشت Ùˆ برای هر منطقه Ùˆ جانور یک شیوه خاص وجود داشت، ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ تنوع می‌توانست به Ú©Ù…Ú© این بخش بیاید.
رودررویی با هر Ø¨Ø§Ø³â€Œâ€ŒÙØ§ÛŒØª بازی The Pathless قطعاً یکی از جذاب‌ترین Ùˆ هیجان‌انگیز بخش‌های آن است. در این رودررویی، تقریباً می‌توان Ú¯ÙØª تمامی سیستم‌های مهم Ùˆ کاربردی به نقطه‌ی تلاقی می‌رسند تا Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ Ùوق‌العاده را رقم زنند. نکته‌ی مهم Ùˆ تأثیرگذار این است Ú©Ù‡ این Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ØŒ دشمن نیستند Ùˆ شخصیت اصلی قصد مبارزه یا کشتن آن‌ها را ندارد بلکه هد٠رهایی آن‌ها از بند Ù†ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ است Ú©Ù‡ Ú¯Ø±ÙØªØ§Ø±Ø´ شده‌اند. برای رساندن این موضوع، دوباره سعی شده Ú©Ù‡ عناصر مختل٠در تعامل با یکدیگر چنین منظوری را برسانند. رودررویی با Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª ابتدا با یک سکانس تعقیب Ùˆ گریز سریع Ùˆ اکشن بسیار هیجان‌انگیز شروع می‌شود Ú©Ù‡ تیراندازی Ùˆ سرعت بالا کلیدی‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد. پس از آن تقابلی مستقیم با Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª آن منطقه خواهید داشت. علاوه بر تنش Ùˆ جذابیت بالای این رودررویی، نقش برجسته Ùˆ گران‌بهای موسیقی Ø¨Ù‡â€ŒÙˆØ¶ÙˆØ Ù†Ù…Ø§ÛŒØ§Ù† است. به دلیل علتی Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÙ‡ شد، آستین وینتوری سعی نمی‌کند تمی ØÙ…اسی با Ù…ØÙˆØ±ÛŒØª نبرد خیر Ùˆ شر بسازد بلکه قطعه‌ای پرشور Ùˆ پرتنش برای هر Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª ساخته Ú©Ù‡ در هر کدام از آن‌ها نقش یکی از سازها به‌صورت مشخصی Ù…ØÙˆØ±ÛŒâ€ŒØªØ± بوده است؛ تأثیر موسیقی نبرد در انتها به اوج هیجان Ùˆ تنش خود می‌رسد اما ناگهان پس از شکست Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØª Ùˆ شکستن طلسم، تصویر Ùˆ رنگ‌های غالب ØµÙØÙ‡ از Ù…ØÙˆØ±ÛŒØª رنگ قرمز به رنگ آبی ملایم تغییر می‌کند Ùˆ موسیقی نیز با یک تغییر ملموس آرام Ùˆ صلØâ€Œâ€ŒØ¢Ù…یز می‌شود؛ به‌گونه‌ای Ú©Ù‡ گویی این دو در کنار هم توانسته‌اند آن ØØ§Ù„ت مشخص رهایی از طلسم Ùˆ آلودگی را تولید Ùˆ کاری کنند Ú©Ù‡ مخاطب آن را Ø§ØØ³Ø§Ø³ کند.
چنین پیوستگی‌هایی میان اجزای مختل٠بازی گاه در خلق یک ØØ³ Ù…ØªØØ¯ می‌شوند Ùˆ گاه ØØ³ مکملی را برای آن دیگری ایجاد می‌کنند. بازی The Pathless کمتر از اثر قبلی استودیو یعنی Abzu انتزاعی است Ùˆ سعی می‌کند ØØ±Ù خود را با عیان‌تر بگوید. این بار ماجرا بیش‌تر رنگ‌ Ùˆ بویی Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ Ùˆ مرموز پیدا کرده Ùˆ این قضیه در طراØÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ù…ØÛŒØ· بازی Ùˆ همین‌طور موسیقی آن مشخص است. بهترین نه، اما شاید این یکی از Ù…ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒØªØ±ÛŒÙ† موسیقی‌های آستین وینتوری باشد Ú©Ù‡ برای نزدیکی به ØØ³ Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ Ùˆ مرموز بازی Ú©Ù‡ در آن از طی٠عظیمی از سازهای مختل٠و گاه کمتر شناخته‌شده Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده است Ùˆ ØØªÛŒ تم‌های بازی‌ شاید Ú©Ù…ÛŒ پیچیده‌تر از آثار گذشته‌ی او باشد. ØØªÛŒ چند قطعه‌ی زیبا با آوای مغولی هم در بازی وجود دارد  که در این راستا نواخته Ùˆ خوانده شده‌اند. در طراØÛŒ Ù…ØÛŒØ· Ùˆ شخصیت‌ها هم دقیقاً علاوه بر تنوع، ØØ³ ناشناخته Ùˆ مرموزی در ÙØ¶Ø§ÛŒ Ú©Ù„ اثر دیده می‌شود Ú©Ù‡ هم‌راستا با مسیر بازی ØØ±Ú©Øª می‌کنند.
بازی The Pathless تجربه‌ی درخشان Ùˆ دل‌نشین دیگری در کارنامه‌ی Giant Squid است. همبستگی میان اجزای بازی Ùˆ هارمونی میان سیستم‌های گیم‌پلی، موسیقی Ùˆ طراØÛŒ هنری همگی موجب شده‌اند تا بازی بتواند تا ØØ¯ قابل‌توجهی در خلق تجربه‌ی هدÙمندش موÙÙ‚ باشد Ùˆ در مسیر آن، بازیکن را در دنیای ناشناخته Ùˆ غریب بازی رها سازد Ùˆ او را بدون راهنمای آشکاری در Ù¾ÛŒ ماجراجویی کوتاهی Ø¨ÙØ±Ø³ØªØ¯. درواقع بازی سعی دارد از طریق آن تجربه، سخنش را به مخاطب خود برساند. Ø¨Ù‡â€ŒÙ‡Ø±ØØ§Ù„ØŒ همان‌گونه Ú©Ù‡ می‌گویند، “هر آنکه سرگردان است، گم‌گشته نیست”.
مطالب پیشنهادی:
- تریلر جدیدی از بازی The Pathless منتشر شد بازی The Pathless در 12 نوامبر منتشر خواهد شد بررسی و امتیازات بازی Journey to the Savage Planet بررسی و امتیازات بازی LUNA The Shadow Dust بررسی و امتیازات بازی Arise: A Simple Story