اقتباس‌های ادبی در دنیای بازی‌های ویدیویی معمولا عاقبت خوبی داشته‌اند Ùˆ این مورد برای مجموعه Metro هم صدق می‌کند؛ کتابی به قبم دیمیتری Ú¯Ù„ÙˆØ®ÙˆÙØ³Ú©ÛŒ Ú©Ù‡ امروزه شهرت بسیار زیادی را کسب کرده است. استودیوی 4A Games تا پیش از بازی Metro ExodusØŒ دو بازی را از سری مترو توسعه داد Ùˆ توانست مخاطبان زیادی را به دست آورد؛ اما ØÚ©Ø§ÛŒØª Exodus چیز دیگری است.
اگر از مشکلات تولید Ùˆ ØÙˆØ§Ø´ÛŒ انتشار نسخه کامپیوترهای خانگی بگذریم، به Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ می‌رسیم Ú©Ù‡ علی‌رغم برخورداری از ویژگی‌های مثبت، ایرادات ریز Ùˆ درشت زیادی هم دارد Ú©Ù‡ به تجربه گیمر صدمه می‌زند. در واقع سومین قسمت از ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² مترو معجونی عجیب است Ú©Ù‡ در یک Ù„ØØ¸Ù‡ ØªØØ³ÛŒÙ† شما را به همراه دارد Ùˆ دقایقی بعد، اعصابتان را به هم می‌ریزد.
داستان بازی مدت‌ها پس از نسخه دوم یعنی Last Light آغاز می‌شود. آرتیوم – قهرمان همیشه ساکت داستان – بر این باور است Ú©Ù‡ جمعیت باقی مانده از انسان‌ها بیش از پنجاه هزار Ù†ÙØ±ÛŒ است Ú©Ù‡ توسط رهبر‌ها Ú¯ÙØªÙ‡ شده Ùˆ به همین دلیل تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد تا بتواند ردی از باقی انسان‌ها به دست آورد. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ بقیه Ùکر می‌کنند Ú©Ù‡ آرتیوم عقل خود را از دست داده Ùˆ به همین دلیل او را ملامت می‌کنند تا این‌که Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ عجیب، سرنوشت او Ùˆ دیگر همراهانش را به طور کامل تغییر می‌دهد.
طبق Ú¯ÙØªÙ‡ سازندگان، این نسخه Ø¨Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از رمان Metro 2035 است Ùˆ با شناختی Ú©Ù‡ از آن‌ها داریم، می‌توان تا ØØ¯ÙˆØ¯ زیادی نسبت به ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø±ÛŒ به کتاب مطمئن بود. تیم نویسنده‌های بازی واقعا خوب عمل کرده‌اند Ùˆ شخصیت‌های پرداخت شده‌ای را تØÙˆÛŒÙ„ داده‌اند اما کماکان یک نکته مانند پاشنه آشیل عمل می‌کند. آرتیوم مانند گذشته ساکت است Ùˆ نسبت به Ø§ØªÙØ§Ù‚ات اطرا٠خود، واکنشی نشان نمی‌دهد. شاید بگویید Ú©Ù‡ این Ø§ØªÙØ§Ù‚ برای شخصیت‌های دیگری هم Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ Ú©Ù‡ نظیرش را می‌توان در نسخه اول Dishonored هم مشاهده کرد. ØªÙØ§ÙˆØª کوروو Ùˆ آرتیوم آنجایی Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد Ú©Ù‡ بÙهمیم قهرمان بازی مترو به هنگام نمایش ØµÙØÙ‡ بارگذاری یا همان لودینگ، ØØ±Ù می‌زند. هنوز معلوم نیست Ú©Ù‡ چرا سازندگان روی تصمیم خود Ù¾Ø§ÙØ´Ø§Ø±ÛŒ کرده Ùˆ از قرار دادن صداپیشه در طول بازی خودداری می‌کنند. این موضوع در مواقعی Ú©Ù‡ شاهد یک سکانس دراماتیک Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ÛŒ هستیم، بیش از هر چیز به چشم می‌آید Ùˆ یک نمره منÙÛŒ برای تیم سازنده به دنبال دارد.
در مورد گراÙیک هم باید دو نکته را مد نظر داشت: اول این‌که Ù…ØÛŒØ· بازی طراØÛŒ خارق‌العاده‌ای دارد Ùˆ ØØ§Ù„ا به Ú©Ù…Ú© تغییر رزولوشن این زیبایی دو چندان می‌شود. از سوی دیگر نرخ ÙØ±ÛŒÙ… مترو هم تغییراتی داشته Ùˆ ØØ§Ù„ا روی سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ نسل نهمی به Ø±Ø§ØØªÛŒ Ùˆ تقریبا بدون Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ…ØŒ تا سق٠۶۰ ÙØ±ÛŒÙ… را به مخاطب تØÙˆÛŒÙ„ می‌دهد. هرچه Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ جذاب Ùˆ دیدنی از آب درآمده‌اند، از آن سو طراØÛŒ چهره‌ها قرار دارند Ú©Ù‡ دست Ú©Ù…ÛŒ از ÙØ§Ø¬Ø¹Ù‡ ندارند. به جرات باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ تیم سازنده از زمان انتشار بازی قبل تا به ØØ§Ù„ کوچک‌ترین Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÛŒ در این زمینه نداشته Ùˆ ØØªÛŒ در پاره‌ای از اپقات، ضعیÙ‌تر هم عمل کرده است. چهره آن، یرماک، دوک Ùˆ بقیه کاراکترهای مهم به قدری مصنوعی طراØÛŒ شده Ú©Ù‡ Ø´Ú© می‌کنید آیا دو تیم کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª روی Metro Exodus کار کرده‌اند؟
موسیقی سری مترو همواره در خدمت Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± گیرای بازی قرار داشته Ùˆ در نسخه جدید هم آهنگساز بازی یعنی الکسی اوملچوک از این قاعده تبعیت می‌کند. موسیقی Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ±ÛŒÚ© به ÙØ¶Ø§ÛŒ ÙˆØØ´Øª انگیز Ùˆ پر از استرس مترو Ú©Ù…Ú© شایانی می‌کند Ùˆ یکی از دلایلی Ú©Ù‡ مخاطب از این عنوان لذت می‌برد، موسیقی دقیق آن است. در سوی دیگر صداپیشگی ضعی٠و بسیار تصنعی شخصیت‌ها قرار دارد Ú©Ù‡ اعصاب بازیکن را به هم می‌ریزد. صداپیشگان گویی دیالوگ‌هایشان را مانند انشا می‌خوانند Ùˆ در بیان آن‌ها کوچکترین ردی از Ù„ØÙ† درست مشاهده نمی‌شود. با توجه به نمایش بازی Stalker Ùˆ صداپیشگی کاملا روسی، Ú†Ù‡ ایرادی دارد Ú©Ù‡ اینجا هم با چنین تجربه‌ای مواجه شویم؟
اگر با ÙØ±Ù…ول گیم‌پلی سری مترو آشنا باشید، هنگام تجربه بازی جدید از خودتان می‌پرسید Ú©Ù‡ چرا سازندگان به سیستم تیراندازی دست برده‌اند. اگر یادتان باشد، Last Light تجربه بسیار لذت بخش از یک شوتر اول شخص بود Ú©Ù‡ به خوبی المان‌های اکشن Ùˆ مخÙÛŒ کاری را با هم مخلوط کرده بود؛ اما این Ø§ØªÙØ§Ù‚ به هیچ وجه برای Metro Exodus Ù†Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ Ùˆ همین موضوع، تجربه گیم‌پلی را برای Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† قدیمی سخت می‌کند.
ØØ§Ù„ا برخورد تیر به سر دشمن، لزوما او را از بین نمی‌برد Ùˆ ظاهرا به مانند قسمت اول، باید بیش از دو تیر به سر شلیک کرد تا دشمن بر زمین Ø¨ÛŒØ§ÙØªØ¯. البته توجه به جزئیاتی مانند مدیریت سیستم نور Ùˆ همچنین کثی٠شدن Ø³Ù„Ø§Ø Ùˆ در نتیجه تاثیر آن بر عملکردش Ùˆ مواردی از این دست، ØØ³ بقا را به خوبی در مخاطب برمی‌انگیزد. شخصی سازی Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ù… مانند قبل وجود دارد اما این Ø¯ÙØ¹Ù‡ عمق بیشتری پیدا کرده Ùˆ دست شما را برای ساختن یک Ø³Ù„Ø§Ø Ú©Ø´Ù†Ø¯Ù‡ بازتر می‌گذارد.
یکی از مواردی Ú©Ù‡ نباید از آن به سادگی گذشت، بازتر شدن Ù…ØÛŒØ· Ùˆ در نتیجه غیر خطی شدن روند مراØÙ„ است Ú©Ù‡ به شخصه دلیلی برای وجود آن نمی‌بینم. در عنوانی Ú©Ù‡ مدیریت کردن تعداد مهمات قابل ØÙ…Ù„ØŒ امری ضروری به نظر می‌رسد، چرا باید بازیکن درگیر یک Ù…ØÛŒØ· بزرگ شود تا برای پیدا کردن یک آپگرید ساده، تمام تیرهایش را به هدر بدهد؟
با تمام این Ø§ÙˆØµØ§ÙØŒ Metro Exodus Ùˆ مخصوصا نسخه نسل نهمی آن بازی خوبی است Ú©Ù‡ اگرچه ایرادهای غیرقابل گذشتی دارد، اما می‌تواند برخی از هواداران قدیمی را با خود همراه سازد اما در این مسیر، تعداد زیادی از دوست داران قدیمی خود را از دست می‌دهد. داستان خوب Ùˆ درگیر کننده در کنار Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± گیرا شاید شما را مجاب کند Ú©Ù‡ وقت خود را پای این شوتر Ù…ØªÙØ§ÙˆØª بگذارید.
مطالب پیشنهادی:
- بازی Sommerville یک پازل Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ر نخواهد بود عملکرد موÙÙ‚ بازی‌های کلاسیک بر روی Xbox Game Pass منجر به بازسازی آن‌ها می‌شود بازی GhostWire: Tokyo با تاخیر عرضه خواهد شد هیدئو کوجیما علاقه‌ای به نام Director’s Cut ندارد بررسی Ùˆ امتیازات بازی Disgaea 6: Defiance of Destiny