بازی‌های مبارزه‌ای را می‌توان از جمله تنها عناوینی در نظر Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ با وجود گذشت چندین سال از نسخه‌های ابتدایی از زمانی Ú©Ù‡ منتشر شده‌اند، همچنان در مسیر خط تولید قرار دارند Ùˆ به قول معرو٠هنوز وجود دارند Ùˆ به ÙØ±Ø§Ù…وشی سپرده نشده‌اند. خوبی عناوین ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ در این است Ú©Ù‡ همیشه جای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ùˆ ترقی برای جذاب‌تر شدن را دارند Ùˆ همیشه در یک خط نوسان ثابت جلو می‌روند. سری بازی‌های The King of Fighters نیز به همین Ø´Ú©Ù„ هستند. به همان اندازه Ú©Ù‡ نزول Ùˆ Ø§ÙØª نمی‌کنند بلکه به همان اندازه هم اوج نمی‌گیرند. جدید‌ترین نسخه از این سری با شماره 15 با نسخه‌های قبلی Ú©Ù…ÛŒ ÙØ±Ù‚ می‌کند، در نسخه جدید خبری از اوج نیست اما بازی به Ø´Ú©Ù„ عجیبی با Ø§ÙØª روبرو شده است. برای بررسی نسخه جدید از این بازی با دهکده دانلود همراه باشید.
جدیدترین نسخه از سری The King of Fighters یک عنوان مبارزه‌ای دو بعدی است Ú©Ù‡ به خاطر ویژگی‌های Ù…Ù†ØØµØ±Ø¨Ù‡â€ŒÙردی Ú©Ù‡ از گذشته معرÙÛŒ Ùˆ ارائه می‌دهد از جمله بازی‌های مبارزه‌ای خاص Ùˆ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒ به شمار می‌رود Ú©Ù‡ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† مخصوص به خودش را دارد. جدیدترین نسخه از این مجموعه با شماره پانزده منتشر شده است Ú©Ù‡ در یک نگاه Ú©Ù„ÛŒ ÙØ±Ù‚ آنچنان زیادی با نسخه قبلی خود یعنی چهارده نکرده است Ùˆ بازی با اندک تغییراتی در قسمت کنترل Ùˆ تنظیم بالانس همان ویژگی‌های نسخه قبلی را به شماره جدید منتقل کرده است. اما همین اندک تغییرات Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ بازی را بسیار سخت یا اعصاب خرد Ú©Ù† کرده است Ùˆ مهم‌ترین نکته‌ی Ú©Ù‡ بیشتر از هر چیزی نظر من را جلب کرد، عدم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مناسب از دی‌ژد‌ها یا دکمه‌های جهت؛ در بازی است.
بیشترین Ùنونی Ú©Ù‡ در سری KOF زده می‌شود براساس کمبوها Ùˆ ضربات ترکیبی است. این خاصیت جدید تقریبا از سه الی چهار نسخه قبلی به صورت خیلی Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ جدی در بازی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شد. یکی از ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ نسخه‌های قدیمی یا کلاسیک امکان مبارزه با ضربات ساده Ùˆ زدن کمبو با ضربات ساده مثل مشت Ùˆ لگد بوده Ú©Ù‡ به مرور این روند تغییر کرده Ú©Ù‡ در جدیدترین نسخه به اوج خود رسیده Ùˆ البته به بازی آسیب شدیدی وارد کرده است.
اگر به پیشینه سبک مبارزه‌ای نگاهی باندازیم نکته مهمی Ú©Ù‡ هیمشه در این بازی‌ها وجود دارد رعایت بالانس قدرت بین شخصیت‌ها است، اما در KOF این موضوع بیشتر از طر٠مخاطب صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است Ùˆ بازی عملا عدم هماهنگی‌های خود را با عملکرد مخاطب به رخ می‌کشد. عمده توجه بازی روی ضربات کمبو به مانند Special Moves متمرکز شده است. Ùˆ همین کمبو به صورت‌های ویژه، نهایی یا Super Special Moves خلاصه شده است Ú©Ù‡ تا اینجا همه Ú†ÛŒ خوب Ùˆ مرتب Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است اما نکته قابل توجه در نوع Ùˆ Ø´Ú©Ù„ زدن این ضربات است. همان‌طور Ú©Ù‡ اشاره کردم در نسخه‌های کلاسیک مبارزات ØØªÛŒ با D-Pad‌ها به سادگی انجام Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª اما در نسخه جدید اکثر توجه سازنده روی آنالوگ‌ها متمرکز شده است Ú©Ù‡ همین موضوع هم به خودی خود ایارد ندارد اما ایراد قضیه در بالانس نبود ضربات است.
اکثر Super Special‌ها در 90درصد شخصیت‌ها یک ÙØ±Ù… دارند لذا انجام یک ØØ±Ú©Øª در هنگام مبارزه به صورتی Ú©Ù‡ ØØªÛŒ همان روش در طر٠مقابل وجود دارد با Ø´Ú©Ù„ÛŒ دیگر Ø³Ø·Ø Ù…Ø¨Ø§Ø±Ø²Ù‡ را به Ø´Ú©Ù„ قابل توجهی پایین می‌آورد. اما در زدن ØØ±Ú©Ø§Øª Ø³Ø·Ø Ø¨Ø§Ù„Ø§ØªØ± مثل Super Special Moves این موضوع با این Ú©Ù‡ ØªÙØ§ÙˆØªâ€ŒÙ‡Ø§ را رقم می‌زند اما در Ù†ØÙˆÙ‡ انجام آن یعنی اجرای کمبو با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آنالوگ واقعا کار سخت می‌شود. اصلا معلوم نیست چرا تیم سازنده همچین سیستمی برای بازی انتخاب کرده‌اند Ùˆ برای شخص من Ú©Ù‡ سال‌ها عناوین مبارزه‌ای را با D-Pad‌ها انجام دادم، باید چنین سیستمی را تØÙ…Ù„ کنم. در اکثر مبارزات ØØªÛŒ با وجود زدن کمبو‌های ویژه، ØØªÛŒ با رعایت اصول دقیق بالانس Ùˆ ترکیب شخصیت‌ها همچنان با مشکل آسیب زدن به دشمن روبرو بودم. Ú†Ù‡ در زمان Ø¯ÙØ§Ø¹ کردن Ùˆ Ú†Ù‡ در برنامه‌ریزی برای ØÙ…له به خاطر این Ú©Ù‡ مجبور بودم یک پروسه عجیب برای زدن یک Super Special Moves را Ø·ÛŒ کنم، عملا به یک بازنده تبدیل می‌شدم.
هسته اصلی مبارزات به زدن کمبو خلاصه شده است. با این Ú©Ù‡ این Ø§ØªÙØ§Ù‚ از ابتدا در این سری وجود داشت اما در نسخه‌های اخیر به‌خصوص در دو نسخه اخیر بازی کلا به کمبو Ùˆ سوپر کمبو خلاصه شده است Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تکنیک‌های ØØ±Ú©ØªÛŒ Ùقط با اجرای ساده دکمه‌ها عملا از بین Ø±ÙØªÙ‡ است. بنابراین دراکثر مواقع در ØÛŒÙ† بازی به سختی مخاطبی دیده می‌شود Ú©Ù‡ با برنامه‌ریزی به مبارزه بپردازد. ØØªÛŒ در تجربه مبارزات چند Ù†ÙØ±Ù‡ با مخاطبین آنلاین Ú©Ù‡ داشتم این مورد رو مشاهده کردم Ùˆ عملا بازی به یک میدان زدوخورد با سرعت بیشتر Ùˆ دقت کمتر تبدیل شده بود. این قضیه شامل ØØ§Ù„ بخش ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡ Ùˆ البته بخش داستانی بازی نیز می‌شود. برخلا٠عناوین مبارزه‌ای روز Ú©Ù‡ تیم سازنده سعی می‌کنند روی داستان بازی Ùˆ روایت شخصیت‌ها تمرکز داشته باشیند، در KOF چنین چیزی وجود ندارد Ùˆ بازی به صورت عناوین کلاسیک خیلی سطØÛŒ از این مرØÙ„ عبور می‌کند.
مثل گذشته توانایی انتخاب سه شخصیت همزمان در بازی وجود دارد Ú©Ù‡ این Ø§ØªÙØ§Ù‚ مثبت از ویزگی‌های خوب در این مجموعه به شمار می‌رود. خوشبختانه شخصیت‌های زیادی از همان ابتدا در دسترس هستند Ùˆ به مرور با به پایان رساندن خط داستانی Ú©Ù‡ در بخش ØªÚ©â€ŒÙ†ÙØ±Ù‡ وجود دارد شخصیت‌های جدید دیگری نیز برایمان باز Ùˆ قابل انتخاب می‌شوند. قسمت‌های مختلÙÛŒ از جمله بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ از مد‌های خوبی بهرهمند است Ú©Ù‡ از جذابیت‌های بازی به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌توان بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ را مثال زد.
با وجود کمبو‌های متعددی Ú©Ù‡ برای هر شخصیت در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده است، تیم سازنده بازی انیمیشن‌های زیبا Ùˆ به همان اندازه متعددی برای شخصیت‌ها ساخته Ùˆ پرداخت کرده‌اند Ú©Ù‡ دیدن تک تک آنها خالی از لط٠نیست. هر شخصیت با تکیه بر تکنیک Ùˆ قدرتی Ú©Ù‡ در اختیار دارد کمبو‌های مخصوص به خودش را می‌زند Ùˆ در این میان ما شاهد انیمیشن‌های زیبایی از ضربات Ùˆ سوپرکمبو‌های شخصیت‌ها هستیم Ú©Ù‡ نه تنها توانایی مبارزان را نشان می‌دهد بلکه جزییات گراÙیکی زیبا ز نظر بصری را برایمان به ارمغان می‌آورد. مثل گذشته صداگذاری شخصیت‌ها همگی در یک Ø³Ø·Ø Ø¨Ø³ÛŒØ§Ø± بالایی قرار دارد. در کنار دوبله بسیار تاثیرگذاری Ú©Ù‡ روی شخصیت‌ها انجام شده است ما شاهد اÙکت‌های صداگذاری ناشی از ضربات مختلÙÛŒ هستیم Ú©Ù‡ در ØÛŒÙ† مبارزه شنیده می‌شوند Ú©Ù‡ توجه تیم سازنده به کوچکترین ØØ±Ú©Øª در ØÛŒÙ† مبارزه قابل ستایش هست. نتیجه‌گیری:
اگر به عنوان کسی Ú©Ù‡ از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø± بازی‌های سبک مبارزه‌ای هستم، جدیدترین ساخته استودیوی SNK را به شما توصیه نمی‌کنم. اما اگر از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† این مجموعه هستید Ùˆ با تغییرات جزیی بازی کنار خواهید آمد The King of Fighters XV عنوانی است Ú©Ù‡ شما را راضی کرده Ùˆ از آن لذت خواهید برد.