سامورایی‌ها از آن دست گروه‌هایی هستند Ú©Ù‡ به خاطر شیوه زندگی Ùˆ مرام‌شان، شهرت دارند. آن‌ها راه جنگیدن را به خوبی می‌دانند اما همواره در تلاشند تا از قدرت خود به Ù†ÙØ¹ مردم Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند. Ø´Ø±Ø§ÙØªØŒ بزرگ‌ترین خط قرمز سامورایی‌ها به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید Ùˆ هرکس Ú©Ù‡ از این خط قرمز عبور کند، دیگر راه برگشتی نخواهد داشت.
برای تماشای بررسی و امتیازات بازی در یوتوب کلیک کنید
دنیای سینما پر از Ùیلم‌هایی با تم سامورایی است Ú©Ù‡ نمونه‌های شرقی آن‌ها اکثرا آثاری قابل Ø§ØØªØ±Ø§Ù… Ùˆ دقیق هستند. آکیرا کوروساوا بارها به خاطر به تصویر کشیدن زندگی سامورایی‌ها مورد ØªØØ³ÛŒÙ† قرار Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ امروز اگر کسی بخواهد عنوانی با تم مخصوص به سامورایی‌ها بسازد، ناخودآگاه با Ùیلم‌های این کارگردان بزرگ ژاپنی مقایسه خواهد شد. بازی Trek to Yomi هم از همان Ù„ØØ¸Ù‡ معرÙی، به چنین سرنوشتی دچار شد Ùˆ به واسطه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ùیلتر سیاه Ùˆ سÙید، به سرعت در کانون توجه قرار Ú¯Ø±ÙØª. بسیاری بر این عقیده بودند Ú©Ù‡ استودیوی Flying Wild Hog راه را به درستی Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ØØ§Ù„ا با عنوانی در ØØ¯ Ùˆ اندازه‌های کوروساوا مواجه هستیم. ØØ§Ù„ا Ú©Ù‡ بازی منتشر شده، می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ این ادعاها تا Ú†Ù‡ اندازه راست بوده Ùˆ آیا Trek to Yomi عنوانی شایسته تقدیر است یا خیر؟
بازیکن در طول بازی کنترل شخصیتی به نام هیروکی را به دست می‌گیرد؛ کودکی Ú©Ù‡ در تلاش است تا با یادگیری Ùنون شمشیرزنی، روزی به یک سامورایی شری٠تبدیل شود. دست بر قضا روزی به دهکده آن‌ها ØÙ…له می‌شود Ùˆ اهالی روستا جانشان را از دست می‌دهند. از این‌جا هیروکی قسم می‌خورد تا انتقام بگیرد Ùˆ به این Ø´Ú©Ù„ بازی آغاز می‌شود. اگر دنبال داستان خاص Ùˆ روایت Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ هستید، دور Trek to Yomi را به Ú©Ù„ خط بکشید؛ زیرا تمام خط داستانی در همین نقطه به اتمام می‌رسد. هیروکی شخصیتی یک بعدی است Ú©Ù‡ Ùقط دشمنان خود را از بین می‌برد Ùˆ کار دیگری هم انجام نمی‌دهد. شخصیت‌های جانبی هم تقریبا وجود ندارند Ùˆ تمام دیالوگ‌های آن‌ها به آه Ùˆ ناله Ùˆ یا ÙØ±ÛŒØ§Ø¯ زدن به هنگام کشته شدن خلاصه می‌شود. منطق روایی داستان هم زشت Ùˆ اØÙ…قانه است؛ به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ مخاطب با Ùهمیدن سرنوشت شخصیت منÙÛŒ در اواخر ÙØµÙ„ سوم، Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کند Ú©Ù‡ به شعورش توهین شده.
Ú©ÛŒÙیت دیالوگ‌ها هم به هیچ وجه خوب نیست Ùˆ ØØªÛŒ تیم نویسنده نتوانسته تا پیش از مبارزه با باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ØŒ بده بستان‌های جالبی خلق کند. باس ÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ هم Ú©Ù‡ Ùقط یک جمله می‌گویند Ùˆ می‌میرند؛ اگر شما هم داستانی استخراج کردید، به ما هم بگویید. بازی سه تا پایان مختل٠دارد اما هیچکدامشان به Ø´Ú©Ù„ÛŒ نیستند Ú©Ù‡ بخواهید به خاطرشان، دوباره به تجربه بازی بنشینید.
خوشبختانه Trek to Yomi در بخش گراÙیک عملکرد قابل قبولی دارد Ùˆ بازی از Ù„ØØ§Ø¸ هنری چشم نواز است. دقت تیم سازنده در پیاده سازی ÙØ¶Ø§ÛŒ دوره Edo ژاپن Ùيودال مثال زدنی است Ùˆ این موضوع به واسطه استخدام تاریخ شناس Ù…Ø·Ø±Ø Ú˜Ø§Ù¾Ù†ÛŒ یعنی Aki Tabei Matsunaga میسر شده. در کنار Ø¨ØØ« تاریخی، اسطوره هم نقش پررنگی در بازی دارد Ùˆ طبق Ú¯ÙØªÙ‡ سازندگان از اسطوره‌های شینتو برای خلق این بازی بهره Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده است. همین موضوع باعث شده تا Trek to Yomi به دو بخش تقسیم شود: مراØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ رنگ Ùˆ بوی واقعی دارند Ùˆ دیگری مراØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ جنبه اسطوره‌ای دارند Ú©Ù‡ در Ø·ÛŒ آن‌ها هیروکی در توهم خود سیر می‌کند.
با این ØØ§Ù„ نباید ÙØ±Ø§Ù…وش کرد Ú©Ù‡ بازی یک تجربه Ûµ ساعته است Ùˆ به واسطه تک رنگی بودنش، نمی‌توان به صورت مداوم پای آن نشست Ùˆ به طور قطع، چشم‌تان اذیت می‌شود. این موضوع در ÙØµÙ„‌های مربوط به توهم هیروکی به اوج خود می‌رسد؛ زیرا به واسطه ماهیت مراØÙ„ØŒ خیلی از اجسام سر جای خود قرار ندارند Ùˆ به Ø§ØØªÙ…ال زیاد، چشمانتان برای پیدا کردن راه، بیش از پیش خسته خواهند شد.
چیدمان دوربین هم از آن مواردی است Ú©Ù‡ در برخی موارد به شدت سینمایی Ùˆ گاهی اوقات هم اعصاب خردکن می‌شود. در طول یکی از مراØÙ„ØŒ دوربین عقب می‌رود تا بتوانید بهتر به جنبه هنری بازی Ù¾ÛŒ ببرید؛ غاÙÙ„ از اینکه دشمنان در ØØ§Ù„ مبارزه با شما هستند Ùˆ به خاطر عدم تسلط روی مبارزه، ضربات بی‌موردی را Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª می‌کنید.
در مورد موسیقی دوست داشتم بیشتر ØØ±Ù بزنم زیرا بسیاری از ادوات موسیقایی دوره Edo در این بازی مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯Ø› اما این‌جا هم مشکلاتی وجود دارد Ú©Ù‡ سبب می‌شود تا نتوانید بیشتر لذت ببرید. به خاطر یک باگ صوتی، دو مرØÙ„Ù‡ از مجموع Ù‡ÙØª مرØÙ„Ù‡ بازی، به Ú©Ù„ صدای بازی قطع شد Ùˆ نه تنها موسیقی، بلکه شخصیت‌ها هم بدون صدا شدند Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ کردم Ú©Ù‡ یک ساعت Ùیلم صامت می‌بینم با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ در آن زمان، موسیقی وجود داشت!
اگر این مورد را ندید بگیریم، باید بگویم Ú©Ù‡ موسیقی تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ جذابیت دارد هرچند Ú©Ù‡ اغلب قطعات با تصاویر، زیبا می‌شوند Ùˆ به طور مستقل، هویت چندانی ندارند. صداپیشه‌ها هم کار زیادی انجام نداده‌اند Ùˆ به جز صداپیشه نقش هیروکی، بقیه در ØØ§Ù„ ÙØ±ÛŒØ§Ø¯ زدن Ùˆ گریه کردن هستند Ùˆ نمی‌توان عملکرد آن‌ها را قضاوت کرد.
Trek to Yomi اثری است Ú©Ù‡ باید در ژانر اکشن Hack & Slash طبقه بندی شود؛ بازی‌ای Ú©Ù‡ در ظاهر جذابیت‌های زیادی دارد اما در باطن با مشکلات زیادی دست Ùˆ پنجه نرم می‌کند. بسیاری از کمبو‌هایی Ú©Ù‡ آزاد می‌کنید، به دردتان نمی‌خورند زیرا در درجه سختی نرمال، دشمنان با دو ضربه کشته می‌شوند Ùˆ همین Ú©Ù‡ یک دکمه را مداوم بزنید، کارتان راه Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯. این موضوع زمانی عجیب می‌شود Ú©Ù‡ ضربات تمام کننده متنوعی تدارک دیده شده اما کمتر پیش می‌آید Ú©Ù‡ از آن‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید. هیروکی در طول بازی از شمشیر خود به عنوان Ø³Ù„Ø§Ø Ø§ØµÙ„ÛŒ بهره می‌گیرد اما هرچه پیش می‌رود، سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ú©Ù…Ú©ÛŒ بیشتری مانند تیر Ùˆ کمان، شوریکن Ùˆ البته نوعی Ø³Ù„Ø§Ø Ú¯Ø±Ù… به دست می‌آورد. برخی از دشمنان به این سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ مجهز هستند Ùˆ این‌جاست Ú©Ù‡ اعصابتان خرد می‌شود. میزان آسیب این سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ به Ø´Ú©Ù„ غیر قابل باوری بالا است Ùˆ اگر بخواهید به سرعت از دست آن‌ها خلاص شوید، باید عواقب آن را هم بپذیرید. ØØ±Ú©Øª سریع به سمت این دشمنان سبب می‌شود تا آن‌ها با یک ضربه لگد، شما را به عقب هل دهند Ùˆ دوباره از Ø³Ù„Ø§Ø Ø®ÙˆØ¯ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند. این موضوع در مراØÙ„ توهم هیروکی به اوج خود می‌رسد.
از جمله موارد عجیب Ùˆ البته بی‌ربط Trek to Yomi باید به معماهای آن اشاره کرد Ú©Ù‡ تازه از مرØÙ„Ù‡ چهارم شروع می‌شوند. Ø³Ø·Ø Ø·Ø±Ø§ØÛŒ معماها به قدری پایین Ùˆ اØÙ…قانه است Ú©Ù‡ شاید قید بازی کردن بیشتر را بزنید.
در نهایت باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ Trek to Yomi اثری ضعی٠و پیش پا Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ است Ú©Ù‡ ØµØ±ÙØ§ به خاطر Ùیلتر رنگی‌اش مورد توجه قرار Ú¯Ø±ÙØª ولی هنگام عرضه مشخص شد Ú©Ù‡ در پس این Ùیلتر، چیزی بیشتر از یک عنوان ÙØ±Ø§Ù…وش شدنی وجود ندارد.