بازی‌های تعاملی شاید بهترین بستر برای قصه گویی باشند؛ جایی Ú©Ù‡ اولویت از گیم‌پلی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ می‌شود Ùˆ در نهایت هنر نویسندگان است Ú©Ù‡ مخاطب را پای بازی Ù†Ú¯Ù‡ می‌دارد. دیوید کیج شاید بهترین مثال برای تئوری Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ باشد: کسی Ú©Ù‡ با عنوان Fahrenheit نشان داد Ú©Ù‡ راه قصه Ú¯ÙØªÙ† به بازیکن را می‌داند. ØØ§Ù„ا پس از نزدیک به دو دهه دیگر تعداد این قبیل آثار انگشت شمار نیست Ùˆ در طول سال، آثار متنوعی را می‌توان ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ گیم‌پلی تعاملی دارند.
بازی As Dusk Falls نمونه جدید از یک بازی تعاملی است Ú©Ù‡ از قضا توسط یکی از اعضای استودیوی Quantic Dream ساخته شده. کارولین مارشال تا پیش از این به عنوان Ø·Ø±Ø§Ø Ø§Ø±Ø´Ø¯ در پروژه‌های Heavy Rain Ùˆ Beyond: Two Souls ÙØ¹Ø§Ù„یت داشته Ùˆ ØØ§Ù„ا قصد دارد تا با یک قصه Ù…ØªÙØ§ÙˆØªØŒ جان دوباره‌ای به بازی‌های تعاملی ببخشد. طبق Ú¯ÙØªÙ‡ مارشال، این بازی Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سریال‌هایی مثل ÙØ§Ø±Ú¯Ùˆ Ùˆ یا بریکینگ بد را نشانه Ø±ÙØªÙ‡Ø› کسانی Ú©Ù‡ لزوما گیمر نیستند اما می‌خواهند تجربه‌ای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª داشته باشند.
با چنین رویکردی، As Dusk Falls توجیه جالبی پیدا می‌کند زیرا از همان ابتدا می‌توان Ùهمید Ú©Ù‡ تیم سازنده چقدر ØªØØª تاثیر سریال‌ها قرار داشته‌اند. از تیتراژ بازی Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا نوع قصه گویی، کاملا ÙØ±Ù… یک سریال تلویزیونی دارند؛ اما مشکل اینجاست Ú©Ù‡ As Dusk Falls گوشه‌ای از موÙقیت الگوهایش را هم نمی‌تواند تکرار کند.
اجازه بدهید Ú©Ù‡ از داستان شروع کنیم؛ خانواده‌ای به اسم واکر در ØØ§Ù„ مهاجرت از ایالتی به ایالت دیگر هستند Ú©Ù‡ دچار یک ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ رانندگی می‌شوند. آن‌ها به یک متل می‌روند تا بتوانند شب را در آنجا سپری کنند. از سوی دیگر سه برادر هنگام سرقت از یک خانه درگیر ماجراهای عجیب Ùˆ غریبی می‌شوند Ú©Ù‡ در نهایت سر از همین متل درآورده Ùˆ ماجرای این دو خانواده به یکدیگر گره می‌خورد.
داستان جالب شروع می‌شود Ùˆ خوب ادامه پیدا می‌کند. مخاطب خودش را وسط ØØ§Ø¯Ø«Ù‡â€ŒØ§ÛŒ می‌بیند Ú©Ù‡ دو طر٠ماجرا را به خوبی می‌شناسد Ùˆ از گذشته آ‌ن‌ها با خبر است. همین موضوع باعث می‌شود Ú©Ù‡ انتخاب‌ها در شرایط ØØ³Ø§Ø³ سخت‌تر شود Ùˆ همه چیز ØµØ±ÙØ§ سیاه Ùˆ سÙید نباشد. As Dusk Falls یک گروگان گیری جذاب است Ú©Ù‡ مشابهش را در Ùیلم بعد از ظهر سگی ساخته سیدنی لومت دیده‌ایم با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ منطق در آن Ùیلم به مراتب از بازی پیش روی ما بیشتر بود. در این‌جا بارها پیش می‌آید Ú©Ù‡ داستان بی‌دلیل پیچ Ùˆ تاب می‌خورد تا به زور در شرایط سخت قرار بگیرید تا انتخاب‌های سختی داشته باشید. در واقع سازندگان با ایجاد موقعیت‌های بی‌مورد تلاش می‌کنند تا تاثیر انتخاب‌ها را بر شما تØÙ…یل کنند. این موضوع در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ در آثار سردمدار این ژانر مانند Detroit Ùˆ یا Heavy Rain از این موارد را کمتر می‌بینیم.
بازی از شش ÙØµÙ„ تشکیل شده Ùˆ باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ نیمه اول آن به مراتب از نیمه دوم عملکرد بهتری دارد. به واسطه انتخاب‌ها، نیمه دوم داستان به Ú©Ù„ از هم وا می‌رود Ùˆ عطش بازیکن برای Ùهمیدن پایان داستان کاهش می‌یابد. پایان بندی بازی بیشتر شبیه به سریالی است Ú©Ù‡ می‌خواهد دنباله داشته باشد Ùˆ این مورد در ØØ§Ù„ÛŒ Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ Ú©Ù‡ هیچ توضیØÛŒ برای آن پیدا نخواهید کرد. به عبارت دیگر پایان بندی به Ø´Ú©Ù„ عجیبی بد است Ùˆ پس از اتمام، کاملا گیج به ØµÙØÙ‡ تلویزیون نگاه خواهید کرد.
با تمام این اوصا٠شخصیت‌ها جالب هستند Ùˆ با اینکه همه آن‌ها در یک ØØ¯ نیستند Ùˆ بالا Ùˆ پایین زیادی دارند، اما در نهایت می‌توانید با بسیاری از آن‌ها همذات پنداری کنید. کاراکترهای Vince Ùˆ Jay در مرکز توجه قرار دارند Ùˆ می‌توانید روØÛŒØ§ØªØ´Ø§Ù† را بهتر درک کنید اما در این بین کنترل شخصیت‌هایی به شما سپرده می‌شود Ú©Ù‡ اصلا نمی‌دانید چرا هدایتشان می‌کنید.
موسیقی بازی به شدت شنیدنی Ùˆ دوست داشتنی است Ùˆ این موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود Ú©Ù‡ بدانید قطعات توسط Forest Swords نوشته شده است؛ آهنگسازی Ú©Ù‡ به واسطه آثار اکسپریمنتال Ùˆ ساختار Ø´Ú©Ù† شناخته می‌شود Ùˆ این بار هم سنگ تمام گذاشته Ùˆ مجموعه‌ای شنیدنی را منتشر کرده. قطعات کاملا با ÙØ¶Ø§ÛŒ بازی همراه هستند Ú©Ù‡ نشان می‌دهد آهنگساز به خوبی ÙØ¶Ø§ را درک کرده است.
صداپیشه‌ها در اکثر موارد خوب هستند Ùˆ نقش‌های اصلی مشکل خاصی ندارند. شخصیت‌های وینس، جی، شارون Ùˆ ØØªÛŒ دانته خوب از آب در آمده‌اند Ùˆ صداپیشه‌هایشان از عهده نقش خود برآمده‌اند. در این بین نباید از هنرپیشه‌هایی چون جین پری Ùˆ البته سم داگلاس به Ø±Ø§ØØªÛŒ گذشت. پری شهرتش را در دنیای بازی‌ها به واسطه صداپیشگی نقش دایانا در مجموعه هیتمن به دست آورده Ùˆ از آن طر٠سم داگلاس را به خاطر Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش ÙØ±Ø§Ù…وش نشدنی‌اش در Heavy Rain می‌شنلسیم Ú©Ù‡ اسکات شلبی را بازی کرد. تصویر هر دوی این بازیگران به عنوان شخصیت‌های مهم Ùˆ تاثیرگذار در خلال بازی دیده می‌شود.
بزرگترین نقطه ضع٠As Dusk Falls گیم‌پلی ضعی٠و پر از ایراد آن است Ú©Ù‡ در بین هم‌نوع‌های خودش هم در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. کارهایی Ú©Ù‡ در بازی انجام می‌دهید، بسیار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ است Ùˆ اگر همان‌ها هم وجود نداشت، چیزی را از دست نمی‌دادیم. تمام کارهای شما در طول Ûµ – Û¶ ساعت، انتخاب دیالوگ Ùˆ اجرای QTE است Ùˆ بیشتر از این کاری از شما برنخواهد آمد. سازندگان به خاطر استایل هنری‌ای Ú©Ù‡ انتخاب کرده‌اند، امکان ØØ±Ú©Øª در Ù…ØÛŒØ· را از بازیکن سلب کرده‌اند Ùˆ همین مورد سبب می‌شود Ú©Ù‡ بیش از این‌که ØÙˆØ§Ø³ØªØ§Ù† به Ø§ØªÙØ§Ù‚ات گیم‌پلی باشد، به این Ùکر کنید Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ زمانی خوراکی‌هایی را Ú©Ù‡ هنگام بازی می‌خورید، تمام می‌شوند. با تمام انتقادهایی Ú©Ù‡ به گیم‌پلی بازی‌های دیوید کیج وارد است، باز هم می‌توان مواردی را ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ به هنگام تجربه کردن، Ø§ØØ³Ø§Ø³ خوشایندی به شما دست می‌دهد Ùˆ این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ As Dusk Falls در ایجاد چنین ØØ³ÛŒ ناکام می‌ماند.
اولین ساخته مستقل کارولین مارشال بازی بدی نیست اما راه زیادی برای تبدیل شدن به یک عنوان به یاد ماندنی در پیش دارد. As Dusk Falls در رسالت خود Ú©Ù‡ داستان گویی باشد، تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ موÙÙ‚ عمل می‌کند اما پایان بندی عجیب Ùˆ بی‌منطق آن اجازه لذت بردن از یک سریال شش قسمتی را از مخاطبش می‌گیرد. این بازی در سرویس گیم‌پس قرار دارد Ùˆ تجربه‌اش را ØµØ±ÙØ§ به همین دلیل به شما توصیه می‌کنم.