تجربه‌ی بازی Road 96 یکی از آن Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی بود Ú©Ù‡ بی‌شک دوستداران ماجراجویی‌های مدرن قصه‌مØÙˆØ± را Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ²Ø¯Ù‡ می‌کرد. اثری با ارزش تکرار نسبتا بالا Ú©Ù‡ برای قصه Ùˆ بستر قصه‌اش برنامه‌های زیادی داشت Ùˆ گیمر را برای ساعاتی با خود همراه می‌کرد. بازی Road 96: Mile 0 اما دیگر آن جادوی قصه‌گویی نسخه‌ی اول را با خود ندارد. نه خبری از قصه‌ی پرکشش است، نه خبری از انتخاب‌های معنادار Ùˆ نه البته ارزش تکرار بالا. به‌نظر می‌رسد Mile 0 تنها تلاشی برای کامل کردن پازل [پیش‌تر کامل‌شده‌ی] داستان بازی اصلی است. تلاشی Ú©Ù‡ اگر Ø´ÛŒÙØªÙ‡â€ŒÛŒ بازی اصلی نباشید، تØÙ…لش دشوار خواهد بود.
ریتم و موسیقی، مهمانان ناخوانده‌ی جاده
استودیوی ÙØ±Ø§Ù†Ø³ÙˆÛŒ توسعه‌دهنده‌ی بازی، برای پیش‌درآمد قصه‌ی آن خواب Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ دیده است. اگر تجربه‌ی ماجراجویی Ùˆ بودن در جاده Road 96 را دوست داشتید، بهتر است اصلا سراغ Mile 0 نروید. بازی قصه‌ای پیش از نسخه‌ی اول را روایت Ùˆ در آن به ارتباطات پیشین یکی از شخصیت‌های داستان R96 یعنی زوئی اشاره می‌کند. تم‌های سیاسی Ùˆ اشاره به Ø§ØØ²Ø§Ø¨ ØØ§Ø¶Ø± در دنیای خیالی بازی (پتریا) از جمله مهم‌ترین المان‌هایی بود Ú©Ù‡ تجربه‌ی عنوان نخست را به تجربه‌ای ÙØ±Ø§Ù…وش‌نشدنی بدل می‌کرد. عنوان Mile 0 تلاش می‌کند تا با Ø±ÙØªÙ† به دل همین تم‌ها Ùˆ به تصویر کشیدن روابط زوئی به‌عنوان دختر وزیر کشور پتریا، ماجراهای او Ùˆ دوستی با نام کایتو را روایت کند. ماجرایی Ú©Ù‡ خیلی زود اهمیت خود را از دست می‌دهد Ùˆ درگیر انتخاب‌های بی‌معنی می‌شود. سازندگان در شرایطی روی سرنوشت شخصیت‌های داستانشان دست می‌گذارند Ùˆ سعی دارند گیمر را به وسیله‌ی آن غاÙلگیر کنند Ú©Ù‡ او پیش از این از سرنوشت همه‌ی آن‌ها (به‌جز کایتو) باخبر است. انتخاب‌ها هم تا دقایق پایانی از ØØ¯ انتخاب برای شخصی‌سازی مخÙی‌گاه زوئی-کایتو ÙØ±Ø§ØªØ± نمی‌رود.
اضاÙÙ‡ شدن کایتو به قصه Ùˆ علاقه‌اش به اسکیت‌برد Ùˆ موسیقی، سبب شده است تا هسته‌ی گیم‌پلی بازی دچار تغییرات زیادی بشود. پیش‌درآمد R96 بیش‌تر از آن‌که یک بازی ماجراجویی با انتخاب‌های معنی‌دار Ùˆ پیش‌روی داستان بر اساس این انتخاب‌ها باشد، تبدیل به یک رانر [تقریبا] ریتمیک شده است. ØØ§Ù„ا چرا «تقریبا ریتمیک»؟ زیرا تاثیر آن‌چه در مسیر کایتو Ùˆ زوئی وجود دارد، در ØØ¯ چند اÙکت صوتی عمل می‌کند Ùˆ عملا چیزی به موسیقی پس‌زمینه Ù†Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØ²Ø§ÛŒØ¯. همه‌ی تعامل گیمر با بازی در این مراØÙ„ رانر، ØØ±Ú©Øª دادن شخصیت اصلی، پریدن Ùˆ یا خوابیدن زیر مانع‌هاست. سازندگان ØØªÛŒ سراغ چالش‌برانگیزتر کردن Ùˆ جذاب‌تر کردن این مراØÙ„ هم Ù†Ø±ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ùˆ ØµØ±ÙØ§ آن‌ها را به‌عنوان یک ØªØ§ÙØªÙ‡â€ŒÛŒ Ø¬Ø¯Ø§Ø¨Ø§ÙØªÙ‡ در قلب یک بازی ماجراجویی قصه‌گو قرارداده‌اند. موردی Ú©Ù‡ سبب می‌شود بازی تا ثانیه‌های پایانی یک تجربه‌ی بلاتکلی٠و البته نه‌چندان لذت‌بخش باقی بماند. المان موÙÙ‚ Ùˆ Ø§Ù…ØªØØ§Ù†â€ŒÙ¾Ø³â€ŒØ¯Ø§Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ چون نوار استقامت شخصیت‌ها، جای خودش را به یک نوار بی‌معنی داده است. نواری Ú©Ù‡ قرار است ØØ³ Ù„ØØ¸Ù‡â€ŒØ§ÛŒ شخصیت‌ها را نشان دهد؛ اما صر٠انتخاب دیالوگ سیاه یا سÙید، آن را ØªØØª تاثیر قرار می‌دهد. خلا٠Road 96 هیچ انتخاب خاکستری وجود ندارد Ùˆ ØØªÛŒ انتخاب‌های نسبتا مهم پایانی نیز در شرایطی پیش‌روی گیمر گذاشته می‌شوند Ú©Ù‡ تمامی انتخاب‌های پیش از آن، بی‌معنی بوده‌اند Ùˆ بازیکن دیگر اعتمادی به روند قصه ندارد.
تنها چیزی Ú©Ù‡ در ظاهر Ùˆ در مقایسه با نسخه‌ی پیشین Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ù…ØØ³ÙˆØ³ÛŒ دارد،‌ جلوه‌های بصری Ùˆ گراÙیک ÙÙ†ÛŒ بازی است. به‌نظر می‌رسد تیم توسعه‌دهنده همان‌قدر Ú©Ù‡ در زمینه‌ی گیم‌پلی، داستان Ùˆ تغییر بی‌دلیل آن‌ها ناموÙÙ‚ بوده، در Ø±ÙØ¹ اشکالات بصری نسخه پیشین Ùˆ تØÙˆÛŒÙ„ یک Ù…ØØµÙˆÙ„ خوش رنگ Ùˆ لعاب‌تر موÙÙ‚ عمل کرده است. بازی به خوبی مشکلات ریز Ùˆ درشت گراÙیک تکنیکی R96 را برطر٠می‌کند Ùˆ با اثری پولیش‌شده در مقایسه با آن طر٠هستیم. البته نباید از یاد برد Ú©Ù‡ تمامی این موارد Ùˆ تمجیدها، به نسبت یک عنوان مستقل ماجراجویی به بازی نسبت داده می‌شود. ØØªÛŒ موسیقی‌ها Ùˆ قطعات Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده در بازی نیز با وجود اهمیت بسیار بالاتر در مقایسه با نسخه اصلی،‌ چندان مناسب انتخاب نشده‌اند Ùˆ بعد از یکی-دو ساعت، دلتان برای تم اصلی R96 Ú©Ù‡ با شروع هر Ø³ÙØ± پخش می‌شد، تنگ خواهد شد.
در انتها، به‌نظر می‌رسد Ú©Ù‡ Mile 0 تنها یک Ø³ÙˆØ¡â€ŒØ§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نام Road 96 Ùˆ خلاقیتی باشد Ú©Ù‡ در زمینه‌ی ترکیب المان‌های ماجراجویی Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از خرده‌روایت‌ها برای تعری٠یک داستان بزرگ‌تر دیده بودیم. اگر پیش از این R96 را تجربه کرده‌اید Ùˆ عاشقانه دنیایش را دوست دارید، Ø§ØØªÙ…الا بتوانید برای چند ساعتی Mile 0 Ùˆ ماجراهایش را تØÙ…Ù„ کنید؛ اما اگر به دنبال یک تجربه‌ی نو هستید Ùˆ یا می‌خواهید بدون پیش‌زمینه‌ی داستانی Ùˆ تجربه بازی نسخه سراغ Mile 0 بروید، وقت Ùˆ پولتان را به یک Ù…ØØµÙˆÙ„ دیگر اختصاص دهید.